Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun kadut sulavat, niin minä alan aina haaveilla siitä, että osaisin ja pystyisin lenkkeillä juosten.

Vierailija
07.04.2024 |

Se näyttää ihanalta. Jos sitä sitten yritän, puen lenkkarit jalkaan ja lähden juoksemaan, niin lähes kuolen muutamassa minuutissa. Se masentaa, että minusta ei ole siihen.

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en "ymmärrä" juoksemisen ihannointia. Itse mieluummin rullaluistelen, koska niillä pääsee kovempaa ja pystyy tekemään pidempää lenkkiä. Kunhan saisivat kadut puhtaaksi hiekasta, niin on taas aika lähteä rullien päälle. Talven jäljiltä hakenut kuntoa pyöräilemällä. Luistimilla pystyn menemään helposti 30-40 km:n lenkkejä, pisimmät vedot ovat olleet yli 50 km.

Vierailija
22/62 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen juossut kolme puolimaratonia, mutta nyt on ollut pitkään taukoa jalkaleikkauksen takia. Tänään olin kevään ensimmäisellä lenkillä. Se meni niin, että kävelin neljä minuuttia ja juoksin sen jälkeen hitaasti minuutin. Toistin tätä vuorottelua niin kauan, että puoli tuntia tuli täyteen.

Tarkoitus on jatkaa tätä kolme kertaa viikossa niin, että vähitellen pidennän juoksupätkien pituutta ja lyhennän kävelyosuuksia.

Ja minulla on sentään vanhoja pohjia, vaikka nyt olikin pitkä tauko. Jollekin toiselle voi olla parempi aloittaa vielä lyhyemmillä juoksupätkillä (esim. yksi katulamppujen väli).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta tilanteesta kaikki juoksijat on lähteneet.

Vierailija
24/62 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloitin joskus lenkkeilyn. kykenin juoksemaan 10km mutta se ei tullut kevyesti. Salaisuus oli siinä että tuli juosta max 130 sykkeellä ja aloittaa pikku hiljaa eli lyhyitä matkoja 3 kertaa viikossa.

Juokse aluksi matkaa älä aikaa. Eli vaikka 1km alkuun ja hitaasti.

Alapeukuttaja voi myös perustella missä on erimieltä.

En alapeukuttanut, mutta aika paljonkin juosseena olen sitä mieltä, että ap:n ei kannata aloittaa juoksemalla kilometriä yhteen menoon, vaan ennemmin vuorottelemalla hidasta juoksua ja kävelyä niin, että hän aluksi juoksee vain 50-100 m yhteen menoon.

Vierailija
25/62 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaako aina mennä sama lenkki että huomaa eron kuinka jaksaa juosta paremmin? Vai aina eri matka?

Vierailija
26/62 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloita juoksemalla/hölkkäämällä intervalleja eli esim 100m juoksua - 200 m kävelyä. Ei heti ensi alkuun kilometri tavoitteita.

Intervalli ei treenaa kestävyyttä.

Vierailija
27/62 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloitin joskus lenkkeilyn. kykenin juoksemaan 10km mutta se ei tullut kevyesti. Salaisuus oli siinä että tuli juosta max 130 sykkeellä ja aloittaa pikku hiljaa eli lyhyitä matkoja 3 kertaa viikossa.

1 km on älytön matka aloittelijalle, harva sohvaperuna pystyisi juoksemaan läheskään kilometriä ja olisi sen yrityksen jälkeen aivan paskana.

Vierailija
28/62 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiljaa / rauhallisesti hyvä tulee 🍀 

itse Olen ihan koukussa lenkkeilyyn metsässä ja sen jälkeiseen endorfiini oloon 

tänään västäräkit hyppeli edelläni ja poimin ekat valkovuokot, aurinko paistoi ja 17 astetta oli lämmintä.: Olo oli kuin lottovoittajalla, eikä maksa yhtään mitään 

PS: jos ilmoja joku Ihmettelee, en asu Suomessa,

Vierailija
29/62 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse juoksen ympäri vuoden. Pakkasraja -25 C.

Vierailija
30/62 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaako aina mennä sama lenkki että huomaa eron kuinka jaksaa juosta paremmin? Vai aina eri matka?

No mä itse kaipaan vaihtelua, mutta aina välillä on kiva juosta sama lenkki, niin huomaa eron. Joten ihan miten itse haluaa. 

Vierailija
31/62 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En alapeukuttanut, mutta aika paljonkin juosseena olen sitä mieltä, että ap:n ei kannata aloittaa juoksemalla kilometriä yhteen menoon, vaan ennemmin vuorottelemalla hidasta juoksua ja kävelyä niin, että hän aluksi juoksee vain 50-100 m yhteen menoon.

50-100 metriä ei ole montaa askelta. Kun aloitin olin 35 kiloa ylipainoinen ja todella huonossa kunnossa, vasta 500m alkoi tulla seinä vastaan. Minua valmensi juoksuvalmentaja.

Tärkeintä on tuijottaa sitä sykettä ja pitää tasainen juoksu suhteessa siihen.

Vierailija
32/62 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti kadut eivät sula, se tarkoittaisi sellaista sadan asteen lämpötilaa. Meillä lumet sulavat.

Vierailija
33/62 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloita juoksemalla/hölkkäämällä intervalleja eli esim 100m juoksua - 200 m kävelyä. Ei heti ensi alkuun kilometri tavoitteita.

Ei silloin, jos intervalli tarkoittaa sitä, että juostaan lyhyitä pätkiä lähes täysiä ja levätään välissä. Tätähän sillä valmennuskirjallisuudessa yleensä tarkoitetaan. Kirjoittaja kuitenkin tarkoittaa ihan muuta eli lyhyiden juoksu- ja kävelypätkien vuorottelua. Se treenaa kyllä kestävyyttä, kunhan lenkki kokonsisuudessaan on tarpeeksi pitkä.

Vierailija
34/62 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeintä on tuijottaa sitä sykettä ja pitää tasainen juoksu suhteessa siihen.

Vastaus ylläolevaan. Mä en ole ikinä mitannut sykettä ja ihan hyvin on onnistunut juoksemaan oppiminen. Joten se ei ole pakollista, jokainen tyylillään, itse menen ihan fiilispohjalta.

Vierailija
35/62 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en "ymmärrä" juoksemisen ihannointia. Itse mieluummin rullaluistelen, koska niillä pääsee kovempaa ja pystyy tekemään pidempää lenkkiä. Kunhan saisivat kadut puhtaaksi hiekasta, niin on taas aika lähteä rullien päälle. Talven jäljiltä hakenut kuntoa pyöräilemällä. Luistimilla pystyn menemään helposti 30-40 km:n lenkkejä, pisimmät vedot ovat olleet yli 50 km.

Näköjään jollekin alapeukkuja jakavalle meni tunteisiin. Kerros luupää, etteikö tämä muka voisi olla mahdollista? Pitääkö ottaa kuvakaappaus SportsTrackeista todisteeksi, ja linkittää kuva jotain kautta tänne?

Vierailija
36/62 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä juuri kun nuo inttervallit on taas niin trendaavaa mutta jos niitä tekee paljon ilman vahvaa peruskuntoa tulee siitä vain ylirasitustila päälle ja koko treeni into lopahtaa,näin on monelle käynyt.Pitäisi malttaa tehdä kaikesta treenistä noin 80% pk-sykkeillä.

Vierailija
37/62 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kadut sulavat, minä alan aina haaveilla rankkasateesta. Katupölyä on niin paljon, että hampaissa narskuu. En käsitä miten jotkut voi juosta siinä puurossa.

Vierailija
38/62 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue netistä juoksuohjelmia. Ei niissä kehoteta heti lähteä juoksemaan vaan ensin kävellään, sitten juostaan, kävellään jne. eli vuorotellaan jonkun tietyn ajan. Aloittelija voi juosta vaikka 10 sekuntia ja kävellä minuutin tai kaksi. Kunto kohoaa pikkuhiljaa ja kuukauden päästä jaksatkin juosta jo useamman kilometrin.

Juoksuohjelmia aloittelijalle löytyy todella paljon. Sieltä vain valitsemaan!

Vierailija
39/62 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näköjään jollekin alapeukkuja jakavalle meni tunteisiin. Kerros luupää, etteikö tämä muka voisi olla mahdollista? Pitääkö ottaa kuvakaappaus SportsTrackeista todisteeksi, ja linkittää kuva jotain kautta tänne?

Ei täällä kenelläkään muulla ole mennyt tunteisiin paitsi sulla.

Vierailija
40/62 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

50-100 metriä ei ole montaa askelta. Kun aloitin olin 35 kiloa ylipainoinen ja todella huonossa kunnossa, vasta 500m alkoi tulla seinä vastaan. Minu

Juoksuharrastuksen alussa juoksupätkien pitääkin olla tarpeeksi lyhyitä niin, että ne tuntuvat helpoilta. Tällöin lenkki tuntuu niin mukavalta, että sille lähtee mielellään uudelleen parin päivän päästä. Ei ole mitään järkeä yrittää aluksi juosta niin pitkään, että tulee seinä vastaan.

Jos juoksee aluksi turhan lyhyitä juoksupätkiä, niin pahin mitä voi tapahtua on se, että on tavoitekunnossa muutamaa viikkoa myöhemmin kuin mitä olisi optimiharjoittelulla. Jos taas aloittaa liian raskaasti, niin juoksuharrastus helposti loppuu viimeistään parin viikon päästä, kun ei enää huvita lähteä lenkille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi viisi