Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä: ystäväni on 3-vuotiaan lapsen äiti ja matkustaa vähintään 2 päivää/yötä viikossa

Vierailija
21.01.2007 |

On siis säännöllisesti poissa kotoa ainakin 2 yötä jokaisella viikolla työnsä takia. Yrittää sitten kompensoida sitä yhdellä ylimääräisellä vapaapäivällä viikossa, mutta on kuitenkin pois mielestäni todella paljon.

Onko moraalisesti oikein olla öitä pois ja perustella sitä itselleen hyväksi ratkaisuksi, kun on kuitenkin 3 vapaapäivää viikossa?

Asiallisia vastauksia kiitos. En itse moralisoi varsinaisesti, mutta ihmettelen. Ja mulla on omakin elämä, sitä ei tarvitse kysellä.

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
21.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

pärjätäänhän joissakin perheissä koko ajan vain yhdellä vanhemmalla.

Vierailija
2/41 |
21.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä toi on ihan ok. Isätkin voivat olla vastuussa lapsistaan:)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
21.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sitä mieltä, että myös pienen lapsen äiti pystyy tekemään matkatyötä perheen tasapainon kärsimättä. Oletan, että lapsella on isä, joka pystyy huolehtimaan noiden reissupäivien ajan lapsestaan?

Vierailija
4/41 |
21.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kyllä, isä on yleensä kotona iltaisin lapsen kanssa. Päivällä hänkin on tietysti töissä.

ap

Vierailija
5/41 |
21.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vain ihmetellyt asiaa ja ajattelin jakaa ihmetykseni täällä. Voi olla että joudun vaihtamaan mielipiteeni, jos muista kaikista se on ihan ok, että äiti matkustaa.

Kunhan nyt herätä keskustelua. Kiinnostaa yleinen moraalikäsitys nykymammoilla :)

ap

Vierailija
6/41 |
21.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos perheen isä tekis samalla tavalla, niin tuskin sitä kukaan ihmettelis tai pohtis sen moraalista oikeutusta.

Vierailija
7/41 |
21.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja työnsä puolesta joka toisen viikon toisella paikkakunnalla. Ihan hyvin äiti on silti pärjännyt tuon ajan " yksinhuoltajanakin" . Tietty ikävää lapselle että ei näe isäänsä paljoa noina työviikkoina, mutta sitä kompensoidakseen mies sitten pystyy nuo kotona olevat viikot tekemään lyhyempää päivää ja näin olemaan enemmän lapsen kanssa. Lapsi on tuolloin lyhyempää päivää hoidossa jne.

Heidän mielestään ihan toimiva ratkaisu. Naisen vanhemmat asuvat vielä lähellä, joten heiltäkin saa tarvittaessa apua.

Vierailija
8/41 |
21.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun itse etelaisessa Euroopassa, ja taalla esim. isovanhempien rooli lasten elamassa on huomattavasti merkittavampi kuin Suomessa keskimaarin. Suomessa yhteiskunta huolehtii hienosti lasten paivahoidosta yms., ja se on toki ihastelun aihe taallakin, missa itse asun. Asuinmaassani esim. aitiysloma kestaa 4 kk, ja sen jalkeen aidit palaavat toihin. Kukaan ei tunnu ajattelevan, etta lapsi saisi tasta mitaan traumaa, ja ainakin kaikki tuntevani pienokaiset tuntuvat olevan oikein onnellisia, virkeita ja tasapainoisia.

Isovanhempien rooli lasten hoidossa on merkittava, ja vaikkakin tama tapahtuu " pakon sanelemana" eli sen vuoksi, etta muita hoitojarjestelyvaihtoehtoja ei valttamatta ole, en voi olla ajattelematta etta talla on positiivisetkin puolensa. Lapsi tottuu siihen, etta han saa rakastavaa huolenpitoa muiltakin aikuisilta kuin vain aidiltaan ja isaltaan. On olemassa sanonta " Lapsen kasvattamiseen tarvitaan koko kyla" - Suomessa tuntuu, etta sanonta kuuluu " Lapsen kasvattamiseen tarvitaan aiti, aiti ja aiti" .

Vastauksena kysymykseesi, mita mielta olen tuttavasi tilanteesta, omien kokemusteni pohjalta sanon etta jos lapsi on hyvassa, turvallisessa hoidossa tuttujen aikuisten seurassa hanelle ei koidu mitaan pahaa siita, etta aiti on pari paivaa viikosta poissa.

Vierailija
9/41 |
21.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jotenkin pidän äitiä tärkeämpänä lapsille. Silloin kun lapset ovat vielä pieniä.

No, entä kun ovat nyt suunnittelemassa perheen lisäystä ja puhuvat, että isä jäisi kotiin hoitamaan lapsia ja äiti palaisi aika pian töihin. Kai se aikoo imettää puoli vuotta muttei yhtään kauempaa. Jos äiti on vauvan luota pois öitä, niin mitä mieltä olette siitä?

ap

Vierailija
10/41 |
21.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä lasta yöllä näe, vaan kylläpä ylimääräisellä vapaalla näkee.

Vierailija
11/41 |
21.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

harmillista,e ttä reissutyö hyväksytään perheen isältä ilman,e ttä kenellekään tulee mieleen että olisi huono isä ja äidistä tehdään heti huono äiti jos joutuu työnsä puolesta matkustamaan vähänkin :(

Vierailija
12/41 |
21.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

No, entä kun ovat nyt suunnittelemassa perheen lisäystä ja puhuvat, että isä jäisi kotiin hoitamaan lapsia ja äiti palaisi aika pian töihin. Kai se aikoo imettää puoli vuotta muttei yhtään kauempaa. Jos äiti on vauvan luota pois öitä, niin mitä mieltä olette siitä?

olen myös sitä mieltä että ihan ok. puoli vuotta imetystä piisaa kyllä herran tähden, sitä paitsi onhan niitä pumppuja ja muita jos nyt haluaa siitä vielä jatkaa äidinmaidon kanssa.

Miksi sä nyt ap hakemalla haet jotain ongelmia tästä järjestelystä? Sulla onkin tosi suuri luotto perheen isää ja isovanhempia kohtaan. Jos mä olisin sun ystäväs ni voisin olla aika vittuuntunut sun asenteista.

Vierailija
13/41 |
21.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Mutta jotenkin pidän äitiä tärkeämpänä lapsille. Silloin kun lapset ovat vielä pieniä.

ap

Tuossa aiemmin mainitsemassani perheessä äiti oli ensin kotona lapsen kanssa 1v2kk ja isä siitä 2v asti, kunnes lapsi aloitti päiväkodissa. Äiti täysimetti lasta 6kk ja jatkoi sitten osittaisimetystä 1,5v asti. Ainakaan heillä äidin töihinpaluu ei katkaissut imetystä, yli 1v ei niin usein enää tissillä roikkunut.

Minusta oon pääasia että lapsella on hoitamassa se turvallinen vanhempi oli sitten äiti tai isä. Loppupelissä imetys on se ainoa asia johon isä ei pysty (ja ei se kyllä kaikilta naisiltakaan onnistu). Itse en varmaan pystyisi puolivuotiasta lasta yönksi jättämään, mutta oma lapseni on jo 10kk iässä alkanut olla isän kanssa öitä kun palasin keikkatyöhön. Ihan hyvä systeemi myös meillä. Yövuoroista sai sen verran enemmän rahaa ettei minun tarvinut tehdä kuin muutama yö silloin tällöin ja sain näin olla enemmän aikaa lapsen kanssa mitä päivävuoroa tehdessäni.

Vierailija
14/41 |
21.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen välillä töiden takia poissa kotoa 3 yötä viikossa. Toisaalta yksityisyrittäjänä saan pidettyä esim. 10 viikon kesäloman ja joulunaikaan noin 3 viikkoa vapaata ja tämän lisäksi pari viikkoa sinne sun tänne vuoden aikana ripoteltuna.

Pulma on se, että kun olen poissa, olen poissa aika paljon. Toisaalta olen taas sitten paljon läsnä, kun olen paikalla. Toinen vaihtoehto olisi mennä virallisiin palkkatöihin, mutta kaikkiaan sillä tavalla olisin vähemmän lapseni kanssa kokonaisuuden huomioiden.

Huonoa omaa tuntoa kannan välillä, mutta jotenkin olen kuitenkin tämän tilanteen perustellut paremmaksi ratkaisuksi kuin minkään muun. Meillä on ihana tilanne sikäli, että isovanhemmat auttavat lastenhoidossa. Sekin on hienoa, että lapsi pääsee kunnolla tutustumaan isovanhempiinsa. Ehkä tämä meidän tilanne on vähän tuollainen " eurooppalainen" , jota yksi aiemmista hienosti kuvasi.

Vierailija
15/41 |
21.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

...tilanne olisi mielestäni huolestuttava, jos lasta noin usein hoitaisi vaihtuvat hoitajat ja kenties siten vieraatkin ihmiset.

Vierailija
16/41 |
21.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se vaan tuntuu siltä. Itse en voisi antaa omia lapsiani muille hoidettavaksi, kun ovat vauvoja tai muuten kovin pieniä. Äiti kuitenkin kantaa lasta sisällään ensin 9kk ja imettää ja on se turvallisin hoitaja alussa. Ei se suhde isään heti kehity.

ap

Vierailija
17/41 |
21.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asia ei kuulu sinulle pätkän vertaa. Tämä ratkaisu ilmeisesti sopii ystäväsi perheelle, ei ole sinun asiasi arvostella sitä. Tässä kohtaa ihmetteleminen = arvosteleminen, vaikka muutä yrität väittää.

Vierailija
18/41 |
21.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

3-vuotias ei sentään ole mikään imettettävä eikä taapero enää.

Voit nyt alkaa päivitelä minua: esim. viime viikolla olin työni takia kotoa poissa seuraavasti:

ke klo 7.20 - 21.30

to klo 7.20 - 21.30

pe klo 7.20 - 21.30

Näinä päivinä näin lapsiani (4 ja 3) hereillä tasan yhden tunnin joka päivä.

Onneksi lapsilla on isä.

Vierailija
19/41 |
21.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Se vaan tuntuu siltä. Itse en voisi antaa omia lapsiani muille hoidettavaksi, kun ovat vauvoja tai muuten kovin pieniä. Äiti kuitenkin kantaa lasta sisällään ensin 9kk ja imettää ja on se turvallisin hoitaja alussa. Ei se suhde isään heti kehity.

ap

no voi hyvää päivää, ei tietenkään kehity koska olet omimassa niitä lapsia vain omaksi omaisuudeksesi!

Sillä lapsella ON isä, joka on sen lapsen vanhempi ihan yhtälailla kuin äitikin. Sanot: " EN VOISI ANTAA OMIA LAPSIANI MUIDEN HOIDETTAVAKSI" , ja tarkoitat ilmeisesti että isäkin on n. " muu" , käytännössä vieras.

Yritäs nyt vähän avartaa sitä maailmankuvaa. Aika moni mies vois tuosta asenteestasi loukkaantua. Mun mielestä sun ajattelutapa on aivan järkky.

Vierailija
20/41 |
21.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tervettä. Ap:lla taitaa olla jotain suuruuskuvitelmia? Tai sitten on vaan kamalan omistushaluinen ihminen.

Sekin ihmetyttää miten muka yö poissaolo on pahempi kuin päivä. Lapset yleensä nukkuvat öisin. Mieluummin minäkin noin tekisin että saisi yhden ylimääräisen PÄIVÄN olla kotona.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän neljä