Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi toisten on vaikea työllistyä ja toisten ei?

Vierailija
07.04.2024 |

Viimeiset kaksikymmentä vuotta olen ollut tietyllä alalla ja sitä ennen olin vuosikymmenen aivan eri alalla. Parin viime vuoden aikana minua on houkuteltu töihin kahdelle eri alalle joista minulla ei ole varsinaisesti mitään kokemusta.

Lisäksi minua on pyydetty mukaan politiikkaan mutta olen liian rehellinen siihen teatteriin. 

Miksi minulla riittäisi vientiä moneen suuntaan mutta toiset omasta mielestään pätevät ihmiset eivät pääse töihin edes mäkkäriin?

Kommentit (61)

Vierailija
21/61 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, no eipä ole koskaan tarjottu töitä mistään. Itse olen työpaikkani hankkinut. Kaikilla ei ole kontakteja ja verkostoja. Riippuu myös työstä jota parhaillaan tekee, tapaako paljon ihmisiä joilta näitä tarjouksia sitten tulisi. Sitä ei päiväkodissa hoitajana tai koulussa siivoojana juuri törmää ihmisiin jotka tarjoilevat uusia työkuvioita, joten myös se koulutus vaikuttaa.

Tässä taas tyypillinen itsensä kehuskelija ja korottaja joka ajattelee olevansa vähän jotain muuta kuin toiset ihmiset jotka eivät omaa syytään onnistu saamaan työtarjouksia. Onko nyt loistava ja fiksu olo? Tänne sitten tulit kehuskelemaan. 

Vierailija
22/61 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vahva uran alku luo työmarkkinoilla uskottavuutta, ja se kantaa pitkään. Jos jäät työttömäksi tai joudut tekemään pätkätöitä uran alussa on ponnisteltava kaksinverroin uran eteen. Voi se toki myöhemmin onnistua, mutta alan myös valinta on tärkeä. Joskus työelämässä huomaa katteettomasti uralla edenneitä. On suhteiden kautta hankittua työhistoriaa... osaaminen on voinut olla jo alustavasti vähän retuperällä. Mutta työpaikka löytyy suhteiden avulla aina uudelleen, vaikka oltaisiin todettu jo pariin otteeseen organisaation sisällä, ettei pärjää eri tehtävissä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/61 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä ne, jotka jo ovat töissä saavat työtarjouksia. Ne, jotka eivät pääse töihin, eivät saa. Kun olin nuorempi ja töissä sain 25-35 -vuotiaana todella paljon työtarjouksia vaikka mihin, mutta kun täytin 45, ei tullut enää yhtään ja kun jäin 55-vuotiaana työttömäksi, en pääse töihin lainkaan.

Sama. 35-vuotiaana olisi revitty vaikka mihin. Kaikilla oli jotain suunnitelmia varalleni. Työpaikan saaminen tuntui helpolta. Nyt 54v. kukaan ei kysele minnekään. 

Olette eri ihmisiä kuin 20 vuotta sitten. Ehkä ei ole enää samanlaista nälkää, paloa ja intohimoa kuin aiemmin.

Vierailija
24/61 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin just lehdestä, että täällä työttömyysprosentti on 5%!!! Todella vähän. Jos työtön saa sen vähän päälle 500e, ja muutaman satasen asumistukea, niin kyllä 19 töissä käyvää pystyy sen yhden työttömän elättämään. Ei ole suuri summa, kun suurin osa veroista tulee joka tapauksessa alvista. Enemmän yh -äitien lapsikatraissa on elätettävää. Ja ongelmaporukan linnareissuissa. SE on kallista!

Vierailija
25/61 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi toiset pääsee missikisoihin ja toiset ei? 🤔

Vierailija
26/61 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

toisilla on suhteita, toisilla ei.

varsinkin miesvaltaisilla aloilla suhteet ovat tärkeitä.

hoitajaksi nyt pääsee kuka tahansa saikutteleva narkki ilman suhteita.

Itse muutin Kainuusta pk-seudulle n. 20-vuotiaana. Kertaakaan en ole suhteilla saanut työpaikkoja, päinvastoin. Päivääkään en ole myöskään ole ollut työttömänä.

Vierailija
27/61 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta, ei se näköjään presidentinvainnassakaan haitannut. 

Vierailija
28/61 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa, no eipä ole koskaan tarjottu töitä mistään. Itse olen työpaikkani hankkinut. Kaikilla ei ole kontakteja ja verkostoja. Riippuu myös työstä jota parhaillaan tekee, tapaako paljon ihmisiä joilta näitä tarjouksia sitten tulisi. Sitä ei päiväkodissa hoitajana tai koulussa siivoojana juuri törmää ihmisiin jotka tarjoilevat uusia työkuvioita, joten myös se koulutus vaikuttaa.

Tässä taas tyypillinen itsensä kehuskelija ja korottaja joka ajattelee olevansa vähän jotain muuta kuin toiset ihmiset jotka eivät omaa syytään onnistu saamaan työtarjouksia. Onko nyt loistava ja fiksu olo? Tänne sitten tulit kehuskelemaan. 

Myös raskas ja likainen metalliala on sellainen, johon etsitään työntekijöitä mistä tahansa. Saaristoon pääse kesällä töihin vaikka kioskia pitämään ihan kuka tahansa.

Vierailija
29/61 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä täytyy olla niinku nasta ja kiva tyyppi ja hyvä pöisi Sä oot niinku persoona. Vähän olla niinkuin kun toi Pimiän Vappu, Pääskysaaren Jenni tai  Enbusken Tuomas , joita ihan kaikki rakastaa kun hei on tieks ovat niinku cooleja. Ja he a kaltaisensa voivat vaan päättää ja valita mitä tekevät kun kaikki haluaa heidän kaltaisiaan kivoi tyyppejä. Esimerkkejä siitä, ettei sillä koulutusella paskaakaan merkitystä vaan se on vaan niinkiu itsestä kii halutako toimia toimittajana, kokkina vai oletko mieluummin yhteiskunnallinen keskustelija ja vaikuttaja vai ihan vaan vaikka kirjailija.   

Vierailija
30/61 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä ne, jotka jo ovat töissä saavat työtarjouksia. Ne, jotka eivät pääse töihin, eivät saa. Kun olin nuorempi ja töissä sain 25-35 -vuotiaana todella paljon työtarjouksia vaikka mihin, mutta kun täytin 45, ei tullut enää yhtään ja kun jäin 55-vuotiaana työttömäksi, en pääse töihin lainkaan.

Juuri noin. Minä sain jatkuvasti työtarjouksia 25-vuotisen urani ajan. Kun täytin 50 ja työt yllättäen loppuivat, kukaan ei enää halunnut palkata minua. Olen tehnyt satoja hakemuksia kaikkeen, mitä omasta mielestäni pystyisin tekemään, mutta en vain kelpaa.

Vierailija
31/61 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:sta tiedetään työimago. Jos ei ole edes samalla alalla töissä, ei voi tietää, miten toinen tekee töitä.

Ehkä Ap:n imago vaikuttaa siltä, että on miellyttävä tai kohtuupalkkainen. Voihan olla, että muualle kosiskelevat eivät olisi maksamassa alansa osaajille tarjottua palkkaa.

Jos olet kerran vaihtanut alaa, aloititko palkkatasossa pohjalta vai oman kokemuksesi tasolta? 

Politiikassa tarvitsee luottamusta muiltakin kuin yhdeltä henkilöltä. Jos ei lähde mukaan, ei voi tietää, pärjäisikö alalla. Yleinen maine voi antaa kuvaa, että on kokenut jollain alalla ja siksi voisi saada taustalla ääniä.

Oleellista on että usein ihmiset pyrkivät töihin aloille, joille itse haluavat. Ap puhuu onnistumisina kerroista, jolloin joku on pyytänyt jonnekin. 

Vierailija
32/61 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen viime vuosina saanut töitä, yllätys yllätys, mieheni suhteilla. Vaikka kokemusta on reippaasti toiselta miesvaltaiselta alalta niin siitäkään huolimatta töitä en saanut perinteisellä hakemisella vaan tähänkin tarvittiin mies "suosittelemaan". Olen kyllä onnistunut luomaan omiakin verkostoja jo aiemmin mutta edelleen kaikki työkuviot menee niin että ekana soitetaan miehelle ja tiedustellaan hänen kautta minun työtilannetta ja sitten vasta soitellaan mulle.

Jep, miesvaltainen ala, äijäkoodit, suhteet ja kontaktit äärettömän tärkeitä. 

Vierailija
33/61 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saikuttavat työpaikkakiusatut eivät ole niitä haluttuja työntekijöitä. Hyvä työntekijä saa aina paikan.

Sellainen on kyllä todella huono työpaikka, jossa annetaan kiusata jotakuta.

Sellainen on kyllä todella huono työntekijä joka joutuu "kiusatuksi".

Vierailija
34/61 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös raskas ja likainen metalliala on sellainen, johon etsitään työntekijöitä mistä tahansa. Saaristoon pääse kesällä töihin vaikka kioskia pitämään ihan kuka tahansa.

Hain saaristoon töihin. Olin ainoa hakija. Koulutus löytyi. Ei edes haastateltu.

.

Vierailija
35/61 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama. 35-vuotiaana olisi revitty vaikka mihin. Kaikilla oli jotain suunnitelmia varalleni. Työpaikan saaminen tuntui helpolta. Nyt 54v. kukaan ei kysele minnekään. 

Olette eri ihmisiä kuin 20 vuotta sitten. Ehkä ei ole enää samanlaista nälkää, paloa ja intohimoa kuin aiemmin.

En ole muiden pyöritettävissä enää eikä myöskään kiinnostaisi ne silloin tarjotut työt eikä koko ala enää. Elämänvaihe ja -kokemus on nyt aivan toinen.

Vierailija
36/61 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saikuttavat työpaikkakiusatut eivät ole niitä haluttuja työntekijöitä. Hyvä työntekijä saa aina paikan.

Sellainen on kyllä todella huono työpaikka, jossa annetaan kiusata jotakuta.

Sellainen on kyllä todella huono työntekijä joka joutuu "kiusatuksi".

Kiusaajat ovat huonoja ihmisiä.

Vierailija
37/61 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri noin. Minä sain jatkuvasti työtarjouksia 25-vuotisen urani ajan. Kun täytin 50 ja työt yllättäen loppuivat, kukaan ei enää halunnut palkata minua. Olen tehnyt satoja hakemuksia kaikkeen, mitä omasta mielestäni pystyisin tekemään, mutta en vain kelpaa.

Ikäsyrjinnän lisäksi ikälisät voivat vaikuttaa. Nuoret ja alanvaihtajat aloittavat usein pohjalta.

Vierailija
38/61 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Verkostot

- Suomessa töitä saadaan suhteilla. Jos ei ole suhteita, ei saa töitä.

2. Ikä

- Suomessa 50 vuotiaita pidetään ikäloppuina. Tämän myöntävät  työllisyysviranomaisetkin.

3. Huono maine

- Jos olet esimerkiksi puuttunut työnantajien rötöksiin, maineesi yritetään tuhota.

4. Osaaminen

- Jos ei ole rahaksi muutettavaa osaamista, ei saa töitä.

Vierailija
39/61 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellainen on kyllä todella huono ihminen, kuten sinä, joka ei ymmärrä, että hyvällä työntekijällä on hyvä työn jälki riippumatta siitä onko hän tullut kiusatuksi vai ei.

Vierailija
40/61 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on monta tutkintoa.Olen ennestään mm. maisteri ja opiskelen nyt AMK:ssa. 

Olen ihmisenä tunnollinen ja empaattinen.Mielestäni minusta saisi joku yritys hyvän työntekijän.

En ole saanut töitä,kun hyvin harvoin pääsen edes haastatteluun.

Olen opiskellut aina vaan lisää,kun parempi tehdä jotain mikä veisi jotenkin eteenpäin.

Jotkut ihmiset ihmettelevät opiskelumääriäni.Minusta saa kuulemma kuvan ,että vain opiskelen.Menisin töihin,jos joku antaisi työpaikan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan neljä