Jäikö sinulta hoitamatta lapsena jokun terveysasia joka häiritsee edelleen?
Esimerkiksi hoitamaton skolioosi, hampaat tai muuta?
Itsellä silmien piilokarsastus ja sen aiheuttama toisen silmän toiminnallinen heikkonäköisyys, olisi todennäköisesti voitu hoitaa lapsena laseilla ja harjoitteilla jos olisi huomattu. Nyt liian myöhäistä.
Kommentit (90)
Astma todettiin vasta 25-vuotiaana, vaikka jälkikäteen ajateltuna on ollut jo alle 10-vuotiaasta.
Kortisonia käytettiin niin vahvana ja niin paljon iholla, että on osassa paikkoja aivan erilainen kuin muualla enkä mielellään enää käytä kortisonia, koska näen jo lyhyessäkin ajassa miten huonosti iho reagoi siihen.
Sinne päin kotihoidon tuloksena jäi leikkauksesta ruma arpi.
Allergiatestit jätettiin tekemättä, koska ei kuulema ole hyötyä.
Se kerta kun olin viikonloppuna niin huono-oloinen, että piti lähteä päivystykseen. Melkein päivystyksessä ollessa: "Oletko varma, että tarvitset lääkäriä? Voitaisko kääntyä kotiin?"
Kuukautiskivut.
Voisin jatkaa vielä vaikka kuinka. Kerrottakoon, että tuo ei luonut kovin kummoista pohjaa itsestä huolehtimiselle. Välillä yhä on hankala ajatella, että tietyt asiat eivät vain ole niin kuin ovat vaan niille voisi tehdä jotain.
Selän paha akne, syömishäiriö (perheenjäsenen seksuaalisen ahdistelun seuraus), masennus, PTSD, yleinen ahdistuneisuushäiriö, hampaidenpesu, aliravitsemus, jonka tuloksena rintojen kehityshäiriö (ovat eriparia ja roikkuvat), kammottava määrä raskausarpia...
Ainoa asia missä kävi tuuri oli se, että syljen koostumus suojasi hampaita. Jollain ihmeellä ja kummalla selvisin siis suhteellisen hyvien hampaiden kanssa aikuisikään, ja sitten jo itse aloin ymmärtää niistä huolehtimisen tärkeyden.
Vanhempani luonnollisesti eivät jaksa enää edes puhua laiminlyönneistä, koska se on kuulemma liian raskasta. Sattuneista syistä katson parhaaksi olla olematta tekemisissä heidän kanssaan.
Vierailija kirjoitti:
Piilokarsastus toisessa silmässä,kun sain 16vuotiaana lukulasit optikko tyrmistyi ettei silmiäni oltu ikinä aiemmin tutkittu eikä määrätty laseja.
Minulla myös, turhaan yritettiin löytää vanhoista potilastiedoista lapsiuden hoitotietoja, niitä ei ollut. Lapsuudesta asti päänsärkyä.
Yksi mistä ei paljon puhuta on se miten tylysti ja kovakouraisesti lapsia kohdeltiin etenkin hammashoidossa ennen vanhaan. Ei puudutettu kunnolla tai lainkaan, tosi kovakouraiset otteet ja jos itkit kivusta niin tiuskittiin vaan että paikallaan. Ei ihme että tietyissä sukupolvissa on niin paljon hammaslääkäripelkoisia aikuisia, kun on lapsena porattu puuduttamatta.
Masennus lukioiässä. Mietin jopa joskus, että oliko mun nuoruudessa ihan yhtä paljon masennusta ja ahdistuneisuutta ku nykyään, mutta siitä ei vain puhuttu eivätkä vanhemmat vaatineet nuorille terapiaa yms. Piti ihan piilotella ja olla puhumatta masennuksesta.
purenta ja hampaiden oikominen ja nuorempans myös hampaiden puhdistus.
Vierailija kirjoitti:
Masennus lukioiässä. Mietin jopa joskus, että oliko mun nuoruudessa ihan yhtä paljon masennusta ja ahdistuneisuutta ku nykyään, mutta siitä ei vain puhuttu eivätkä vanhemmat vaatineet nuorille terapiaa yms. Piti ihan piilotella ja olla puhumatta masennuksesta.
Oli todellakin masennusta, ahdistusta, syömishäiriöitä. Ei sellaisista vaan puhuttu, saati että olisi nähty sairauksina ja varattu lääkäriaikaa. Iso osa siitä räjähdyksestä mikä mt-ongelmissa nuorilla nähdään on myös sitä että hoitoon hakeudutaan helpommin.
Vierailija kirjoitti:
Meilläkään ei valvottu hampaiden pesua. Kaikilla lapsilla reikäiset hampaat ja kahdella aivan vinot, kun äidin mielestä oli ok antaa 8 vuotiaan päättää, laitetaanko hammasraudat 🙄
harmittaisi ihan jo taloudellisista syistä, lapsena hampaat ja muut hoidetaan käytännössä ilmaiseksi mutta aikuisena hoidon saaminen on paljon vaikeampaa ja kalliimpaa!
Lääkäri yritti penkoa potilastiedoista merkintää murtumasta, eikä meinannut mennä jakeluun se, ettei tietoja löydy, koska vaivan takia ei ole käyty lääkärissä.