Nyt vertaistukea: Rahat ovat täysin loppu!
Kaikki ystäväni ovat varakkaita, itsekin olimme ennen, mutta nykytilanne on vienyt kaikki säästömme. Rahat eivät vaan riitä vaikka emme osta mitään ylimääräistä. Lasten harrastukset, asuminen ja bensa sekä tietysti ruoka, siinä mihin meidän rahat menevät. Molemmat olemme työssäkäyntiä, toisella vielä hyväkin palkka, luulisi että rahat riittäisi normaaliin elämiseen. En halua kuulla vittuilua, haluan kuulla että muilla sama homma. Itse ajattelen, että kun kerran töissä käy, pitäisi edes joskus mahdollisuus ostaa jotain kivaa tai syödä ulkona ym. Mutta ei enää meinaa olla mahdollista.
Kommentit (84)
Miten muka on tiukkaa jos kuukaudessa jää 2800 asumiskulujen jälkeen käyttörahaa. En ole eläessäni saanut tuollaisia rahoja. Silti on asuttu ja kasvatettu lapsia.
Täytyy olla täystaidoton idiootti jos käteen jää 2800 euroa kuukaudessa eikä saa sitä riittämään mihinkään. Miten nämä ihmiset ovat yleensä selvinneet peruskoulun ala-asteesta? Joillekin on annettu myös ajokortti, herra paratkoon!!!!
Joskun täällä valitti joku rahattomuuttaan mutta sai 100 000 e perinnön. Kuulemma ei riittänyt oikein mihinkään ja heti piti varata joku luxusmatka koko perheelle
Kun rahat on loppu, niin se tarkoittaa sitä, ettei ole sijoituksia, ei ole säästöjä, ei ole mitään realisoitavaa, lompakossa ei ole euroakaan ja tilillä on vain senttejä. Sen lisäksi rahaa on tulossa vasta parin viikon päästä. Sitä tarkoittaa, että rahat on loppu. Teillä näin ei todellakaan ole.
Lasten harrastukset on niin kalliit!
Jääkiekko vie noin 400-500 e/kk. Ratsastus, matkat ja tarvikkeet vielä enemmän. Eli tonni kuukaudessa lasten harrastuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tämä tilanne iskee myös hyvätuloisiin. Minulla netto 4500 € ja puolisolla reilu 6000 €, mutta silti on tiukkaa. Asumme kalliisti ja lainaa on paljon. Pelkästään korkoihin menee useampi tonni kuussa. Toki voisimme myydä, mutta tässä taloustilanteessa tuskin saisimme omiamme pois. Ei auta kuin luopua matkustamisesta ja harrastuksista.
Tiedän, että monella menee huonommin, mutta saa kait sitä silti omaa tilannettaan harmitella.
Olen pahoillani, mutta en vaan pysty tuntemaan mitään sääliä sellaista ihmistä kohtaan joka ei ole ymmärtänyt että nollakorot ei välttämättä ole ikuisia. T:Toinen hyvätuloinen joka ei asu kalliisti
Meillä on suunnilleen viimeinen vuosi ollut tosi kireetä. Sitä ennen ainakin kymmenen vuotta on mennyt "normaalisti", eli ei ole tarvinut tuijottaa tiliä kylmä rinki perseen alla, ja miettiä riittääkö rahat vai ei. Ne on aina riittänyt. Tulot ovat pysyneet suunnilleen samana, kuten myös menojen määrät muuten kuin rahassa mitattuna. Mutta kun kaiken hinta on noussut 10-30%, niin eipä sitä enää mitään jää käteen.
Ja siis kyllä tästä selviää ihan hyvin kun alkaa pihistelemään ja keskittyy taloudenpitoon, osaan sen tehdä. Mutta kun kyse ei ole siitä, vaan siitä karusta tosiasiasta, että hintojen nousu on ihan järkyttävää, ostovoima on kadonnut.
Sioitusasunnon korkojen nousu tekee ikävän loven omaan kassaan. Ja ne tyhjät kuukaudet, joita tuli pari.
Fakta on se, että pikku hiljaa useimmat menot ovat kasvaneet.
Useimmat ovat laskeneet taloutensa niin, että tulot sarakkeessa on isompi summa mitä menot sarakkeessa.
Mutta harvalla 'tavallisella työssäkäyvällä' se puskuri on kovin iso. Vaikka on varauduttu koronnousuihin ym. "yllätyksiin" viime aikoina on moni asia kerralla rysähtänyt päälle (sota euroopassa, korona, kohonneet korot, kallistunut energia, ruuan hinta noussut jne.) ja moni alkaa olla pulassa.
Toki moni pystyy karsimaan menojaan, mutta lisää kylmää kyytiä voi olla tulossa. Viittaan hallituksen ehdotuksiin, joiden vuoksi tulot saattavat tippua (palkaton 1. sairauspäivä, pailkallisen sopimisen palkkoja alentava vaikutus) ja heikentyvä turva työttömiksi jääville (ansiosidonnaisen leikkaaminen ja lyhentäminen).
Epävarmuus ajassa saa ihmiset säästämään --> tuokin on huono asia, koska talous jäätyy. Eli rahaa ei käytetä kuin vain pakolliseeen --> työpaikkoja aletaan menettää, mikä taas lisää säästämistä ja lisää ttöpaikkoja menetetään +firmoja menee konkurssiin jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tämä tilanne iskee myös hyvätuloisiin. Minulla netto 4500 € ja puolisolla reilu 6000 €, mutta silti on tiukkaa. Asumme kalliisti ja lainaa on paljon. Pelkästään korkoihin menee useampi tonni kuussa. Toki voisimme myydä, mutta tässä taloustilanteessa tuskin saisimme omiamme pois. Ei auta kuin luopua matkustamisesta ja harrastuksista.
Tiedän, että monella menee huonommin, mutta saa kait sitä silti omaa tilannettaan harmitella.
Olen pahoillani, mutta en vaan pysty tuntemaan mitään sääliä sellaista ihmistä kohtaan joka ei ole ymmärtänyt että nollakorot ei välttämättä ole ikuisia. T:Toinen hyvätuloinen joka ei asu kalliisti
En toki sääliä pyytänytkään, mitäs hyötyä siitä olisi. Hienoa, jos sinä osasit ennustaa, millä vauhdilla korot nousevat. Valitettavasti minä en osannut. Toisaalta ei osannut kyllä juuri kukaan muukaan. Aika moni hyvätuloinen tuntuu asunto- ja sijoituslainojensa kanssa nyt kipuilevan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi lapsista on menestynyt harrastuksessaan niin hyvin, että sitä ei voi lopettaa. Se onkin se kallein harrastus, mutta se on myös nuoren henkireikä. Toinen mistä emme luovu on kotimme. Se ei ole kallis eikä edes suuri, mutta kyllä siitäkin vaan kuluja riittää. Kaikki rahamme kuluvat lasten hyvinvointiin. Mutta siitä ei enää riitä meidän vanhempien hyvinvointiin. Emme muutenkaan ole koskaan sen enempää shoppailleet, mutta ravintoloissa käymistä perheen kanssa olemme arvostaneet. Matkustelua jonkin verran, mutta nyt sekin saa olla täysin jäissä. Tiedän siis itsekin, että vyötä pitäisi kiristää, mutta en enää tiedä mistä. Ja perheemme autot ovat myös vanhoja täysin maksettuja pommeja, joiden hajoaminen on aivan nurkan takana. Ehkä tämä on hyvätuloisen perheen ulinaa jollekin, mutta meidän perheeseen tämä inflaatio on iskenyt kovin.
Ap
Jos et muka mist
Lainaus ei toimi kunnolla, mutta kysyisin sinulta "yksinkertaista matematiikkaa" kirjoittajalta:
Mitä ajattelet siitä, että lisätyöllä ansaitsemistasi lisäeuroista noin puolet menee veroihin ja vain puolet saat itse pitää?
Se on pikemminkin sosialistista matematiikkaa. Veroprogressio jyrkkenee liian nopeasti, tämän hetkiseen hintatasoon nähden. Ostovoima kusee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En toki sääliä pyytänytkään, mitäs hyötyä siitä olisi. Hienoa, jos sinä osasit ennustaa, millä vauhdilla korot nousevat. Valitettavasti minä en osann
Ei kai se ennustajanlahjoja vaadi, itsestäänselvyys se oli että korot joka tapauksessa tulee jollain aikavälillä nousemaan niin ihmettelen miten ihmiset on ottaneet taloutensa niin tiukoille vetäviä lainoja. Tai pienituloisten osalta ymmärrän kun ei ehkä ole hyviä vaihtoehtoja, mutta hyvätuloinen pystyisi elämään muuallakin kuin sillä maksimilainalla ostetussa talossa.
Kaksi työssäkäyvää. Kaksi palkkaa, kaikki pitäisi olla OK.
Kaksi lasta - harrastukset ja vaatteet maksaa.
Kaksi lemmikkiä - eläinlääkäri ja vakuutukset ei ole ilmaisia nekään.
Kaksi autoa - velat ja käyttömaksut.
Asuntolaina, luottokorttivelat, mökkiloma Levillä, viinikerho
Onko tämä kultainen häkki?
Yksi ihan perusjuttu aloittajan ajattelussa: hän sanoo olimme varakkaita.
Ilmeisesti hän tarkoittaa hyvätuloisia.
Tulojen muuttuminen varakkuudeksi vaatii pitkäjänteisyyttä.
Karsikaa menoja reilusti. Opetelkaa saamaan tyydytystä säästämisestä. Opettakaa lapsille, että se taito ja tuo menestystä. Suhtautukaa kuluttamiseen ja someen kriittisesti.
Varmaankin kyseessä on juuri tilanne, että käsitys siitä, mitä keskiluokkainen lapsiperhe-elämä on mukavuuksien puolesta, on vääristynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En toki sääliä pyytänytkään, mitäs hyötyä siitä olisi. Hienoa, jos sinä osasit ennustaa, millä vauhdilla korot nousevat. Valitettavasti minä en osann
Eikö tässä oo kyse siitä, että ne ovat aina ennenkin nousseet jossain vaiheessa lujaa? Siksi juuri tätä nousua ei tarvinnut ennustaa.
Vain tunnustaa historia.
Miksi korot eivät olisi nousseet, ennemmin tai myöhemmin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi lapsista on menestynyt harrastuksessaan niin hyvin, että sitä ei voi lopettaa. Se onkin se kallein harrastus, mutta se on myös nuoren henkireikä. Toinen mistä emme luovu on kotimme. Se ei ole kallis eikä edes suuri, mutta kyllä siitäkin vaan kuluja riittää. Kaikki rahamme kuluvat lasten hyvinvointiin. Mutta siitä ei enää riitä meidän vanhempien hyvinvointiin. Emme muutenkaan ole koskaan sen enempää shoppailleet, mutta ravintoloissa käymistä perheen kanssa olemme arvostaneet. Matkustelua jonkin verran, mutta nyt sekin saa olla täysin jäissä. Tiedän siis itsekin, että vyötä pitäisi kiristää, mutta en enää tiedä mistä. Ja perheemme autot ovat myös vanhoja täysin maksettuja pommeja, joiden hajoaminen on aivan nurkan takana. Ehkä tämä on hyvätuloisen perheen ulinaa jollekin, mutta meidän perheeseen tämä inflaatio on iskenyt kovin.
Ei se verojen kova progressio toki kovin motivoivaa ole, mutta silti ihan sillä yksinkertaisella matematiikalla jos ansaitset vaikka 800€ kuussa ylimääräistä ja saat siitä itse käyttöösi puolet, niin se on yhä 400€ kuussa enemmän rahaa käytettävissä. Jos rahat ei muuten riitä eikä kuluja voi pienentää, en näe kovin montaa muuta vaihtoehtoa.
Vierailija kirjoitti:
Ostin juuri uuden auton vaikka olen työtön. Vanha auto toyota hajosi vaan ja ei kannata korjata se oli 10 vuotta vanha. Onneksi olen säästänyt aina rahaa joten nyt säätöjä tarvittiin.
Minäkin ostin juuri auton, joka on uusi minulle. Auto on tosin 10v vanha. En ikinä tuhlaisi rahaa uuteen autoon.
Ette te ole aiemmin olleet varakkaita, jos teillä ei enää ole mitään säästöjä. Korkeintaan olette olleet hyvätuloisia.
Varakkuus tarkoitta sitä, että on sijoituksissa ainakin sata, mutta mieluummin muutama sata, tuhatta euroa.
Olen keskituloinen nainen ja asun yksin omistuskaksiossa Helsingissä. Matkustelen, harrastan, syön silloin tällöin ulkona. Asuntoni hinta oli tulotasoni mukainen. Ostin sen vasta puolitoista vuotta sitten, joten en missään vaiheessa ole elänyt halpojen korkojen aikaa. Pärjäämiseni kulmakivi on talousosaaminen ja ennakoiminen.
Joku on taloustaidoissa pielessä, jos ennen pärjäsi ja nyt ei. Olettaen tietysti, että on työpaikka. Työttömyydelle, potkuille ja sairastumisille ei tietysti aina mitään voi.