Tytär opiskelee yliopistossa toisella paikkakunnalla. Kertoi lähestyvästä opiskelijavapusta. En halua tyttäreni osallistuvan sellaiseen.
Kesällä 20 vuotta täyttävä tyttäreni opiskelee siis ensimmäistä vuottaan yliopistossa. Tänään juteltiin puhelimessa pitkään. Tytär kertoi lähestyvästä opiskelijavapusta ja kaikista siihen liittyvistä opiskelijatapahtumista. Voi luoja! Niitä on aivan helvetisti ja se opiskelijavappu alkaa jo yli viikon ennen oikeaa vappua!
En saanut tyttärelleni vielä kerrottua, mutten todellakaan halua, että tyttäreni osallistuu sellaiseen! Siellä ryypätään ja sekoillaan päivästä toiseen! Siellä itsekkäät, känniset miehet yrittävät varmasti iskeä herkkää tytärtäni! Minä haluan vastuullisena vanhempana suojella tytärtäni viimeiseen asti! Sanon kyllä vielä tyttärelleni, että haluan hänen tulevan vapuksi tänne luokseni. Tuollainen päivien ajan kestävä kännisekoilu ei todellakaan ole yhtään mistään kotoisin!
Onko aivan kamalaa, jos sanon tyttärelleni, että jos ei tule viettämään vappua luokseni, niin tulen ainakin väliaikaisesti vähentämään taloudellista tukeani hänelle?
Kommentit (84)
Tietysti tyttö juhlii kuten muutkin. Ja sitten myöhemmin löytää puolison näissä juhlissa. Sitten saat lapsenlapsia ym. Jos nyt kiristät tytärtäsi, hän tulee jättämään sinut kokonaan yksin. Ja se on sinulle oikein. Niin makaa kuin petaa. Mieti sitten yksinäisenä vanhuksena omaa käytöstäsi.
Vierailija kirjoitti:
Sekasaunomista ja sen jälkeen kimppakivaa, oi niitä aikoja. Siellä juotiin, siellä...
Kyllä, saunottiin ja ryypättiin, 6 miestä ja 2 naista, kaikki villejä ja vapaita. Vappuna nimenomaan. Stereoista soi Kari Tapion Juna kulkee.
Elin pitkän ja kostean opiskelijaelämän ja olen siitä tyytyväinen. Sekoilin ihan kunnolla, välillä teekkareidenkin kanssa 😉.
Kasvoin siitä vaiheesta yli. Koskaan asia ei vaikeuttanut työelämääni eikä minun enää tarvinnut sekoilla työkavereiden kesken, niinkuin niiden, joille oli jäänyt nuoruudesta jotain kokematta. Olen sitä mieltä, että jokaisen meistä on ne virheemme tehtävä ja opittavakin niistä jotain.
Useimmille reipas nuoruus takaa rauhallisen aikuisuuden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekasaunomista ja sen jälkeen kimppakivaa, oi niitä aikoja. Siellä juotiin, siellä...
Kyllä, saunottiin ja ryypättiin, 6 miestä ja 2 naista, kaikki villejä ja vapaita. Vappuna nimenomaan. Stereoista soi Kari Tapion Juna kulkee.
OKL?
Vierailija kirjoitti:
Elin pitkän ja kostean opiskelijaelämän ja olen siitä tyytyväinen. Sekoilin ihan kunnolla, välillä teekkareidenkin kanssa 😉.
Kasvoin siitä vaiheesta yli. Koskaan asia ei vaikeuttanut työelämääni eikä minun enää tarvinnut sekoilla työkavereiden kesken, niinkuin niiden, joille oli jäänyt nuoruudesta jotain kokematta. Olen sitä mieltä, että jokaisen meistä on ne virheemme tehtävä ja opittavakin niistä jotain.
Useimmille reipas nuoruus takaa rauhallisen aikuisuuden.
Tässä oli ketjun viisain kommentti, kiitos siitä. Ehkä auttaa aloittajaakin käsittämään asian.
Hei, tyttäresi kertoi. Sehän on hienoa. Teillä on avoimet välit.
Voimme kasvattaa lastamme tiettyyn asti. Sen jälkeen he elävät omaa elämäänsä. Hankkivat kokemuksia, ja viisastuvat. Näin sitä itsekin tuli tehtyä. Toki minäkin ajattelen, että toivottavasti omat tytöt ei ihan sitä kaikkea tee/kokeile kuin äiti🙈. Mutta onpahan tullut nähtyä, koettua ja elettyä. Ja tulen jakamaan elämänviisauksia omalle jälkipolvelleni, ja voin vain toivoa, että ehkä jotain jää mieleen. Mutta en pysty estämään heitä elämästä omannäköistä elämää, enkä sitä haluakaan tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin laadukasta porukkaa ja käytöstä.
Tästä saa taas sen kuvan että 'kaikki' opiskelijat harrastaa kimppakivaa vappuna keskenään. Ei meillä humanisteilla ainakaan sellaista ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
OKL?
Kyllä.
En päästäisi. Turvallisempaa on syödä vanhempien kanssa tippaleipiä, munkkeja ja juoda simaa (alkoholiton). Sitten kun on nakit ja perunasalaatit syöty niin voit tarjota puolikkaan lasin kuohuviiniä kilistäjäisiksi, mutta ei yli puolta lasia eikä missään tapauksessa tyhjään vatsaan. Näin meillä on aina ollut turvallinen vappu ja poika valmistui ajallaan hyvin arvosanoin ja on nyt haastavissa asiantuntijatehtävissä Saksassa. Yksi vappu voi pilata tulevaisuuden, sitä ei koskaan tiedä mitä tapahtuu. Tapaa esim. väärän ihmisen tai joutuu joukkotappeluun jossa sitten pamputetaan vuoroin toisiaan kepinkarahkoin ja muin astaloin.
Insinöörin Äiti
Tästä syystä en koskaan kertonut äidilleni opiskelijaelämästä mitään. Hänkin yritti aina kaikin tavoin rajoittaa elämääni ja puuttua kaikkeen ja siksipä vähensin kontaktini häneen mahdollisimman pieneen. Siellähän nyt istuu liikuntarajoitteisena ja muistisairaana.
Muista kyllä oman opiskeluaikani niin bileitä oli pari kertaa viikossa ja alkoholia juotiin paljon. Siinä niitä yhden yön juttuja tuli myös harrastettua. Vappuna oli isot bileet, oli vuokrattu tila sitä varten ja jossain vaiheessa mentiin yökerhoon. Bileissä kyllä harrastettiin seksiä mutta itse olin vain yhden tytön kanssa.
Oi voi! Opiskelijavaput ovat olleet elämäni hauskimpia aikoja. Monta päivää juhlittiin, mutta mitään pahaa ei tapahtunut. Ja minusta kasvoi vastuullinen perheenäiti. Miksi haluaisit kieltää lapseltasi jotakin noin kivaa?
Mites ap vietti nuoruudessa omat vappunsa? Körttihame päällä, jalat ristissä kinkereillä. Tytärkin taitaa olla adoptoitu, kukaan mies ei ole lähestynyt...
Opiskelijavaput oli just parhaita.
Just viesteilin saman ikäisen toisella paikkakunnalla opiskelevan tyttäreni opiskelijavapusta. Hän kertoi, että se kestää kolme viikkoa. Aikoo olla selvin päin, mutta pitää hauskaa kavereidensa kanssa. Alkusyksy oli hänellä kostea ja hän sai tarpeekseen alkoholilla läträämisestä. Nykyään osallistuu kaikkiin juhliin selvin päin. Eikä ole ainoa. Hän on fiksu ja elää omaa nuoruuttaan, kuten minäkin aikoinaan omaani. Olen iloinen, kun hän pääsi ekalla yrityksellä yliopistoon haluamalleen alalle ja on saanut kavereita. Kaikki hyvin siis.
Minä osallistuin opiskelijavappuun joka vuosi Suomessa ollessani. Olin tylsä, aina selvin päin. Toisaalta muiden ei tarvinnut huolehtia siitä, riittääkö rahat taksiin.