Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millainen puoliso superälykkäälle?

Vierailija
06.04.2024 |

Jos itse olet huomattavan älykäs tai puolisosi on, niin millaisia olette? Onko yhdistelmä on istunut ja miksi? 

Tarkoitan nyt kognitiivista älykkyyttä, eli sitä, mitä älykkyystesteillä mitataan, "mensa-älykkyyttä". Ja mielellään älykkyyteen liittyen myös laajaa kyvykkyyttä, tietoa ja oppimishalua.

Puolisoni suvussa on silmiinpistävästi huomattavan älykkäitä ihmisiä. He ovat pariutuneet varsin erilaisten ihmisten kanssa.

Onkohan mitään nyrkkisääntöä tai tutkimusta millaiset parisuhteet onnistuvat?  Pitääkö älykkyyden olla suunnilleen samaa tasoa, vai onko parempikin, että puolisot ovat tämän suhteen ihan eri maailmoissa? Tai onko tällä väliä?

Kommentit (67)

Vierailija
1/67 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmonisin parisuhde itsellä syntyi matematiikon kanssa. Meillä ei ole vaikeuksia ymmärtää toisiamme, joten kommunikaatio pelaa. Hän veisi myös varmasti shakissa Satosta kuin märkää riepua.

Vierailija
2/67 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä molemmat älykkäitä. Keskustelut parhaita älykkään kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/67 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan mitä odottaa parisuhteelta. Jos odottaa tasapainoista keskustelua niin sama älykkyystaso on välttämätön. Jos haluaa työhevosta niin ahkeruus ominaisuutena on tärkeämpi.

Vierailija
4/67 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyrkkisääntö on että turpaan tulee...

Vierailija
5/67 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin luulen, että tässä on tosiaan hirveästi vaihtelua. Osaa voi ehkä myös vastakohdatkin tasapainottaa. Mieheni on Mensan jäsen, aika pedantti luonne ja äärimmäisen kyvykäs oppimaan. Itse taas olen asteen boheemi, perus älyllä varustettu. Hyvin viihdytty yhdessä jo reippaasti yli 10 vuotta. Mielenkiintoinen keskustelunaloitus kyllä 😄

Vierailija
6/67 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä älykkyysosamäärä on superälykkäällä? Yli 130?

Vierailija
7/67 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi, että suurin piirtein älykkyydeltään samantasoiset ihmiset parhaiten viihtyisivät keskenään, mutta  varmasti myös ihmisen tausta ja perusluonne vaikuttaa paljon.

Itse en koe olevani erityisen älykäs, hyvin tavallinen tallaaja ja varmasti ex älykkyydeltään oli ainakin yhtä näppärä, mutta kyllä usein ajattelin, miten voit olla noin tyhmä, hänellä oli hyvin traumaattinen tausta, toisaalta hän koki huonommuutta ja toisaalta odotti palvelua, kiinnostunut hän oli vain hyvin rajatuista asioista, jotenkin peläten uutta ja varsinkin pettymyksiä uuden suhteen. Koin hänen hänen traumojensa rajoittavan hänen älyään ja sen käyttöä. 

Vierailija
8/67 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen älykkyydeltäni sitä tasoa, että pääsisin juuri ja juuri Mensaan - tämä siis testattu tosielämässä, ei nettilomakkeella. Puolisoni ei tiedä älykkyysosamääräänsä, mutta hän on selvästi älykkäämpi kuin minä. Myös lapsistamme on tulossa todennäköisesti minua älykkäämpiä.

Itse haluaisin huomauttaa, että älykkyyttä suurempi merkitys perhe-elämässä on temperamenttipiirteillä. Niitä mahtuu ainakin meidän perheeseemme monenlaisia. Esimerkiksi puolisoni on erittäin aktiivinen ja energinen, mutta samalla erittäin itsepäinen ja ennakkoluuloinen uusia asioita kohtaan. Itse olen hyvin luova, mutta energiatasoiltani selvästi matalampi. Lapset ovat hyvin itsepäisiä ja joustamattomiakin, mutta niinhän lapset helposti ovat. Jokaisella on vähän omat haasteensa. Älykkyys auttaa keksimään keinoja kasvatukseen, mutta toisaalta älykästä lasta ei voi koirakouluttaa, sikäli kuin mitään lasta voi. 

Älykkyyyttä isompi merkitys parisuhteessa on mielestäni impulssikontrollilla ja ennen kaikkea positiivisella asenteella kumppania ja maailmaa kohtaan.

Vierailija
9/67 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä älykkyysosamäärä on superälykkäällä? Yli 130?

Tuolla sinänsä ei ole merkitystä, koska ihmiset eivät tiedä älykkyysosamääräänsä. Nettitestit ja mensan testit eivät ole luotettavia. Psykologin luona tutkimuksissa käy harva. Tuolloinkin puhutaan yleensä vaihteluvälistä, jolle älykkyys todennäköisesti asettuu.

Sinänsä itse en pidä 130 vielä kovin kummoisena älykkyytenä. Mensan rajahan se toki on, mutta ei superälykkyyden raja mielestäni. Itsekin tuon ylitän (nuorena käytiin Mensan testissä) ja olen ihan tavis, toisin kuin esim. puolisoni ja lapseni. 

Ap

Vierailija
10/67 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on ihanaa että mieheni on älykäs. Hän taas sanoo että minussa on muita hyviä puolia ei hän tarvitse koulutodistustani.

Vierailija
11/67 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikas nainen on paras kumppani älykkäälle. 

Vierailija
12/67 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnellisimmissa parisuhteissa nainen on miestä hieman älykkäämpi ja mies kuvittelee olevansa naista hieman älykkäämpi.

Vierailija
13/67 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisi olla että sama keskihajonnan (15 pinnaa) sisällä voi olla niin ymmärtää parhaiten toisiaan.

Vierailija
14/67 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaiselle, joka tekee älykkyydestään ison numeron, samankaltainen puoliso on hyvä.

Vierailija
15/67 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tietenkin sellainen superjohdateltavissa ja supermanipuloitavissa oleva jolle voit jokapäivä näyttää kuinka super olet joka asiassa, paitsi aidosta rakkaudesta et tiedä.. vielä.

Vierailija
16/67 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolisoni on matemaatikko ja itse olen mielestäni melko tavallinen. Puoliso pitää minua älykkäämpänä kuin itseään. Ehkä tällainen on just hyvä kombo, jossa molemmat arvostavat toistensa älykkyyttä ja muitakin puolia? Tykätään jutella ja harrastetaan samoja asioita, katotaan illalla Netflixistä jotain sarjaa ja hipsutellaan. Ihan normaalia elämää. 

Vierailija
17/67 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rikas nainen on paras kumppani älykkäälle. 

Rikkaat eivät ole älykkäimpiä. Tutkittu juttu.

Vierailija
18/67 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onnellisimmissa parisuhteissa nainen on miestä hieman älykkäämpi ja mies kuvittelee olevansa naista hieman älykkäämpi.

Kaikki miehet eivät ole sokeita.

Vierailija
19/67 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme tavanneet yliopistossa. Minä työskentelen lasten parissa, mies kehityksen ja numeroiden.

Lähtökohta oli minä halusin varakkaan miehen, puolisoni kauniin. Tämän kerroin, ennen kuin suostuin kihlaukseen. Kummallakin oma tunnustus. Rakastamme toisiamme ja litto on onnellinen. Ollaan oltu yhdessä yli 25 v, mm asuttu monessa eri maassa, maanosissa, joissa puoliso on tienannut isoja rahoja 

Mies on sanonut käyttää päivällä niin paljon aivoja. Kotona on kiva miettiä miten hoitaa pyykkejä, ihastella lasten piirustuksia jne.

Hänellä on selkeä koti-isä ja sitten on töissä oma työntekijänä

Vierailija
20/67 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tällä hetkellä sinkku. Hyvin vaikeaa kohdata ketään, jonka kanssa synkkaisi.