Miten Riikka Purra aikoo saada työnantajat vakuuttuneiksi siitä, että ikäsyrjintä ei kannata?
Että kannattaa valita hommaan se ikääntyneempi työnhakija. (Purra on nimittäin valmis eläkeiän nostoon.)
Kommentit (131)
Mommie, are you all right, and if you are all right, where are you all right?
Purralla ei todellakaan ole kaikki mutterit ja ruuvit tallessa, koska hän vertasi lihansyöntiä tupakointiin. Ihmiset ovat syöneet lihaa maailman sivu, jo paljon ennen, kun tupakka keksittiin.
Kyllä tunnelmavalaistus on tärkeä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tunnelmavalaistus on tärkeä.
Rätin on oltava kuiva.
Arvoisa puhemies, Suomi ja suomalaiset tarvitsevat minua.
Vierailija kirjoitti:
Arvoisa puhemies, minun nimeni on Riikka Purra ja minulla on Fiskarsin taloussakset.
Pyh Purrasta, Orposta puhumattakaa! Sanna on minulle edelleen politiikan supertähti.
Vierailija kirjoitti:
Pyh Purrasta, Orposta puhumattakaa! Sanna on minulle edelleen politiikan supertähti.
Ministerien saamat vuotuiset palkkiot ovat Sannalle nykyään viikkorahaa.
Aikoo varmaan olla yllättynyt.
Pari päivää sitten huomasin uutisen, jonka mukaan hallitus on yllättynyt siitä että yrittäjät eivät halua palkata eläkeläisiä töihin. Yllättyisi varmaan yhtä paljon siitä, että yritykset eivät halua palkata työttömiä eivätkä yli nelikymppisiä.
Ei niillä taida oikeasti olla mitään ymmärrystä siitä millaista työelämässä on ja millä kriteereillä työntekijöitä valitaan tai jätetään valitsematta. Voisi melkein sanoa, että älkää tuomitko heitä, he eivät tiedä mitä he tekevät.
Vierailija kirjoitti:
Jos eläkeikä nousee ja ikääntynyt työnhakija ei saa työtä, ketä se palvelee. Jos eläkeikä laskee, valtio saa enemmän eläketuloja.
Se palvelee sitä, ettei tarvi maksaa eläkkeitä kovin paljoa. Eläke on pääosin paljon parempi kuin peruspäiväraha/työmarkkinatuki. Lisäksi eläkkeen saajan asumistuki on korkeampi. On yhteiskunnalle edukkaampaa pitää vaikka vuodet 63-68 työttömänä ja kuin päästää eläkkeelle. Lisäksi loppueläke leikkaantuu mukavasti, koska "ethän sä ollut töissä eläkeikään". Tämä ei tietenkään koske eliittiä ja virkamiehiä löysissä työpaikoissaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos eläkeikä nousee ja ikääntynyt työnhakija ei saa työtä, ketä se palvelee. Jos eläkeikä laskee, valtio saa enemmän eläketuloja.
Se palvelee sitä, ettei tarvi maksaa eläkkeitä kovin paljoa. Eläke on pääosin paljon parempi kuin peruspäiväraha/työmarkkinatuki. Lisäksi eläkkeen saajan asumistuki on korkeampi. On yhteiskunnalle edukkaampaa pitää vaikka vuodet 63-68 työttömänä ja kuin päästää eläkkeelle. Lisäksi loppueläke leikkaantuu mukavasti, koska "ethän sä ollut töissä eläkeikään". Tämä ei tietenkään koske eliittiä ja virkamiehiä löysissä työpaikoissaan.
Eläkkeitä ei pääsääntöisesti makseta valtion kassasta. Mutta eläkeleikkaukset kyllä vähentävät valtion verotuloja. Tämä leikkaa sen pienen säästön, joka voitaisiin saada leikkaamalla valtion naksamia osuuksia eläkkeistä. Lopoutulos olisi pelkkä 0. Siksi eläkkeistä säästäminen ei tuo valtiolle säästöjä.
Jos vanhuksia pidetään työttöminä työnhakijoina, maksetaan heidän työttömyystukensa valtion kassasta. Ansiosidonnaisen osuus maksetaan rahastoista, mutta se leikataan nykysäännöillä hyvin nopeasti pois kokonaan.
Kumpi on valtiolle kannattavampaa, maksaa omasta pussista työttömyystukea vai antaa rahastojen maksaa eläkkeitä?
Jostakin näidenkin ihmisten on joka tapauksessa saatava rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Aikoo varmaan olla yllättynyt.
Pari päivää sitten huomasin uutisen, jonka mukaan hallitus on yllättynyt siitä että yrittäjät eivät halua palkata eläkeläisiä töihin. Yllättyisi varmaan yhtä paljon siitä, että yritykset eivät halua palkata työttömiä eivätkä yli nelikymppisiä.
Ei niillä taida oikeasti olla mitään ymmärrystä siitä millaista työelämässä on ja millä kriteereillä työntekijöitä valitaan tai jätetään valitsematta. Voisi melkein sanoa, että älkää tuomitko heitä, he eivät tiedä mitä he tekevät.
Orpo on etevä yllättymään.
Jos edes 50% ihmisistä on töissä 2 vuotta pidempään, niin se vähentää eläkemenoja ja toisaalta mahdollistaa eläkevakuutusmaksujen alennuksen kaikille, joka taas lisää huomattavasti valtion verotuloja.
Iäkkäitä saisi enemmän töihin kieltämällä ikäperusteisen irtisanomisen, kun firmassa jaellaan potkuja. Toinen olisi esim. yli 65-vuotiaiden eläkevakuusmaksujen puolitus ja kolmas verovähennykset. Jos esim. 10% yli 65-vuotiaiden tuloista voisi vähentää firman voittojen verotuksesta, niin se lisäisi iäkkäiden palkkaamista.
Pitäs varmaan laskea samalla syntyvyyttä lisää. Saataisiin jossain vaiheessa tasapaino näihin asioihin. Hyvää tässä on se että syntyvyys on jo menossa oikeaan suuntaan!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvoisa puhemies, minun nimeni on Riikka Purra ja minulla on Fiskarsin taloussakset.
Keltaiset vai punaiset?
Vierailija kirjoitti:
Pitäs varmaan laskea samalla syntyvyyttä lisää. Saataisiin jossain vaiheessa tasapaino näihin asioihin. Hyvää tässä on se että syntyvyys on jo menossa oikeaan suuntaan!!!
Lähde syntyvyyden kääntymiselle nousuun?
Koko eläke järjestelmä on ollut jo syntyessään täysi pyramidi huijaus. Se on perustunut siihen että mitä aiemmin olet systeemiin päässyt kiinni nin sitä enemmän siitä itse hyödyt. Se mitä nykyisille eläkeläisille on luvattu perustuu että me työelämässä vielä olevat maksamme heidän elekkeet. Jos huoltosuhde pienenee nin nyt me työelämässä olevat maksamme suhteessa enemmän heidän isoa eläkettä. Meillä on myös isompi verorasitus palveluiden ylläpidossa. Nykyinen oma eläke-ikä on noin 15vuotta pidempi kuin lapsena jolloin he jotka silloin pääsivät 50v eläkkeelle. Nykynuoriso down shiftaa joka tarkoittaa sitä että he eivät osallistu enää meidän eläke järjestelmän ylläpitoon.
Eläkevarat on myös takuuna velalle ja kun lopulta rysähtää nin se ulosmitataan ja lopuksi eläke on se vuosittainen budjetti joka vaihtelee aina talouden mukaan. Se voi olla 100€/kk ja eläkeläiset pakkaa ostoksia kaupan kassalla ja ajaa taksia 100v.
Riikka on ihan oikeassa eläke järjestelmä on voittaja veneessä istuvien lempilapsi, eivät he halua siitä luopua. Sysi paska joka kaatuu omaan mahdottomuuteensa.
Tämän päivän iltapäivälehden lööpissä kirjoitettiin, että menossa on kova vääntö eläkkeistä.