Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsettomat, onko teillä testamentti tehtynä?

Vierailija
08.04.2024 |

Olen vasta kolmikymppinen mutta olen miettinyt että testamentin voisi varmuudeksi laatia jo nyt kaikessa hiljaisuudessa. Ohjaisin omaisuuteni rakkaille kummilapsilleni ja antaisin siivun myös luonnonsuojeluun ja tutkimukseen.

Onko muilla testamentit laadittuna?

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No osalla ei ole perillisiä. Sukulaiset voivat olla joillekin liian kaukaisia. Jääkö nykyään ihmisille rahaa edes, kaikki maksaa hunajaa. Osa laittaisi tutkimukseen, mutta jos tuloksena on joku mengele, homma ei toimi. Joka tapauksessa raha ei lähde taivaaseen mukaan, vain oppi ja sydän.

Vierailija
22/47 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaakin testamentata siskon kummin kaimalle niin perintöveroa menee aika vähän. Itse kieltäydyin perinnöstä kun serkkuni testamenttasi omaisuutensa minulle. Perintövero 45 tonnia.

Perinnön arvo oli siis jotain 185000 euroa? Sitä ei olisi voinut mitenkään muuttaa helposti rahaksi? Joku talo, jota ei saa välttämättä myytyä?

Olen eri, olisin perinyt 1900-luvun alun tilakeskuksen ns syrjäseudulla. Se oli arvioitu puolenmiljoonan kokonaisuudeski. Oli vaikea kuvitella sille ostajaa, joten en ottanut perintöä vastaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jääköön valtion murheeksi. 

Vierailija
24/47 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen viisikymppinen lapseton ja viime vuonna vihdoinkin sain laitettua testamenttiasian kuntoon. Hyvä se on tehdä kun on omaisuuttakin onneksi kertynyt. Eläinsuojeluyhdistykselle menee 20 000 euroa. Rahavaroista ja sijoituksista 40 % sisarelleni ja 60 % yhdelle sisareni pojista (kaksi muuta eivät saa mitään). 

Puolikkaani asunnostamme menee miehelleni, toissijaismääräyksellä että miehenikin kuoltua minun puolikkaani menee tuolle sisareni pojalle.

Jos mieheni sattuisi kuolemaan ennen minua teen sitten uuden testamentin. 

Vierailija
25/47 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen viisikymppinen lapseton ja viime vuonna vihdoinkin sain laitettua testamenttiasian kuntoon. Hyvä se on tehdä kun on omaisuuttakin onneksi kertynyt. Eläinsuojeluyhdistykselle menee 20 000 euroa. Rahavaroista ja sijoituksista 40 % sisarelleni ja 60 % yhdelle sisareni pojista (kaksi muuta eivät saa mitään). 

Puolikkaani asunnostamme menee miehelleni, toissijaismääräyksellä että miehenikin kuoltua minun puolikkaani menee tuolle sisareni pojalle.

Miksi et heti laittanut testamenttiin, jos miehesi kuoleen ennen sinua, niin sitten osuus menee sisaresi pojalle? Mulla on testamentissa lausekkeet, jos joku kuolee ennenaikojaan niin mitä sitten tapahtuu sen jälkeen. On jopa, jos kaikki ovat kuolleet, niin sittenkin on siinä suunnitelma. 

Vierailija
26/47 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole, mutta olen asiaa miettinyt nyt kun 40 tuli täyteen ja olen hiukan saanut kerrytettyä säästöjä.

Vierailija
27/47 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole vaikka ikää on pian 50 vuotta. En ole vielä keksinyt sopivaa kohdetta.

Olen ajatellut yhtenä mahdollisuutena, että olisiko mahdollista määrätä jäämistöstä siten, että jäljelle jääneet varat menisivät esim. kaupungin torilla sunnuntaina jaettavaan hernekeittoon (runsaasti porsaanlihaa sisältävä). Eli kait jokin ei-kirkollinen ruoka-apua järjestävä yhteisö, jos sellainen löytyy.

Vierailija
28/47 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tarvitse, koska vaimo on automaattisesti ensisijainen perillinen. Vaimolleni haluan jättää kaiken, mitä jää.

29/47 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tehty.

30/47 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt ja jätän usealle eri eläinsuojeluyhdistykselle. Ovat kansainvälisiä, koska suomalaiset eivät ole edes saaneet turkistarhausta pois.

Suomalaisille usealle eri löytöeläintalolle jätän puolet, koska ne eivät saa mitään valtion avustuksia.

Vierailija
31/47 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse tehdä koska mieheni perii minut ja minä mieheni, riippuu kummasta aika jättää ensin. 

Vierailija
32/47 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tarvitse, koska vaimo on automaattisesti ensisijainen perillinen. Vaimolleni haluan jättää kaiken, mitä jää.

No mitä jos hän kuolee ennen sinua tai kuolette yhtäaikaa onnettomuudessa?

Vierailija
33/47 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse tehdä koska mieheni perii minut ja minä mieheni, riippuu kummasta aika jättää ensin. 

Jos kuolette yhtäaikaa vaikka auto-onnettomuudessa? Menee valtiolle vai sukulaisille?

Vierailija
34/47 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kuolette yhtäaikaa vaikka auto-onnettomuudessa? Menee valtiolle vai sukulaisille?

Sukulaisille.

Vierailija
35/47 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummilapselle jätän 

Vierailija
36/47 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaakin testamentata siskon kummin kaimalle niin perintöveroa menee aika vähän. Itse kieltäydyin perinnöstä kun serkkuni testamenttasi omaisuutensa minulle. Perintövero 45 tonnia.

perintöveroa tärkeämpää on valtaosalle se että perintö menee oikeille ihmisille. Jos ei vaikka ole sisaruksiin mitään suhdetta mutta läheiset kummilapset niin harva toivoisi että perintö menisi sisaruksille.

Vierailija
37/47 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et heti laittanut testamenttiin, jos miehesi kuoleen ennen sinua, niin sitten osuus menee sisaresi pojalle? Mulla on testamentissa lausekkeet, jos joku kuolee ennenaikojaan niin mitä sitten tapahtuu sen jälkeen. On jopa, jos kaikki ovat kuolleet, niin sittenkin on siinä suunnitelma. 

Ei se miehen osuus välttämättä siirry kirjoittajalle? Vaan miehen perillisille, ketä sitten ovatkaan.

Vierailija
38/47 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää kai testamentti tehdä, kun ei kuitenkaan pääse nauttimaan siitä tappelusta mikä syntyy jos joutuvat omatoimisesta lähes olematonta perintöä jakamaan.

Vierailija
39/47 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli kuolen vanhempieni jälkeen, kuten on erittäin todennäköistä, menee se perintö mitä minulta jää, ainoalle sisarukselleni. Ja hänen kauttaan hänen lapsilleen. Eli ei tarvitse testamenttia.

Vierailija
40/47 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perinnön arvo oli siis jotain 185000 euroa? Sitä ei olisi voinut mitenkään muuttaa helposti rahaksi? Joku talo, jota ei saa välttämättä myytyä?

Jotkut kiinteistöt voi olla aika inhottavia tässä mielessä, vaikea saada myytyä mutta verot pitää maksaa heti ja verottaja arvioi omaisuuden arvon.