Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten ihmiset jaksaa elää kauhean tavaramäärän keskellä?

Vierailija
05.04.2024 |

Olen katsellut myytäviä ja vuokrattavia asuntoja. Välillä myyntikuvia katsoessa on ensimmäinen ajatus ollut "miksi ei ole viitsitty siivota?". Kuitenkin lähempi tarkastelu on paljastanut, että asunto on todella siivottu, mutta niin tupaten täynnä tavaraa, että se näyttää siivottunakin sekaiselta. Esim. Keittiön tasot täynnä kippoa, purnukkaa, veitsitukkia, laitteita jne. Lavuaarin reunalla meikkisuteja, hiusharjoja, purkkeja, saippuoita. 

Luulisi ihmisen stressaantuvan tuollaisessa ympäristössä.

Kommentit (350)

Vierailija
321/350 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

301: Kiitokset neuvosta, mutta perheessämme lapset valitsevat itse harrastuksensa omien kiinnostuksen kohteidensa mukaan. Sinä voit itse aloittaa tai lopettaa haluamasi harrastuksen ja säilyttää harrastusvälineesi aivan kuten haluat. Vapaa maa!

Vierailija
322/350 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täysin samaa mieltä. Roinalla tiskipöydällä ei ole mitään merkitystä ja se hoidetaan sitten kun on aikaa ja kiinnostusta asiaan. 

Tai sitten voi hoitaa niin, ettei ole mitään roinaa. Sillä tavoinkin voi elää ihan täyttä elämää, vaikka osa täällä luulee, että täysi elämä=kaikki paikat rempallaan. 

Tämä. Teen joka päivä ruokani itse eli kolmesta neljään ateriaa päivässä. Työskentelen kotoa eli myös työhön liittyvät tavarat ovat kotona. Harrastan joka päivä pari tuntia ja useampaa eri lajia, joihin tarvitsee omia välineitä. Luen paljon ja kirjoja on hyllyllinen. Asun yksiössä, jossa on säilytystilaa keittiön kaapeissa ja laatikoissa, kahdessa kaksiovisessa kiinteässä komerossa, kirjahyllyssä ja kylpyhuoneen 60 cm leveässä peilikaapissa. Kummasti silti kaikki tavarat mahtuvat kätevästi ja käytännöllisesti kaappeihin ja laatikoihin niin, että niitä ei tarvitse pitää tasoilla lojumassa. Esimerkiksi ruuanlaitto on kivaa ja helppoa, kun työtaso on aina vapaana ja kaikki välineet ja laitteet käden ulottuvilla omilla paikoillaan kaapeissa ja laatikoissa. Ruuanlaiton jäljet siivoan siinä samalla niin että ruuan valmistuttua on kaikki siivottu ja on kiva alkaa syömään, kun tietää, että sekin homma on hoidettu. Tänään olen endin tehnyt töitä kotona, pessyt pyykkiä, tehnyt kolme ruokaa, käynyt harrastamassa ja kahvitellut ystäväni kanssa. En sanoisi elämääni tyhjäksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/350 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tuskin ne tavarat sulle jää asuntokaupassa. 

Onneksi ei mutta minäkin yleensä kyllä skippaan talot joissa hirveä roinamäärä aika saman tien, eihän sitä pääse edes näkemään sitä mitä ostajan mielestä on tärkeää, esim asunnon kunto. Mitä noilla tavaroilla yritetään peittää? Se lähinnä tulee mieleen.

Vierailija
324/350 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tuskin ne tavarat sulle jää asuntokaupassa. 

Onneksi ei mutta minäkin yleensä kyllä skippaan talot joissa hirveä roinamäärä aika saman tien, eihän sitä pääse edes näkemään sitä mitä ostajan mielestä on tärkeää, esim asunnon kunto. Mitä noilla tavaroilla yritetään peittää? Se lähinnä tulee mieleen.

Mä en taas yhtään katso niitä tavaroita. Katson ilmoituksesta ensisijaisesti sijaintia, tonttia, tehtyjä remontteja, lämmitysmuotoa ja pohjaratkaisua. Mutta onhan se toki mun kannalta hyväkin, jos joku toinen hylkää hyvän talon tavaroiden takia.

Vierailija
325/350 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0049089X18300607

Tässäpä se linkki tutkimukseen, jota kovasti kaipailtiin. Myös Suomi mukana!

Vierailija
326/350 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne kupit, mukit, lasit, lautaset ja aterimet vievät enemmän tilaa mitä enemmän niitä on. Erikoinen ajatus että samaan laatikkoon mahtuu yksi muki ja kymmenen mukia.

Lautaspino vie käytännössä saman tilan, oli siinä sitten kaksi tai kymmenen lautasta. Sama juttu aterinlaatikon kanssa, laatikko vie x määrän tilaa huolimatta siitä, kuinka monta haarukkaa ja veistä sen sisällä on. Mukit ja lasit voi pinota kahden tai kolmen pinoihin, jos tilaa on vähän.

Minun lautasissani on varmaan jotakin vikaa, kun kymmenen lautasen pino on paljon korkeampi kuin kahden 🤔 ja jos on esim. kolmea eri kokoa lautasia kaksi kutakin, ne mahtuvat kaappiin kaikki päällekkäin mutta kymmenen kutakin ei, vaan pitää tehdä kaksi tai kolme pinoa hyllyvälistä riippuen.

Vierailija
327/350 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja nyt kun tämä onnistui sinulta, niin se onnistuu myös kaikilta muilta? Lue se linkkaamani kirja. Kansainvälinen best seller, joka kertoo kuinka vaikeaa se oikeasti on valtaosalle ihmisistä.

Kyllä onnistuu, jos tahtoa löytyy. Ei siihen mitään kirjoja tarvita. Kaikki lähtee korvien välistä. Ymmärtämällä sen, ymmärrää myös, miksi ko. kirja on best seller. Ihmiset tuppaavat olemaan laumaeläimiä ja kun jotain oikein paljon hypetetään, se ostetaan ja siihen uskotaan sokeasti, kuten sinäkin nyt teet. 

JA kaikki tämä "viisaus" tietämättä edes mitä kirja sisältää? :D 

Osaan käyttää googlea, joten tiedän kyllä mitä kirja sisältää. En vain mene näihin markkinointikikkoihin, vaan ajattelen ihan omilla aivoillani. Ihminen ei tarvitse opaskirjaa siihen, että pystyy tekem

Edelleen, se että sinä pysty ei tarkoita, että muut pystyvät ja kääntäen se, että muut pysyvät ei tarkoita, että sinä pystyt. Uusien tapojen oppiminen on ihmisille oikeasti vaikeata. 

Vierailija
328/350 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kyllä jännä että monen mielestä elämä on yhtä kuin paljon tavaroita. Surullista suorastaan.

Ihan yhtä surullista kuin, että elämä on yhtä kuin vähän tavaroita. Surullista suorastaan

En kyllä keksi, mitä surullista siinä on, jos elämä on tekemistä ja kokemista eikä tavaran hamstraamista. 

Miten tavaran määrä estää sua tekemästä tai kokemasta? Jääkö ulkomaanmatka tekemättä jos kahvinkeitin on pöydällä eikä kaapissa?

Huh, onneksi en ole tuota tajunnut. Paljon on matkusteltu vaikka keittiössä on näkyvillä sekä kahvinkeitin että vedenkeitin. Ai niin, ja yleiskonekin on keittiötasolla.

Vierailija
329/350 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja nyt kun tämä onnistui sinulta, niin se onnistuu myös kaikilta muilta? Lue se linkkaamani kirja. Kansainvälinen best seller, joka kertoo kuinka vaikeaa se oikeasti on valtaosalle ihmisistä.

Kyllä onnistuu, jos tahtoa löytyy. Ei siihen mitään kirjoja tarvita. Kaikki lähtee korvien välistä. Ymmärtämällä sen, ymmärrää myös, miksi ko. kirja on best seller. Ihmiset tuppaavat olemaan laumaeläimiä ja kun jotain oikein paljon hypetetään, se ostetaan ja siihen uskotaan sokeasti, kuten sinäkin nyt teet. 

Hyvin harvalla siis on tahtoa vaikkapa laihtua kun lihavuus sen kun lisääntyy. 

Nykyisin suurin osa on puhtaasti laiskoja paskoja. Ei sitä ennenkään mitään kirjoja tarvittu, että osattiin liikkua ja syödä järkevästi. 

Ennen oli ennen ja nyt on nyt. 

Vierailija
330/350 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kadehdin sellaisia ihmisiä, jotka jaksavat nähdä vaivaa kotinsa takia. Mun asunnossa on liikaa tavaraa ja sotkuista, lattian sentään pidän siistinä mutta kaikki pöydät, tasot ja sohva on täynnä tavaraa, ovenkahvoista ja tuoleista roikkuu muovikasseja jne.

En vaan jaksa nähdä vaivaa kodin eteen, viikonloppuisin jaksan just ja just imuroida, pestä astiat ja pari koneellista pyykkiä.

Juurisyy on myös se, ettei asunnossa ole (keittiötä lukuun ottamatta) kiinteitä kaappeja, on vain pieni vaatehuone, jossa ei edes ollut hyllyjä valmiina.

Vierailija
331/350 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mä en taas ymmärrä niitä keittiöitä, joissa ei ole mitään tasoilla. Näyttää kalsealta ja siltä, ettei talossa asuta eikä keittiössä tehdä ikinä ruokaa. On se kumma  jos nykyään pitää piilottaa kahvinkeittimetkin ja blenderit jne kaappeihin, ja joka kerta kaivaa ne sieltä esiin kun niitä tarvitaan. Mutta kukin tyylillään.

Sama pätee myös olohuoneeseen ja muihin huoneisiin. Jos missään ei ole mitään tavaroita, asunto näyttää myyntiä varten stailatulta tai siltä, että asukas käy siellä vain nukkumassa, ei elämässä.

Ihmiset on erilaisia. Osa tykkää harmonisesta tilasta, jossa ei ole tavaraa joka puolella. Elämää voi elää muutenkin kuin tavaroita tasoille varastoimalla. Ja ainak

Riippuu ihan siitä, mitä kokkaa. Kyllä noilla välineillä toki nistipadan pyöräyttää.

Vierailija
332/350 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä joku minimalistinen sinkku julistaa ainoana oikeana omaa elämäntapaansa eikä tajua, että se ei vaan toimi sellaisissa perheissä, joissa on lapsia / harrastuksia / eläimiä. 

Myönnät siis että lapsiperheillä on sotkuista? Mulle kun on vakuutettu että lapset ei muuta mitään elämässä, ja kotikin on yhtä helppo jos ei jopa helpompi pitää siistinä kuin lapsettomana.

Olen eri. Mun kotini on jäätävän sotkuinen, mikä on osin lasten syytä, mutta silti lapset ovat elämäni valo. Pystytkö kuvittelemaan?

En. Mutta onhan p4sk4kin kärpästen mielestä maittavaa, joten jokaisella omat huvit...

Olipa fiksu heitto 🙄

Vierailija
333/350 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

301: Kiitokset neuvosta, mutta perheessämme lapset valitsevat itse harrastuksensa omien kiinnostuksen kohteidensa mukaan. Sinä voit itse aloittaa tai lopettaa haluamasi harrastuksen ja säilyttää harrastusvälineesi aivan kuten haluat. Vapaa maa!

Tein tiivistelmän viesteistäsi. Kas tässä: Minäminäminäminä. Minäminäminä. Minäminäminä.

Vierailija
334/350 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tavallaan ymmärrän, mitä ap ehkä tarkoittaa, mutta jokaisella on oma käsityksensä siitä mikä on liikaa tavaraa. Siinäkin on eroja, miten haluaa tavaransa säilytettävän. Minä haluan, että vedenkeitin, veitsitukki ja eniten käytetyt ruoanlaittovälineet (omassa purkissaan) ym. ovat pöytätasoilla, koska ne ovat päivittäin käytössä enkä jaksaisi siirrellä niitä kaappiin ja kaapista pois vain koska tasot saadaan pidettyä siistinä. Samoin haluan, että saippua on jossain tasolla hetin hanan vieressä, eikä kaapissa piilossa. Sekin ratkaisee paljon, millaiset säilytystilat asuntoon on rakennettu. Itselläni ei esim. ole vessassa peilikaappia, joten purkit ja hammasharjat ym. säilytän lavuaarin reunalla.

Heikosti menee, jos vedenkeittimen nostaminen on niin työläs asia, ettei JAKSA tehdä sitä. 

Mikä

Mitä ihmettä - eivätkö kaikki säilytä puolisoa makuuhuoneen vaatekaapissa??

Vierailija
335/350 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis onhan tämä aika narsistinen ketju. Mutta jatkakaa..

Vierailija
336/350 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tein tiivistelmän viesteistäsi. Kas tässä: Minäminäminäminä. Minäminäminä. Minäminäminä.

Nyt särkyi jollain sydän, kun hän ei ollutkaan tuntemattoman perheen keskipiste. 

Vierailija
337/350 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muumimammojen kokoontumisajot nämä ovat. Tarina siitä kun elämässä ei ole muuta kuin muiden kotien päivittely.

Vierailija
338/350 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti on kyse neuroottisesta oireilusta, jos oman kodin tavarat ahdistavat. Mutta mikä on diagnoosi, jos tuntemattomien ihmisten kotien tavarat ahdistavat?

Vierailija
339/350 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa ihmettelen, mutta joillekin ihmisille tavarat ovat merkityksellisiä ja luovat turvaa. Joillakin talo voi olla ihan täynnä tavaraa, mutta jos ovat järjestyksessä, niin ei minua häiritse. Itse en omassa kotonani siedä turhia tavaroita ja epäjärjestystä. 

Yleensä psyykkisesti häiriintyneillä on valtavat tavaramäärät tyyliin jostain 80-luvun leipäkoneista alkaen. Joka paikka pursuaa tavaraa jota ei ole vuosikymmeniin käytetty ja huonekaluja on samoin aivan liikaa. Kaikenmaailman rojua jonka ainoa oikea paikka on kiertätyspiste.

Vierailija
340/350 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme vänkäämistä tämä keskustelu. 

Oman kodin myyntikuvia varten tyhjensin kyllä kaikki tasot ja henk.koht. kamat piiloon, mutta normaaliarjessa ne pikkuhiljaa kasaantuu sinne tänne, kunnes viimeistään siivouspäivänä vien ne takaisin paikoilleen.

Stressaannun enemmän jatkuvasta järjestelystä kuin siitä, että joku tavara on muualla kuin missä pitäisi.