Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En ihmettele jos suurin osa suomalaisista olisi autismin kirjoilla

Vierailija
17.10.2025 |

Koska Suomessa todella monella on vaikeuksia sosiaalisissa tilanteissa, lisäksi täällä on paljon aistiyliherkkiä ihmisiä.

Kommentit (76)

Vierailija
1/76 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo kaikki jännittää ja pelottaa erityisherkkänä vatsa koko ajan sekaisin!Haluan pysyä piilossa,kun pelottaa niin paljon elämä ja ihmiset!

Vierailija
2/76 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinhän se menee,a

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/76 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ou jee! 👴🏻👍🏻🥳🥩🥸

Vierailija
4/76 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todisteita väitteellesi, kiitos.

Vierailija
5/76 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä epäilin joskus että olisin autismin kirjolla mutta minulle sanottiin etten ole.

Kuuluuko autismiin se että on esim pikkutarkka? Että esim kirjat on pakko järjestää pilkuntarkkaan koko ja pituus järjestyksessä jne?

Vai onko se vaan tapa?

Vierailija
6/76 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todisteita väitteellesi, kiitos.

Käy joskus ulkona ja juttele ihmisten kanssa.

Vierailija
7/76 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa suomalaisista ei ole autismin kirjolla. Olen itse ja koen olevani erilainen kuin monet suomalaiset. Koko ikäni olen asunut Suomessa.

Vierailija
8/76 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä epäilin joskus että olisin autismin kirjolla mutta minulle sanottiin etten ole.

Kuuluuko autismiin se että on esim pikkutarkka? Että esim kirjat on pakko järjestää pilkuntarkkaan koko ja pituus järjestyksessä jne?

Vai onko se vaan tapa?

Mistä tahansa ehdottomasta "se on nyt jämpti näin"-asiasta saa nykyään autismidiagnoosin jonkun mielestä. Olen asperger mutta pystyn joustamaan ja kokeilemaan muita tapoja jos jollain onkin ehkä paremmin toimiva ratkaisu asioihin.

Vierailija
9/76 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa suomalaisista ei ole autismin kirjolla. Olen itse ja koen olevani erilainen kuin monet suomalaiset. Koko ikäni olen asunut Suomessa.

Sama. Kyllä ns. "normaalit" ovat keskimäärin ekstroverttejä ja jaksavat hoitaa töiden lisäksi kodin, lapset, harrastukset ja oman ikääntyvät vanhemmat.

Mä en pysty huolehtimaan edes itsestäni.

Vierailija
10/76 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli oletkin ADHD??

Vierailija
11/76 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut vietiin kasvatus neuvolaan 70-luvulla aspergerepäilyn vuoksi Olin lapsena pikku vanha,nauratin psykologeja sanomalla heille että:"onko tämä joku palikkatesti?Kyllä minä osaan palikat laittaa oikeisiin aukkoihin!Tulos:ei autismia mutta erityisherkkyys kyllä.

Vierailija
12/76 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minut vietiin kasvatus neuvolaan 70-luvulla aspergerepäilyn vuoksi Olin lapsena pikku vanha,nauratin psykologeja sanomalla heille että:"onko tämä joku palikkatesti?Kyllä minä osaan palikat laittaa oikeisiin aukkoihin!Tulos:ei autismia mutta erityisherkkyys kyllä.

Unohtui nimimerkki ja se on a.

Vierailija
13/76 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erityisherkkyydessä ja autismissa on kyllä yhtäläisyyksiä.

Vierailija
14/76 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän on tultu, kun erikoisuudesta on tehty muotia ja uusi bisnes (kiitos woken). Tarvitaan asiakkaita, joten lasketaan rimaa ja leimataan kaikki. 

Vierailija
15/76 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vammaisia ovat. 

Vierailija
16/76 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama. Kyllä ns. "normaalit" ovat keskimäärin ekstroverttejä ja jaksavat hoitaa töiden lisäksi kodin, lapset, harrastukset ja oman ikääntyvät vanhemmat.

Minä taas en ole koskaan jaksanut kovin hyvin ohjattuja harrastuksia ja mielestäni on kurjaa, kun nykyään koululaistenkin odotetaan käyvän ohjatuissa harrastuksissa koulutyön lisäksi.

Ohjatuissa harrastuksissa minua ahdistaa niiden pakkotahtisuus ja se, että pitää tehdä sitä mitä kulloinkin käsketään. Kaipaan vapaa-ajallani vapautta.

Vierailija
17/76 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erityisherkkyydessä ja autismissa on kyllä yhtäläisyyksiä.

No sitä ei todettu jokatapauksessa Hyötyisin kunnon  diagnoosista jotta osaisin suhtautua "vammaani"ja hakea tietoa siitä.

Vierailija
18/76 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän lisäksi he pitävät tuosta touhusta, ja kutsuvat sitä *elämäksi*. Minä toki pystyn huolehtimaan itsestäni, ja jos en pysty, niin pystyn omatoimieutanasiaan. Sen sijaan kaikki tuo muu luettelemasi saa minut voimaan pahoin ja toivomaan kuolemaa. Mitä tahansa, mutta ei tuota.

Vierailija
19/76 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vammaisia ovat. 

Onko sinulla joku aivovamma kun puhut pötyä?

Vierailija
20/76 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä on joku tarkoitus. Olen myös aistiherkkä ja hermostoherkkä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kolme