Miksi monella vanhemmalla miehellä ei ole ystäviä?
Vaikuttaa menevän niin että vanhemmilla rouvilla on aina liuta ystävättäriä joiden kanssa käyvät kahvilla ja taidenäyttelyissä yms. Vanhemmilla miehillä ei tunnu olevan saman tyyppisiä ystävyyssuhteita. Oletteko huomanneet saman?
Kommentit (194)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisten ystävyys perustuu keskusteluun. Miesten ystävyys perustuu yhdessä tekemiseen.
Nainen voi tämän takia helpommin ylläpitää ystävyyssuhteitaan silloinkin, kun lapset ovat pieniä, soittelemalla ja viestittelemällä.
Miehelle se on hankalampaa, kun lapsiperhearki ei mahdollista ystävien tapaamista kuin harvoin. Olen itse yrittänyt viestitellä, mutta hankalaa se on kun kaverit ei vastaa.
Olettaisin että vanhemmiten kun harrastukset jäävät vähemmälle, niin sitä myöten myös ystävyyssuhteet jäävät.
Ei ole helppoa olla mies.
m38
Perhe
Ura
Terveys (säännöllinen liikunta)
Ystävät
Valitse kolme, koska kaikkeen ei aika riitä. Kärjistettynä näin.
En ole enää vuosiin hengaillut tai käynyt konserteissa. Ei ole aikaa. Työn takia on paljon iltatilaisuuksia ja haluan oppia tuntemaan myös lapseni. Myös vaimoa kohtaan olisi väärin, jos olisin joka ilta jossain menossa joko töissä, harrastuksissa tai frendien kanssa hengailemassa. Eikä ne frenditkään ehdi hengailla, kun ovat ihan samassa tilanteessa.
Isovanhemmista ei lastenhoitoon enää apua ole. Päinvastoin olen viimeisen vuoden aikana joutunut hoitamaan vanhempieni asioita, kun eivät itse enää kaikkeen kykene. Tähän menee todennäköisesti jatkossa vielä enemmän aikaa.
m38
Oot just näitä jäbiä jotka katoavat kaveripiireistä pois lapsen saatuaan. Olet tehnyt itse valintoja jotka ei mahdollista ystävyyssuhteita joten miksi valitat asiasta?
Asioita voi valita myös toisella tavalla jotka mahdollistaa myös ystävyyssuhteet.
Perhe = voi tehdä vain yhden lapsen ja vuorotellen voi vanhemmat nähdä ystäviä.
Ura = Voi valita itselleen vaikka duunin jota tehdään virkaaikana jolloin illat ja vknloput ovat vapaana.
Liikunta = tätä nimenomaan voi tehdä ystävien kanssa
Isovanhempien auttaminen = täysin vapaaehtoista toimintaa jonka voi jakaa muidenkin sukulaisten kesken ja vanhukset voi itse ostaa myös palveluita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Useimmille miehille ystävät eivät ole tärkeitä. Mökkeily, luonto ja naiset, jolta saa seksiä on ainoata asoita, joita mies tarvitsee.
Niinpä...kovin lyhyt näköistä koska tulee aika kun ainoa nainen kenellä on silmää sinulle on se yöhoitsu kuka tarkastaa sen sinun yövaipasi tilan.
Jotenkin tuntuu, että ystävyys lopulta perustuu vain omiin tarpeisiin. Jos jollakin ystävällä on vaikeuksia, niin hänet unohdetaan tai ainakin otetaan etäisyyttä liian rasittavana ihmisenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Useimmille miehille ystävät eivät ole tärkeitä. Mökkeily, luonto ja naiset, jolta saa seksiä on ainoata asoita, joita mies tarvitsee.
Niinpä...kovin lyhyt näköistä koska tulee aika kun ainoa nainen kenellä on silmää sinulle on se yöhoitsu kuka tarkastaa sen sinun yövaipasi tilan.
Jotenkin tuntuu, että ystävyys lopulta perustuu vain omiin tarpeisiin. Jos jollakin ystävällä on vaikeuksia, niin hänet unohdetaan tai ainakin otetaan etäisyyttä liian rasittavana ihmisenä.
No eiköhän tuo ole just sitä, että laskelmoiden pitäisi hankkimalla hankkia ystäviä, ettei sitten olisi yksin kun jotain sattuu. Ja usein sitä on sitten kuitenkin.
Eli minä itse edellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei hän sellaista asiaa suostu miettimään. Luottaa tilastoihin että naiset elää pidempään. Olen sanonut, että ei se varmaa ole. Ei halua miettiä. No, sitä ei tiedä miten meidän käy. Minä kyllä pärjäisin yksin, vaikka se outoa olisi. Mies ei. Ehkä hän jonkun Mairen sitten nappaa, jos minä häivyn tavalla tai toisella.
Mitäs sitten tapahtuu jos ei löydäkään uutta naista? Monet naiset joilla on ystäviä ja sosiaalista elämää ei todellakaan kiinnostu tarrautuvista totaaliyksinäisistä miehistä.
Fiksut ihmiset osaavat varautua tulevaisuuteen ja erinlaisiin riski skenaarioihin, mutta miehesi ei selvästi lukeudu heihin.
Ei se ole minun ongelma.
Miesvihaketju ilmiannettu.
Olen vanhahko mies, vaikka olenkin nuorekas, ja minulla on paljon hyviä ystäviä ja kavereita.
Vierailija kirjoitti:
Vaimo vieraannutti minut kaveripiiristä suhteemme alkuvuosina.
Suomiakat ovat narsisteja.
165:lle: päinvastoin, mä olen meidän porukasta se joka yrittää järkätä jotain yhteistä tekemistä. Muut sitten joko vastaa ettei ehdi tai ei vastaa mitään. Nyt kesällä järjestin meillä saunaillan niin kaikki tuntui kyllä tykkäävän ja kovasti kiittelivät että järkkäsin. Ja perinteiseen tapaan todettiin, että pitäisi nähdä useammin. Nyt sit varmaan perinteiseen tapaan seuraa muutama kuukausi hiljaiseloa ennen kuin aktivoidun uudelleen. En usko että kukaan muu rikkoo radiohiljaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei hän sellaista asiaa suostu miettimään. Luottaa tilastoihin että naiset elää pidempään. Olen sanonut, että ei se varmaa ole. Ei halua miettiä. No, sitä ei tiedä miten meidän käy. Minä kyllä pärjäisin yksin, vaikka se outoa olisi. Mies ei. Ehkä hän jonkun Mairen sitten nappaa, jos minä häivyn tavalla tai toisella.
Mitäs sitten tapahtuu jos ei löydäkään uutta naista? Monet naiset joilla on ystäviä ja sosiaalista elämää ei todellakaan kiinnostu tarrautuvista totaaliyksinäisistä miehistä.
Fiksut ihmiset osaavat varautua tulevaisuuteen ja erinlaisiin riski skenaarioihin, mutta miehesi ei selvästi lukeudu heihin.
Mikä ihmeen tarve sinulla sitten on, haukkua ventovieraan kirjoittajan miestä? Jatkuu, jatkuu vaan. Tunnetko sitten olevasi jotenkin parempi? Kaikki ei varaudu aina eroon, kuolemaan jne. En minäkään, nytkin vietetään parhaillaan 30 vuorokauden loma miehen kanssa 24/7, yhtään panikoimatta että mitä sitten jos joskus toista ei olekaan. Mitä sitten? Se on sen ajan murhe, ja sitä suuremmalla syyllä nyt ollaan yhdessä, kun vielä voidaan!
Jos joskus jää yksin ja se ahdistaa, voi vaikka aloittaa monenlaista harrastusta joissa tavata ihmisiä ja saada uusia kavereita. Nyt sellainen ei ole tarpeen.
Mitä nyt tarkoitetaan "vanhemmilla rouvilla"? En taida tietää yhtäkään yli 70-vuotiasta naistakaan jolla olisi "liuta ystäviä". Saati että niiden kanssa vietettäisiin aikaa, vaikka joitain tuttuja olisikin. Perhepiirissä se aika kuluu tuossa iässä ja etenkin sen jälkeen.
Näyttäisivät keski-ikäiset niin miehet kuin naisetkin liikkuvan useimmiten puolison (+ joskus kaveripariskunnan) kanssa ja vanhukset joko yksin tai pienellä naisporukalla (puolisot ehkä kuolleet?). Tämä oli yleistys, tiedän itsekin mm. kahvittelemassa käyviä 80+ mieskavereita.
Vierailija kirjoitti:
Mitä nyt tarkoitetaan "vanhemmilla rouvilla"? En taida tietää yhtäkään yli 70-vuotiasta naistakaan jolla olisi "liuta ystäviä". Saati että niiden kanssa vietettäisiin aikaa, vaikka joitain tuttuja olisikin. Perhepiirissä se aika kuluu tuossa iässä ja etenkin sen jälkeen.
Mun anoppi on yli 70v. ja oikea sosiaalinen pörriäinen. Aina menossa! Kurjaa on se, että moni ystävä on kuollut tai sairastunut. Alkaa ystäväpiiri harventua. Lukuisia heitä silti on. Ovat tutustuneet työelämässä. Anoppi oli uranainen.
Äitini olisi samaa ikää jos eläisi. Aktiivinen ystäväpiiri myös hänellä. Äiti viihtyi kotona, mutta tykkäsi kestitä vieraita.
Ne on seurustellut joskus tai heidän entiset ystävät seurustelevat kun onhan se aina kauhea paikka naiselle jos miehellä on parisuhteen aikana ystäviä kun ne ystävät vievät aikaa naisen huomioimisesta niin lähes poikkeuksetta kun mies on parisuhteessa käskee nainen miestä.valitsemaan joko hänet tai ystävät kun molempia ei voi saada. Jännästi omissa parisuhteissa nainen on aina loukkaantunut kun olen valinnut ystävät ihan sen takia kun ystävät eivät pakota valitsemaan. Kuitenkaan naiset ei koskaan suostu luopumaan ystävistään miehen takia vaikka itse sitä mieheltä vaatii
En tiedä, itselläni on ystäviä n. 10 kappaletta. Viimeksi kesällä mökkeiltiin, soudettiin järvellä, kalastettiin, saunottiin, grillattiin ja virvokkeita nautittiin. Kävimme myös Helsingissä, missä saunottiin ja jalkapalloa hiekkarannalla saaressa pelattiin.
Kun mies eroaa, jää suuri osa ystäväpariskunnista naisen puolelle. Näin on, koska yksinäinen mies koetaan "vaaralliseksi" em. pariskunnille, saattaa vietellä naisen. Kun eroaa useamman kerran, niin vähiin käy ystävät.
Minulla on lisäksi niin, että ex ystävät ovat jossain vaiheessa ihan kuin päättäneet vanheta, oikein urakalla. En jaksa sietää sellaisia vanhuksia.
M67v
Vierailija kirjoitti:
Kun lopetin alkoholin käytön n. 7v sitten menetin n.95% ystävistä ja kavereista. Kaikki tekeminen liittyi jollain tavalla alkoholiin ja viinanhuuruisiin matkoihin ja yhdessäoloon. Kun rupesin sanomaan ei, yhteydenotot lakkasivat tietyn ajanjakson jälkeen. Selvinpäin samat ihmiset eivät halua ikinä tehdä mitään, ei edes käydä kahvilla.
Pari kaveria vielä löytyy, mutta jos joskus lopetatte itse alkoholinkäytön, niin se on aika silmiä avaava kokemus.
Se toimii myös toisinpäin. En ole koskaan välittänyt juomisesta ja niinpä olen vähemmän suosittu tuttavieni parissa. Voi tietysti olla joku muu syy myös. On loukkaavaa ja epämiellyttävää, kun joku maanittelee ja suorastaan vaatii minua juomaan. En kiellä muita juomasta. Olen ollut avioliitossa yhden ex-alkohlistin kanssa (hän kertoi ongelmistaan avoimesti) ja avoliitossa juovan miehen kanssa. Viimeinen tapaus surettaa vieläkin, koska mies oli muuten ihana ja oltaisiin sovittu yhteen monella tavalla. Mutta en voinut jäädä siihen sekoiluun kahden kouluikäisen lapseni kanssa, jotka kärsivät tilanteesta.
Minä menetin noin 95% ystävistä kun laitoin korkin kiinni. Suomessa vapaa-ajan vietto on liitoksissa alkoholiin, reissut jne. Sitten kun sen elämän jättää taakseen, putoaa kaveri/ystäväpiiristä lähes kaikki, koska ne on niitä kavereita ja ystäviä jotka on tuntenut pisimpään.
Vieläkin ystäviä ja kavereita olisi yllin kyllin, jos ottaisin alkoholia, mikään muu ei minun vanhoja kavereita kiinnosta. Minä en vain yksinkertaisesti jaksa katsoa selvinpäin kännissä olevia ihmisiä ja kuunnella heidän juttujaan. Naisilla voi olla tilanne parempi, kaikki tekeminen ei ole vkl kännejä, kännimökkireissuja, kännigrillausta, känni-sitä ja tätä, kunhan on känniä.
Olen ihan tyytyväinen omissa oloissani ja muutamasta kaverista, olisi pitänyt silloin nuorempana tutustua enemmän ihmisiin joiden elämä ei pyöri alkoholin ympärillä ja sen myötä kaikki tekeminen myös.
m48
Vierailija kirjoitti:
Ne on seurustellut joskus tai heidän entiset ystävät seurustelevat kun onhan se aina kauhea paikka naiselle jos miehellä on parisuhteen aikana ystäviä kun ne ystävät vievät aikaa naisen huomioimisesta niin lähes poikkeuksetta kun mies on parisuhteessa käskee nainen miestä.valitsemaan joko hänet tai ystävät kun molempia ei voi saada. Jännästi omissa parisuhteissa nainen on aina loukkaantunut kun olen valinnut ystävät ihan sen takia kun ystävät eivät pakota valitsemaan. Kuitenkaan naiset ei koskaan suostu luopumaan ystävistään miehen takia vaikka itse sitä mieheltä vaatii
Se on kaikki sitä vallan tavoittelua, naisella täytyy olla ohjat kädessään avioliitossa tai muuten......
Ei onnistuisi IKINÄ minun kanssa....ei ikinä
Monet vanhemmat miehet joutuu tai laittavat korkin kiinni, elämänmuutos tarkoittaa sitä että joutuu jättämään myös vanhat kaverit ja piirit taakseen. Aika tuttu tarina, ei ole helppoa löytää vanhemmalla iällä kavereita, ihan aitoja ystävyyssuhteita, varsinkin kun seurustelua ihmisten kanssa ei voi voidella alkoholilla.
Olisi ystäviä yllinkyllin jos joisin vielä viinaa, niitä on kaikki paikat pulollaan. Yritäppä löytää ihmisiä jotka haluaa tehdä muutakin kuin ryypätä vapaa-ajalla, mitä vanhemmaksi tulee niin sitä vaikeampaa siitä tulee. En saa vanhoja kavereita edes pikku pyöräretkelle ilman, että ne imee 12 kaljaa tai juo lähes pullon viinaa. Sitten kun he ovat kännissä, kuunnellaan niitä samoja horinoita, jotkut rupeaa ördäämään. On kivempaa olla yksin, kun katsoa sitä sekoilua ja kuunnella niitä horinoita.
Miesten "puuttuva toverillisuus" https://www.iltalehti.fi/ralli/a/a6e4023b-a223-48d9-8224-01590843f966