Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Erimielisyys miehen kanssa, mies haluaa kaverit mukaan yhteiseen reissuun ja minä en

Vierailija
08.04.2024 |

Olen siis todella introvertti, jolla hieman asperger piirteitä. Olen myös luonteeltani hiljainen, pelkään muutoksia, rutiinit ovat tärkeitä ja että saan olla rauhassa ja paljon omaa aikaa. Kaipaan harvoin ystävien seuraa, koska työt ja puolison seura ja toisinaan perheen seura riittää itselleni vallan mainiosti.

Miesystäväni kyllä tietää, millainen olen luonteeltani ja hyväksyy sen. 

Miesystäväni on haaveillut pitkään eräästä reissusta ulkomaille. Ollaan käyty pari kertaa ulkomailla, ja en mitenkään super paljon reissaamisesta nauti, mutta on siinä kivatkin puolensa.

Nyt miesystäväni on puhunut, että hänen ystäväpariskunta olisi myös kiinnostunut, jos tulisi meidän kanssa reissuun. Kyseinen mies on mieheni paras ystävä ollut aina ja hänelle tärkeä, kuin perheenjäsen. Olen tavannut tämän pariskunnan muutamia kertoja, tullaan toimeen, mutta he ovat todella ekstroverttejä ja äänekkäitä, ja minulla ei heidän kanssa juttu hirveästi leikkaa, ja olen todella uupunut parin tunnin näkemisestä, vaikka sinänsä ovatkin periaatteessa mukavia, muttei vaan kaveruuden kemiat kohtaa.

Ajatus kauhistuttaa. Oikeastaan stressaa ja ahdistaakin. 

Olen sanonut ahdistuksestani miehelle. Hän vain tuumaa, että "No eihän se sitä tarkoita, että me siellä koko ajan yhdessä ollaan! Korkeintaan välillä ollaan yhdessä ja istutaan iltoja ja käydään syömässä ja jossain reissuissa."

Eli se tarkoittaa, että automatka lentokentälle yhdessä aamuyöllä, lentomatka yhdessä, hotellilla oloa yhdessä ja iltaisin syödään yhdessä. Eli aivan liikaa, aivan todella paljon.

Mies on haaveillut nimenomaan tästä kyseisestä reissusta koko elämänsä, ja haluaisi toteuttaa sen juuri minun kanssani, ja hänelle olisi tärkeää, että tähän reissuun tulisi myös ystäväpariskunta. Ei halua ilman minuakaan lähteä tai pelkästään kaveripariskunnan kanssa. 

Sinällään en haluaisi olla hänen haaveidensa pilaaja. Hän on joustanut minun kanssani todella paljon, ja lähtenyt reissuun kanssani, mihin itse olen halunnut ja hän on tullut "mielikseni", mutta joustavasta ja avoimesta luonteestaan johtuen aina nauttinut reissuista jopa enemmän kuin minä. Eli minunkin varmaan olisi kannettava korteni kekoon. 

Silti, reissu ei sinällään kiinnosta itseäni niin paljon, koska lentomatka on todella pitkä sinne ja stressaan kaikkea. Kuitenkin mieheni mieleksi olen halukas lähtemään. 

Reissun tekee ahdistavaksi, koska kaveripariskunta tulisi mukaan ja haluaisin lähteä pelkästään mieheni kanssa. Kertakaikkiaan en jaksa niin äänekkäitä ihmisiä lomamatkalla, kenen kanssa en viihdy. 

En nyt tiedä, mitä tässä tehdä. Suostuisitteko itse lähtemään pitkälle reissulle ihmisten kanssa, kenestä et pidä? 

Kommentit (98)

Vierailija
1/98 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyisitkö ihan suoraan sanomaan että olet todella introvertti ja että sinulla asperger piirteitä ja kaipaat paljon omaa aikaa? Siis sanoa tämä sille ystäväpariskunnalle joka ilmeisesti on sinne reissuun nyt lähdössä mukaan? Sanot että se ei tarkoita että mökötät tai osoitat mieltä jos välillä vetäydyt omiin oloihin vaan että nautit reissusta omalla tavallasi ja välillä haluat olla ihan yksin ja olisi kivakin jos miehesi tekisi asioita pelkästään tämän pariskunnankin kanssa ilman sinua. Että se ei haittaavaan päinvastoin. 

Kun saisi puhuttua nämä niin varmaan yhteinen lomareissukin olisi ihan mukava kokemus eikä sinua ahdistaisi kun tiedät ettei sinulta vaadita liikaa.

Vierailija
2/98 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mies maksaa niin mies päättää, ei tässä pitäisi mitään epäselvää olla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/98 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies ei maksa, maksan oman reissuni itse. 😃

Vierailija
4/98 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtisin reissuun mutta viettäisin aikaa myös itsekseni niin että mies voisi mennä ystäväpariskunnan kanssa ja minä jäisin vaikka hotellille ja lukisin kirjaa, kävisin kylvyssä yms. 

Ei sinun ole pakko joka päivä heitä nähdä jos et halua, antaa miehen mennä yksin heidän kanssaan ja sinä saat laatuaikaa.

Vierailija
5/98 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pystyisitkö ihan suoraan sanomaan että olet todella introvertti ja että sinulla asperger piirteitä ja kaipaat paljon omaa aikaa? Siis sanoa tämä sille ystäväpariskunnalle joka ilmeisesti on sinne reissuun nyt lähdössä mukaan? Sanot että se ei tarkoita että mökötät tai osoitat mieltä jos välillä vetäydyt omiin oloihin vaan että nautit reissusta omalla tavallasi ja välillä haluat olla ihan yksin ja olisi kivakin jos miehesi tekisi asioita pelkästään tämän pariskunnankin kanssa ilman sinua. Että se ei haittaavaan päinvastoin. 

Kun saisi puhuttua nämä niin varmaan yhteinen lomareissukin olisi ihan mukava kokemus eikä sinua ahdistaisi kun tiedät ettei sinulta vaadita liikaa.

Just näin. Kisaa pöydälle sen kaveripariskunnan kanssa ja kerrot heille, millainen olet ja että tarvitset sitä hiljaista omaa aikaa ihan eri tavalla kuin muut. Että he ymmärtävät, että käytöksesi ei ole mitään mielenosoittamista eikä kiukuttelua, kun et osallistu läheskään kaikkeen yhteiseen. Eikä sinua sitten houkutella puoliväkisin mukaan kaikkeen. Sillä tavalla saatte kaikki kivan reissun.

Vierailija
6/98 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika paha. Kykenen helposti samastumaan tilanteeseesi. 

Mulle koko juttu olis aivan ylivoimainen. En missään tapauksessa lähtisi reissuun kuin alkuperäisen suunnitelman mukaisesti. 

Sinuna tekisin asian puolisolle täysin selväksi. 

Vierailija
7/98 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävää ettei miehesi selkeästi tajua mikä helvetti tuo reissu sinulle olisi noiden kaverien kanssa, sinähän tarvitsisit sen jälkeen viikon hermoloman itseksesi. En tiedä maksaisinko ainakaan tuollaisesta. Ehkä sanoisin että menet niiden kaveriesi kanssa vaan ja jos ei kelpaa ettet lähde mukaan niin voi voi. Oikeastaan melko erikoista että painostaa sinua lomailemaan joidenkin omien, sinulle lähes tuikituntemattomien kaverien kanssa. Hyvin harvalla sellainen lomailu on mitään rentouttavaa vaikka minkälainen olisi. Koska hän itse kykenee sopeutumaan mihin vaan ei selvästi ymmärrä sinun tunteitasi.

Vierailija
8/98 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole introvertti enkä asperger, mutta en haluaisi lähteä mukaan minkään kaveripariskunnan kanssa, etenkin jos muutenkin tehdään matkoja aika vähän yhdessä. En siis, vaikka se kaveripariskunta olisi kiva. Tuossa sinun ongelmassasi isoin juttu taitaa ollakin se, ettet tykkää siitä toisesta pariskunnasta - kannattaisiko kertoa miehelle, että et oikeasti viihdy heidän seurassaan? Ja miksiköhän et ole kertonut sitä jo aiemmin? Väärinkäsityksiä tulee, kun asioista ei puhuta. Jos olet tähän asti esittänyt, että kivoja ovat, ja kiva viettää aikaa yhdessä, mies voi luulla, että hänen ideansa on sinunkin mielestäsi kiva.

Vierailija
9/98 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika paha. Kykenen helposti samastumaan tilanteeseesi. 

Mulle koko juttu olis aivan ylivoimainen. En missään tapauksessa lähtisi reissuun kuin alkuperäisen suunnitelman mukaisesti. 

Sinuna tekisin asian puolisolle täysin selväksi. 

Tällainen juttu kuulostaa myös minulta ylivoimaiselta. Siis sellaiselta, että en vaan kertakaikkiaan voi edes kuvitella tällasta tapahtuvan ja aina kun mies puhuukin reissusta, meen johonkin transsitilaan ja ilmeettömäksi. Tai jos mies kysyy jotain mielipidettä reissuun liittyen. Tai ajattelen, ettei tässä kohtaa mielipidettä ole enää väliä, koska reissu tuntuu ylivoimaiselta, utopistiselta, ei kivalta ja mulle on aivan sama mitä siellä tapahtuu, koska kuvittelen olevani reissussa jossain selviytymistilassa koko viikon, niin on yksi hailea, mitä minäkin päivänä tapahtuu, kunhan selviää menettämättä järkeään, ja pääsee tuttuihin arkiympyröihin kotiin ehjin nahoin. 

Tiedän, kuulostan munattomalta ja marttyyrilta. 

Silti asian esiin otto pelottaa ja asian esittäminen vielä napakammin jännittää. 

Toinen vaihtoehto olisi tuo, mitä vastanneet ovat ehdottaneet, että lähden reissuun, kerron kaikille millainen olen ja nostan kissan pöydälle, olen paljon hotellilla ja vietän aikaani siellä. Ettei se ehkä olisikaan niin paha ja voisi olla jopa kivaa. Sulattelen asiaa. Kiitos vastanneille. 

Vierailija
10/98 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä asiasta kannattaa puhua jo etukäteen ENNEN kuin edes mitään lentolippuja varataan. Muuten vaikuttaa ihan passiivis-aggressiiviselta, jos matkalla vaan vetäydyt omiin oloihisi ja alat puhua, miten olet introvertti ja asperger ja tarvitset omaa aikaa. Tällaiset asiat on puhuttava etukäteen, ja miehesi kanssa nimenomaan on keskusteltava siitä, että sinä et haluaisi mennä kavereiden kanssa matkalle. Ja mikäli sitten kuitenkin menette, on myös puhuttava ETUKÄTEEN siitä, että et halua osallistua matkalla yhteisiin tekemisiin. Ehdottomasti huonoin vaihtoehto on se, että nyt olet hiljaa, ja sitten alat "oireilla" vasta matkalla. Kuulostaa siltä, että kyseessä on joku kaukomatka, eli mahdollisesti se olisi kallis ja sellainen "kerran elämässä" -tyyllinen kohde, kuten Australia, Japani, tms. Sitä suuremmalla syyllä kaikki pitää keskustella huolellisesti jo etukäteen. On paskamainen temppu, jos kaikilla menee hirveästi rahaa, ja sitten matkaseurueesta yksi alkaa oireilla introverttiuttaan kohteessa ja pilaa loman kaikilta. Ja älä ymmärrä väärin - en itseKÄÄN haluaisi lähteä minkään kaveripariskunnan kanssa lomalle, ja ymmärrän TÄYSIN sen, ettei se ole sinun juttusi. Mutta muut eivät ole ajatuksenlukijoita, joten velvollisuutesi on avata suusi ja kertoa suoraan, mitä haluat ja et halua, mihin kykenet ja mihin et.

Vierailija
11/98 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mies kyllä tietää ja on nähnytkin, millainen olen kaveripariskunnan kanssa. Muutun ujoksi, hiljaiseksi, pidättäytyväksi, ja tarkkailijan rooliin. Seuraan puheensorinaa, naurua, tuhatta vitsiä, ja itse vaan hymähtelen vieressä. Kyläreissun jälkeen makaan pari tuntia hiljaa pimeässä.

Mies on toki sanonutkin, "Ymmärrän kyllä hyvin, että et ole ihan 'Teean' ja 'Kallen' kaltainen, ettette oikein ole samankaltaisia." siis ymmärtäen sen kyllä sanookin ja hyväksyen, mutta silti ei tajua, että en halua heidän kanssaan olla viikkoa, tai 1,5 viikkoa lomalla. 

Vierailija
12/98 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tuo on totta, kun joku sanoi, että olisi todella väärin lähteä reissuun ja sitten siellä oireilla ja kiukutella. Silloin pilaisin kaikkien reissun. Niin en halua kenellekkään. 

Kiitos ajatuksista, nämä selventää omia ajatuksia ja nyt kun saan pohdittua asioita, on helpompi ottaa asia esille miehen kanssa. Kiitos tosi paljon kaikille vastanneille. 

Vierailija
13/98 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole elämässä, eikä etenkään parisuhteessa, juurikaan asioita, joissa mahdollimman rehellinen ja suora puhe ei auttaisi ja kannattaisi. Kerro ensin tämä asia miehelle, kerro myös, että et tietenkään toivo, että hän jäisi paitsi unelmiensa reissusta.

Voin ymmärtää asiaa miehenkin kannalta, itselläni myös on ihmisiä, siis ystäviä, jotka eivät tietenkään mene mieheni ohi, mutta joiden todellakin toivon olevan elämäni isoissa asioissa mukana. Jos siis kyseessä on once in the life time-tyyppinen asia, niin kyllä pyrkisin joustamaan.

Suoraan vain kerrot ensin miehelle ja pyydät häntäkin puhumaan ystävien kanssa sekä vielä kerrot sitten reissun alussa itse, että tarkoitus ei ole mököttää tms vaan ainoastaan tilantarpeesta.

Se on sitten toinen juttu, jos näin ei ole = oikeasti et pidä noista ihmisistä. Eli siis heissä on jotain sinulle vastenmielistä, ei ainoastaan niin, että extrona hieman rasittavat sinua. Silloin en suostuisi maksamaan kalliista matkasta ja lähtemään sinne kärsimään, vaan sanoisin, että mene oikeasti sinä heidän kanssaan.

Vierailija
14/98 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kärsitkö peräsuolen laskeumasta?

Äitis kärsi peräsuolen laskeumasta, kun sinua teki🤭

Vierailija
15/98 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun ei ole mikään pakko lähteä tuolle reissulle. Jättäisin itsekin väliin, ehkä varaisin itselleni jonkun muu än reissun samalle ajankohdalle ja menisin nautiskelemaan itsekseni. 😊

Kuulostaa aivan kamalalta. En ikinä lähtisi. 

Vierailija
16/98 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää "introverttiys" on nykyään näköjään vissiin hyväksyttävä syy kaikelle huonolle käytökselle ja omaehtoiselle syrjäytymiselle... Mä olen ihan tutkitusti introvertti, ja pystyn aivan normaaliin kanssakäymiseen ihmisten kanssa ihan niin paljon kun tarve vaatii. Se, että ap olet omaehtoisesti syrjäytymässä on sinun valintasi, voit toki valita myös toisin ja ihan tarkoituksellisesti estää sitä hakeutumalla muiden ihmisten seuraan ja opettelemalla hyväksymään muiden erilaisuuden Ja jopa nattimaan siitä. Itesllä ei yleensä ole paljon sanottavaa isoissa porukoissa, mutta kiva siinä on olla mukana ja kuunnella muita. Ekstroverttiyskään ei ole sen kummempaa (parempaa/ huonompaa) kuin introverttoys, vain toisenlaista. 

Vierailija
17/98 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies ei maksa, maksan oman reissuni itse. 😃

😂😂😂

Juuh okei 😂

Vierailija
18/98 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää "introverttiys" on nykyään näköjään vissiin hyväksyttävä syy kaikelle huonolle käytökselle ja omaehtoiselle syrjäytymiselle... Mä olen ihan tutkitusti introvertti, ja pystyn aivan normaaliin kanssakäymiseen ihmisten kanssa ihan niin paljon kun tarve vaatii. Se, että ap olet omaehtoisesti syrjäytymässä on sinun valintasi, voit toki valita myös toisin ja ihan tarkoituksellisesti estää sitä hakeutumalla muiden ihmisten seuraan ja opettelemalla hyväksymään muiden erilaisuuden Ja jopa nattimaan siitä. Itesllä ei yleensä ole paljon sanottavaa isoissa porukoissa, mutta kiva siinä on olla mukana ja kuunnella muita. Ekstroverttiyskään ei ole sen kummempaa (parempaa/ huonompaa) kuin introverttoys, vain toisenlaista. 

Tollo.

Vierailija
19/98 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olisi lomaa tuollainen.. Olisin mieluummin töissä 😅

Vierailija
20/98 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos ajatuksesta @17. Se on täysin totta, että ei ihminen ole huonompi tai parempi, olipa se sitten introvertti tai ekstrovertti.