Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millainen puoliso superälykkäälle?

Vierailija
06.04.2024 |

Jos itse olet huomattavan älykäs tai puolisosi on, niin millaisia olette? Onko yhdistelmä on istunut ja miksi? 

Tarkoitan nyt kognitiivista älykkyyttä, eli sitä, mitä älykkyystesteillä mitataan, "mensa-älykkyyttä". Ja mielellään älykkyyteen liittyen myös laajaa kyvykkyyttä, tietoa ja oppimishalua.

Puolisoni suvussa on silmiinpistävästi huomattavan älykkäitä ihmisiä. He ovat pariutuneet varsin erilaisten ihmisten kanssa.

Onkohan mitään nyrkkisääntöä tai tutkimusta millaiset parisuhteet onnistuvat?  Pitääkö älykkyyden olla suunnilleen samaa tasoa, vai onko parempikin, että puolisot ovat tämän suhteen ihan eri maailmoissa? Tai onko tällä väliä?

Kommentit (67)

Vierailija
21/67 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä älykkyysosamäärä on superälykkäällä? Yli 130?

Tuolla sinänsä ei ole merkitystä, koska ihmiset eivät tiedä älykkyysosamääräänsä. Nettitestit ja mensan testit eivät ole luotettavia. Psykologin luona tutkimuksissa käy harva. Tuolloinkin puhutaan yleensä vaihteluvälistä, jolle älykkyys todennäköisesti asettuu.

Sinänsä itse en pidä 130 vielä kovin kummoisena älykkyytenä. Mensan rajahan se toki on, mutta ei superälykkyyden raja mielestäni. Itsekin tuon ylitän (nuorena käytiin Mensan testissä) ja olen ihan tavis, toisin kuin esim. puolisoni ja lapseni. 

Ap

Mensan testi on psykologin tarkastama. Hän tekee arvion.

Vierailija
22/67 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen älykkyydeltäni sitä tasoa, että pääsisin juuri ja juuri Mensaan - tämä siis testattu tosielämässä, ei nettilomakkeella. Puolisoni ei tiedä älykkyysosamääräänsä, mutta hän on selvästi älykkäämpi kuin minä. Myös lapsistamme on tulossa todennäköisesti minua älykkäämpiä.

Itse haluaisin huomauttaa, että älykkyyttä suurempi merkitys perhe-elämässä on temperamenttipiirteillä. Niitä mahtuu ainakin meidän perheeseemme monenlaisia. Esimerkiksi puolisoni on erittäin aktiivinen ja energinen, mutta samalla erittäin itsepäinen ja ennakkoluuloinen uusia asioita kohtaan. Itse olen hyvin luova, mutta energiatasoiltani selvästi matalampi. Lapset ovat hyvin itsepäisiä ja joustamattomiakin, mutta niinhän lapset helposti ovat. Jokaisella on vähän omat haasteensa. Älykkyys auttaa keksimään keinoja kasvatukseen, mutta toisaalta älykästä lasta ei voi koirakouluttaa, sikäli kuin mitään lasta voi. 

Älykkyyyttä isomp

Kun olet mensatasoa eli sanalla sanoen älykäs, niin oletkos miettinyt asiaa niin että mitäs jos kumppanisi olisi tyhmä? Kestäisitkö sitä? Helppohan sinun noin on sanoa kun kumppanisi on niin älykäs kuin on! Jos olisi älykäs ja impulssikontrolli puuttuisi ja muutenkin olisi hyvin negatiivinen niin eihän siitä mitään tulisi. Toisaalta jos olisi selkeästi yksinkertaisempi niin olisitko edes lähtenyt tutustumaan? Molempi parempi sanon minä. Ja jostain luin että älykkäämmät ajattelevat asioista positiivisemmin ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/67 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kait  superälykäs  sen itse  tietää    =) 

Vierailija
24/67 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykkyysosamäärän sanalliset kuvaukset loppuvat arvoon

130 - huippuälykäs

Vierailija
25/67 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

K i l t t i . P s y y k k i s e s t i t a s a p a  i n o i n e n . Yleensä kun t y h m ä   pyrkii alentamaan ja n ö y r y y t t ä m ä ä n itseään älykkäämpää.

(mikä hitto palstasensuuria vaivaa??)

Vierailija
26/67 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen korkein älykkyysosamäärä on henkilöllä, joka on kelloseppä ammatiltaan. Ihan kelpo ammatti, mutta toisaalta jos ei omaa intohimoa ymmärtää maailmaa, niin keskustelu voi olla aika tylsän puoleista, vaikka älykkyysosamäärä olisi huippukorkea. Jos taas omaa synnynnäisesti erinomaiset kognitiivisesti kyvyt JA intohimon ymmärtää maailmaa, on vaarana, että tulee todelliseksi neroksi, jolloin ei ole vertaistansa seuraa olemassa parisuhdemarkkinoilla, jolloin loogisesti on parempi olla omissa oloissaan.

Vierailija
27/67 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harmonisin parisuhde itsellä syntyi matematiikon kanssa. Meillä ei ole vaikeuksia ymmärtää toisiamme, joten kommunikaatio pelaa. Hän veisi myös varmasti shakissa Satosta kuin märkää riepua.

Shakkikommentilla yrität siis kertoa, että sovellut älykkäälle puolisollesi kumppaniksi, vaikka itse etenet keskivertoälyllä.

Vierailija
28/67 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko älykkyydellä olevan niin tekemistä pariutumisen kannalta kun sen miten vastaan tulevaa tietoa käsittelee.

Vierailija
29/67 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykkäimmät ovat rehellisiä ja puhuvat rehellistä suomea yrittämättä manipuloida vastapuolta ja välttelevät näin tekeviä.

Jos se älykkyys on sitä että puhutaan montaa asiaa ja nostatetaan itseä muilla tai jos luullaan ettei tyhmempi tajua montaa asiaa puhuvaa tai eksytysyrityksiä ja manipulointia niin vähämpä tiedätte elämästä.

Vierailija
30/67 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puolisoni on matemaatikko ja itse olen mielestäni melko tavallinen. Puoliso pitää minua älykkäämpänä kuin itseään. Ehkä tällainen on just hyvä kombo, jossa molemmat arvostavat toistensa älykkyyttä ja muitakin puolia? Tykätään jutella ja harrastetaan samoja asioita, katotaan illalla Netflixistä jotain sarjaa ja hipsutellaan. Ihan normaalia elämää. 

Puolisosi on tarpeeksi älykäs kehuakseen sinua älykkääksi.

Saa hipsuttelua ja annat kakkosta.

Win.win

Vierailija
31/67 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykäs ei roiku  somessa eikä varsinkaan tällaisillä palstoilla. Siis, tämä on väärä foorumi.

Vierailija
32/67 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen meillä se älykäs puoliso, ja mies myöntää sen eikä näe siinä mitään ongelmaa. Ei kolhaise hänen itsetuntoaan, on sillä tavalla vahva henkisesti.

Meillä arkielämässä keskustellaan ja puhutaan ihan arkielämän asioista, ei mistään avaruustieteistä mutta itse itsekseni olen hyvin  tiedonhaluinen ja otsan selvää kiinnostavista asioista ja luen artikkeleita  ja opiskelen lisää koko ajan. Olen ihan pienestä asti ollut kova lukemaan ja maailmankuvani on laajentunut  myös  sitä kautta valtavasti.

Olen  kiinnostunut erilaisista eri kulttuureista kotoisin olevista ihmisistä ja opin heiltä paljon. Teidon- ja oppimisen halua on todella kova. Älylliset haasteet on kiinnostavia.

Nuorena häpesin sitä että olin älykäs ja kun siitä huomautettiin. Olisin halunnut olla "tavis" ja tuntui nololta kun kaveripiiirissä asia tuli esiin eri tilanteissa.  Meillä älykkyys on periytynyt äidiltä ja myös veljeni on hyvin älykäs. Samoin hänen tyttärensä. 

En koskaan ole tehnyt mitään mensa-testejä enkä halua tehdä. En näe mitään pointttia alkaa korostaa sitä mitä olen, se tulee kuitenkin ilmi väkisinkin eri yhteyksissä mutta en halua sillä leveillä. 

Vierailija
33/67 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olitko nyt sittenkään tarpeeksi älykäs että olisit ennen postaamista lukenut aloituksesi uudelleen ja miettinyt miten sen voisi muotoilla niin ettei se herätä ylivertaisuuden tunnetta sekä vihan tunnetta muissa?

Vierailija
34/67 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti älykäs ja osaava ihminen osaa käsitellä kaikenlaisten ihmisten asiat ja energiat sekä kohdata nämä ihmisinä ilman ylivertaisuutta ja tuomitsemista.

Joten: Kun näet esim. vaikeista mt -ongelmista kärsivän, miten suhtaudut?

Kun näet rappioalkoholistin tai -narkkarin miten suhtaudut?

Kun näet vammautuneen tai sairaan ihmisen, miten suhtaudut?

Kun näet jonkun ihmisen mitä et pidä arvoisenasi, miten suhtaudut?

Vierailija
35/67 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti älykkäät eivät tee älykkyydestään mitään numeroa. Ja jos on superälykäs, niin tulee toimeen ihmisen kuin ihmisen kanssa. 

Vierailija
36/67 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajalle tiedoksi:

Se Mensan testi mittaa juuri sitä kognitiivista älykkyyttä. Eli laajaa kyvykkyyttä, tietoa ja oppimishalua. Testi mittaa yleisälykkyyttä, ja sellainen ihminen on yleensä monilahjakas. 

Omituinen käsitys sulla tuosta testistä! 

Vierailija
37/67 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä älykkyysosamäärä on superälykkäällä? Yli 130?

Tuolla sinänsä ei ole merkitystä, koska ihmiset eivät tiedä älykkyysosamääräänsä. Nettitestit ja mensan testit eivät ole luotettavia. Psykologin luona tutkimuksissa käy harva. Tuolloinkin puhutaan yleensä vaihteluvälistä, jolle älykkyys todennäköisesti asettuu.

Sinänsä itse en pidä 130 vielä kovin kummoisena älykkyytenä. Mensan rajahan se toki on, mutta ei superälykkyyden raja mielestäni. Itsekin tuon ylitän (nuorena käytiin Mensan testissä) ja olen ihan tavis, toisin kuin esim. puolisoni ja lapseni. 

Ap

Ja tällä kommentilla paljastitkin itsesi trolliksi. Taviksen äo on nimittäin 100. :D

Mensan virallinen testi on luotettava ja psykologit käyttävät myös samaa testiä. 130 on todellakin kummoinen älykkyys, kun 2% väestöstä sen ainoastaan saavuttaa. Superälykkäitä, eli sinun mittapuulla ilmeisesti jotain äo 150, on niin harvassa, että sellaisten pariutumisesta olisi hieman turhaa keskustella. 

Vierailija
38/67 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti älykkäät eivät tee älykkyydestään mitään numeroa. Ja jos on superälykäs, niin tulee toimeen ihmisen kuin ihmisen kanssa. 

Minä taas ajattelisin, että alhaisella älykkyydellä voi olla jopa helpompaa yrittää tulla toimeen ihmisen kuin ihmisen kanssa. Ei näe niin helposti manipulointia, hyväksikäyttöä, laiskuutta ja ilkeyttä niissä ihmisissä, joissa ne ovat vallitsevina piirteinä.

Älykäs näkee kaavoja ja etsii ratkaisumalleja, ei vain järjen vaan myös tunteen tasolla, jos on saanut asiallisen tunnekasvatuksen.

Vierailija
39/67 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä taas ajattelisin, että alhaisella älykkyydellä voi olla jopa helpompaa yrittää tulla toimeen ihmisen kuin ihmisen kanssa. Ei näe niin helposti manipulointia, hyväksikäyttöä, laiskuutta ja ilkeyttä niissä ihmisissä, joissa ne ovat vallitsevina piirteinä.

Älykäs näkee kaavoja ja etsii ratkaisumalleja, ei vain järjen vaan myös tunteen tasolla, jos on saanut asiallisen tunnekasvatuksen.

Mikä olisi ratkaisumalli tälle sivustolle nostatetuista samoista vanhoista aiheista jotka toistuvat muutaman vuoden välein?

Vierailija
40/67 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se, että tulee toimeen, ei tarkoita sitä, että olisi miellyttävää olla kaikkien seurassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän yksi