Escitalopram
En tiedä onko tyhmä kysymys, mutta käytin escitalopram- lääkettä n. puoli vuotta sitten lääkärin määräyksestä. No heitin sen sitten pois suurten sivuvaikutusten takia. Nyt kuitenkin olisi jälleen aiheellista aloittaa lääke uudelleen. Mulla on vielä reseptillä kyseistä lääkettä. Voinko vain käydä apteekissa sitä ostamassa ilman lääkärin konsultointia vai täytyykö lääkäriltä aina kysyä uudelleen jos lääkettä jatkaa pitkän tauon jälkeen?
Kommentit (25)
Lääkkeessä voi tulla aloitusoireita, jotka yleensä tasaantuvat muutamassa viikossa. Ei kannata välttämättä aloittaa täydellä annoksella ssri lääkitystä vaan esim puolikkaalla tai neljänneksellä nostaen hitaasti annosta täyteen määrättyyn annokseen, jolloin aloitusoireet ovat siedettävämmät.
Lääke on tehokas ahdistukseen mutta sivuvaikutuksena tuli totaalinen haluttomuus. Minulla ahdistus aiheutti myös unettomuutta, mihin lääke auttoi myös hyvin. Aloitus ja lopetus piti tehdä hitaasti annostusta pienentämällä, etenkin lopetus.
Mitäs ihmettä? Olen käyttänyt kyseistä lääkettä jo kymmenen vuotta eikä mulla ole ikinä ollut mitään sydänseurantaa, edes alussakaan :D
Itselle tuo määrättiin hankalaan elämäntilanteeseen, ero menossa. Itse nyt syönyt reilun kuukauden. Ensin puoli tablettia muutoman viikon ja nyt kokonainen noin viikon. Ei oikeastaan mitään aloitusoireita, nyt ainakin tuntuu että auttaa pahinpaan ahdistukseen, eikä tule sellaisia tunne piikkejä että menisi paniikkiin. Muutoma tuttu käyttänyt vastaavassa tilanteessa, tarkoitus syödä noin puoli vuotta. Jospa lopetus on yhtä helppo kuin aloitus.
Kannattaa Ap kysyä lääkityksen viilaamisen lisäksi asianmukaisen seurannan perään.