Kun kadut sulavat, niin minä alan aina haaveilla siitä, että osaisin ja pystyisin lenkkeillä juosten.
Se näyttää ihanalta. Jos sitä sitten yritän, puen lenkkarit jalkaan ja lähden juoksemaan, niin lähes kuolen muutamassa minuutissa. Se masentaa, että minusta ei ole siihen.
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en "ymmärrä" juoksemisen ihannointia. Itse mieluummin rullaluistelen, koska niillä pääsee kovempaa ja pystyy tekemään pidempää lenkkiä. Kunhan saisivat kadut puhtaaksi hiekasta, niin on taas aika lähteä rullien päälle. Talven jäljiltä hakenut kuntoa pyöräilemällä. Luistimilla pystyn menemään helposti 30-40 km:n lenkkejä, pisimmät vedot ovat olleet yli 50 km.
Näköjään jollekin alapeukkuja jakavalle meni tunteisiin. Kerros luupää, etteikö tämä muka voisi olla mahdollista? Pitääkö ottaa kuvakaappaus SportsTrackeista todisteeksi, ja linkittää kuva jotain kautta tänne?
Alapeukuttajat tuskin epäilivät luistelulenkkiesi pituutta, vaan alapeukuttivat ensimmäisen lauseesi takia.
Kun aloitin, niin happi loppui keuhkoista noin minuutin kohdalla ja piti laittaa kävelyksi. Kuukauden päästä pystyin juoksemaan vitosen putkeen erittäin hitaasti. Nyt olen juossut monta vuotta putkeen 1500 km/vuosi. Vain sairastumiset ovat aiheuttaneet lyhyitä taukoja liikkumiseen.
Kokeile näin:
viikko 1: 2 x lenkki, jonka aikana
10min kävely, 30 s hölkkä. Toista 3 kertaa.
viikko 2: 2 x lenkki, jonka aikana:
10min kävely, 1 min hölkkä. Toista 3 kertaa.
viikko 3: 2 x lenkki:
5 min kävely, 30 s hölkkä. Toista 5 kertaa
viikko 4: 5 min kävely, 1 min hölkkä. toista 5 kertaa.
Hölkkä semmoista vauhtia, että hengästyttää, mutta ei tunnu kuolemalta.
Näin itse aloitin pari vuotta sitten. Nyt jaksaa jo hölkätä tunnin putkeen. Keho tarvitsee aikaa tottua iskutukseen ja verenkiertoelimistö rasitukseen.
tsemiä :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en "ymmärrä" juoksemisen ihannointia. Itse mieluummin rullaluistelen, koska niillä pääsee kovempaa ja pystyy tekemään pidempää lenkkiä. Kunhan saisivat kadut puhtaaksi hiekasta, niin on taas aika lähteä rullien päälle. Talven jäljiltä hakenut kuntoa pyöräilemällä. Luistimilla pystyn menemään helposti 30-40 km:n lenkkejä, pisimmät vedot ovat olleet yli 50 km.
Näköjään jollekin alapeukkuja jakavalle meni tunteisiin. Kerros luupää, etteikö tämä muka voisi olla mahdollista? Pitääkö ottaa kuvakaappaus SportsTrackeista todisteeksi, ja linkittää kuva jotain kautta tänne?
Alapeukuttajat tuskin epäilivät luistelulenkkiesi pituutta, vaan alapeukuttivat ensimmäisen lauseesi takia.
Minä ainakin alapeukutin siksi, että todellakin toivon että rullaluistelevat id.arit pysyvät poissa kaduilta! Hengenvaarallista muille liikkujille kun nämä suhaavat siellä äänettömästi valtavilla nopeuksilla.
Minäkin teen joka vuosi niin, talvella en juokse ollenkaan, kun on liukasta. Kunto kasvaa juoksun suhteen tosi nopeasti. Eka lenkki tuntuu rankalta, mutta ei kannata tehdä pitkää. Toinen ja kolmas kerta ovat jo kivemmat ja sen jälkeen sujuukin paljon kevyemmin. Eli kannustan, älä luovuta! :)
Ei myöskään ole järkevää juosta liikaa kerralla alkuun, vaan käy vaikka reippaalla kävelyllä ja tee pieniä juoksupyrähdyksiä, joiden välissä taas kävelet. Katso joku ilmainen 5km juoksuohjelma, niitä löytyy netistäkin. Sellaisen avulla on helppo päästä pikkuhiljaa kelpo juoksukuntoon!
Suosittelen kävelyä ja pyöräilyä. Hirvittää katsella kun obeesit lyllertävät asfaltilla hajoittaen lonkkansa/polvensa/nilkkansa. Kävely/pyöräily on nivel ystävällistä eivätkä paikat hajoa. Kohtuutehoista kävelyä/pyöräilyä harrastava isäni (90v) on loistokunnossa. Hänen himo urheilija veljensä (4 kpl) on laskettu kuoppaan jo vuosikymmeniä sitten. Juoksu askelia pehmeällä alustalla voi ottaa toki sitten kun painon on saanut kuriin ja kunnon nousuun.
Uusi moderaattori vasta opetella suomi?
Vierailija kirjoitti:
Uusi moderaattori vasta opetella suomi?
Monessa aloituksessa vastata huono suomi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin alapeukutin siksi, että t
Rullaluistimet, rullalaudat ja skuutit ovat leluja. Niiden kanssa ei pitäisi olla mitään asiaa yleisille väylille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloita juoksemalla/hölkkäämällä intervalleja eli esim 100m juoksua - 200 m kävelyä. Ei heti ensi alkuun kilometri tavoitteita.
Intervalli ei treenaa kestävyyttä.
Mutta se on hauskaa ainakin tällaisen seitsemänkymppisen mielestä. Juoksen 200-500m ja sitten taas kävelen.
Kuudessa viikossa on mahdollista treenata niin, että voi hölkätä 5 km matkan. Ihan istumatyöläisen nollakunnosta aloitettuna.
Vähän kerrallaan, reipas kävely ja pätkiä juosten välillä. Tsemppiä!
Ole tyytyväinen että olet terve:)
Itse en enää voi juosta, mutta onneksi se ei ole ainoa tapa liikkua. Kiva on kävelläkin.
Minä juoksemisesta tänä keväänä innostuin. Pelotti vähän, mutta ajattelin, että pikkuhiljaa pikkuhiljaa. Pohjalla minulla säännöllistä kävellen lenkkeilyä ja tanssimista. En ollut uskoa, kun neljännellä hölkkälenkilläni jo menin hölkäten lähes koko reitin. Puolivälissä pidin muodon vuoksi pienen kävelytauon. Käsittämätöntä, että minusta näyttää olevan tähän juoksuhommaan! Innostavaa ja motivoivaa kun kroppa saa hommasta kiinni näin nopeasti. Olen pitänyt mielessäni ohjetta, että ei se matka vaan vauhti. Siis että maltillinen vauhti näin alkuun. Hyvin näyttää toimivan. Koko ihana kesä edessä tätä, hurraa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei täällä kenelläkään muulla ole mennyt tunteisiin paitsi sulla.
Hyppää junan alle
Juoksussa kannattaa katsoa hiukan tekniikkavinkkejä YouTubesta. Kannattaa ostaa oikeat lenkkarit, ei sopivan hintaisia vaan sopivat. Asfaltilla juokseminen ottaa herkästi polviin. Juoksumatto, tasainen metsäpolku tai urheilukenttä ovat pehmeitä alustoja jos tuntuu että polvet tai lonkka ei kestä. Itse hölkkään noin 4-5 päivän välein punttisalin juoksumatolla että saa taas kesäksi jalat juoksukuntoon.
Ihminen juoksee 130 sykkeellä muutamassa minuutissa sen 1km.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloita juoksemalla/hölkkäämällä intervalleja eli esim 100m juoksua - 200 m kävelyä. Ei heti ensi alkuun kilometri tavoitteita.
Intervalli ei treenaa kestävyyttä.
Tarkoitus onkin pikkuhiljaa kasvattaa juostun/hölkätyn metkan osuutta ja samalla kasvattaa kestyvyyskuntoa, kunnes pystyy hölkkäämään ilman välikävelyitä. Nyt en tarkoita hiit-tyyppistä intervalliharjoittelua vaan yleisesti juoksemisen aloittamiseen käytettyä metodia. Silloin myös aerobisen harjoitteen aika ja peruskuntoa kohottava vaikutus on suurempi, kuin yhden kilometrin mittaisen hölkkäyksen, koska silloin jaksaa treenata ajallisesti kauemmin, kuin yhdellä pyrähdyksellä.
Otsikon sulavat kadut ei kyllä houkuttele yhtään. Toki ymmärrän, että ap tarkoitti jäiden ja lumien sulamista kaduilta, mutten kerta toisen jälkeen pääty ajattelemaan katuja joiden pintaan kenkä jää kiinni.
Googlaa Porin juoksukoulu. 6 viikon päästä juokset 5 km.
Itse olen sen tehnyt 3 kertaa.