Miksi toisten on vaikea työllistyä ja toisten ei?
Viimeiset kaksikymmentä vuotta olen ollut tietyllä alalla ja sitä ennen olin vuosikymmenen aivan eri alalla. Parin viime vuoden aikana minua on houkuteltu töihin kahdelle eri alalle joista minulla ei ole varsinaisesti mitään kokemusta.
Lisäksi minua on pyydetty mukaan politiikkaan mutta olen liian rehellinen siihen teatteriin.
Miksi minulla riittäisi vientiä moneen suuntaan mutta toiset omasta mielestään pätevät ihmiset eivät pääse töihin edes mäkkäriin?
Kommentit (61)
Onneksi nyt olen töissä. Olin välillä useita vuosia työttömänä ja hain jatkuvasti töitä. Koulutuksen mukaisia ja kaikkea muutakin ihan koko Suomen alueelta. Parin viikon työpätkät ajoin monelle pienelle paikkakunnalle, vaikkei se kannattavaa ollut. Kyllä se on niin, että moni ei oikeasti ymmärrä miten vaikeaa työllistyminen voi joskus olla. Jos ette ole sitä kokeneet, hyvä niin. Empaattisuus on hieno ominaisuus, kyky nähdä asioita myös toisen silmin. Siksi ajattelenkin näistä oikeistomeuhkaajista, että onpa surkeaa, siinä on a) reppana syntynyt aivoilla, jotka eivät kykene koskaan tunnetaitoihin, b) tai, että ei ole tarvittavaa elämänkokemusta, joka kyllä aikanaan tulee kaikille tai c) ei ole kohdannut elämässään kasvattavia vastoinkäymisiä.
En tunne "ketään", ei ole verkostoja.
Sain niukasti edes kesätöitä aikoinaan ja siten niukasti mitään töitä myöhemminkään kun ei ollut paljon näyttöä.
Sain jo kotoa monesta syystä sen kuvan että olen vain aika huono ja arvoton. Ei vaikkapa ysin koenumerokaan ollut välttämättä edes kommentin arvoinen. Tutkinnoista ja taidoista huolimatta pelkään etten tuo työnantajalle palkan verran arvoa joten voi kuvitella kuinka itsevarmana edes haeskelen paikkoja. Jos haastatteluun asti pääsisin, esittäisin toki reippaampaa mutta enpä edes pääse, siitä varmaan pitää huolen se ettei ole niitä suhteita.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on monta tutkintoa.Olen ennestään mm. maisteri ja opiskelen nyt AMK:ssa.
Olen ihmisenä tunnollinen ja empaattinen.Mielestäni minusta saisi joku yritys hyvän työntekijän.
En ole saanut töitä,kun hyvin harvoin pääsen edes haastatteluun.
Olen opiskellut aina vaan lisää,kun parempi tehdä jotain mikä veisi jotenkin eteenpäin.
Jotkut ihmiset ihmettelevät opiskelumääriäni.Minusta saa kuulemma kuvan ,että vain opiskelen.Menisin töihin,jos joku antaisi työpaikan.
Sama. Olen tullut tulokseen, että pitävät vain pilkkanaan. Eivät he oikeasti voi noin tyhmiä olla :D
Vierailija kirjoitti:
Onneksi nyt olen töissä. Olin välillä useita vuosia työttömänä ja hain jatkuvasti töitä. Koulutuksen mukaisia ja kaikkea muutakin ihan koko Suomen alueelta. Parin viikon työpätkät ajoin monelle pienelle paikkakunnalle, vaikkei se kannattavaa ollut. Kyllä se on niin, että moni ei oikeasti ymmärrä miten vaikeaa työllistyminen voi joskus olla. Jos ette ole sitä kokeneet, hyvä niin. Empaattisuus on hieno ominaisuus, kyky nähdä asioita myös toisen silmin. Siksi ajattelenkin näistä oikeistomeuhkaajista, että onpa surkeaa, siinä on a) reppana syntynyt aivoilla, jotka eivät kykene koskaan tunnetaitoihin, b) tai, että ei ole tarvittavaa elämänkokemusta, joka kyllä aikanaan tulee kaikille tai c) ei ole kohdannut elämässään kasvattavia vastoinkäymisiä.
Boomervanhempien kanssa on tästä jatkuvaa vääntöä. He luulevat että töitä saa jos menee kysymään ja ottaa vastaan mitä vain, vaikka kuinka selitän ettei noin ole ollut ainakaan koko sinä aikana kun itse olen ollut työikäinen. Ovat myös tunnekylmiä ja melko empatiakyvyttömiä, heistä työttömyys vaikuttaisi olevan melko lailla ihmisen oma vika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä ne, jotka jo ovat töissä saavat työtarjouksia. Ne, jotka eivät pääse töihin, eivät saa. Kun olin nuorempi ja töissä sain 25-35 -vuotiaana todella paljon työtarjouksia vaikka mihin, mutta kun täytin 45, ei tullut enää yhtään ja kun jäin 55-vuotiaana työttömäksi, en pääse töihin lainkaan.
Juuri noin. Minä sain jatkuvasti työtarjouksia 25-vuotisen urani ajan. Kun täytin 50 ja työt yllättäen loppuivat, kukaan ei enää halunnut palkata minua. Olen tehnyt satoja hakemuksia kaikkeen, mitä omasta mielestäni pystyisin tekemään, mutta en vain kelpaa.
Ikäsyrjinnän lisäksi ikälisät voivat vaikuttaa. Nuoret ja alanvaihtajat aloittavat usein pohjalta.
Totta. Omalla alallani palkka katsotaan taulukosta, ero vastavalmistuneen tai peräti epäpätevän ja konkarin välillä on huomattava. Ansioluettelosta myös huomaa, että alan vaihtaminen ja hanttihommiin pyrkiminen ovat vain väliaikainen ratkaisu, ja tavoitteena on tietenkin paluu omaan työhön.
Vierailija kirjoitti:
1. Verkostot
- Suomessa töitä saadaan suhteilla. Jos ei ole suhteita, ei saa töitä.
2. Ikä
- Suomessa 50 vuotiaita pidetään ikäloppuina. Tämän myöntävät työllisyysviranomaisetkin.
3. Huono maine
- Jos olet esimerkiksi puuttunut työnantajien rötöksiin, maineesi yritetään tuhota.
4. Osaaminen
- Jos ei ole rahaksi muutettavaa osaamista, ei saa töitä.
Lisäisin tähän myös persoonan/ sosiaaliset taidot.
Jotkut ovat hyviä luomaan uusia suhteita ihan hetkessä. Toki täytyy siinä kemiat toisen kanssa kohdata, mutta tiedän henkilöitä, jotka ovat tässä erittäin hyviä. Vaihtavat pari sanaa toisen kanssa ja ollaan jo hyvin tuttavallisia. Todella ihailtava taito!
Monet ihmiset palkkaavat ja suosittelevat henkilöä, joiden seurasta pitävät. Usein työtaidot tulevat vasta sen jälkeen.
1. Verkostot
Ulkomailta töitä hakeneena sanon, että tämähän se olis. Saan Suomessa vain automaattivastauksia, saati että tulisi haastattelupyyntöjä. Ihan näillä samoilla taidoilla ulkomailla ollaan paljon kiinnostuneempia. Kyse on siis suhteista ja toisaalta varmaan myös siitä että tämän maan talous laskee kuin lehmän häntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, no eipä ole koskaan tarjottu töitä mistään. Itse olen työpaikkani hankkinut. Kaikilla ei ole kontakteja ja verkostoja. Riippuu myös työstä jota parhaillaan tekee, tapaako paljon ihmisiä joilta näitä tarjouksia sitten tulisi. Sitä ei päiväkodissa hoitajana tai koulussa siivoojana juuri törmää ihmisiin jotka tarjoilevat uusia työkuvioita, joten myös se koulutus vaikuttaa.
Tässä taas tyypillinen itsensä kehuskelija ja korottaja joka ajattelee olevansa vähän jotain muuta kuin toiset ihmiset jotka eivät omaa syytään onnistu saamaan työtarjouksia. Onko nyt loistava ja fiksu olo? Tänne sitten tulit kehuskelemaan.
Myös raskas ja likainen metalliala on sellainen, johon etsitään työntekijöitä mistä tahansa. Saaristoon pääse kesällä töihin vaikka kioskia pitämään ihan kuka tahansa.
Saaristoon kioskia pitämään? Kuulostaa hyvältä, enpä ole Työmarkkinatorilla tuollaisia ilmoituksia nähnyt. Veikkaan, että vähintään 300 hakemusta tulisi.
Myös raskas ja likainen metalliala on sellainen, johon etsitään työntekijöitä mistä tahansa. Saaristoon pääse kesällä töihin vaikka kioskia pitämään ihan kuka tahansa.
Palkka tuollaisessa ehkä jopa ruhtinaalliset 1200 euroa kuussa, veikkaan. Asumistukea ei tuohon päälle saa välttämättä ollenkaan, mutta ehkä tuolla summalla saaristossa elää vähän paremmin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, no eipä ole koskaan tarjottu töitä mistään. Itse olen työpaikkani hankkinut. Kaikilla ei ole kontakteja ja verkostoja. Riippuu myös työstä jota parhaillaan tekee, tapaako paljon ihmisiä joilta näitä tarjouksia sitten tulisi. Sitä ei päiväkodissa hoitajana tai koulussa siivoojana juuri törmää ihmisiin jotka tarjoilevat uusia työkuvioita, joten myös se koulutus vaikuttaa.
Tässä taas tyypillinen itsensä kehuskelija ja korottaja joka ajattelee olevansa vähän jotain muuta kuin toiset ihmiset jotka eivät omaa syytään onnistu saamaan työtarjouksia. Onko nyt loistava ja fiksu olo? Tänne sitten tulit kehuskelemaan.
Hain saaristoon töihin. Olin ainoa hakija. Koulutus löytyi. Ei edes haastateltu.
Minne saaristoon ja mitä teet? Kerro heti. Oliko muka avoimessa haussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saikuttavat työpaikkakiusatut eivät ole niitä haluttuja työntekijöitä. Hyvä työntekijä saa aina paikan.
Sellainen on kyllä todella huono työpaikka, jossa annetaan kiusata jotakuta.
Sellainen on kyllä todella huono työntekijä joka joutuu "kiusatuksi".
Kiusaajat ovat huonoja ihmisiä.
Kiusatut ne on niitä huonoja ihmisiä.
Voitaisiin lopettaa se systeemi että paikat pitää laittaa hakuun vaikka talon sisältä on jo päätetty palkata joku. Vääristää vain koko kuvaa työllisyystilanteesta ja hukkaa kaikkien aikaa. Ties kuinka monta "avointa" työpaikkaa meillä on jotka eivät oikeasti ole avoimia vaan menevät jollekin jo sitä tekevälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1. Verkostot
2. Ikä
- Suomessa 50 vuotiaita pidetään ikäloppuina. Tämän myöntävät työllisyysviranomaisetkin.
3. Huono maine
- Jos olet esimerkiksi puuttunut työnantajien rötöksiin, maineesi yritetään tuhota.
4. Osaaminen
- Jos ei ole rahaksi muutettavaa osaamista, ei saa töitä.
Lisäisin tähän myös persoonan/ sosiaaliset taidot.
Jotkut ovat hyviä luomaan uusia suhteita ihan hetkessä. Toki täytyy siinä kemiat toisen kanssa kohdata, mutta tiedän henkilöitä, jotka ovat tässä erittäin hyviä. Vaihtavat pari sanaa toisen kanssa ja ollaan jo hyvin tuttavallisia. Todella ihailtava taito!
Monet ihmiset palkkaavat ja suosittelevat henkilöä, joiden seurasta pitävät. Usein työtaidot tulevat vasta sen jälkeen.
Persoona / sosiaaliset taidot jos mikä on rahaksi muutettava asia. Sometähtösellä ei tarvtise olla mitään muuta kuin kiinnostava persoona ja hyvä tulotaso on taattu.
Vierailija kirjoitti:
Sitä täytyy olla niinku nasta ja kiva tyyppi ja hyvä pöisi Sä oot niinku persoona. Vähän olla niinkuin kun toi Pimiän Vappu, Pääskysaaren Jenni tai Enbusken Tuomas , joita ihan kaikki rakastaa kun hei on tieks ovat niinku cooleja. Ja he a kaltaisensa voivat vaan päättää ja valita mitä tekevät kun kaikki haluaa heidän kaltaisiaan kivoi tyyppejä. Esimerkkejä siitä, ettei sillä koulutusella paskaakaan merkitystä vaan se on vaan niinkiu itsestä kii halutako toimia toimittajana, kokkina vai oletko mieluummin yhteiskunnallinen keskustelija ja vaikuttaja vai ihan vaan vaikka kirjailija.
Vappu Pimiä ja Martina Aitolehti olivat nuorina saman mallitoimiston listoilla. Pimiä taisi jo silloin olla tarjolla juontajaksi. Samat nimet ovat rakentaneet julkkisuraa vuosikymmeniä
Vierailija kirjoitti:
Saikuttavat työpaikkakiusatut eivät ole niitä haluttuja työntekijöitä. Hyvä työntekijä saa aina paikan.
Ei mieleesi tule, että saikuttaminen saattaa liittyö työpaikkakiusaamiseen ja sen aiheuttamaan henkiseen ja lopulta fyysiseksi muuttuvaan kuormitukseen?
Toiset on luodumpia tuottamaan voittoa yritysten omistajille kuin toiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä täytyy olla niinku nasta ja kiva tyyppi ja hyvä pöisi Sä oot niinku persoona. Vähän olla niinkuin kun toi Pimiän Vappu, Pääskysaaren Jenni tai Enbusken Tuomas , joita ihan kaikki rakastaa kun hei on tieks ovat niinku cooleja. Ja he a kaltaisensa voivat vaan päättää ja valita mitä tekevät kun kaikki haluaa heidän kaltaisiaan kivoi tyyppejä. Esimerkkejä siitä, ettei sillä koulutusella paskaakaan merkitystä vaan se on vaan niinkiu itsestä kii halutako toimia toimittajana, kokkina vai oletko mieluummin yhteiskunnallinen keskustelija ja vaikuttaja vai ihan vaan vaikka kirjailija.
Vappu Pimiä ja Martina Aitolehti olivat nuorina saman mallitoimiston listoilla. Pimiä taisi jo silloin olla tarjolla juontajaksi. Samat nimet ovat rakentaneet julkkisuraa vuosikymmeniä
Kyllä. Kyllä. Mutta niinkuin edellinen kommentoija totesi, niin saavat sen vaikuttamaan sille kuin siihen riittäsi lähinnä se, että oot kiva ja hyvä tyyppi ja sulla on hyvä pösis. - Toki varmasti Aitolehti on nähnyt vaivaa ulkonäkänsä suhteen ja Pimiä on luonnonlahjakkuus höpöttäjänä, kuten myös Pääskysaari. Molemmat ovat varmasti hyötyneet sosiaalsiuudestaan ja varmasti tuurillakin on ollut osansa. Mutta myös esimerkkejä siitä, että jos olet hyvä tyyppi, niin mitään ylioppilastutkintoa kummempaa koulutusta ei aina ole tarvittu, että on päässyt sellaisiinkin pesteihin ja toimiin, josta moni -esimerkiski viestintää åääaineen opiskeluut tai ammattikokki tai ravitsemusterapeutti eli ueamman vuoen opiskellut olisi halunnut itselleen..
Olen huono verbaalisesti ja varsinkin, kun pitää tehdä video, jossa kertoa itsestään, niin ne aina vain epäonnistuvat ja joudun vain uudelleen ja uudelleen videoimaan. Ei minulla ole sanavalmiutta, ja tuntuu, että videohaastattelut jännittävät minua. Tämä on niin kamalaa minunlaiselle ihmiselle, joka on autismin kirjolla ja ollut enemmän ujomman puoleinen, sisäänpäinkääntyneempi, minkä voi selittää peruskoulussa koulukiusatuksi tuleminen ja siitä syystä eristäytyminen - omasta tahdosta. Itseluottamustakaan ei oikein ole. On jäänyt niin monta vaihetta elämästä, jotka olisi pitänyt kokea tiettyinä ikävuosina, tunnen itseni suoraan sanoen jälkeenjääneeksi. On niin nolottanut sanoa suoraan, että olen epävarma ja ei ole itseluottamusta, kun minulta kysyttiin työllisyyden kuntakokeilussa, että mistä johtuu se, että en ole hakenut työpaikkaa. Joo, on diagnoosit, mutta myös luonteellakin on vaikutusta asiaan, että olen jopa pelännyt omia liikkeitänikin ja arvostelujen kohteeksi joutumista, jos teen jotain.
Harmi, kun mitään avuja ei ole minulle luotu, jolla voisin itseni työllistää, mutta en ole taitava numeroiden pyörittäjä, mitä yrittämiseen edellytetään, johtuen peruskoulussa yksilöllistetysät matematiikasta. Sen lisäksi on laaja-alaisia oppimisvaikeuksia. Suhteillakaan en voi mitään luoda, kun ei ole ketään, kuka palkkaisi. Ihmeilläkään en mitään saa aikaiseksi, kun ei ole niitä verkostoja, missä vaikuttaa ja kun on en ota osaa sosiaalisiin tilanteisiin, niin tietysti mitään ei tapahdu. Ellei sitten ulkoisilla avuilla vielä pärjäisi, jos joku huomaisi minut, mutta ei se hyvä ulkonäkökään ole ikuinen.
Koko elämä on sitä, että joudun tyytymään työttömyysetuuteen ja ehkä siihen matalapalkka-alaan, jossa pitää olla tekemisissä ihmisten kanssa ja kuunnella turhaa small talkkia välillä. Olisin hoitamassa mieluummin asioita, mutta mihinkään siivoustyöhön, varastoalalle yms. en sitten kerta kaikkiaan sovi, koska olisi niin "hirveää" olla pilaamassa kroppaansa ja ihoaansa. On yhdessä naisessa montakin vikaa: osa on sellaisia, mihin en itse voi vaikuttaa, osa taas sellaisia, joita voisin muuttaa halutessa mutta en vain pysty. Ja niiistä muutettavista piirteistä mahdollisin on tuo minun wnb-hienostelu, en tiedä mistä moisen oppinut. En ainakaan köyhältä äidiltäni.
Ne piirtää jolla on liitua.
Kunnes tulee tyyppi jolla on sieni ,pyyhkii sen liidun pois.
Ulkonäkö voi olla syynä. En itsekään halua muuttua ulkoisesti mutta esim. kauneusleikkauksilla ja laittautumalla voisin olla suosittu. Vaikeaa tietää, miten pitäisi muuttaa, eikä kiinnosta tarpeeksi. Pääsen haastatteluihin mutta usein nuorempi ja viehättävämpi saa paikan. Heiltä myös siedetään haettuun työhön liittymätöntä työkokemusta, kunhan olemus miellyttää.