Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä: ystäväni on 3-vuotiaan lapsen äiti ja matkustaa vähintään 2 päivää/yötä viikossa

Vierailija
21.01.2007 |

On siis säännöllisesti poissa kotoa ainakin 2 yötä jokaisella viikolla työnsä takia. Yrittää sitten kompensoida sitä yhdellä ylimääräisellä vapaapäivällä viikossa, mutta on kuitenkin pois mielestäni todella paljon.

Onko moraalisesti oikein olla öitä pois ja perustella sitä itselleen hyväksi ratkaisuksi, kun on kuitenkin 3 vapaapäivää viikossa?

Asiallisia vastauksia kiitos. En itse moralisoi varsinaisesti, mutta ihmettelen. Ja mulla on omakin elämä, sitä ei tarvitse kysellä.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
21.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin monet äidit ovat päivässä kahdeksan tuntia töissä ja siihen päälle mahdolliset työmatkat.

Kerroit kuitenkin että ystävälläsi on myös enemmän vapaata, joten en kyllä näe mitään ongelmaa.

Isä on vanhempi siinä missä äitikin ja kykenevä huolehtimaan lapsesta. Myöskin lapselle isä on yleensä yhtä tärkeä ja luotettava kuin äitikin.

Vierailija
22/41 |
21.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä tunnen perheen jossa äiti kuoli kun lapsi 2v:(

Isä on myös lähivanhempi ja esim mun tutun perheen vanhemmalle tytölle ollut jo vauvasta asti se läheisempi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
21.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi se, että lapsi on isänsä kanssa, ei ole " hoitoon jättämistä" tai lapsen antamista muille hoidettavaksi.

Toisekseen, ystäväsi lapsi on jo 3-vuotias. Hän ei ole vauva, häntä ei enää imetetä (oletan ainakin ettei enää imetetä).

Ei se suhde isään heti kehity? Ei varmaan sinun lapsillasi ole kehittynytkään, jos olet pitänyt heistä kynsin hampain kiinni, etkä ole antanut isän ja lasten suhteelle tilaa kehittyä! Ei isän ja lapsen suhde kehity itsestään.

Meillä isä on ollut ihan alusta asti mukana lastenhoidossa. Minä toki imetin, mutta isä teki alusta saakka kaikkea mihin vaan kykeni (=paitsi imetti). Lapset ovat 1- ja 3-vuotiaita, ja heillä on todella lämpimät välit isänsä kanssa. Isä kelpaa siinä missä äitikin, isä on ihan yhtä turvallinen kuin äiti. Ja niin sen KUULUUKIN olla, koska lapset ovat sekä minun että miehen, ei vain minun!

Olen sitä mieltä, että ajattelet vanhanaikaisesti, tai sitten olet vain vähän kyylä :)

Vierailija:

Se vaan tuntuu siltä. Itse en voisi antaa omia lapsiani muille hoidettavaksi, kun ovat vauvoja tai muuten kovin pieniä. Äiti kuitenkin kantaa lasta sisällään ensin 9kk ja imettää ja on se turvallisin hoitaja alussa. Ei se suhde isään heti kehity.

ap

Vierailija
24/41 |
21.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja olen varma, että hän kaipaa äitiään ja siksi tulee pissat sänkyyn.

En ole mikään ämmä. Mielestäni on rumaa sanoa noin.

ap

Vierailija
25/41 |
21.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Se vaan tuntuu siltä. Itse en voisi antaa omia lapsiani muille hoidettavaksi, kun ovat vauvoja tai muuten kovin pieniä. Äiti kuitenkin kantaa lasta sisällään ensin 9kk ja imettää ja on se turvallisin hoitaja alussa. Ei se suhde isään heti kehity.

ap

Toki imettämään hän ei ole kyennyt, mutta muuten on alusta asti osallistunut lasten hoitoon paljonkin. Molempien kohdalla hän oli useamman viikon kotona synnytysten jälkeen. Esikoista hän jopa ruokki enemmän nuo alkuviikot kun jouduttiin tarjoamaan maito pullosta.

Vaipanvaihdot, jutustelut ja leikkimiset hän on hoitanut siinä missä minäkin. Lapset ovat mielestäni suhtautuneet alusta asti isään yhtä kiinteästi kuin minuunkin. Työpäivinään hän viettää iltaisin aikaa lasten kanssa niin että saan rauhassa hoitaa kotihommia, vapaapäivinään ottaa lapset tai ainakin esikoisen mukaansa jos jonnekin menee. Kuopusta on hoitanut kotona tuollaista puolta päivää kerran viikossa jo 2kk iästä asti kun minulla on ollut menoja. Tarkoituksena on että hän jää lasten kanssa koti-isäksi kun kuopus täyttää 1v ja itse palaan töihin. Mielelläni olisin kyllä kotona pidempäänkin, mutta koska mies haluaa myös osuutensa kotivanhemmuudesta on minun " pakko" väistyä.

Olin itseasiassa jokin aika sitten kuopuksen kanssa kahden vajaan viikon reissulla niin että isä oli yksin kotona 1v9kk esikoisen kanssa. Aivan loistavasti heillä oli täällä mennyt ja nyt mies jo suunnittelee lähtevänsä esikoisen kanssa omalle matkalle.

15=9

Vierailija
26/41 |
21.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat lapseni ovat olleet yökuivia jo vähän yli kaksivuotiaasta, en ole öitä pois kotoa eikä elämässämme ole ollut mitään mullistavaa, mutta siltikin nyt 3-vuotias tyttömme pissaa yöllä ajoittain housuunsa.

Ehkä isä antaa lapsen juoda illalla enemmän, tai ehkä äiti herättää kotona ollessaan lapsen potalle öisin?

Älä analysoi liikaa. Sanot mitä sanot, vaikutat minusta nimenomaan kyylältä etkä miltään muulta.

Vierailija:

ja olen varma, että hän kaipaa äitiään ja siksi tulee pissat sänkyyn.

En ole mikään ämmä. Mielestäni on rumaa sanoa noin.

ap

Vierailija
27/41 |
21.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu, että lapsellahan on kaikki todella mainiosti.

Vierailija
28/41 |
21.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tämä on itselleni ihan mannaa, koska kieltämättä välillä olen tunnontuskissa, koska itselläni ap:n kuvaaman perheen tapainen tilanne.

Tässä tuli itsellekin vähän niinkuin moraalinen oikeutus yhteiskunnallisesti, kun moni näkee ap:n ajatukset hieman kapeina ja kokonaisuutta huomioimattomina.

Kiitos, ap, aloituksestasi.

t. ajoittain reissaava äiti, jonka puoliso on tasaveroinen lasten huoltaja

Vierailija
29/41 |
21.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

En itse moralisoi varsinaisesti, mutta ihmettelen. Ja mulla on omakin elämä, sitä ei tarvitse kysellä.

Ihmeellinen YSTÄVÄ olet, kun selän takana noin kovasti mietit ystäväsi juttuja. Arvostelet häntä julkisella keskustelupalstalla. Häpeäisit.

Vierailija
30/41 |
21.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse pelkään, mitä ensi vuodesta tulee, kun joudun pendelöimään tampere-helsinki väliä opintojen takia. ja jo nyt tiedän, että maanantai-iltaisin olen kotona tuurilla klo 22-24, ja olen yh. eli lapsi on tarhassa. syksyllä lapsi on 2-vuotias. eli mitä ongelmaa ap:n kuvailemassa tilanteessa on...? en olisi ollenkaan huolissani, pikemminkin tyytyväinen, että omalla kohdalla homma järjestyisi vastaavalla tavalla.

Vierailija
31/41 |
21.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta saa kai sitä ihmetellä tai miettiä? Ettekö muut muka mieti toisten valintoja ja mitä tekisitte itse ja mitä ette tekisi? Minä en olisi tuollaisissa töissä, mutta kai sitten jotkut voivat olla.

ap

Vierailija
32/41 |
21.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Mutta saa kai sitä ihmetellä tai miettiä? Ettekö muut muka mieti toisten valintoja ja mitä tekisitte itse ja mitä ette tekisi? Minä en olisi tuollaisissa töissä, mutta kai sitten jotkut voivat olla.

ap

Itsekin ihmettelen sinua ja asennoitumistasi. Itse en voisi koskaan noin omia lapsiani että sillä estäisin heidän isäsuhteen kehittymista :X

Mutta kuten sanottu, sinä ja varmasti jotkut muutkin voivat väin toimia. Pääasiahan on että lapselta löytyy se turvallinen vanhempi ja näin ollen niin minun, kuin sinun ja ystäväsi lapset saavat olla onnekkaita.

Vierailija
33/41 |
21.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kuka tekee uramuutoksen lasten takia? toki joku ura voi olla mahdoton yhdistää lapsiperhearkeen, mutta ei tuo nyt mitenkään pahalta kuulostanut.

34/41 |
21.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

(palkasta puhumattakaan).

Perheet tekevät erilaisia ratkaisuja.

En oikein ymmärrä, miksi joissakin perheissä matkatyötä tunnutaan pidettävän jollain tavalla " moraalittomana" ratkaisuna? Ikäänkuin se jo itsessään olisi kannanotto " en välitä perheestäni, minä se vain matkustelen" .

Voihan vanhempi tehdä myös

- yötyötä (hereillä lähinnä klo 15/17- )

- töitä laivalla (esim viikko töissä - viikko maissa) tai lentoemäntänä

- päivystystä (esim. lääkäri)

- epäsäännöllistä vuorotyötä, jolloin suuri osa vapaa-ajasta voi mennä edellisestä työvuorosta toipumiseen (läsnäolo on ehkä vain fyysistä)

Ainoat kerrat, kun olen todella ihmetellyt yksinhuoltajaäidin uravalintaa, ovat olleet sellaisia, että äiti on ehdoin tahdoin HALUNNUT yötyön (vaikka muutakin olisi ollut tarjolla).

Työpäivinään hän on seurustellut lapsen kanssa muutaman tunnin iltapäivisin, muuten lapsi on ollut vuoropäiväkodissa.

Viime aikoina olen pohtinut paljon sitä, että omaa tuttavapiiriä ajatellen ehkä eniten olisin huolissani niistä perheistä, joissa äiti hoitaa lapsia kotona enemmän mielenterveysongelmiensa takia kuin siksi, että se olisi hänen mielestään mielekästä. (Kotona olevan vanhemman ongelmiin voi olla hankala edes puolison puuttua, ongelmat saattavat tulla esille kunnolla vasta kun lapsilla mielenterveydellisiä ongelmia/kehitysviiveitä).

Oleellisinta mielestäni lapsen kannalta se, että hänen vanhempansa tarjoavat hoivaa ja ovat riittävän terveitä. Näistä lähtökohdista vanhempi pystyy arvioimaan ratkaisujensa vaikutuksia riittävän hyvin, eli toimimaan kyllin hyvänä vanhempana.

Vierailija
35/41 |
21.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväsi tapauksessa en näe mitään ongelmaa, enkä tajua miten äiti olisi 3-vuotiaalle välttämätön, onhan hänellä isä.

Vierailija:

ap

Vierailija
36/41 |
21.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli äiti on kotoa pois kaksi iltaa viikossa niin, että lasta hoitaa isä. Mitä? Pitäisikö lasta hoitaa koko ajan molempien vanhempien? Mitä mieltä olet siiträ, että isä hylkää jo 3 vkoisen lapsen äidille työpäiviensä ajaksi? Entä jos äiti harrastaa jumppaa kahtena iltana viikossa? Isä tulee kotiin klo 17 ja äiti lähtee jumppaan ja palaa sieltä klo 19 tai kaupan kautta vasta klo 20, jolloin lapset jo nukkuvat. Mikä ihme siinä on, että äiti ei voi poistua 3-vuotiaan ison lapsen luota 2 päiväksi. Ja vielä oma isä hoitaa. Ap, kamaan.

Itse hoidan lapsiani kotona ja mies käy töissä. On tehnyt reissuhommia. Minä en juuri ole poistunut käytännön syistä lasten ulottuvilta, mutta jos olisin ja mies hoitaisi lapsia, ei siinä todellakaan olisi mitään outoa. Onhan se mieskin samalla tavalla lasten vanhempi.

Vierailija
37/41 |
21.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväsi on täysin normaalisti toimiva ihminen.

Vierailija
38/41 |
21.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ikinä kykenisi työhön joka pitäisi minut yöt pois lasten luota. Näen itseni äitinä olevan lapsille se tärkein ihminen. Tietysti isäkin on tärkeä ja rakas, mutta äiti on se turvallisin ja aina lähellä oleva. Näen että lapsen perusturvallisuuden takia olisi tärkeää luoda se kiinteä kontaksi yhteen ja samaan vanhempaan, eikä tasa-arvon vuoksi jakaa vanhempainlomia tms.

Kyllä isä meilläkin auttaa lasten hoidossa ja ottaa isommat mukaan vapaapäivinään. Isä on lapsille se kenen aknssa tehdään jotain kivaa ja erityistä. Käydään huvipuistossa, jäätelöllä, harrastuksissa jne. Äiti on turvallinen joka on aina kotona ja huolehtii.

Myös mies ymmärtää kantani ja pitää sitä oikeana. Hän ei voisi koskaan vaatia minua lähtemään töihin jotta hän saisi itse jäädä kotiin 1v lapsen kanssa! Päinvastoin. Hän on tehnyt pitkää päivää ylitöitä, jotta minulla olisi mahdollisuus olla lasten kanssa pitkään kotona. Taitaa itsekin nauttia siitä ettei tarvitse lapsia viedä hoitoon, sovitella kahden työssäkäyvän aikatauluja jne. Nyt koti on aina kunnossa ja ruuat valmiina.

Minäkin kummastelen naisen prioriteetteja jos hän mielummin on useamman päivän työmatkalla kuin lasten kanssa kotona. Ja vielä aikoo hankkia toisen lapsen isälle kotiin hoidettavaksi. No, kukin tavallaan ja onneksi näillä lapsilla on sentään isä.

Vierailija
39/41 |
21.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

niinkuin isejäkin.

Toiset naiset/miehet ei nyt vaan pysty/halua/jaksa olla kotona, ja toiset isät/äidit on hyvinkin mieluummin niitä kotonaolevia.

Mikä ihme siinä on ettei voida vaan antaa ihmisten olla ja elää niinkuin tykkäävät. Ihmeellistä paheksuntaa joittenkin vastauksista havaittavissa. Avartakaa vähän maailmankuvaanne.

Ja sille jonka mies tekee pitkää päivää että äiti saa olla kotona lasten kanssa: kivan kuvan teidänkin lapset saa perhe-elämästä. Eikö se vähempikin riittäisi, eli siis ihan normaali työpäivä ja sitten perhe-eloa muu aika? Ainahan täällä muutenkin haukutaan jos joku äiti lähtee töihin rahan takia, mutta isille se on siis ihan ok olla jossain ylitöissä koko ajan?

Vierailija
40/41 |
21.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

lasta TUSKIN vahingoittaa se, että hän viettää aikaa isän ja/tai isovanhempien kanssa ilman äitiä pari pv/viikko. Pienet on murheet sinullakin, ap *reps*!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi seitsemän