Montako minuuttia ennen töiden aloittamista heräät, etätyöntekijä
Minulla herätyskello soi yleensä 2 minuuttia ennen työpäivän alkua. Merkiksi työpäivän alkamisesta riittää, että Teamsissä palaa vihreä online-pallura. Jos on kokous heti aamusta niin nousen 5 minuuttia ennen, jotta kone ehtii varmasti avautua, jos tuleekin joku Windows-päivitys.
Entäpä mitä kaikkea teette työajalla? Minä käyn suihkussa, pesen pyykkiä, imuroin, kokkaan yms. kotihommia. Onko joku muka niin tunnollinen etätöissä, ettei tekisi mitään omia juttuja työajalla? Aina aamupesut ja hampaiden harjaukset ja ruoanlaitot muka työajan ulkopuolella?
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puoltoistatuntia aiemmin. Hoidan aamutouhut ja menen koiran kanssa lenkille, kun tulen takaisin juon kahvit ja sitten aloitan työt.
Työajalla saatan laittaa pyykkikoneen pyörimään ja laittaa pyykit kuivumaan kun se on valmis. Koiran kanssa käyn lenkillä ja ruokin sen.
Siis käyt työajalla koiran kanssa lenkillä?! Sä varmaan tarkoitit lounastaukoa?
Minulla ainakin juristin työssä on mahdollista pohtia ja jäsennellä asioita mielessään myös koiraa lenkittäessä. Sitten kotiin tullessa suoraan vaan kirjoittamaan työn tulos muistiin.
Koiralenkillä voi myös puhua puheluita, moni jopa osallistuu etäkokouksiin.
Vielä 20 vuotta sitten oli kollegoita, jotka sanelivat tekstejään sihteerin purettavaksi. Näinhän hekin toimivat, rakensivat tekstin mielessään valmiiksi, laittoivat välillä paperille jotain muistiinpanoja tueksi, ja sitten sanelivat suoraan valmiin lopputuloksen.
Ei siis ole mitenkään varmaa, että työpäivä katkeaa siihen lenkittämiseen tai vaikka tiskikoneen tyhjennykseen. On ihan tutkittu juttu, että tuommoinen pieni liikunta päin vastoin aktivoi aivoja myös käsitteellisen ajattelun suhteen. Varmaan evoluution tuottama juttu: ruoan hankinta on edellyttänyt, että ihminen kävelee ja ratkaisee ongelmia ja suunnittelee tekemistään tehokkaasti samaan aikaan. Eli siirtyessäsi kohti metsästyspaikkaa pystyt jo mielessäsi laatimaan suunnitelman, miten siellä toimitaan tehokkaasti.
On ihan nykyajan harhaluulo, että tehokas työ liittyisi tuolissa istumiseen pöydän ääressä. Sillekin on paikkansa, mutta ei siinä koko päivää tarvitse nököttää.
Melko huono provo. Itse nousen 0700, käyn suihkussa, syön rauhassa aamupalan, aloitan työt klo 0800. Noin klo 0945 laitan pyykinpesukoneen päälle ja otan lasin vettä (ensimmäinen tauko) ja jatkan työntekoa. 1130-1215 pidän lounastauon, lämmitän valmiiksi tehdyn ruoan ja ripustan pyykit. 1215-1400 töitä, sittem kahvitauko ja tiskikoneen täyttö joka laitetaan pyörimään. Tähän menee noin 15-20min. Sitten töitä lisää. Työaikani on 7.5h ja sitä tulee aika tarkkaan se. Kun lähden tauolle niin painan itseni tauolle.
Sehän riippuu päivästä. Koneella on oltava viimeistään klo 9 joten joskus varttia aiemmin, joskus olen jo klo 7 koneella ja palaverissa. Päivät eivät ole samanlaisia.
1-2 h ennen herään
tykkään hitaista aamuista
Vierailija kirjoitti:
5 min. Avaan koneen ja laitan kahvin tippumaan, käyn pissillä.
Juon aamukahvit koneen ääressä ja syön samalla. Oikean aamupala-ajan saatan käyttää suihkussa käymiseen tai pyykkikoneen päälle laittamiseen. Ruokatauolla syön nopsaa ja sit vaikka ripustan pyykit. Mut en todellakaan imuroi tms.
Sit v tuttaa kun esimies tekee alle kuuden tunnin päiviä koneella. Aloittelee ysiltä ja lopettelee pahimmillaan kolmelta. Päivällä vielä yli tunnin lounas. Sit valittaa kun ei aika riitä kaikkien hommien tekoon. Vihaks pistää 😡😡😡
Kyylä 😀
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juon aamukahvit koneen ääressä ja syön samalla. Oikean aamupala-ajan saatan käyttää suihkussa käymiseen tai pyykkikoneen päälle laittamiseen. Ruokatauolla syön nopsaa ja sit vaikka ripustan pyykit. Mut en todellakaan imuroi tms.
Sit v tuttaa kun esimies tekee alle kuuden tunnin päiviä koneella. Aloittelee ysiltä ja lopettelee pahimmillaan kolmelta. Päivällä vielä yli tunnin lounas. Sit valittaa kun ei aika riitä kaikkien hommien tekoon. Vihaks pistää 😡😡😡
Entä jos esihenkilö on kokouksessa tai jossakin muussa tapaamisessa? Olen esihenkilö ja minulla on päivän mittaan useita tapaamisia. Usein kone on silloin kiinni. Kalenterini on täysin avoin koko työporukalle eli siitä voi katsoa, missä menen. Esihenkilötyötä ei vo
Jääkö esihenkilölläsi mielestäsi joitakin tehtäviä rästiin tai onko jotenkin hidas esim. matkalaskujen hyväksymisessä? Voitko puhua asiasta hänelle? Kun olin ihan tuore näissä hommissa, joku alainen oli katkera, kun esim.olin lounaskokouksissa kaupungilla. Sen jälkeen olen aina avannut kalenterini ja kertonut, mikä kullakin viikolla on minulla on listalla.
Vierailija kirjoitti:
1-2 h ennen herään
tykkään hitaista aamuista
Minä vietän sen hitaan aamuni työajalla.
Se ei oo omaa aikaa kun on työasiat mielessä kuitenkin
Vierailija kirjoitti:
Tunti tai 1,5 tuntia aiemmin, rakastan rauhallisia aamuja jolloin ei tarvitse kytätä kellosta että mitä ehtii tehdä jotta ei myöhästy bussista.
Lounastauolla käyn lenkillä ja työpäivän aikana luen välillä verkkolehtiä ja saatan maksaa omia laskuja ja varata leffalippuja ja muuta sellaista, kuten tekisin toimistollakin. Kahvitauoilla yleensä irrottaudun koneelta ja teen kymmenisen minuuttia jotain kotihommia, laitan pesukoneen päälle tai jotain muuta mikä ei vie kuin hetken. Eikö olekin mukavaa että työpäivät voivat nykyään olla monella tällaisia sen sijaan että joutuu viettämään työmatkat aamu- ja iltapäiväruuhkissa ja 8 tunnin työpäivän ankeassa toimistossa oman viihtyisän kodin sijaan?
Kuules Ketale, mikä oikeus sulla on palkkaa vastaan hoitaa mitään omia asioita, lefffaa liippuu tilata yms,,oikein kehut miten työajalla hodat omia asioita, mieti jos itse olisit työnantaj,, olisiko ok,, varaa kampaamoon aikaa, soittel viestittää omiaan, on somesa, niitä näitä, EI siitä sulle makseta,,, En ole kuullut kenenkään tuttujeni tekvän noin, itsekin aina aina vain virallisella tai erikseen sovitulla tauolla soittoja mm. huoltofirmaan, vakuutsyhtiä muut jotka vaatii virka-aikaa, ne on hetkessä hoidetut ja siihen ei tarvii työaikaa. sie käytät työajat ja taukoajat omiis, mnet töihin hoitamaan juoksevia asioitasi,, voi vinku vanku ..kun ne maksasi mulle enemmän, ai mistä muka, työttömyys sopisi sulle ja sairuaspäivöraha,,kun et kykene kerran duuniin veltto laista kasa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puoltoistatuntia aiemmin. Hoidan aamutouhut ja menen koiran kanssa lenkille, kun tulen takaisin juon kahvit ja sitten aloitan työt.
Työajalla saatan laittaa pyykkikoneen pyörimään ja laittaa pyykit kuivumaan kun se on valmis. Koiran kanssa käyn lenkillä ja ruokin sen.
Minulla ainakin juristin työssä on mahdollista pohtia ja jäsennellä asioita mielessään myös koiraa lenkittäessä. Sitten kotiin tullessa suoraan vaan kirjoittamaan työn tulos muistiin.
Vielä 20 vuotta sitten oli kollegoita, jotka sanelivat tekstejään sihteerin purettavaksi. Näinhän hekin toimivat, rakensivat tekstin mielessään valmiiksi, laittoivat v
Itse olen huomannut, että parhaat ideat työhön liittyen syntyvät joko salilla tai lenkillä ennen työpäivää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä 20 vuotta sitten oli kollegoita, jotka sanelivat tekstejään sihteerin purettavaksi. Näinhän hekin toimivat, rakensivat tekstin mielessään valmiiksi, laittoivat v
Niinku noin toisella kädellä työntekoa,,koiraa ulkoilutetaan siinä sitten samall teen duunia, pakka pois kasalta, painu sinne minne pi llut kasvaa hel ..iiinnnn oksetat ihan ja kuuleha mahdollisuus sivullisen korviin kulkeutuvia ns. työasioita, ,,onkohan huomioitu, jäsentel sinä vaan unessas ittes työkuntoon
Mikä aivovamma tuolla yhdellä on kun kommenteissa paljon pilkkuja ja pisteitä väärissä paikoissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunti tai 1,5 tuntia aiemmin, rakastan rauhallisia aamuja jolloin ei tarvitse kytätä kellosta että mitä ehtii tehdä jotta ei myöhästy bussista.
Lounastauolla käyn lenkillä ja työpäivän aikana luen välillä verkkolehtiä ja saatan maksaa omia laskuja ja varata leffalippuja ja muuta sellaista, kuten tekisin toimistollakin. Kahvitauoilla yleensä irrottaudun koneelta ja teen kymmenisen minuuttia jotain kotihommia, laitan pesukoneen päälle tai jotain muuta mikä ei vie kuin hetken. Eikö olekin mukavaa että työpäivät voivat nykyään olla monella tällaisia sen sijaan että joutuu viettämään työmatkat aamu- ja iltapäiväruuhkissa ja 8 tunnin työpäivän ankeassa toimistossa oman viihtyisän kodin sijaan?
Kuules Ketale, mikä oikeus sulla on palkkaa vastaan hoitaa mitään omia asioita, lefffaa liippuu tilata yms,,oikein kehut miten työajalla hodat omia asioita, mieti jo
Meidän työssä pitää osata kirjoittaa hyvää ja moitteetonta suomen kieltä. Vaikka tyyppi olisi koko ajan koneella, mutta muiden pitäisi korjata hänen tekstinsä jotenkin ymmärrettävään muotoon, niin turhasta maksaisimme. Tuli vaan mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä jos esihenkilö on kokouksessa tai jossakin muussa tapaamisessa? Olen esihenkilö ja minulla on päivän mittaan useita tapaamisia. Usein kone on silloin kiinni. Kalenterini on täysin avoin koko työporukalle eli siitä voi katsoa, missä menen. Esihenkilötyötä ei vo
Minä ainakin sanoin alaisille eilen jo 14.30, että lähden kauppaan, hyvää viikonloppua. Saldot keikkuu maksimissa ja miinustunteja on pakko ottaa aina kun pystyyy. Siksi lähden usein puoli kolmen aikoihin. Alan työt klo 7, joten klo 16.03 on työpäivä tehtynä. Usein päivä venyy kuitenkin neljään tai yli. Aamulla pitää aloittaa aikaisin, jotta saa jotain tehtyä ennen kuin chat ja puhelin alkavat laulaa.
T.26
3-4 tuntia aiemmin eli neljän, viiden aikaan aamulla. Olen aamuvirkku ja haluan juoda kahvin rauhassa, syödä aamiaista ja käydä kävelyllä tai salilla ennen töiden aloittamista. Jos en käy urheilemassa aloitan työt jo klo 7, muutoin klo 8. Suihkut ym. hoidan ennen töiden aloittamista, mutta joskus pesen pyykkiä tai kokkaan tauolla.
Tuntia ennen on kello herättämässä. Ehtii rauhassa herätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuules Ketale, mikä oikeus sulla on palkkaa vastaan hoitaa mitään omia asioita, lefffaa liippuu tilata yms,,oikein kehut miten työajalla hodat omia asioita, mieti jo
Oletko kännissä tai vammainen, kun et osaa kirjoittaa?
Viis minuuttia niin ehdin käydä vessassa ja pestä hampaat. Aamupalaa syön samalla kun aloittelen työt. Teen usein ruokaa ja kotitöitä samalla kun teen töitä.
Työt tulee tehtyä kuten pitääkin. Kyllä vituttais mennä enää työpaikalle maleksimaan, pyörittelemään peukaloita, mussuttamaan pullaa, kuuntelemaan turhanpäiväisiä höpötyksiä ja katsomaan kun työkaverit pelleilee ikään kuin oltaisiin peruskoulussa. Kaiken lisäksi pitäisi joka aamu käyttää yli tunti valmistautumiseen ja työpaikalle matkustamiseen.
Vierailija kirjoitti:
15-20 min ennen. Kahvinkeitin on ajastimella varustettu, että se alkaa valuttaa kahvia samaan aikaan, kun herätyskello soi. Syön aamiaista ja juon kahvia töitä tehdessä.
Mistä kumpuaa tuollainen kofeiiniriippuvuus 😲
Narkkimeininkiä.
Tunti ennen herään