Juontaja Laura Ollila kertoi faktaa lapsettomien ja perheellisten arjen eroista ja ihmiset sen vuoksi nostaneet somemyrskyn!
https://www.is.fi/viihde/art-2000010343307.html
Ensimmäisessä asiassa Laura ottaa kantaa lapsettomien ja perheellisten sairastamiseen. Lauran mukaan lapsettomat voivat sairastuessaan keskittyä vain itseensä ja parantumiseen, mutta perheellisten on pyöritettävä perhearkea siinä samalla.
"Podcast-juontaja Laura Ollilan kommentit lapsettomista aikuisista ovat nostattaneet myrskyn sosiaalisessa mediassa.
Ollila julkaisi sunnuntaina Instagram-tilinsä tarinoihin videoita, joissa hän luettelee talven aikana tekemiään havaintoja. Havainnot koskevat lapsettomien aikuisten ja lapsiperheiden arjen eroja.
- On kaksi asiaa mitä lapsettomat ihmiset eivät tiedä. Ensimmäinen asia on se, että lapseton ihminen ei tajuakaan, miten onnekas on, kun saa sairastaa yksin kaikessa rauhassa, ei tarvitse tehdä mitään. Kun sulla on lapsia ja 40 astetta kuumetta, sä pyörität sitä perhearkea silti, Ollila toteaa videollaan.
Hän kertoo seuranneensa huvittuneena talven aikana, kuinka lapsettomat valittavat sosiaalisessa mediassa flunssaansa.
- Oikeasti joku lapseton ihminen nyyhkyttää ja itkee sitä, kun hän ei jaksa enää, kun hänellä on flunssa. Sitten mä katson sitä stooria: "Olen täällä 39 asteen kuumeessa kahden pienen lapsen kanssa, ja tämä perhearki vaan jatkuu. Ja mitä sinä teet, sinä pystyt makaamaan sillä sohvalla katsoen Netflixiä, eikä sun tarvitse tehdä mitään, Ollila jatkaa""
Toisessa asiassa Laura sanoo, että Suomen talvesta tykkäävät taitavat olla kerrostalossa asuvia lapsettomia, koska talvi aiheuttaa heille paljon vähemmän harmia kuin perheellisille.
"Ollila myös kertoo videolla, että hän ei ole ennen juurikaan ärsyyntynyt säästä. Kahden pienen lapsen äitinä tilanne on kuitenkin muuttunut. Hän on havainnut, että pienten lasten kanssa talvi voi olla raskasta aikaa.
Hän kertoo asuvansa nykyään kerrostalossa, mutta samaistuvansa heihin, jotka asuvat lasten kanssa omakotitalossa tai rivitalossa.
- Tämä Suomen talvesta tykkääminen. Miten musta tuntuu, että kaikki ihmiset, jotka siitä tykkäävät, ovat lapsettomia kerrostalossa asuvia, koska se ei vaikuta heidän elämäänsä juuri mitenkään, Ollila miettii.
Hän listaa talven aikaisiksi harmiksi omakotitalossa asuville muun muassa jatkuvan lumen kolaamisen, stressin lämmityskuluista ja lapsien ulkovaatteiden pukemisen.
- En tiennyt, että Suomen talvea voi inhota näin paljon, Ollila toteaa naurahtaen."
Mielestäni nuo molemmat Lauran kertomat asiat ovat ihan totta. Siksi minä en oikein ymmärrä tuota ihmisten somemyrskyä. Mutta kai se on niin, että nykyään se oma mieli todellakin pahoitetaan asiasta kuin asiasta.
Kommentit (356)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaan/osasin puntaroida tekojeni/päätösteni mahdollisia seurauksia jo etukäteen, joten siksi valitsin vela-elämän.
Voin kuitenkin lohduttaa ja oikaistakin sen verran, että yhtälailla lapseton "pyörittää arkea, jne", vaikka lapsia ei ole.
Se "arjen pyöritys" vain on todella paljon helpompaa eikä vaadi sitä että tietyt asiat on vain tehtävä juuri tiettyyn aikaan vaikka ei yhtään jaksaisi.
Olen siis kahden lapsen vanhempi mutta molemmat lapset nyt jo lähteneet pari vuotta sitten kotoa. Ja jatkuvasti ihmettelen miten uskomattoman paljon vapaa-aikaa jää kun ei ole lapsia kotona ja miten helpolla tässä pääsee. Ehkä totun tähän kymmenessä vuodessa mutta edelleen jaksan ihmetellä että mitä tällä kaikella ajalle oikein edes teen.
Ei sitten millään mene lapsellisen lapselliseen kaaliin. Ei normijärkisellä ja terveellä ihmisellä pitäisi olla tarvetta vertailla oman elämänsä helppoutta tai vaikeutta vieraiden ihmisten elämään, josta ei loppujen lopuksi irrallisista ja irrelevanteista luuloista huolimatta mitään tiedetä. Elämässä kun olisi paljon muitakin iloja ja suruja kuin lapsellisuus tai lapsettomuus. Yhä edelleen on näemmä tarpeen muistuttaa, että lapsellisuus tai lapsettomuus on oma valinta, josta aikuisen tulee itse kantaa vastuunsa ilman mutkumuillaonhelpompaayhyy -ulirääkymisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaan/osasin puntaroida tekojeni/päätösteni mahdollisia seurauksia jo etukäteen, joten siksi valitsin vela-elämän.
Voin kuitenkin lohduttaa ja oikaistakin sen verran, että yhtälailla lapseton "pyörittää arkea, jne", vaikka lapsia ei ole.
Se "arjen pyöritys" vain on todella paljon helpompaa eikä vaadi sitä että tietyt asiat on vain tehtävä juuri tiettyyn aikaan vaikka ei yhtään jaksaisi.
Olen siis kahden lapsen vanhempi mutta molemmat lapset nyt jo lähteneet pari vuotta sitten kotoa. Ja jatkuvasti ihmettelen miten uskomattoman paljon vapaa-aikaa jää kun ei ole lapsia kotona ja miten helpolla tässä pääsee. Ehkä totun tähän kymmenessä vuodessa mutta edelleen jaksan ihmetellä että mitä tällä kaikella ajalle oikein edes teen.
Eikö ole mitään harrastuksia kun meillä lapsettomilla on moniakin ja vaihtuviakin harrastuksia iän ja elämäntilanteiden mukaan. Jos ei ole omaa mökkiä tai hyötypuutarhaa niin voi aloittaa sienestys ja marjastua harrastuksen. Kulttuuri, museot, nähtävyydet ja sen sellaiset avartavat harrastukset. Omaksi iloksi opiskelua jne.
Miksi omaa arvoonsa korostaakseen pitää vähätellä muita arvottomaksi.
Eikö sitä voi noin muuten kehua ja ylistää itseensä alentamatta muiden ihmisten ihmisarvoa.
Lapsettomalla saattaa olla hieman kepeämpi elämä juuri sen (itse valitsemansa!) lapsettomuuden ansiosta, mutta kukaan ei koskaan voine tietää toisten elämän kokonaispuitteita. Lapsettoman elämä voi olla rankempaakin. Vertailu on vain turhaa.
Voi pyhä yksinkertaisuus. Ei kukaan lapsetonkaan koko ajan hampaat irvessä pakolla ja sata lasissa nauti ihan kaikesta.
Ei sairastelua ja ei talvea lapsellisena tai sitten olisi pitänyt (pitää) pysyä lapsettomana, jotta voi talvehtia ja sairastaa.
Miksi ei palkkaa apua, jos se on tarpeen?
Voi Laura Laura!
Aikuinen on aina vastuussa valinnoistaan. Jos on päättänyt hankkia lapsia ja asua omakotitalossa, on se aivan oma valinta. On aivan turha verrata itseään muihin, jotka ovat tehneet toisenlaisia valintoja.
Ja juu, minulla on puoliso, lapsia, lemmikkejä ja vielä pari iäkästä vanhempaakin. Ihan ite halusin 😁.
Onneksi tämän Ollilan kaltaiset ihmiset jakavat nykyään somessa avoimesti, minkälaista helvettiä lapsiperhe-elämä on. Eipähän itse tarvi samaa virhettä tehdä.
Onko mitään turhempaa kuin podcast juontajat.
Vierailija kirjoitti:
Lapsettomalla saattaa olla hieman kepeämpi elämä juuri sen (itse valitsemansa!) lapsettomuuden ansiosta, mutta kukaan ei koskaan voine tietää toisten elämän kokonaispuitteita. Lapsettoman elämä voi olla rankempaakin. Vertailu on vain turhaa.
Voihan yksittäisen miehenkin elämä olla rankempaa kuin jonkun tietyn naisen, mutta ei se tee vertailusta yleisellä tasolla turhaa. Yleisellä tasolla miehet pääsevät selvästi naisia helpommalla ja lapsettomat selvästi helpommalla. Lapsettomat miehet vasta helpolla pääsevätkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan yksittäisen miehenkin elämä olla rankempaa kuin jonkun tietyn naisen, mutta ei se tee vertailusta yleisellä tasolla turhaa. Yleisellä tasolla miehet pääsevät selvästi naisia helpommalla ja lapsettomat selvästi helpommalla. Lapsettomat miehet vasta helpolla pääsevätkin.
Lapsettomuus on kaikkien saatavilla ja valittavissa oleva oletusvalinta. Jos yhä itse _vapaassa länsimaassa, vapaaehtoisesti, kenenkään pakottamatta_ lankeaa pronatalistipropagandaan ja ryhtyy kenenkään arvostamatta synnytyskoneeksi, saa syyttää vain itseään ja omaa tyhmyyttään. Se ei ole muiden (vela-naisten) syy.
Vierailija kirjoitti:
"Tämä juuri. Olen joutunut lukemattomia kertoja tekemään muiden (lapsellisten) töitä, koska kollegan lapsi on sairaana, pitää hakea päiväkodista, viedä lääkäriin jne."
_Ihmiset eivät ole "lapsellisia" koko työuraansa vaan lopulta aika lyhyen aikaa_. Itsekin olen _tenyt_ lukemattomat kerrat töitä lapsen takia poissa olleen puolesta niin silloin kun itselläni ei vielä ollut lapsia kuin sen jälkeen kun omat lapset jo isoja. Enkä viitsi noista valittaa koska tiedän hyvin miten rankkaa aikaa se on.
Muiden puolesta töitä eivät siis tee vain lapsettomat vaan ihan ne kaikki muutkin ihmiset joiden lapset eivät enää vaadi jatkuvaa hoitoa.
Lapselliset ovat lapsellistuttuaan lapsellisia tasan koko elämänsä/ikänsä ellei lapsi/lapset kuole tai laiteta välejä poikki. Oma valinta = oma valinta = oma tyhmyys = oma tyhmyys.
Laura Ollilan tilanne on karmea totuus lapsiperhearjen lamauttavasta kurjuudesta, josta ei mitään nautintojakaan enää juuri löydy. Tämän takia pro-natalistipropagandaa käyttäen saadaan (nykyään harvenevat!) rivipölvästilaurat sikiämään.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se ettei sairaanakaan saa levätä nyt vaan on helvettiä.
Itse olin 40 asteen kuumeessa yksin esikoisen kanssa, norossa kahden lapsen kanssa, selkänikama murtuneena sikainfluenssassa ja mies ulkomailla
Tuonkin kaiken olisit voinut ennakoida ja pohtia perinpohjin ennalta: jaksanko todella kaiken mahdollisen ja mahdottoman mitä ikinä mistään tulee minulle aina yksin naisena lankeamaan kun mies, jos edes yhä enää kuvioissa (= lisäpassattavana taakkanani) "kätevästi" / "sattumalta" temmeltää ihan muualla/ulkomailla. Ps. näillä mietteillä/perusteilla olen vela puolisoineni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olin 40 asteen kuumeessa yksin esikoisen kanssa, norossa kahden lapsen kanssa, selkänikama murtuneena sikainfluenssassa ja mies ulkomailla
Tuonkin kaiken olisit voinut ennakoida ja pohtia perinpohjin ennalta: jaksanko todella kaiken mahdollisen ja mahdottoman mitä ikinä mistään tulee minulle aina yksin naisena lankeamaan kun mies, jos edes yhä enää kuvioissa (= lisäpassattavana taakkanani) "kätevästi" / "sattumalta" temmeltää ihan muualla/ulkomailla. Ps. näillä mietteillä/perusteilla olen vela puolisoineni.
Ei hän missään temmeltänyt vaan oli työmatkalla. Myös minulla tuolloin täysin kusipäinen työnantaja. Ei niitä nini vain vaihdeta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei hän missään temmeltänyt vaan oli työmatkalla. Myös minulla tuolloin täysin kusipäinen työnantaja. Ei niitä nini vain vaihdeta.
Seli seli, mutku mutku...
Ihanaa, että lapsettomien ei tarvitse tehdä mitään sairastaessaan, vaan koti hoitaa itse itsensä! Tiskit tiskautuu itsestään, laskut maksaa itse itsensä ja roskatkin kävelee itse ulos! Eikä lapsettomalla tietenkään ole minkäänlaisia velvoitteita esim. omien perheenjäsentensä suuntaan, ihan saavat luksusta elää yksin ja saikuttaa kaikessa rauhassa! Lapsettoman lemmikitkin kuiskuttelevat lapsettoman korvaan aamulla, että "huomasin, että olet pipi, avaatko mulle oven ja annat kakkapusiin ja kakkalapion mukaan, niin hoidan hommani". joo. On se kunnia olla suomalainen ja nähdä miten kateus on edelleen voimissaan. Nimimerkillä lapsetotmuusaikoina sinkkuna minua kuormittivat KAIKKI lähipiirin lapselliset perheet, että sullakunonaikaa, niin viitsisitkö katsoa meidän purjopetrapetteriä, jotta voitais käydä isin kanssa vetämässä kännit. Tai juoksutettiin kaupassa, ihan mitä vain, niin aina oli "sullkuonaikaa"
"Tämä juuri. Olen joutunut lukemattomia kertoja tekemään muiden (lapsellisten) töitä, koska kollegan lapsi on sairaana, pitää hakea päiväkodista, viedä lääkäriin jne."
Ihmiset eivät ole "lapsellisia" koko työuraansa vaan lopulta aika lyhyen aikaa. Itsekin olen tenyt lukemattomat kerrat töitä lapsen takia poissa olleen puolesta niin silloin kun itselläni ei vielä ollut lapsia kuin sen jälkeen kun omat lapset jo isoja. Enkä viitsi noista valittaa koska tiedän hyvin miten rankkaa aikaa se on.
Muiden puolesta töitä eivät siis tee vain lapsettomat vaan ihan ne kaikki muutkin ihmiset joiden lapset eivät enää vaadi jatkuvaa hoitoa.