Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Escitalopram

Vierailija
08.04.2024 |

En tiedä onko tyhmä kysymys, mutta käytin escitalopram- lääkettä n. puoli vuotta sitten lääkärin määräyksestä. No heitin sen sitten pois suurten sivuvaikutusten takia. Nyt kuitenkin olisi jälleen aiheellista aloittaa lääke uudelleen. Mulla on vielä reseptillä kyseistä lääkettä. Voinko vain käydä apteekissa sitä ostamassa ilman lääkärin konsultointia vai täytyykö lääkäriltä aina kysyä uudelleen jos lääkettä jatkaa pitkän tauon jälkeen? 

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ainakin lääkäri sanoi että pitää myös seurata sydänkäyrää alussa kun aloittaa tuon lääkkeen

Vierailija
2/25 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

karmee aivoja sekoittava myrkky josta paha riippuvuus. Itse pääsin kerran eroon ja mistään hinnasta en suuhuni tota myrkkyä laita. Vieroitusoireet kesti mulla todella pitkään ja pari kertaa aloitin uudelleen niiden takia. Lopulta tiputin annosmäärää todella hitaasti 5kk ajan pääsi eroon ilman oireita. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ainakin lääkäri sanoi että pitää myös seurata sydänkäyrää alussa kun aloittaa tuon lääkkeen

Mulle lääkäri ei kertonut mitään tällaista. Kirjoitti vain reseptin ja aloitin sitä käyttämään 😮

Ap

Vierailija
4/25 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiksu käy lääkärin juttusilla (vaikka vaihtamassa lääkettä toiseen), ei niin fiksu tekee mitä itse tahtoo.

Vierailija
5/25 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fiksu käy lääkärin juttusilla (vaikka vaihtamassa lääkettä toiseen), ei niin fiksu tekee mitä itse tahtoo.

Ok, täytynee lääkärille jutella ensin.

Ap

Vierailija
6/25 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle lääkäri ei kertonut mitään tällaista. Kirjoitti vain reseptin ja aloitin sitä käyttämään 😮

Ap

Ei mullekaan lääkäri sanonut silloin nuorena kun tuota kokeilin. Tuntui että tämä oli kuitenkin pätevämpi. 

Vierailija
7/25 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saisi myöskään lopettaa seinään omine lupineen vaan valvotusti ja porrastetusti (äkkiä lopettaen riski vakavista sivuoireista). Konsultoi lääkärillä ennen kuin haet lisää.

Vierailija
8/25 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvin sen voi itse lopettaa kunhan hitaasti tiputtaa annostusta. Järkeä saa käyttää.

Vierailija
9/25 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumma juttu ettei lääkäri ole järjestänyt seurantaa? Ei noita ilman hoitokontaktia määrätä.

Vierailija
10/25 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käyttänyt kuin pari viikkoa järkyttävän väsymyksen takia tämän lääkkeen johdosta. Ei aiheuttanut mitään oireita kun lopetin, pystyin taas tekemään muutakin kuin nukkumaan. Seurantaa ei ollut. Pitää käydä lääkärin juttusilla pian.

Ap

Vierailija
11/25 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitää tehdä sydänseurantaa? Ollut käytössä useita vuosia, eikä ole tehty. Tuli huh-olo. Ärsyttää, kun Suomessa lääkärit ei ota tosissaan näitä seurantoja ja lääkehaittoja...

Vierailija
12/25 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvin sen voi itse lopettaa kunhan hitaasti tiputtaa annostusta. Järkeä saa käyttää.

Mitään lääkärin määräämiä pitkäaikaisia lääkityksiä ei saa itsekseen lähteä lopettamaan, lisäämään, vaihtamaan tai sekoittamaan. Siinä voi olla riskejä joista potilas ei ole tietoinen (esim. joidenkin mt-lääkkeiden lopettaminen yhtäkkiä voi aiheuttaa ahdistuskohtauksen ja itsetuhoisuutta). Tämä on nimenomaan sitä järkeä.

Vierailija
13/25 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En käyttänyt kuin pari viikkoa järkyttävän väsymyksen takia tämän lääkkeen johdosta. Ei aiheuttanut mitään oireita kun lopetin, pystyin taas tekemään muutakin kuin nukkumaan. Seurantaa ei ollut. Pitää käydä lääkärin juttusilla pian.

Ap

Saako kysyä miksi lääke oli määrätty? Kuulostaa hyvin hämärältä.

Vierailija
14/25 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää tehdä sydänseurantaa? Ollut käytössä useita vuosia, eikä ole tehty. Tuli huh-olo. Ärsyttää, kun Suomessa lääkärit ei ota tosissaan näitä seurantoja ja lääkehaittoja...

En tiedä. Mut lääkäri passitti heti sydänfilmiin ja sitten pari viikkoa just tuon lääkityksen aloittamisen jälkeen. Mulla ei ole mitään sydänvikaa, mutta halusi kai varmistaa,e ttei aiheuta mitään ylimääräistä.

Vierailija
15/25 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä. Mut lääkäri passitti heti sydänfilmiin ja sitten pari viikkoa just tuon lääkityksen aloittamisen jälkeen. Mulla ei ole mitään sydänvikaa, mutta halusi kai varmistaa,e ttei aiheuta mitään ylimääräistä.

Voi olla myös muita terveysongelmia jotka mahdollisesti aiheuttaa nimenomaan tuon lääkkeen kanssa riskin sydänongelmista. Eli ei tarvitse olla vikaa sydämessä. Lääkäri tietää kyllä mitä kannattaa tarkistaa potilaan kohdalla seurannassa.

Vierailija
16/25 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ahdistukseen määrättiin, 10mg aloitus. Sitten alkoi kova väsymys ja nukuin lähes päivät pitkät. Lääkäri ei kertonut sivuvaikutuksista, en tiedä oliko kovin pätevä sitten. No menenkin eri lääkärille pian, kun edellinen vaihtui.

Vierailija
17/25 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis 1/10 lääkäriä sanoo jotain muuta kuin mitä lääkefirmat on aivopesseet ne sanomaan.

Että siihen nähden mieti maksaako vaivaa käydä lääkärissä. En ainakaan itse maksaisi käyntiä, mutta työterveyden kautta voisin mennäkin.

Vierailija
18/25 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ahdistukseen määrättiin, 10mg aloitus. Sitten alkoi kova väsymys ja nukuin lähes päivät pitkät. Lääkäri ei kertonut sivuvaikutuksista, en tiedä oliko kovin pätevä sitten. No menenkin eri lääkärille pian, kun edellinen vaihtui.

Todella, todella hämärää. Yleinen ahdistuneisuushäiriö vaiko ohimenevä kausi? Mahdolliset sivuvaikutukset kuuluu kyllä käydä lääkärissä läpi, mutta toki ne kannattaa lukea myös itse pakkauksesta niin tietää mitä tarkkailla. Sanoit käyttäneesi vain pari viikkoa, mikä on todella lyhyt aika lääkevasteen arviointiin ja toisinaan tuollaiset oireet väistyvät muutaman viikon jälkeen, mutta hankalista sivuoireista kannattaa aina ottaa ensin yhteyttä lääkäriin ja pyytää lääkkeen lopetusta/vaihtoa.

Vierailija
19/25 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Todella, todella hämärää. Yleinen ahdistuneisuushäiriö vaiko ohimenevä kausi? Mahdolliset sivuvaikutukset kuuluu kyllä käydä lääkärissä läpi, mutta toki ne kannattaa

Mulla pitkäaikainen ahdistus, tarvitsen jatkuvaa lääkitystä siihen. 

Ap

Vierailija
20/25 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon myös lääkkeen vaihdosta, mutta katsotaan mitä lääkäri mulle määrä.

Ap