Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Korkeasti koulutettujen työttömyys kohta huippulukemissa

Vierailija
06.04.2024 |

Korkeasti koulutettuja on yhä enemmän työttömänä, kertoo uutiset tänään. 

https://www.hs.fi/talous/art-2000010340582.html

Samaan aikaan ansiosidonnaista leikataan rajusti ja opintotukea muutetaan lainaksi. Lisäksi palkkojen ostovoima on heikentynyt. 

Kiva on nuorten aikuisten tulla työmarkkinoille opintolainoineen ilman toivoa vakityöstä ja lisääntyvien pätkätöiden maailmaan. Ei mitään turvaa mistään.

Mikä voisi mennä pieleen, kun Petteri ja Riikka "uudistavat? (Lue: köyhdyttävät palkansaajia)

Kommentit (119)

Vierailija
81/119 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marin ex viisikko hallinnon aikana 2020-2023 kaikkien tuotteiden ja palveluiden hintoja ja katteita nostettiin kymmeniä ja satoja prosentteja. Tämän seuraksena suomalaisten talous ja ostovoima tuhoutui ja siitä alkoi yritysten alamäki ja YT neuvottelut. Ja kyyti on kylmää loputtomiin ei Orpon hallintokaan ole hyvää tehnyt.

Vierailija
82/119 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

... Sanonpahan tässä senkin, että kaikkien houkuttelu yliopisto-opintoihin on ollut virhe. Heistä ei ole siihen, että akateemisista aloista moni on sellainen, että on itse hommattava se työkokemus, lähdettävä ehkä ulkomaillekin sitä hankkimaan. On kasvettu alemman yhteiskuntaluokan ajatuksiin siihen, että työpaikat ovat valtion vastuulla ja kaikille pitää olla riittävä elintaso ilman omaa ponnistelua.

Akateemiset ammatit ovat vaativampia juuri sen takia, että oikea ammattitaito niillä aloilla vaatii enemmän. Se CV on itse ansaittava ja ponnisteltava ja urapolku tehtävä. Kukaan ei auta ja kilpailu on kovaa.

...Palstalla olen oppinut, että Suomessakin on räikeät yhteiskuntaluokat, jotka vaikuttavat sukupolvien päähän osassa porukasta. On turhaa kouluttaa akateemisia, joilla ei ole akateemisia taitoja ja motivaatiota. Suurin osa niistä, jotka kykenevät luokkanousuun on jo koulutettu ehkä 70- 80-luvulla ja heidän lapsensa ovat jo ylempää keskiluokkaa,

On vahingollista opettaa lapsille, että valtio hoitaa kaiken ja jos niin ei tapahdu, syyttää poliitikkoja. Sellaisesta ajattelusta yhteiskunnallinen vastakkkainasettelu juuri syntyy. Meillä ei ole enää varaa näin korkeaan elintasoon. Jälki on hirveää, jos velanotto olisi vain jatkunut eikä kuivilla olla vielä moneen vuoteen, sillä lakkoilu söi tuhkatkin pesästä monilla aloilla. Rikollista toimintaa! Olen itse valmistunut yliopistosta keskelle pahinta lamaa, vuonna 1994. Pankkeja kaatui, valtion kassa oli välillä ihan tyhjä. Siis aivan konkreettisesti tyhjä, eikä kukaan antanut lainaa. Sivistykää ihmiset ja katsokaa vaikka dokumentteja Areenasta aiheesta, jos ette ymmärrä mitä valtion ajautuminen maksukyvyttömyyteen tarkoittaa käytännössä. Emme me ole siltä millään lailla turvassa, päinvastoin. Vastuuton velanotto on jatkunut 15 vuotta vähintään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/119 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Niinpä. Kun työttömyydestä puhutaan, niin kukaan ei koskaan saa mitään työtä. Kaikki työpaikkailmoitukset on bluffia ja työtä saa vain suhteella. Sitten kun puhutaan koulutuksesta, niin paljastuukin, että on suunnaton duunaripula. 

Joo, eri ketjuissa puhuu eri henkilöt. Ihme vain, ettei työpaikkojen puuttumiesesta valittavat koskaan päädy näihin ketjuihin. "

Suomessa on vuosikymmeniä käytetty valtavat  rahasummat työttömien "palveluihin", joiden tuloksena työttömät eivät kelpaa työnantajille. Työttömät kelpaa vain palkattomina työntekijöinä tai palkkatuettuna. Lähes aina kun kerrotaan työttömän työllistyneen, niin kyseessä on työllistyinen niihin samaisiin "työttömien palveluihin", joiden myötä suomessa on samaan aikaa "huutava työvoimapula" ja  satojatuhansia työttömiä. Usein myös tämä "työllistämispalveluiden onnistunut työllistyminen työttö

Lässyn lässyn. Tämä ei koske kuin teitä ammattityöttömiä. Olen korkeastikouluteuttu espoolainen samoin kuin lähes kaikki tuttuni.  Yksitisellä sektroilla olevat tuttuni minä mukaanlukien ollaan oltu työttöminä jossain vaiheessa. Kaikki työllistyneet ja edenneet urallaan työttömyysjakson jälkeen. Toki ilman mitään te- keskuksen palveluja vaan ihan itse töitä hakemalla. 

Tällä hetkellä työttömyttä nostaa etenkin rakennusalan totaalinen pysähtyminen. Ihan kirkkain silmin väität, että kun rakentaminen elpyy, työttömät eivät pääse takaisin töihin?

Te uskotte näihin uhriutumislässytyksiin itse, mutta kertoo vain sen, ettette te koskaan missään työelämässä ole olleet. 

Vierailija
84/119 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkakoulutettujen työpaikat ovat yleensä julkisella sektorilla, eli niiden duunarien pitäisi heidän palkat maksaa. Miten naurettava idea on ollutkaan kouluttaa "yli", kun on tiedetty, miten nopeasti alat häviävät.

Kun puolet kansasta on maistereita, niin on vähän pakko sitten ottaa muutakin kuin alan työtä, koska sitä ei ole, eikä luultavasti tulekaan.

Ja muutamassa vuodessa tutkintotiedot monella alalla vanhenee. Varma työpaikka on tiedossa vain raksamiehille ja lähihoitajille. Akateemisella puolella opettajille ja lääkäreille ja sosiaalipuolella on myös työtä.

Oma kuopukseni on suorittanut Amk-tutkinnon hyvin arvosanoin, kaupan kassalla ollut töissä jo vuoden. Ja hyvä niin, ei ole heittäytynyt tukien varaan.

Vierailija
85/119 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieras  kirjoitti:

Kantasuomalaiset työttöminä ja muualta haetaan porukkaa duunariammatteihin?

0rpo ajaa suomalaista apartheittiä.

Vierailija
86/119 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korkakoulutettujen työpaikat ovat yleensä julkisella sektorilla, eli niiden duunarien pitäisi heidän palkat maksaa. Miten naurettava idea on ollutkaan kouluttaa "yli", kun on tiedetty, miten nopeasti alat häviävät.

Kun puolet kansasta on maistereita, niin on vähän pakko sitten ottaa muutakin kuin alan työtä, koska sitä ei ole, eikä luultavasti tulekaan.

Ja muutamassa vuodessa tutkintotiedot monella alalla vanhenee. Varma työpaikka on tiedossa vain raksamiehille ja lähihoitajille. Akateemisella puolella opettajille ja lääkäreille ja sosiaalipuolella on myös työtä.

Oma kuopukseni on suorittanut Amk-tutkinnon hyvin arvosanoin, kaupan kassalla ollut töissä jo vuoden. Ja hyvä niin, ei ole heittäytynyt tukien varaan.

Että nämä jotku jaksavat hokea tätä, että korkeakoulutetut ovat julkisella sektorilla. Yhtä hyvin he voisivat hokea, etteivät edes tiedä mitä korkeakoulutetut tekevät. Totta on, että julkisella sektorilla on usein korkeat osaamisvaatimukset, mutta ihan tosisaanko nämä tyypit kuivittelevat, että insinöörit, DI:t, KTM:t, tradenomit jne. jne. tekevät töitä vain julkisella sektorilla. Kiinnostaisi tietää, missä nämä tyypit ovat töissä, jos eivät ole törmänneet korkeastikoulutettuihin yrityksissä. 

Ja vielä - vaikka maisterit ovat korkeastikoulutettuja, niin kaikki kakki korkeastikoulutetut eivät ole maistereita. Myös AMK tutkinnot lasketaan tuohon 50 % tavoitteseen. 

Vierailija
87/119 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

... Sanonpahan tässä senkin, että kaikkien houkuttelu yliopisto-opintoihin on ollut virhe. Heistä ei ole siihen, että akateemisista aloista moni on sellainen, että on itse hommattava se työkokemus, lähdettävä ehkä ulkomaillekin sitä hankkimaan. On kasvettu alemman yhteiskuntaluokan ajatuksiin siihen, että työpaikat ovat valtion vastuulla ja kaikille pitää olla riittävä elintaso ilman omaa ponnistelua.

Akateemiset ammatit ovat vaativampia juuri sen takia, että oikea ammattitaito niillä aloilla vaatii enemmän. Se CV on itse ansaittava ja ponnisteltava ja urapolku tehtävä. Kukaan ei auta ja kilpailu on kovaa.

Tavallaan samaa mieltä: tämä on se, mitä haluaisin monelle alanvaihtoa suunnittelevalle soteammattilaiselle sanoa. Kilpailu on kovaa, työpaikkaa ei tule tarjottimelle, paitsi tuurilla tai suhteilla. Me tavikset joudumme koputtelemaan oviin ja kiipeämään uratikkaita

Olen se sama, valmistuin siis keskelle pahinta lamaa 1994. Mietihän minkä ikäinen olen ja minkä verran minulla on työkokemusta, lisäksi minulla on lapsia, jotka ovat nykyajan työelämän alussa eli kyllä minulla on varsin selkeä käsitys nykyajan työelämästä. En tosiaankaan ole eläkkeellä. Hankin ammattitaitoni täydennykseksi viitisen vuotta sitten toisen maisterin tutkinnon ja olen sen jälkeen vaihtanut toiselle uralle.

Toivon kaikkea hyvää kaikille, mutta haluan muistuttaa, että ilman urasuunnittelua akateemisessa maailmassa ei pärjää. Ehkä 60-luvlla oli valmis työpaikka, siis nykyisillä 80+ ikäisillä, mutta ei enää sen jälkeen, kun panostettiin kansan ilmaiseen akateemiseen koulutukseen, jolloin tietysti tuli kilpailuakin enemmän. Onneksi tätä uusinta tutkintoa tehdessäni (työn ohessa) havaitsin, että nykyisin on urasuunnittelua varten pakollinen kurssi, johon voi kuulua työharjoitteluakin. Työharjoittelu oli omallakin kohdalla ilmainen, vaikka olisin sen voinut suorittaa omassa työssäni pienin muutoksin. Mutta halusin uudelta alalta kokemuksen. (Olen huomannut sen, ettei hyväksytä sitäkään, että harjoittelija ei saa palkkaa. Siinäkin näkyy tämä Kaikki valmiina -ajattelu eli kyllähän työpaikalle koituu haittaa harjoittelijasta, kun aikaa menee perehdyttämiseen. Ja siitäkö pitäisi vielä maksaa harjoittelijalle? Tällaisa epärealistisuutta on paljon enkä itsekään uskaltaisi omaan yritykseeni harjoittelijaa ottaa, ellei hän ole tuttu.)

Vierailija
88/119 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Varma työpaikka on tiedossa vain raksamiehille ja lähihoitajille."

Näyttää tuo raksapuoli olevan kovastikin epävarma tällä hetkellä... Parempinakin aikoina työllistää kohta jo suurimmaksi osaksi halpoja ulkomaisia

Vierailija
89/119 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkea koulutettu ei kelpaa edes kaupankassaksi "kun se kohta kumminkin löytää paremman paikan ja ottaa lopputilin." Työnantajien asenteet on tosi syrjiviä,jolloin parempi että jättää koulutuksesta kertomatta joskus.

Vierailija
90/119 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että nämä jotku jaksavat hokea tätä, että korkeakoulutetut ovat julkisella sektorilla. Yhtä hyvin he voisivat hokea, ett

"Totta on, että julkisella sektorilla on usein korkeat osaamisvaatimukset,..."

Itse asiassa usein väitetään, että ne heikkolahjaisimmat hakeutuu julkisen sektorin työpaikkoihin. Julkisen sektorin työpaikka on nähty jo pitkään eläkevirkana, jossa ainakin aiemmin palkka oli huomattavasti heikompi kuin yksityisellä sektorilla.

Vierailija
91/119 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei se ole pelkästä halusta kiinni eikä myöskään pitkä CV hanttihommista takaa yhtään mitään. "

Hanttihommista ei voi kerätä CV:ta, se on elannon hankkimista varten. Heti ensimmäisestä opintovuodesta asti on haettava oman alan työkokemusta, oli se sitten vaikka ilmaista kuten usein on. Ilman sitä on ihan turha kuvitella saavansa oman alan töitä valmistuttuaan. Sitä juuri olen jo useammassa viestissäni painottanut.

On ymmärrettävä, että akateeminen ala ei ole amis. CV on ihan itse hankittava ja hommattava. Edes 10 tutkintoa ei auta, ellei ymmärrä hankkia työkokemusta, poikkeusena sosiaalityöntekijä ja lääkäri, joiden opiskelukin kyllä sisältää jaksoja työelämässä,

Olen siis tuo, joka valmistui keskelle lamaa.

Vierailija
92/119 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

humanistisessa korkeakoulussa on se ongelma, ettei se valmista MIHINKÄÄN ammattitaitoon. luet pari kirjaa ja tentit ne ja kopsaat esseitä ja teet surkean gradun ja olet unohtanut kaiken tenttimäsi viikoissa. mihin valmistuit? et mihinkään, ainakaan ammattiin. osasit lukea kirjoja ja kopsailla tietoa esseisiin.

koko yliopistosysteemi on vanhentunut 30 vuotta sitten, enää ei paperit merkkaa mitään.

Vierailija
93/119 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lässyn lässyn. Tämä ei koske kuin teitä ammattityöttömiä. Olen korkeastikouluteuttu espoolainen samoin kuin lähes kaikki tuttuni.  Yksitisellä sektroilla olevat tuttuni minä mukaanlukien ollaan oltu työttöminä jossain vaiheessa. Kaikki työllistyneet ja edenneet urallaan työttömyysjakson jälkeen. Toki ilman mitään te- keskuksen palveluja vaan ihan itse töitä hakemalla. 

Tällä hetkellä työttömyttä nostaa etenkin rakennusalan totaalinen pysähtyminen. Ihan kirkkain silmin väität, että kun rakentaminen elpyy, työttömät eivät pääse takaisin töihin?

Te uskotte näihin uhriutumislässytyksiin itse, mutta kertoo vain sen, ettette te koskaan missään työelämässä ole olleet. 

t

Tuskin olet korkeasti koulutettu ja väittäisin ette itse ole koskaan missään työelämässä ollut. Luultavasti et ole vielä suorittanut edes peruskoulua.

Vierailija
94/119 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että nämä jotku jaksavat hokea tätä, että korkeakoulutetut ovat julkisella sektorilla. Yhtä hyvin he voisivat hokea, ett

Johtuu siitä, että yleissivistys on nolla. Jatkuvasti täällä haukutaan myös hömppäaloja, jolta itse olen valmistunut enkä ole päivääkään työttömänä ollut. Sinnehän on vaikea päästä, muistaakseni kolme pääsi sisään sinä vuonna, kun itse pääsin, juuri sen vuoksi, etteivät työllistymismahdollisuudet ole kummoiset. No, nuo minun kolme vuosikurssilaisistani ovat kaikki suurituloisia, näyttävän uran tehneitä, itse näistä se vaatimattomin. Kuitenkin keskituloinen ollut koko ajan. Yksi heistä on merkittävässä kansainvälisessä tehtävässä ja asuu Sveitsissä. Jos jää kotiin odottamaan TE-keskuksen palveluja, niin varmasti jää työttömäksi. Tutkinnot eivät siinä auta kuten amiksen suorittaneita auttaa se paperi todistamaan pätevyyden.

Palstan perusteella pidän selvänä, että ihmisten kannustaminen akateemiselle uralle täytyy lopettaa. Jos siihen on oma halu ja kyky, niin se on eri asia. 

Vierailija
95/119 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t

Tuskin olet korkeasti koulutettu ja väittäisin ette itse ole koskaan missään työelämässä ollut. Luul

Ei tosiasiat jankkaamalla mihinkään muutu. Ketään ei lopulta kiinnosta, mitä sinä luulet. Jokainen, varsinkin yksyitesellä sektorilla, töissä oleva tietää, että ihmisiä jää työttömäksi ja työllistyy. Sinä voit anonyymisti trollata mitä haluat, mutta missään muualla kuin tällä palstalla en ole törmännyt ajatteluun, että työttömät ovat TE- palvelujen pyörityksessä oleva ryhmä. Kaikille työttömyys on ollut vain harmillinen välivaihe elämässä. 

Vierailija
96/119 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ei se ole pelkästä halusta kiinni eikä myöskään pitkä CV hanttihommista takaa yhtään mitään. "

Hanttihommista ei voi kerätä CV:ta, se on elannon hankkimista varten. Heti ensimmäisestä opintovuodesta asti on haettava oman alan työkokemusta, oli se sitten vaikka ilmaista kuten usein on. Ilman sitä on ihan turha kuvitella saavansa oman alan töitä valmistuttuaan. Sitä juuri olen jo useammassa viestissäni painottanut.

On ymmärrettävä, että akateeminen ala ei ole amis. CV on ihan itse hankittava ja hommattava. Edes 10 tutkintoa ei auta, ellei ymmärrä hankkia työkokemusta, poikkeusena sosiaalityöntekijä ja lääkäri, joiden opiskelukin kyllä sisältää jaksoja työelämässä,

Kävin AMK:n 2010-luvulla. Lähetin joka kevät kymmeniä työhakemuksia. Loppukeväästä oli aina tasan 1 sopimus pöydällä. Ihme kyllä, sain aina oman alan kesätyön. Toimihenkilönä. Näin todella vaivaa CV:ni eteen. Taustalla oli myös historia hanttihommista. Luulin menestyväni, kun minulla oli niin kova CV nuorelle ihmiselle. Itse hankittu. Kehujakin sain.

Vitjat, valmistumisen jälkeen urasta tuli pannukakku ja olen siis taas koulun penkillä.

Että miksiköhän en oikein usko Kovan Työn aina kantavan hedelmää. Totta, ei ole muuta vaihtoehtoa, jos ei halua luovuttaa. Mutta en oikein jaksa tätä joidenkin henkseleiden paukuttelua, että "kun minulla ja minun lapsilla toimi, niin näinhän se menee kaikilla paitsi teillä patalaiskoilla".

Vierailija
97/119 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja suomalainen "koulutus" on maailman paras!

turhia koulutuksia ja kortteja ja tutkintoja ja kouluaineita 99 prosenttia

Vierailija
98/119 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä kolmekymmentä vuotta sitten valmistunut henkilö on väärässä sen suhteen, että ilmainen työntekeminen olisi jokin meriitti työnantajalle. Ei ole.

Kun puhutaan työkokemuksesta, niin se tarkoittaa lähinnä palkkatyötä. Kaikki palkattomat työt osoittavat ettei työnhakija ole palkan arvoinen, mutta palkanmaksuhaluttomalle työnantajalle tämä voi olla posiitiivinen asia, jos työpaikan saamisesta kiitollinen työntekijä tekisi jatkossakin palkattomia lisätöitä.

Vierailija
99/119 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaus:" Jos jää kotiin odottamaan TE-keskuksen palveluja, niin varmasti jää työttömäksi. Tutkinnot eivät siinä auta kuten amiksen suorittaneita auttaa se paperi todistamaan pätevyyden."

Voi tätä tietämättömyyttä.

Te-keskusta ei ole ollut olemassa vuosiin. Nykyinen TE-toimisto palvelee lähinnä siten, että se pitää työttömän kiireisenä, joka tulokseltaan vastaa lähinnä työllistymisen-esto-toimistoa, jos mieltää työpaikan löytyvän työttömän osaamisen ja aktiivisuuden tuloksena.

Ammattikoulun paperit lienee ainoita tutkintoja, joilla ei ole merkittävää työllistävää vaikutusta ilman työkokemusta.

Vierailija
100/119 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävin AMK:n 2010-luvulla. Lähetin joka kevät kymmeniä työhakemuksia. Loppukeväästä oli aina tasan 1 sopimus pöydällä. Ih

Anteeksi, viestini kohdistui tahattomasti sinuun, mutta tarkoitukseni oli perata kaikkea sitä ajattelua, mitä palstalta olen lukenut. Oli väärin muotoiltu, että se kohdistui sinuun. 

Olen tietenkin sitä mieltä, että niitä jotka opiskelevat, on kaikien keinoin jo yliopistossa valmistettava siihen, että tutkintopaperilla ei saa töitä. Oma hankaluutensa on sekin, että yritykset eivät välttämättä mielellään ota harjoittelijoita edes ilmaiseksi nykyisin. Johtuu mm. somesta. 

En väitä, että kova työ pelkästään auttaa, siinä on väärin tulkinta. Tietenkin yhteiskunnassa vaikuttaa kaikkein eniten suhdanteet, joita eduskunta ja poliittiset päättäjät yrittävät pehmentää. Sitä kutsutaan hyvinvointivaltion ideaksi. Viestissäni ja mielessäni pohdin myös sitä, onko hyvinvointivaltion aika ohi. Työpaikat katoavat ja luokkayhteiskunta palaa. Ihmisten sivistystaso on romahtanut, syynä mm. se, että tehtiin noin 15 vuotta sitten tyhmä päätös korottaa laatulehtien alvia niin että keskituloiset lopettivat tilauksen. Nyt meillä on jo toinen sukupolvi menossa, jotka eivät seuraa normaalia mediaa ollenkaan, vaan ainoastaan somea ja hömppää sekä hullujen julkaisuja. Tällaiset ihmiset ovat täysin muiden ohjailtavissa poliittisesti mikä palstallakin näkyy.

Älä sinä lannistu, sinulla on CV, sinulla on älliä, sen näkee maltillisista ja asiallisista teksteistäsi, sinulle löytyy varmasti paikka vielä, kunhan tästä jossain vaiheessa päästään taas kasvun uralle. Mikä menee alas tulee myös ylös. Mutta meidän kaikkien on valmistauduttava vaihtamaan uraa useita kertoja elämässä ja työskentelemään pitempään. Itse aion työskennellä niin pitkään kun terveys antaa myöten.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan seitsemän