Nyt vertaistukea: Rahat ovat täysin loppu!
Kaikki ystäväni ovat varakkaita, itsekin olimme ennen, mutta nykytilanne on vienyt kaikki säästömme. Rahat eivät vaan riitä vaikka emme osta mitään ylimääräistä. Lasten harrastukset, asuminen ja bensa sekä tietysti ruoka, siinä mihin meidän rahat menevät. Molemmat olemme työssäkäyntiä, toisella vielä hyväkin palkka, luulisi että rahat riittäisi normaaliin elämiseen. En halua kuulla vittuilua, haluan kuulla että muilla sama homma. Itse ajattelen, että kun kerran töissä käy, pitäisi edes joskus mahdollisuus ostaa jotain kivaa tai syödä ulkona ym. Mutta ei enää meinaa olla mahdollista.
Kommentit (84)
En lapsena ihan normaalissa kyläyhteisössä tuntenut yhtään "harrastajia" mitä nyt ihmiset lukivat, tekivät käsitöitä, hoitivat keittiöpuutarhoja ja jotkut naisista olivat ompelijoita.
Mihin ihmeeseen tarvitaan ravintolaa, ulkomaanlomia, ulkonajuoksuja, organisoituja kalliita harrastuksia?
Ei rikkaampikaan pärjää jos on liian suuret menot. Sitten kyllä kadehditaan ja itketään jopa muilta jotain Netflixiä tjs huutaen että kun ei heilläkään ole varaa. No ei kai, kun törsätään niin niin kalliisiin eliittijutyuihin ylipäätään ettei jää minipieniin ns muuten yhdentekevän hintaisiin asioihin enää jää.
Joku kohta varmaan valittaa ettei keskituloisena ole edes varaa simaa laittaa.
Ei se ole tulot, verot, sähköt, yhteiskunta vaan se miten ylös oma menotaso on viritetty.
Onhan kaikki kallistunut. Mä maksoin asuntolainani pois reilu vuosi sitten, ennen kuin korko olisi noussut. Ajattelin että sittenhän mulla alkaa jäädä reilusti säästöön mutta ei, ihan saman verran jää kuin ennenkin. Se 700 euroa menee kasvaneisiin kustannuksiin. Ihan asumiseen, ruokaan ja bensaan (yksi aikuinen, kaksi teiniä, talo ja yksi auto). Jos on talous ollut tiukilla jo pari vuotta sitten, varmasti alkaa olla nyt jo ihan sietämättömällä tasolla. Varsinkin jos on sitä asuntolainaa. Ei ole helppoja aikoja. Ihmettelen että ei löydy vertaistukea. Tsemppiä.
Selvittäkää, mihin teidän rahat menevät.
Keskustelkaa koko perheenä siitä, mitkä menoerät ovat tärkeitä. Mikä on sellainen asia, josta voitte vähentää tai minkä voitte jättää kokonaan pois, ilman että kukaan perheenjäsen siitä kovasti kärsisi.
Yllättäen voi löytyä jokin suurehkokin kuluerä, jonka poistaminen ei heikennä hyvinvointianne mitenkään. Sellainen, mitä teette, koska "niin kuuluu tehdä", tai "kaikki muutkin", tai teillä ei vaan ole tullut puheeksi, että kukaan teidän perheessänne ei oikeasti sitä kaipaa.
Meillä oli myös. Jäin työttömäksi enkä saanut mitään tukia mistään ja elettiin muutama kk kokonaan puolison tuloilla. Vaikka kaikki kulut vedettiin minimiin niin todella tiukoilla silti oltiin. Hirveä tilanne kun säästöt loppu, rahaa ei tule kuin yhdelle ja kaikessa säästämisestä huolimatta ei meinaa rahat riittää.
Nyt onneksi olen taas töissä joten pärjätään mutta ymmärrän ihan täysin miltä tuo tuntuu kun rahat ei riitä.
Vertaistukea löytyy täältä ilman muuta. Kaikki on kallistunut. Suomalais-kansallinen kituuttaminen ja kaikesta (palveluista) karsiminen on tässäkin ketjussa voimissaan, mutta se vain syventää kansantalouden synkkenemistä.
Oikeasti tarvitsemme työtä, toimeentuloa ja hyviä veronmaksajia.
Meillä kolme teini-ikäistä lasta harrastuksineen ja kulut sen mukaiset. Vastasin nykyiseen taloudelliseen haasteeseen erittäin epäsuomalaisesti eli lisäämällä työntekoa (ja maksamalla veroja 2,5 kertaa enemmän kuin ilman lisätyötä maksoin).
M 40+
Vierailija kirjoitti:
Yksi lapsista on menestynyt harrastuksessaan niin hyvin, että sitä ei voi lopettaa. Se onkin se kallein harrastus, mutta se on myös nuoren henkireikä. Toinen mistä emme luovu on kotimme. Se ei ole kallis eikä edes suuri, mutta kyllä siitäkin vaan kuluja riittää. Kaikki rahamme kuluvat lasten hyvinvointiin. Mutta siitä ei enää riitä meidän vanhempien hyvinvointiin. Emme muutenkaan ole koskaan sen enempää shoppailleet, mutta ravintoloissa käymistä perheen kanssa olemme arvostaneet. Matkustelua jonkin verran, mutta nyt sekin saa olla täysin jäissä. Tiedän siis itsekin, että vyötä pitäisi kiristää, mutta en enää tiedä mistä. Ja perheemme autot ovat myös vanhoja täysin maksettuja pommeja, joiden hajoaminen on aivan nurkan takana. Ehkä tämä on hyvätuloisen perheen ulinaa jollekin, mutta meidän perheeseen tämä inflaatio on iskenyt kovin.
Ap
Jos et muka mistään voi luopua, niin sitten ei auta kuin hankkia toinen työ jotta saa enemmän rahaa riittämään kaikkiin noihin menoihin. Kovin yksinkertaista matematiikkaa.
Kyselet väärästä paikasta ap. Täällä on ne, jotka haluavat sun tulot vielä pienemmiksi ja itselleen isommat tuet. Vasta sitten, kun työssäkäyvän ja työttömän tilanne täysin tasan, olet oikeutettu ihmettelemään inflaatiota.
Mutta on täällä meitä muitakin. Koron nousut tuntuvat. Molemmat lapset ovat nyt teinejä, eli kalliimmissa iässä. Kaikkea ei voi tässä markkinatilanteessa laittaa myyntiin.
Ostin juuri uuden auton vaikka olen työtön. Vanha auto toyota hajosi vaan ja ei kannata korjata se oli 10 vuotta vanha. Onneksi olen säästänyt aina rahaa joten nyt säätöjä tarvittiin.
Vierailija kirjoitti:
Menojen ja tulojen pitää kohdata.
Menoja saa pienemmäksi mm. tarkkailemalla paremmin ruokatarjouksia, kokkaamalla ihan kaiken itse, myös mm. työpaikkalounaat eväinä mukaan jne.
Tuloja taas saa suuremmiksi mm. kirppismyynnillä. Itse olen kiertänyt nyt ihan kaikki ilmaiset tai huokeat lastenvaatekirppistapahtumat plus myynyt Torissa ja kaupunginosakirppisryhmissä niin paljon kuin ikinä olen pystynyt. Tavoitteeni on tehdä sitä kautta yksi kauppa per viikko. Esimerkiksi toissa viikolla myin 55 eurolla ja viime viikolla 30 eurolla.
Toukokuun lopussa on siivouspäivä, jossa voi myydä ihan ilmaiseksi ihan kaikkea. Minä myyn kotona parkkipaikalla ja mies menee vielä naapurikaupunginosan yhteistapahtumaan.
Pienistä puroista tulee sitten kuitenkin jo isompi virta.
NO siis mitä myyt oikeen? mistä sitä myytävää riittä loputtomiin?
Vierailija kirjoitti:
Ostin juuri uuden auton vaikka olen työtön. Vanha auto toyota hajosi vaan ja ei kannata korjata se oli 10 vuotta vanha. Onneksi olen säästänyt aina rahaa joten nyt säätöjä tarvittiin.
Mulla edelleen 90 luvun auto ja yhä kannattaa korjata, koska on ihan naurettavan halpa ylläpitää. Ja osatkin saa romuttamolta ja ne vaihtaa vaikka autopuolta käyvä naapurin teini parilla kympillä.
Kannattaa hakea vertaistuki tutuilta / suljetuilta palstoilta esmes Discordissa tai FBssa, eikä joiltakin randoilta nimettömällä keskustelupalstalla.
Tää on vähän kun kysyisit tätä jonkun scheisselehden kommenttipalstalla. Samat "yksinkertaiset matemaatikot" niilläkin päivystää nälvimässä.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa hakea vertaistuki tutuilta / suljetuilta palstoilta esmes Discordissa tai FBssa, eikä joiltakin randoilta nimettömällä keskustelupalstalla.
Tää on vähän kun kysyisit tätä jonkun scheisselehden kommenttipalstalla. Samat "yksinkertaiset matemaatikot" niilläkin päivystää nälvimässä.
No jos sinulla on parempia neuvoja joilla aloittaja voi jatkaa nykyisella elintasolla tekematta mitaan muutoksia niin miksi et kerro niita? Varmaan han arvostaisi sellaisia.
Ei Suomessa saa syntyperäinen pärjätä hyvin, jonkunhan ne valtion menotkin pitää maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos sinulla on parempia neuvoja joilla aloittaja voi jatkaa nykyisella elintasolla tekematta mitaan muutoksia niin miksi et kerro niita? Varmaan han arvostaisi sellaisia.
En ole niin yksinkertainen matemaatikko, että alkaisin neuvomaan ventovierasta, jonka elämäntilannetta en tunne tarkemmin. Jos olisi tuttu niin sitten ehkä (ks. mun viesti jota siteerasit).
Tai sitten tarjoaisin vertaistukea. Toi sana taitaa tosiaan lukea aloituksessa.
Vierailija kirjoitti:
Menojen ja tulojen pitää kohdata.
Menoja saa pienemmäksi mm. tarkkailemalla paremmin ruokatarjouksia, kokkaamalla ihan kaiken itse, myös mm. työpaikkalounaat eväinä mukaan jne.
Tuloja taas saa suuremmiksi mm. kirppismyynnillä. Itse olen kiertänyt nyt ihan kaikki ilmaiset tai huokeat lastenvaatekirppistapahtumat plus myynyt Torissa ja kaupunginosakirppisryhmissä niin paljon kuin ikinä olen pystynyt. Tavoitteeni on tehdä sitä kautta yksi kauppa per viikko. Esimerkiksi toissa viikolla myin 55 eurolla ja viime viikolla 30 eurolla.
Toukokuun lopussa on siivouspäivä, jossa voi myydä ihan ilmaiseksi ihan kaikkea. Minä myyn kotona parkkipaikalla ja mies menee vielä naapurikaupunginosan yhteistapahtumaan.
Pienistä puroista tulee sitten kuitenkin jo isompi virta.
Myyt siis ilmaiseksi? Ilmaiseksi luovutetuista tavaroista saat kyllä odottaa sitä "kapitaalin Amazonia". Psyk.sh.
Sori ap, olen käyttänyt kaikki sympatiani jo ihan muihin juttuihin.
Vierailija kirjoitti:
Ei Suomessa saa syntyperäinen pärjätä hyvin, jonkunhan ne valtion menotkin pitää maksaa.
ihan en nyt ymmärrä logiikkaa. Ne menot kun maksaa juuri se porukka, joka pärjää hyvin.
Sama homma, ennen olimme varakkaita mutta muutama todella kallis yllätysmeno nollasi puskurirahana olleet säästöt vaivaisessa puolessa vuodessa. Kaiken päälle puoliso lähti opiskelemaan ja tuloista lähti monta tonnia kuussa. Nyt ollaan vain minun palkkani varassa ja toivotaan ettei yt-neuvottelut iske.
Nyt ollaan yritetty pienentää menoja ja on onnistuttukin kilpailuttamalla vakuutukset, otettu halvempi sähkösopimus ja ostetaan ilta-aleesta ruuat. Lopetettiin myös kalliimmat harrastukset käytännössä kokonaan. Ahdistaa ihan saakelisti kun ei enää ole varaa käydä kaukomatkoilla tai ei ole varaa uusia esimerkiksi jääkaappia vaikka muutama hylly on rikki ja varaosia ei enää saa.
Meillä on vielä sijoitusasunto mutta ei todellakaan haluta myydä sitä nyt pois kun senkin arvo on tippunut. Osakesäästöjäkään ei haluta nollata, mutta kohta on pakko jos tuo kakkosautokin hajosi lopullisesti kuten nyt pelätään. Lainaa talosta olisi vielä hitunen jäljellä, kun sen saa maksettua niin vapautuu tonni kuussa käyttövaraa.
Vierailija kirjoitti:
Kyselet väärästä paikasta ap. Täällä on ne, jotka haluavat sun tulot vielä pienemmiksi ja itselleen isommat tuet. Vasta sitten, kun työssäkäyvän ja työttömän tilanne täysin tasan, olet oikeutettu ihmettelemään inflaatiota.
Mutta on täällä meitä muitakin. Koron nousut tuntuvat. Molemmat lapset ovat nyt teinejä, eli kalliimmissa iässä. Kaikkea ei voi tässä markkinatilanteessa laittaa myyntiin.
Täällä on ihmisiä, joille ulkona syöminen kerran vuodessa on unelma vain. Ulkomaanmatkat, jos niitä on joskus tehty, ovat muisto vain. Lapsilla ei ole maksullisia harrastuksia. Auto, jos sellainen on ihan pakko olla, on viime vuosituhannelta. Ja tietenkin vuokralla asutaan. Ruokakaupassa pitää käydä töistä tullessa, koska bensa maksaa niin, ettei ole varaa eri reissua tehdä kauppaan.
Ap, mitkä on teidän talouden nettotulot (palkat, lapsilisät yms yhteensä)? Entä menot? Jos avaat niitä, niin on helpompi kommentoida missä säästää. Jos moja ei voi pienentää, pitää kasvattaa tuloja. Voiko lapsi saada harrastukseen sponsorin? Voiko aikuisista jompi kumpi lisätä työn määrää tai hankkia sivutyön? Onko teillä jotain isompaa / kalliimpaa mitä voisi myydä? Pitkän päälle tilanteessa ei auta muu kuin saada tulot ja menot tasapainoon.