Onko autossasi adaptiivinen eli mukautuva vakionopeudensäädin?
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
On. En ottaisi enää autoa ilman adaptiivista vakkaria. Lyömätön varuste maantieajossa ja toimii hyvin myös esim kehätien ruuhkassa.
Muut varusteet mitkä autossa pitää olla ovat avaimeton käynnistys ja sisääntulo, HUD näyttö, kaukokäyttöinen esilämmitys/viilennys ja Apple CarPlay (tai Androidin vastaava jos käyttää Android puhelinta).
Adapt.Vakkari on kyllä ehdoton, todellakin iso parannus.
Avaimmettomaksi en ole autoo laittanut vaikka ominaisuus on, jotenkin en osaa luottaa.
HUD oli entisessä, nykyisessä ei, enkä ole kaivannut. Hyvä näyttö riittää.
Kaukosäätöwebasto on ehdoton.
Tökittävästä näytöstä en tykkää, parempi kunnon kytkimet ja katkaisimet. Tabletin voi tuoda autoon jos sitä tarvii.
Iso muutos oli automaattivaihteisto, mutta onhan se ihan tosi hyvä. Nykyään ei pali manuaaleja enää ole niin vannoutunut kepittäjäkin omaksui.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On. En ottaisi enää autoa ilman adaptiivista vakkaria. Lyömätön varuste maantieajossa ja toimii hyvin myös esim kehätien ruuhkassa.
Muut varusteet mitkä autossa pitää olla ovat avaimeton käynnistys ja sisääntulo, HUD näyttö, kaukokäyttöinen esilämmitys/viilennys ja Apple CarPlay (tai Androidin vastaava jos käyttää Android puhelinta).
Avaimmettomaksi en ole autoo laittanut vaikka ominaisuus on, jotenkin en osaa luottaa.
Tökittävästä näytöstä en tykkää, parempi kunnon kytkimet ja katkaisimet. Tabletin voi tuoda autoon jos sitä tarvii.
Iso muutos oli automaattivaihteisto, mutta onhan se ihan tosi hyvä. Nykyään ei pali manuaaleja enää
Parempi kuin mikään vakionopeudensäädin on opetella oikealla jalalla kevyt painallus ja kohotus. Saa paljon tasaisemman kyydin kuin millään vakionopeudensäätimellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iso muutos oli automaattivaihteisto, mutta onhan se
Kyl toi automaatti jaksaa paremmin seurata tilannetta.
Mulla ainakin rupee vetään suonta jalasta jos kokoajan pitää kaasua olla painamassa.
Vierailija kirjoitti:
Ei. Normaali vakkari riittää oikein hyvin.
Ihan hyvä sekin on, jos ei ole muita tielläkulkijoita.
Jonossa ajamisesta adabtiivinen vakkari tekee huoletonta ja helppoa. Edelläajava huolehtii nopeusrajoituksista.
Kun tottuu niin ilman ei suostu ajamaan.
Mulla on oikea isovarvas adaptiivinen.
Vierailija kirjoitti:
En mä käytä tollasia. Ajan liikenteen ja sään mukaan.
Öö mitä ihmettä? MIkäs vakkarilla mielestäsi estää ajamasta liikenteen ja sään mukaan?
Aivan upea apuväline liiikenteessä. Varsinkin silloin, kun liikennettä on paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten säädät etäisyyden kehällä? Onko jokin tapa itse valita todella haluamansa etäisyys vai onko kaikissa vain valmiit asetukset kuten ainakin V90 Volvossa ja CH-R Toyossa, itse en ole ajanut kuin noilla adaptiivisen vakkarin kanssa. Ajo on todella nykivää verrattuna oikean jalan hienosäätelyyn...
Hyvin helposti. Ainakin VW Passatissa ja Mitsubishi Oullanderissa, joista kokemusta toimii kehällä äärimmäisen mallikkaasti ja hyvin. Mistään nykivyydestä ei ole tietoakaan ja etäisyyttä saa säädettyä napin painalluksella.
En todellakaan itsekään ostaisi enää autoa ilman adaptiivista vakkaria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten säädät etäisyyden kehällä? Onko jokin tapa itse valita todella haluamansa etäisyys vai onko kaikissa vain valmiit asetukset kuten ainakin V90 Volvossa ja CH-R Toyossa, itse en ole ajanut kuin noilla adaptiivisen vakkarin kanssa. Ajo on todella nykivää verrattuna oikean jalan hienosäätelyyn...
Hyvin helposti. Ainakin VW Passatissa ja Mitsubishi Oullanderissa, joista kokemusta toimii kehällä äärimmäisen mallikkaasti ja hyvin. Mistään nyki
Okei. Täytyy kokeilla, kun lähdetään naapurin Passatilla reissuun parin viikon päästä.
Adaptiiviset vakkarit ovat kohta jo muinaisjäänne. Mulla on täysin itsestään ajava autopilot. Ja kyllä, se on ihan laillinen Suomessa ja ei, ei se ole vaarallinen kun se ei toimi jollet ole koko ajan tarkkaavainen ja pidä käsiä kevyesti ratilla.
Vierailija kirjoitti:
On kyllä, mutta en halua sitä käyttää. On jotenkin kammottavaa, että auto kaappaa ajon hallinnan, haluan itse säädellä sekä vauhtia että etäisyyttä edellä ajaviin. Sitäpaitsi ajo on tosi tylsää, jos käyttää mukautuvaa nopeudensäädintä, kaistavahtia ja muuta täyttä automatiikkaa.
Avusteiden käyttäminen tosiaan on omiaan saamaan muunkin liikennetarkkaavaisuuden herpaantumaan. Lisäksi jo lyhyenkin kokemuksen jälkeen voi sanoa kitkarenkaat, takavetoinen sähköauto, jäiset olosuhteet ja adaptiivinen vakkari kombinaatio saattaa saada myös mielenkiintoisia tilanteita aikaiseksi.
Olin juuri tulossa sanomaan samaa VW Passatista kun tuo ylempänä oleva, ettei mitään nykivyyttä havaittavissa adaptiivisessa vakkarissa. Pehmeästi pitää etäisyyden edellä ajavaan. Ja saa tosiaan itse säädettyä, kuinka kaukaa havaitsee edellä ajavan. Olikohan siinä kolme eri etäisyyttä joista voi valita. Tietysti jos laittaa sen kaikista lähimmän, saattaa saada nykivyyden aikaiseksi.
Enkä ole ohituksissakaan havainnut mitään ongelmaa, jos ehtii alkaa mukautua edellä ajavaan niin siirtyessä vasemmalle kaistalle ottaa taas sen oman säädetyn nopeuden ja nostaa siihen.
Tuo pitäisi olla kaikissa autoissa ettei perässäroikkujat pääse puskuriin kiinni. Todella moni ajaa aivan liian lähellä edellä ajavaa, turvavälistä ja jarrutusmatkasta ei tietoakaan.
Vierailija kirjoitti:
Adaptiiviset vakkarit ovat kohta jo muinaisjäänne. Mulla on täysin itsestään ajava autopilot. Ja kyllä, se on ihan laillinen Suomessa ja ei, ei se ole vaarallinen kun se ei toimi jollet ole koko ajan tarkkaavainen ja pidä käsiä kevyesti ratilla.
Kahden vuoden jälkeen alkaa tulemaan parempia itsestään ajavia.
Mutta ei koske suomea.
Kuoppia pitää osata väistää ja talvella lumen peittäessä eivät toimi.
Lentoautotkin yleistyy ennen.
On, tosi kätevä. Ajelen yksin usein 300 km. Nimimerkki. Tyytyväinen 75-v naiskuski.
Vierailija kirjoitti:
Adaptiivinen vakkari on vain "leivottu sisään" siihen autopilottiisi. Ei se siis mihinkään ole siinä kadonnut.
Aivan ehdoton varuste kun ajaa pitkää matkaa. Esim. kun ajaa Helsingistä Tampereelle moottoritietä niin useimmiten ei tarvitse koskea kaasuun tai jarruun kertaakaan koko matkalla. Ja kun tähän yhdistää kaistallapitoavustimen niin lähinnä tarvitsee vain olla kyydissä ja tarkkailla tilannetta. Todella rentouttavaa matkantekoa. En enää ikinä haluaisi olla ilman.
Pitäisi olla sellainen adaptiivinen vakkari, että jos joku ajaa edessä turhaan alinopeutta, niin sen nopeus nousisi! ;)
Vierailija kirjoitti:
On mutta en käytä kun se laittaa kaistavahdin päälle.
Ota kaistavahti pois, se on mullakin inhottava, vetää aina keskiviivalle.