Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

PANIIKKI! Opiaatit ja alkuraskaus

:(
09.04.2024 |

Olen 38-vuotias nainen ja olemme puolisoni kanssa yrittäneet lasta pitkään. 

Sain keskenmenon viime vuoden heinäkuussa jonka jälkeen olemme aktiivisesti yrittäneet raskautua uudelleen. Olen pyrkinyt jättäämään alkoholin ja tupakoinnin minimiin, silloin tällöin olen käynyt hillitysti viihteellä ajoittaen sellaiseen kierron vaiheeseen että en ole varmasti ollut raskaana, kuukautisten alusta ennen ovulaation alkua. Muina aikoina olen ollut raittiina ja savuttomana. 

Olen syönyt raskausvitamiineja noin vuoden ajan aiemman raskauden alusta saakka, sillä silloin olin huolissani kun en aloittanut foolihappolisää ennen raskautta. 

Minulla on ollut muita terveysongelmia jonka vuoksi pääsin leikkausjonoon ja nämä lapsihaaveet jäi vähän sivuun.

Olin ko. leikkauksessa jonka jälkeen komplikaatioiden vuoksi jouduin viikon päästä uudelleen sairaalaan jossa olin viikon. Näinä aikoina en syönyt myöskään raskausvitamiineja. 

Leikkaus tapahtui nukutuksessa ja koko tämän yli kahden viikon ajalla olen ollut vahvalla opiaattikipulääkityksellä kovien kipujen vuoksi. 

En ole edes seurannut kiertoa kaikkien näiden terveyvaikeuksien vuoksi mutta nyt näyttäisi siltä että kuukautiseni ovat kuusi päivää myöhässä. Tämä tarkoittaisi sitä että olen raskautunut juuri ennen leikkausta ja näin ollen kaikki nämä rankat anestesialääkkeet, opiaatit ja muut särkylääkkeet ovat koko tämän ajan olleet käytössä. 

Onko vauvani riskit kehityshäiriöille valtavat? Pitäisikö oikeasti tälläisen takia harkita jopa aborttia näin pitkän yrittämisen ja valtavien toiveiden ja pettymysten jälkeen? 

Olen niin paniikissa että en ole uskaltanut tehdä edes raskaustestiä etten joutuisi kohtaamaan asiaa. En tietysti ole nyt oivalluksen jälkeen ottanut kipulääkkeitä ja kärsin kovasti myös kivuista. 

Onko kellään mitään lohdun sanoja? 

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskaus olisi niin alussa että alkio on vasta kiinnittynyt eikä lääkitykset ole vaikuttaneet ja jos olisi niin noin aikaisessa vaiheessa raskaus olisi vaurion tullessa mennyt kesken. Tee raskaustesti ja aloita foolihappo heti. Muuten olisin rauhassa sinuna. 

2/2 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tietoa miten foolihappo varastoituu? 

Olen melko säännöllisesti käyttänyt foolihappolisää mutta varmaan juuri ennen tätä leikkausta jäi pois ja varmaan pari-kolme viikkoa on ollut taukoa sen ottamisesta. Onko tästä pitkästä foolihappolisän käytöstä ollut apua vaikka tulikin tuo tauko juuri tähän hedelmöittymisen ja alkuraskauden tienoille. 

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kolme