Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millainen puoliso superälykkäälle?

Vierailija
06.04.2024 |

Jos itse olet huomattavan älykäs tai puolisosi on, niin millaisia olette? Onko yhdistelmä on istunut ja miksi? 

Tarkoitan nyt kognitiivista älykkyyttä, eli sitä, mitä älykkyystesteillä mitataan, "mensa-älykkyyttä". Ja mielellään älykkyyteen liittyen myös laajaa kyvykkyyttä, tietoa ja oppimishalua.

Puolisoni suvussa on silmiinpistävästi huomattavan älykkäitä ihmisiä. He ovat pariutuneet varsin erilaisten ihmisten kanssa.

Onkohan mitään nyrkkisääntöä tai tutkimusta millaiset parisuhteet onnistuvat?  Pitääkö älykkyyden olla suunnilleen samaa tasoa, vai onko parempikin, että puolisot ovat tämän suhteen ihan eri maailmoissa? Tai onko tällä väliä?

Kommentit (67)

Vierailija
41/67 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mensan jäsen, matemaatikko, DI ja fyysikko ja kielinero, kaikki samassa persoonassa, tarvitsee rinnalleen maalaisjärjen omaavan puolison. Muuten olla hukassa. Kokemusta on!

Vierailija
42/67 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä älykkyysosamäärä on superälykkäällä? Yli 130?

Tuolla sinänsä ei ole merkitystä, koska ihmiset eivät tiedä älykkyysosamääräänsä. Nettitestit ja mensan testit eivät ole luotettavia. Psykologin luona tutkimuksissa käy harva. Tuolloinkin puhutaan yleensä vaihteluvälistä, jolle älykkyys todennäköisesti asettuu.

Sinänsä itse en pidä 130 vielä kovin kummoisena älykkyytenä. Mensan rajahan se toki on, mutta ei superälykkyyden raja mielestäni. Itsekin tuon ylitän (nuorena käytiin Mensan testissä) ja olen ihan tavis, toisin kuin esim. puolisoni ja lapseni. 

Ap

Mensan testi, se pääsykoetesti, on psykologien käyttämä ja testitulokset lukee psykologi. Kyllä se on yhtä luotettava kuin että kävisi psykologin luona konkreettisesti. Oli ainakin silloin vuonna kivi ja keppi kun itse siinä kävin. Tulos oli 151 keskihajonnalla 48. Nyt taitaa testi olla eri, ainakin keskihajonta on eri. 

Mensan jäsen ei ole välttämättä joku "superälykäs". Jäseneksi pääsee joka 50:s. Eli aika yleinen älykkyyden taso kyllä. 

Mun puoliso on varmaan jonkun verran vähemmän älykäs. Minä olin hyvä koulussa, hän meni rimaa hipoen. Aika usein tulee tilanteita ettei hän vaan hokaa jotain asiaa. Ja mun pitää odottaa. Antaa huomaamaton vinkki. Usein nämä liittyy käytännön asioiden suunnitteluun (esim, hän maalaisi itsensä nurkkaan, eikä huomaisi ennen kuin on liian myöhäistä). Tai joku käyttöohjeen / kasausohjeen lukeminen, minä löydän sieltä asian nopeammin kuin hän. Hän ei osaa etsiä oikeaa alaotsikkoa, josta tarvitsemamme asia löytyisi. Voi toki olla ettei vaan ole käytännön ihminen, tai on muuten vaan hitaampi lukemaan / laskemaan.

Hänen kanssa voi kyllä keskustella muutoin älykkäästi - hänellä on ns sydämensivistystä, ja osaa lukea ihmisiä hyvin. 

- Hän on mies, minä olen nainen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/67 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se jossakin välissä tulee esiin, valitettavasti. Äskettäin juteltiin niitä näitä. Yhtäkkiä tajusimme, että yksi porukasta oli pudonnut jutusta, aviomies ja poika yrittivät selittää hänelle. Pojan katseen avoin hölmistys siitä, että äiti ei ymmärtänyt meidän muiden mielestä simppeliä juttua riipaisi. Suhteeseen hiipii yksinäisyys hiljalleen.

Vierailija
44/67 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen meillä se älykäs puoliso, ja mies myöntää sen eikä näe siinä mitään ongelmaa. Ei kolhaise hänen itsetuntoaan, on sillä tavalla vahva henkisesti.

Meillä arkielämässä keskustellaan ja puhutaan ihan arkielämän asioista, ei mistään avaruustieteistä mutta itse itsekseni olen hyvin  tiedonhaluinen ja otsan selvää kiinnostavista asioista ja luen artikkeleita  ja opiskelen lisää koko ajan. Olen ihan pienestä asti ollut kova lukemaan ja maailmankuvani on laajentunut  myös  sitä kautta valtavasti.

Olen  kiinnostunut erilaisista eri kulttuureista kotoisin olevista ihmisistä ja opin heiltä paljon. Teidon- ja oppimisen halua on todella kova. Älylliset haasteet on kiinnostavia.

Nuorena häpesin sitä että olin älykäs ja kun siitä huomautettiin. Olisin halunnut olla "tavis" ja tuntui nololta kun kaveripiiirissä asia tuli esiin eri tilanteissa.  Meillä älykkyys on periytynyt äidiltä ja my

Minulla muuten samaa settiä joka rivi, paitsi viimeinen kappale. Mensan testiin menin kun eräs piti minua jatkuvasti tyhmänä. Menin vain näyttääkseni, etten ole. Kukaan kaveri ei tiedä että olen joskus mensaan kuulunut, vain puoliso tietää ja lähiperhe. Ei sillä tarvitse leveillä. :) Ja täällähän ollaan kasvottomia. 

Vierailija
45/67 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olitko nyt sittenkään tarpeeksi älykäs että olisit ennen postaamista lukenut aloituksesi uudelleen ja miettinyt miten sen voisi muotoilla niin ettei se herätä ylivertaisuuden tunnetta sekä vihan tunnetta muissa?

Kasvottomalla palstalla? Mitä väliä, jos täällä muissa herää joku tunne, joka on lähinnä huonoon itsetuntoon tai kateuteen viittaavaa? Ei ollut kyse haukkumista tai nimittelystä. Jos loukkaantuu toisen tositarinasta itsestään, niin se on ihan oma ongelma.

Tosielämässä eri juttu. 

- eri 

Vierailija
46/67 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mensan jäsen, matemaatikko, DI ja fyysikko ja kielinero, kaikki samassa persoonassa, tarvitsee rinnalleen maalaisjärjen omaavan puolison. Muuten olla hukassa. Kokemusta on!

Saattaahan hänellä itselläänkin olla vaikka kuinka paljon maalaisjärkeä!! Ei huippuälykkyys ole välttämättä pois mistään muusta. Toisinaan on, mutta ei huippuälykkyys mikåän diagnoosi tai sairaus sentään ole. 

Vierailija
47/67 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olitko nyt sittenkään tarpeeksi älykäs että olisit ennen postaamista lukenut aloituksesi uudelleen ja miettinyt miten sen voisi muotoilla niin ettei se herätä ylivertaisuuden tunnetta sekä vihan tunnetta muissa?

Mitenköhän tästä asiasta kysyminen saa tuollaisia tunteita aikaan? Eihän ap edes sanonut itse olevansa huippuälykäs.

Vierailija
48/67 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rikas nainen on paras kumppani älykkäälle. 

Rikkaat eivät ole älykkäimpiä. Tutkittu juttu.

En sellaista väittänytkään. Totesin vain että rikas nainen on älykkäälle paras kumppani. Voi olla että et kykene ymmärtämään sitä rajallisella kapasiteetillasi.

Vierailija
49/67 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mensan testi, se pääsykoetesti, on psykologien käyttämä ja testitulokset lukee psykologi. Kyllä se on yhtä luotettava kuin että kävisi psykologin luona konkreettisesti.

No johan on potaskaa. Kavereiden kanssa kävimme 90-l Mensan testitilaisuudessa ja eihän se testi ollut kummoinen, vaan erittäin yksipuolinen ja lyhyt. Moni meistä ylitti Mensan rajan. 

Onhan psykologien tekemä älykkyystutkimus (Wais) huomattavasti laajempi, eikä senkään tulosta kukaan suomalainen psykologi pidä minään kiveen kirjoitettuna totuutena.

T. Psykologi

Vierailija
50/67 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep kumppanini on älykkäämpi, mutta minä kerron hänelle, että hänen paitansa on väärin päin :D

Vierailija
51/67 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen on oma yksilönsä. Minä olen tavis ja yritän pärjäillä.

Vierailija
52/67 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko älykkyydellä olevan niin tekemistä pariutumisen kannalta kun sen miten vastaan tulevaa tietoa käsittelee.

Mitä tällä tarkoitat? Älykkyyshän on tiedon käsittelyä. Vai tarkoitatko, miten käsittelee sitä tietoa, että toinen ei osaa käsitellä tietoa tai vastaavasti osaa itseä paremmin.

Itse olen ihan normifiksu. Yritin joskus seurustella miehen kanssa, joka oli tyhmä. Eihän siitä mitään tullut, en sietänyt häntä. Hän olisi sanojensa mukaan sietänyt minua, mitä ihmettelen. Ei varmaan tajunnut, kuinka usein tuli tilanteita, joissa ajattelumme oli erilaista.

Vierailija
53/67 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykkäiden kannattaa ottaa hieman erilaisia. Esim. samalle tutkimusalalle ei mahdu monta sisarusta, mutta vähän eri aloille voi mahtua. Tai jostain voi tulla taitava urheilija samalla kun käy muunlaisissa töissä.

Seuraavissa sukupolvissa on taas mahdollisuuksia pärjätä.

Vierailija
54/67 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ottaako puolison tunnetarpeisiin jos sellaisia on, eli vähemmän älyllinen, "lämmin" käy, vai tasaveroiseksi kumppaniksi kaikkiin juttuihin. 

Vierailija
55/67 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mensan testi, se pääsykoetesti, on psykologien käyttämä ja testitulokset lukee psykologi. Kyllä se on yhtä luotettava kuin että kävisi psykologin luona konkreettisesti.

No johan on potaskaa. Kavereiden kanssa kävimme 90-l Mensan testitilaisuudessa ja eihän se testi ollut kummoinen, vaan erittäin yksipuolinen ja lyhyt. Moni meistä ylitti Mensan rajan. 

Onhan psykologien tekemä älykkyystutkimus (Wais) huomattavasti laajempi, eikä senkään tulosta kukaan suomalainen psykologi pidä minään kiveen kirjoitettuna totuutena.

T. Psykologi

Höpöhöpö. Ai oikein kavereiden kanssa kävitte jep jep. Mikä sinusta on lyhyt testi? Kerro lisää, tiedä vaikka olisin ollut paikalla testaamassa.

Vierailija
56/67 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä älykkyysosamäärä on superälykkäällä? Yli 130?

Tuolla sinänsä ei ole merkitystä, koska ihmiset eivät tiedä älykkyysosamääräänsä. Nettitestit ja mensan testit eivät ole luotettavia. Psykologin luona tutkimuksissa käy harva. Tuolloinkin puhutaan yleensä vaihteluvälistä, jolle älykkyys todennäköisesti asettuu.

Sinänsä itse en pidä 130 vielä kovin kummoisena älykkyytenä. Mensan rajahan se toki on, mutta ei superälykkyyden raja mielestäni. Itsekin tuon ylitän (nuorena käytiin Mensan testissä) ja olen ihan tavis, toisin kuin esim. puolisoni ja lapseni. 

Ap

Mensan testi, se pääsykoetesti, on psykologien käyttämä ja testitulokset lukee psykologi. Kyllä se on yhtä luotettava kuin että kävisi psykologin luona konkreettisesti. Oli ai

Tästäkin näkee että ison älykkyysosamäärän saanut voi olla tyhmä. Keskihajonta oli silloin tietenkin 24 ja mensan raja oli tietenkin 2 keskihajonnan päässä keskiarvosta eli 148. Pitäisi nyt tuolla älyllä tajuta että 48 ei voi olla keskihajonta. Jos niin olisi ollut, mensan raja olisi ollut 196

Vierailija
57/67 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet tavis, joka kuitenkin kirjoitti ketjun järkevimmän kommentin.

Vierailija
58/67 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

orgasmien eväämisti harrastava harry potter fani

Vierailija
59/67 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies on älykäs, minä en älykäs mutta ahkera. Ollaan molemmat päästy ammatillisesti pitkälle, 6000k kuukausipalkoille. Puoliso älykkyydellä, minä todella kovalla työllä. Meillä on rakkautta, mukavaa yhdessä ja samanlainen huumorintaju. Ei puolisoa haittaa, ettei vaimonsa ole kovin fiksu. 

Vierailija
60/67 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet tavis, joka kuitenkin kirjoitti ketjun järkevimmän kommentin.

Mutta eihän tavisten tilannetta kysytty. Vaikka jokainen on oma yksilönsä, saattaa silti olla tutkimustietoa asiasta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kaksi