Nyt vertaistukea: Rahat ovat täysin loppu!
Kaikki ystäväni ovat varakkaita, itsekin olimme ennen, mutta nykytilanne on vienyt kaikki säästömme. Rahat eivät vaan riitä vaikka emme osta mitään ylimääräistä. Lasten harrastukset, asuminen ja bensa sekä tietysti ruoka, siinä mihin meidän rahat menevät. Molemmat olemme työssäkäyntiä, toisella vielä hyväkin palkka, luulisi että rahat riittäisi normaaliin elämiseen. En halua kuulla vittuilua, haluan kuulla että muilla sama homma. Itse ajattelen, että kun kerran töissä käy, pitäisi edes joskus mahdollisuus ostaa jotain kivaa tai syödä ulkona ym. Mutta ei enää meinaa olla mahdollista.
Kommentit (84)
Meitä on kaksi vanhempaa, palkat yhteensä nettona n.4000€/kk. Kolme lasta ja lemmikit siihen päälle. Ajetaan molemmat tollasilla tonnin pommeilla. Kyllä joka kk jää vähän rahaa ylimääräiseen humputteluun, mutta se on tyyliin joku 1 hoplop reissu tai ravintolassa käynti. Ei puhettakaan mistään ulkomaanmatkoista tms. Kaikki on niin helvetin kallista nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä myös käydään töissä, 2 lasta, miehen nettopalkka keskimäärin noin 2500 €/kk, minun netto noin 1800. Ei pääomatuloja tai muita vastaavia. Asuntolainaan ja asumiseen (vesi, sähkö) menee tällä hetkellä noin 1500 €/kk. Lopuista maksetaan kaikki muut kulut / kk. Niukasti eletään mutta pärjäämme. Rahat laitetaan riittämään.
Teilläkin jää asumisen jälkeen 2800 euroa kuukaudessa käytettäväksi. Niukasti elätte? Monella lapsiperhellä asumismenojen jälkeen jää nipin napin tonni. Meille tuo 2800 olisi sellaista luksusta että melkein puolet siitä menisi sijoituksiin.
Eihän tuossa mainittu muita laskuja ollenkaan. Niitä saattaa helpostikin olla toinen 1500.
Tonni on iso raha laskujen jälkeen. Semmoisetko sanovat itseään vähävaraisiksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä myös käydään töissä, 2 lasta, miehen nettopalkka keskimäärin noin 2500 €/kk, minun netto noin 1800. Ei pääomatuloja tai muita vastaavia. Asuntolainaan ja asumiseen (vesi, sähkö) menee tällä hetkellä noin 1500 €/kk. Lopuista maksetaan kaikki muut kulut / kk. Niukasti eletään mutta pärjäämme. Rahat laitetaan riittämään.
Teilläkin jää asumisen jälkeen 2800 euroa kuukaudessa käytettäväksi. Niukasti elätte? Monella lapsiperhellä asumismenojen jälkeen jää nipin napin tonni. Meille tuo 2800 olisi sellaista luksusta että melkein puolet siitä menisi sijoituksiin.
Samaa mieltä. Hyvätuloisten turhaa ulinaa. Mihin ihmeeseen 2 tulonsaajan ja 2 lapsen perhe edes saa kulutettua melkein kolme tonnia kuukaudessa asumismenojen jälkeen??? Minä saisin noilla tuloilla joka kuukausi säästöönkin tuhat euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olette hyvätuloisia. Teidän ei edes kannata ruikuttaa.
Suurimman osan BRUTTOPALKKA on noi 1800 ja 2500 euroa per kuukausi.
Täällä kahden lapsen yksinhuoltajaisä. 130 neliön talo Tampereen lähiöissä hyvien kulkuyhteyksien päässä, insinöörityö, auto, eikä pienintäkään ongelmaa rahan riittävyyden kanssa. Kaikkea mitä halutaan, voidaan poikien kanssa tehdä. Mutta ei kyllä olla kolmesti vuodessa menossa Karibialle. Kyllä sitä isoistakin tuloista eroon pääsee, jos niitä levittelee kaikkialle, ja pienemmistä vielä helpommin.
Vierailija kirjoitti:
Meitä on kaksi vanhempaa, palkat yhteensä nettona n.4000€/kk. Kolme lasta ja lemmikit siihen päälle. Ajetaan molemmat tollasilla tonnin pommeilla. Kyllä joka kk jää vähän rahaa ylimääräiseen humputteluun, mutta se on tyyliin joku 1 hoplop reissu tai ravintolassa käynti. Ei puhettakaan mistään ulkomaanmatkoista tms. Kaikki on niin helvetin kallista nykyään.
Hankkikaa pari lemmikkiä lisää.
Harrastuskuluja on pakko vähentää ja onneksi meillä on sellaisia että voi kaikista luopua tarpeen vaatiessa.
Asuminen ja ruoka kaikkein tärkeimmät. Ihan turhaa panostaa enää mihinkään jos ei ole mistä panostaa. Ilman asuntoo ja ruokaa ei kyllä sitten harrastetakkaan varmaan ilmasiakaan harrastuksia.
Käyn töissä, autolla ja kilometrejä kertyy viikossa runsaasti, eli asuminen ja auto vie palkkani pitkälti. Mulle jää rahaa ruokaan ja muuhun 350 kuukaudessa. Pärjään kyllä. Joka toinen vuosi käyn etelässä viikon reissulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Hyvätuloisten turhaa ulinaa. Mihin ihmeeseen 2 tulonsaajan ja 2 lapsen perhe edes saa kulutettua melkein kolme tonnia kuukaudessa asumismenojen jälkeen??? Minä saisin noilla tuloilla joka kuukausi säästöön
Syödäkin pitää eli ruoka.
Auto kuluineen tai liikkuminen julkisilla
Vaatteet
Tietoliikenne
Terveysmenot
Vakuutukset (koti, auto, henkilö)
Lasten harrastukset
Toki kaikki kulut eivät ole joka kuukausi (autovero, vakuutukset, vaatteet), mutta ",jyvittää" ne pitää kuitenkin.
Menot pitää suhteuttaa tuloihin ja jättää ns.pelivaraa: Tulot miinus menot = vähintään muutama satanen plussalle. Itselläni kertyy enemmänkin, mutta olen pitänyt menoni samanlaisina palkankorotuksista huolimatta. En ole hassanut heti kororuksia lisäämällä menoja.
Keskituloinen ei voi saada hyvätuloisen elintasoa, paitsi joksikin aikaa ja velkarahalla.
Normaali elämä keskiluokkaisine asioineen on muuttuva käsite. 90-luvulla harvalla oli kahta autoa, nyt se on lapsiperheissä normi. 80-luvulla ei syöty kuin kotona, nyt normaaliin elämään kuuluvat kahvilat ja ravintolat. Aiemmin lomalla yövyttiin sukulaisten nurkissa ja syötiin eväitä, nykyisin lennetään all inclusive -hotelliin Välimeren rannalle. Kaikki on suhteellista. Ap, menoja pienentämällä pääset tasapainoon. Jatkossa mieti paremmin mihin on varaa ja jätä se pelivarakin.
Olin lapsi 90-luvulla ja silloin oli selvää, että kaikkeen kivaan ei ole varaa. Meitä lapsia oli kaksi ja molemmilla ainoastaan yksi, halpa harrastus. Ulkona ei käyty koskaan syömässä. Korkojen noustessa oltiin välillä myös autottomia, koska kaikki ylimääräinen raha meni asuntolainan lyhennykseen. Se oli normaalia elämää silloin, elettiin varojen mukaan, eikä haaveiltu sisäfileestä, kun ei se ollut realismia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Hyvätuloisten turhaa ulinaa. Mihin ihmeeseen 2 tulonsaajan ja 2 lapsen perhe edes saa kulutettua melkein kolme tonnia kuukaudessa asumismenojen jälkeen??? Minä saisin noilla tuloilla joka kuukausi säästöön
Asumiskulujen lisäksi meillä menee rahaa mm. vakuutuksiin, autoon, tietoliikennekuluihin, sanomalahteen ja terveydenhoitoon.
Sitten vain kuluja karsimaan. Ulkonasyömiset pois. Lasten maksulliset harrastukset pois. Lehtitilaukset ja suoratoistopalvelut pois. Jos auto on vanha paska, siihen riittää pelkkä liikennevakuutus. Terveydenhuolto on suomessa maksutonta julkisella puolella, kalliit yksityispalvelut pois. Tässä oli vasta lista alku, keksikää itse lisää.
Vierailija kirjoitti:
Olin lapsi 90-luvulla ja silloin oli selvää, että kaikkeen kivaan ei ole varaa. Meitä lapsia oli kaksi ja molemmilla ainoastaan yksi, halpa harrastus. Ulkona ei käyty koskaan syömässä. Korkojen noustessa oltiin välillä myös autottomia, koska kaikki ylimääräinen raha meni asuntolainan lyhennykseen. Se oli normaalia elämää silloin, elettiin varojen mukaan, eikä haaveiltu sisäfileestä, kun ei se ollut realismia.
Sama täällä. Mitään maksullisia harrastuksia ei ollut. Kävin kirjastossa ja ajelin polkupyörällä pulloja keräämässä. Otin kotoa ruokaa mukaan, kun lähdin ammattikouluun toiselle paikkakunnalle. Kun palasin viikonlopuksi kotiin, maksoin niin pienilla kolikoilla, että linja-autonkuljettaja hermostui niitä laskemaan.
Meillä on myös taloudellisesti vaikeaa. Syy molempien lähes samanaikainen sairastuminen ja työkyvyttömyyseläkkeelle jääminen.
Kyllä eläkkeetkin sinänsä riittäisivät, mutta meillä on sitoumuksia, joihin kuluu rahaa, eikä kaikista sitoumuksista ole helppo hetkessä irtautua. Esim. meillä on useampi jo vanhahko lemmikki.. Emme halua niitä ennen aikojaan lopettaa, mutta vieväthän ne rahaa. Pari vuotta, niin tilanne toinen, uusia lemmikkejä ei tule.
Velkaisen asunnon myyminen ja halvemmalle alueelle muuttaminen on käynnissä, mutta vie aikaa.
Jne.
Yksi lapsista on menestynyt harrastuksessaan niin hyvin, että sitä ei voi lopettaa. Se onkin se kallein harrastus, mutta se on myös nuoren henkireikä. Toinen mistä emme luovu on kotimme. Se ei ole kallis eikä edes suuri, mutta kyllä siitäkin vaan kuluja riittää. Kaikki rahamme kuluvat lasten hyvinvointiin. Mutta siitä ei enää riitä meidän vanhempien hyvinvointiin. Emme muutenkaan ole koskaan sen enempää shoppailleet, mutta ravintoloissa käymistä perheen kanssa olemme arvostaneet. Matkustelua jonkin verran, mutta nyt sekin saa olla täysin jäissä. Tiedän siis itsekin, että vyötä pitäisi kiristää, mutta en enää tiedä mistä. Ja perheemme autot ovat myös vanhoja täysin maksettuja pommeja, joiden hajoaminen on aivan nurkan takana. Ehkä tämä on hyvätuloisen perheen ulinaa jollekin, mutta meidän perheeseen tämä inflaatio on iskenyt kovin.
Ap
Mullakin viime kuussa just riitti, autoin myös nuorempaa poikaa 100e. Huomenna pitäisi tulla tämän kuun rahat. Ruuan hinta saisi laskea.
Millä tavalla teidän ystävienne varakkuus tai köyhyys liittyy yhtään mihinkään? Ap ei käy ihan täysillä. Harrastukset ovat ekstraa. Jollei ole varaa, ei harrasteta.
Olette hyvätuloisia. Teidän ei edes kannata ruikuttaa.