Uupumuksen juurisyyt
Uupumuksen syvimmät syyt
Uupumuksen perimmäinen syy on se, ettei ihmisellä ole enää elinvoiman lähteitä. Hänen toiveensa, halunsa ja tarpeensa tyrehtyvät, ja merkityksellisyys ja ilo katoavat elämästä.
Mattilan käsityksen mukaan psyykkisen energiamme määrä riippuu siitä, miten merkitykselliseksi koemme itsemme, asiamme ja elämämme. Jotkin merkityksellisyyttä tuottavat asiat ovat pitkäaikaisia, kuten uskonto tai yhteisö, jotkin ohimeneviä innostavia hetkiä.
Myös perustarpeiden täyttäminen on tärkeää uupumisen estämiseksi. Ihmisen perustarpeita ovat turvallisuus, läheisyys, myötätunto, huomio, arvostus, tunne omasta merkityksestä sekä tunne siitä, että asiat ovat hallinnassa. Mikäli jokin näistä ei täyty, ihminen uupuu.
Yhä harvemmin näitä täytyvät yhtään kenekään ihmisen elämässä :(
Kommentit (5)
Itsellä ainakin työuupumuksen juurisyy on ollut se että työkaveri elää täysin huolettomana mistään ja esihenkilö pitää itsestäänselvyytenä, että minä kannan kaiken vastuun. Tuohon auttaa se, että poistuu sairauslomalle täysin odottamatta ja jättää heidät selviytymään keskenään.
Niin. Kyllä työuupumuksen syy monesti löytyy a) kuormittavista työtehtävistä/työajoista, b) työilmapiiristä, c) työpaikan ylhäältä tulevasta käskytyksestä & idioottimaisista uudistuksista ( vain uudistumisen vuoksi koska joku "uudistaja," joka ei sitä itse käytännön työtä tee, tarvitsee "uudistusbonuksensa" tältäkin kuukaudelta), d) esimiehestä joka ei hoida hommiaan.
Ja usein siis kaikista näistä. Noilla menetelmillä kyllä saadaan kuka tahansa uupumaan ja työn mielekkyys katoamaan.
Uupumuksen syynä voi olla laiskat naapurit jotka eivät palvele minua. Itsekkö täällä pitäisi tehdä kaikki?