Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Asuntolaina ilman (riittäviä) säästöjä ja ilman omaisuutta (takuita)?

Vierailija
07.04.2024 |

Tilanne on se, että vasta nyt yli nelikymppisenä elämäntilanteeni on sellainen, että minulla on ylipäänsä mahdollisuus säästää rahaa. Lapset on jo aikuisia, yhtään velkaa tai osamaksua ei ole mutta eipä ole omaisuuttakaan. Tai no, muutaman tonnin arvoinen auto toki löytyy mutta sitä ei lasketa pankissa omaisuudeksi tietenkään. 

On vakituinen työ, vuositulot vähän vajaa 50 te. Mitään isompia kuukausimenoja ei ole vuokran lisäksi. Säästöjä on kertynyt vasta n. 7500 eur. 

Mutta nyt vastaan tuli tosi kiva asunto, joka ois mulle just hyvä. Hinta 120 000. Mutta mulla ei ole edes tuota käsirahaan vaadittavaa summaa kasassa (10%, olen yli 39 joten mua ei lasketa ensiasunnon ostajaksi), eikä tietenkään mitään vaadittavia vakuuksiakaan kun ei ole sitä omaisuutta ja omia vanhempia en kysy apuun. 

Pankeista olen kyllä saanut lainatarjouksia, mutta tähän saakka ne on sitten puhelimitse kaatuneet siihen, ettei ole tarpeeksi käteistä eikä vakuuksia. Muutama neuvottelu on vielä tulossa, mutta kuinkahan todennäköistä on, että mä saisin lainaa kun tilanne on tämä? Onko kellään kokemuksia siitä, että olisi saanut lainaa ilman riittäviä säästöjä JA vakuudeksi kelpaavaa omaisuutta?

Tiedän, että on ostettavia vakuuksia ja jossain mainostetaan että siihen omarahoitusosuuteen voi ottaa lainaa, mutta onko kukaan käytännössä tehnyt niin? Vai koskeeko tuokin vain niitä ihmisiä, joilla on omaisuutta laittaa vakuudeksi mutta jota eivät halua likvidoida?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä omarahoitusosuudeksi on riittänyt 10% ostettavan asunnon arvosta, eli sinun tapauksessasi 12000€. Kun sinulla on jo 7500€ säästöjä niin tarvitset 4500€ lisää saadaksesi omarahoitusosuuden kasaan.

Otat tämän 4500€ lainana. 

Ota varsinaisee. asuntolainaan (se 90% kauppasummasta, eli 108000€) 1-2v lyhennysvapaa, ja maksa sen aikana ottamasi 4500€ laina pois. 

Sen jälkeen jatkat asuntolainan lyhennystä suunnitelman mukaan. 

Vierailija
2/17 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et varaa pankista aikaa? Siellä on ihmisiä töissä joille maksavat palkkaa näiden asioiden neuvomisesta. Minulle pankin täti selitti yksityiskohtaisesti kaikki vaihtoehdot.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei asunnot maailmasta lopu. Tuosta palkasta saat varmaan säästettyä tonnin kuussa, eli puolessa vuodessa on käsiraha säästössä.

Vierailija
4/17 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ostin vakuuden juuri sinun iässäsi. Säästöjä meni noin. 3000€ edestä. Ei muuta. Lainaa tosin otin vain 79000. Samanlaiset vuositulot. Asunto täytyy olla taajamassa, jos ostovakuutta käyttää. 

Vierailija
5/17 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei kiitos vastauksista. Asunto on taajamassa, kerrostalohuoneisto. 

Ja mulla on varattu pankkiin aika, se on kuitenkin vasta parin viikon päästä niin siksi täällä näitä itsekseni pohdin että mitenhän käy. 

Olipa hyvä idea tuo 1-2 vuoden asuntolainan lyhennysvapaa, sitten saisin tosiaan äkkiä maksettua sen kalliimman kulutusluoton pois jos sellaisen saan muiden kulujen kattamiseksi. Pitääkin kysyä tätä vaihtoehtoa kun olen pankkiin yhteydessä. Mutta eihän mulle riitä se 4500eur laina, kun pitäisi maksaa varainsiirtovero ja se ostettava vakuus, olen ymmärtänyt että niitä ei voi kattaa asuntolainalla? Joten tarvitsen niihinkin lainaa. 

Vierailija
6/17 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen töissä pankissa eikä tuommoinen 1-2 vuoden lyhennysvapaa kyllä onnistu. Siihen pitäisi olla erittäin painavat syyt, eikä sellainen kyllä riitä syyksi että haluaa säästää. Unohda tuo!

Miksi et käyttöisi Garantiaa? Jos kohde taajamassa, kunto siisti ja maksukyky riittävä, niin pitäisi kyllä järjestyä. Huomaa että laina summa voi olla max asunnon kauppahinnan suuruinen eli omaa rahaa pitää olla sekä Garantiaan että varainsiirtoveroihin. Muutama tonni siis näihin tarvitaan. 

Nämä asiat kyllä selkenevät, kun juttelet pankissa. Mutta lyhennysvapaa ei ole tosiaan ratkaisu. 

Vierailija
7/17 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sanoisin et elä nyt niinku oot tähän mennessäkin, saat säästöön noista tuloista hyvät summat vuodessa, ellei nyt sitten pakollisiin menoihin kuulu joka kuukausi paljon vaateostoksia ja ulkonasyömisiä jne. Kymmenen vuodenkin päästä alkaa olee sellanen summa kasassa, että et mitään lainaa tartte ja ostat jonkun kivan asunnon sitten. 

Vierailija
8/17 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös niitä vakuuksia voi ostaa?

Vierailija
9/17 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös niitä vakuuksia voi ostaa?

Tulee vaan kalliimpi laina

Vierailija
10/17 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avaa nyt ainakin ekana ASP-tili heti noille säästöille, sen saa nykyään vielä 45 ikävuoteen asti. Avasin itsekin viime metreillä ja laitan nyt sinne joka kk 66 € mutta tähtäimessä mulla on kyllä ASO mutta tuo on nyt varmuuden vuoksi. Ja voinhan lopettaa ASP:n jos tarvitsenkin ne rahat jossain vaiheessa ASO:oon.

Näin saat ensiostajan etuja vinon pinon vaikkei sitä varainsiirtovapautusta.

Vierailija
11/17 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avaa nyt ainakin ekana ASP-tili heti noille säästöille, sen saa nykyään vielä 45 ikävuoteen asti. Avasin itsekin viime metreillä ja laitan nyt sinne joka kk 66 € mutta tähtäimessä mulla on kyllä ASO mutta tuo on nyt varmuuden vuoksi. Ja voinhan lopettaa ASP:n jos tarvitsenkin ne rahat jossain vaiheessa ASO:oon.

Mutta eikös aspia pidä säästää 2 vuotta, että saa haettua lainan.

Vierailija
12/17 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap:lla puuttui lainasummasta vielä niin tuo 2 vuotta on äkkiä siinä kun noita säästöjäkin laittaa ASP:iin. Kannattaa oikeasti käyttää siitä saatavat korot jos joka tapauksessa on asunnonostoaikeissa lähivuosina. Ja tosiaan saa sen ASP:n purettua jos löytyykin mieleinen asunto jo ennen. Sitten ei vaan saa noita etuja.

Vierailija
13/17 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nordeassa asuntolainassa on lyhennysjousto, jossa voi itse määrittää maksamansa asuntolainan lyhennyksen. En tiedä kuinka monta lyhennysvapaata kuukautta voi ottaa maksimissaan. Itse käytin tuota koronan aikana, kun työt väheni ja maksoin taas suunniteltua suurempaa lyhennystä, kun tuloja tuli enemmän. 

Vierailija
14/17 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap:lla puuttui lainasummasta vielä niin tuo 2 vuotta on äkkiä siinä kun noita säästöjäkin laittaa ASP:iin. Kannattaa oikeasti käyttää siitä saatavat korot jos joka tapauksessa on asunnonostoaikeissa lähivuosina. Ja tosiaan saa sen ASP:n purettua jos löytyykin mieleinen asunto jo ennen. Sitten ei vaan saa noita etuja.

Tällä hetkellä säästötileillekin maksetaan 3,5-3,75 % korkoa, mikä on paljon enemmän kuin ASP-säästöille maksettava 1 %, jos ei otakaan ASP-lainaa.

Vierailija
15/17 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma ensimmäinen asuntolaina sisälsi tuon itse ostetun lisävakuuden jollekkin muutaman tonnin osuudelle eli ainakin viime vuosikymmenellä vielä sai toisen lainan rinnalle, josta maksettiin erikseen.

Vierailija
16/17 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä omarahoitusosuudeksi on riittänyt 10% ostettavan asunnon arvosta, eli sinun tapauksessasi 12000€. Kun sinulla on jo 7500€ säästöjä niin tarvitset 4500€ lisää saadaksesi omarahoitusosuuden kasaan.

Otat tämän 4500€ lainana. 

Ota varsinaisee. asuntolainaan (se 90% kauppasummasta, eli 108000€) 1-2v lyhennysvapaa, ja maksa sen aikana ottamasi 4500€ laina pois. 

Sen jälkeen jatkat asuntolainan lyhennystä suunnitelman mukaan. 

Pankki näkee Positiivisesta luottorekisteristä, että olet epärehellinen. Olisit hoitanut asian ennen 1.4.2024.

Vierailija
17/17 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä on sitten vielä varallisuusvero laskettava päälle. Se laski vanhemmalta väestöltä, mutta on sekin muutama tonni.

Unohda tuo asunto ja ala mättää rahnua säästöön. Asuntoja kyllä riittää, sillä Suomen kuolleisuus kasvaa nyt vauhdilla ja lapsiperheillä on kukkaronnyörit kiinni.