Jäikö sinulta hoitamatta lapsena jokun terveysasia joka häiritsee edelleen?
Esimerkiksi hoitamaton skolioosi, hampaat tai muuta?
Itsellä silmien piilokarsastus ja sen aiheuttama toisen silmän toiminnallinen heikkonäköisyys, olisi todennäköisesti voitu hoitaa lapsena laseilla ja harjoitteilla jos olisi huomattu. Nyt liian myöhäistä.
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Selkä. Kävelin kuulemma hassusti. Ei kipuillut. Naksahti vielä moottorikelkkaillan kyydissä ojanpenkkan. Ei tuntoa, ei kipuiluja. Fyssari sanoi kakskymppisenä sen olevan kiero kuin mikä. Mutta kumman hyvin toimii.
3-kymppisenä kivut ja oireilu alkoi. Eihän se nyt lapsi tiedä, et se pieni jumppaohje. Olisi vaatinut koululääkäriltä kontrollia. Eikä sitä, et kun selkä naksahtaa kypärään asti kovaa kuuluen. Et se pitäs tohtorin tsekata. Kun siinä ei mitään tuntoo ollut.
Istun oudosti ja kävelen kummasti.
Osteopaatti hoitaa selän kuntoon. Suosittelen. Olen hoidattanut pahan skolioosin. Oli voimakkaita kipuja jotka poistui.
Lättäjalka. Muistan että sain siihen ohjeet, mutta en noudattanut niitä. Vanhempien olisi pitänyt valvoa, että oikeasti teen ne. Eivät varmaan jaksaneet kun oli niin monta muutakin lasta...
Vierailija kirjoitti:
Lättäjalka. Muistan että sain siihen ohjeet, mutta en noudattanut niitä. Vanhempien olisi pitänyt valvoa, että oikeasti teen ne. Eivät varmaan jaksaneet kun oli niin monta muutakin lasta...
Tähänkin osteopaatti auttaa ja hoitaa kuntoon. Samoin muissa erilaisissa kehon ongelmissa. Joku edellä kertoi lantion virheasennosta.
Lämmin suositus.
Meilläkään ei valvottu hampaiden pesua. Kaikilla lapsilla reikäiset hampaat ja kahdella aivan vinot, kun äidin mielestä oli ok antaa 8 vuotiaan päättää, laitetaanko hammasraudat 🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähänkin osteopaatti auttaa ja hoitaa kuntoon. Samoin muissa erilaisissa kehon ongelmissa. Joku edellä kertoi lantion virheasennosta.
Lämmin suositus.
Tosiaanko aikuisiällä voi vielä korjata, vaikka lapsuudessa jo havaittu? Luulin että aikuisena voi korjata vain aikuisiän lattajalkaa (ilmeisesti virallinen nimi onkin "latta").
Mielenterveys oli täysin hajalla. Kerran kävin kouluterkkarilla, mutta asia ei edennyt, koska minun olisi pitänyt olla oma-aloitteinen ja varata itse aika jonnekin psykologille.
Vierailija kirjoitti:
En ole saanut d-vitamiinia ja epäilen sitä osasyyksi myöhemmin puhjenneeseen autoimmuunisairauteen tyypin 1 diabetes.
Itselläni taas oli hemoglobiinit alhaiset koko lapsuuden, mutta sen sijaan että tämän syytä olisi tutkittu, oli äidin tärkeämpää pitää meteliä kuinka meillä kyllä syödään niin monipuolisesti ettei voi olla jne.
Olivat alhaiset varhaisaikuisuuteen asti, kunnes alkoi pikkuhiljaa tulla muitakin oireita. Keliakia-diagnoosin sain parikymppisenä. Kun ruokavaliohoito tehosi, niin ekaa kertaa ikinä oli hb normaalilukemissa.
Hampaidenpesu oli huonoa, äiti ei pessyt kunnolla ja ohjeistuskin oli suunnilleen että purupinnat hangataan. Sitten tuli paljon reikiä.
Vierailija kirjoitti:
No mutta eihän noille kaikille olisi voinut edes tehdä mitään ja joskus joku leikkaus voi tehdä tilanteen huonommaksi kuin se rttä jätetään leikkaamatta. Ymmärrän kyllä, jos on vaikka paha akne ollut ja sitä ei ole hoidettu ja on jäänyt henkisiä ja fyysisiä arpia.
Musta taas tuntuu että on oikeasti huomattu ja hoidettu vain pahimmat tapaukset ja muita ei ole edes seurattu. Esimerkiksi lasten silmät kyllä tutkitaan ja yleiset ongelmat pitäisi huomata siellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selkä. Kävelin kuulemma hassusti. Ei kipuillut. Naksahti vielä moottorikelkkaillan kyydissä ojanpenkkan. Ei tuntoa, ei kipuiluja. Fyssari sanoi kakskymppisenä sen olevan kiero kuin mikä. Mutta kumman hyvin toimii.
3-kymppisenä kivut ja oireilu alkoi. Eihän se nyt lapsi tiedä, et se pieni jumppaohje. Olisi vaatinut koululääkäriltä kontrollia. Eikä sitä, et kun selkä naksahtaa kypärään asti kovaa kuuluen. Et se pitäs tohtorin tsekata. Kun siinä ei mitään tuntoo ollut.
Istun oudosti ja kävelen kummasti.
Osteopaatti hoitaa selän kuntoon. Suosittelen. Olen hoidattanut pahan skolioosin. Oli voimakkaita kipuja jotka poistui.
no ei se selkää suorista, voi toki oireita ja asentovirheitä korjata. Skolioosi hoidetaan korsettihoidolla kasvuiässä tai joskus leikkauksella.
Migreeni. Sain täysi-ikäisenä siihen lääkkeet vaikka kohtaukset alkoivat ekalla luokalla. En vaan ymmärrä, mikseivät vanhemmat vieneet tästä asiassa lääkäriin.
Vierailija kirjoitti:
Laiska silmä. Vanhemmat olivat huomanneet, että näkökyvyssäni on puutteita. Neuvolassa ei uskottu. Ns. lappuhoito aloitettiin liian myöhään. Nyt oikeassa silmässä niin huono näkö, että en pysty sen kanssa lukemaan, en voi ajaa kuin AB-luokan ajo-oikeuksia vaativia ajoneuvoja, enkä voi työllistyä mihinkään hyvää näkökykyä vaativaan työhön.
Mulla myös vanhemmat huomaai että jokin näössä on pielessä mutta eivät maininneet neuvolassa tai vieneet lekurille
Harmittaa ettei mun ällävikaa korjattu lapsena. R:n takia kävin puheopetuksessa mutta L on edelleen outo
Minulla oli jotain vikaa varpaissa lapsena. Ne olivat usein kipeät ja kun lähdin liikkeelle niin varpaat naksahtelivat kuuluvasti. Tämä oli sairaanhoitaja-äitini mielestä tavattoman hauskaa ja hän jaksoi sitä aina nauraa.
Nyt viisikymppisenä minulla on varpaissa kivulias nivelrikko. En tiedä olisiko sitä voinut ennaltaehkäistä, hoitaa tai lieventää, mutta ainakin pilkkaamisen olisi voinut jättää väliin.
Sh.äiti pilkkasi kuukautiskipujani ja valitti kun siteitä kului paljon.
Kk.kivut oli aina kovat. Olin 40 kun tehtiin eka UÄ. Endometrioosi. Olisi lääkäritkin voineet tehdä muutakin kuin kirjoittaa kipulääkkeet.
Piilokarsastus toisessa silmässä,kun sain 16vuotiaana lukulasit optikko tyrmistyi ettei silmiäni oltu ikinä aiemmin tutkittu eikä määrätty laseja.
Vierailija kirjoitti:
Piilokarsastus toisessa silmässä,kun sain 16vuotiaana lukulasit optikko tyrmistyi ettei silmiäni oltu ikinä aiemmin tutkittu eikä määrätty laseja.
Mulla silmälääkäri oli myös pöyristynyt kun kuuli että ei ollut mitään aiempia hoitoja tai seurantaa silmille. Huomattava piilokarsastus ja toinen silmä tosi heikko, päänsärkyä lapsesta asti
Ei minulla, mutta ystävälläni alakouluikäisenä murtunut selkä.
Hän leikki lumessa, hyppäsi lumivallilta selälleen lumeen, jossa oli jäinen lumimöykky.
Viikon makasi kotona käyden kontaten vessassa. Kotiväki vain torui.
Aikuisena selän kuvaus paljasti nikamasta parantuneen murtuman.
Ei mutta olen joutunut vakavien rikoksien kohteeksi jo lapsena terveydenhuollossa. Valehdeltiin ja vääristeltiin papereita niin että monet eivät tajunneet niitä valheiksi ja luulivat ihan luvallisia juttuja olevan.
Just skolioosi ja vinot hampaat. Hampaat hoidatin omasta pussista aikuisena. Kyllä kirpaisi. Selkä se temppuilee edelleen. Käyn välillä kirolla ja fyssarilla, mutta on niin kallista lystiä, että ei siellä voi jatkuvasti ravata. Skolioosi huomattiin kouluterveydenhuollossa, samoin vinot hampaat oli hammaslääkäri todennut, mutta äiti ei sitten huolehtinut mua hoitoon kummastakaan vaivasta.