Vieläkö valtiolla on 7 h 15 min toimistotyöaika ja älyttömän pitkät lomat?
Kommentit (288)
Vierailija kirjoitti:
Muistetaanpa myös se puoli että valtion tavallista pidemmät lomat ovat korvausta siitä että palkat ovat pienempiä.
Julkishallinnossa on ylemmän korkeakoulututkinnon vaativissa (tämäkin on julkisen puolen erikoisjuttu, yksityiselle riittää yleensä "soveltuva tutkinto" tai että muuten on meriittiä) tehtävissä on yleensä todella kovat palkat yksityissektoriin verrattuna. Peruspalkka voi olla joku ihan normi 3800 €, mutta noihin tulee aina päälle henkilökohtainen lisä, joka voi olla vaikka 50 %. Tuolloin palkka pompsahtaakin jo melkein kuuteen tonniin. Toki aloitteleva ei saa noin suurta lisää, mutta jonkin 15 % helposti, jota sitten korotellaan kokemuksen karttuessa.
Vierailija kirjoitti:
Muistetaanpa myös se puoli että valtion tavallista pidemmät lomat ovat korvausta siitä että palkat ovat pienempiä.
Niin, tädillänikin on aika surkea palkka ja nykyään kuulemma työmäärä silti kaksinkertaistunut. Ollut eri hommissa valtionhallinnossa jo 30 vuotta. Kovin stressaantunut on, en pystyisi kyllä itse tietotyöhön niin kamalalta se kuullostaa.
700 000 virkamiestä! Aika leikata lomia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on älyttömän pitkät lomat? Minulla on 30 päivää.
Kesäloma yksityisellä puolella 4 kpl ma-pe jaksoja.
Vuosilomalain mukaan yli yhden vuoden työsuhteen jälkeen lomia pitää olla viisi viikkoa. Jos olet saanut pitää vain neljä, sinua on ksetettu ja pahasti.
Valtiolla 36 vuotta, stressaava työ ja bruttopalkka 2900, ei kehumista.
Vierailija kirjoitti:
Kuuleman mukaan valtiolla ei lasketa lauantaina lomapäiväksi. Yksityisellä lasketaan. Mutta sitten toki myös ikälisien yms yms johdosta toisilla on huomattavasti pidemmät lomat. Siitä on jo aikaa joten tämä on ehkä muuttunut, mutta työkaverini kertoi että tuttunsa oli ollut julkisella töissä 5 v, ei viihtynyt töissään mutta ei halunnut etsiä uutta paikkaa koska lomia oli 8 vko vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Kun olisivatkin.
Vierailija kirjoitti:
Ovat kuulemma etätöissä sohvalla tuhnutellen tai espanjasta käsin. Trafi on muistaakseni furegonigolassa.
Joo ja ruoka-aikana Trafin työntekijöitä ei saa häiritä!
Vierailija kirjoitti:
Joo ja sen lisäksi voi pitää 3 viikkoa palkatonta. Ja lomaa saa meillä pitää tosi rennosti kyllä. On tosi (liian) joustavaa.
Alapeukuista voinee päätellä että paljon julkisen puolen henkilöitä paikalla.
Vierailija kirjoitti:
Pitkien lomien lisäksi sairaslomapalkka 60 kalenteripäivää. Vanhalla on selkäsairauksia sen verran, että sairaslomaa täydellä palkalla 4 - 6 viikkoa pitkien lomien lisäksi. Oletko kateellinen?
Tuo koskee koko vuotta. Käypä tekonivelleikkauksesssa, saikku 3 kk. Viimeinen kuukausi 75 % palkalla siis. Kaikki muutkin loppuvuoden saikut sitten tuolla pienemmällä prossalla.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä valtiolla työpäivän pituus on edelleenkin 7 t 15 min ja mahdollisuus liukumiin sekä aamulla että illalla. Parhaimmillaan lomia 38 arkipäivää (lauantaita ei lasketa arkipäiväksi) ja lisäksi lomarahoja voi vaihtaa vapaapäiviksi. Etätöitä saa halutessaan tehdä 80 % työpäivistä. Hyvä, että on edes jotain etuja, kun palkka on kuitenkin aika huono!
Onko se palkka oikeasti huono? Mitä olen kuullut niin palkka on hyvä. Esim. teollisuudessa, joka yleensä on yksityistä, on paljon tehtäviä joissa palkka on jotain välillä 1600 - 2000 EUR / kk jos tekee 40 h / vko. 40 h on oikein, koska siellä on pekkaset.
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti, kuntapuolella ainakin tuo. Lomat ennallaan, mutta ei pekkasia kk-palkkalaisilla.
Ei mulla ole ikinä ollut yksityisissä firmoissa, joissa 7,5 h työaika (n.s 8-16, ruokis omaa aikaa) mitään Pekkasia. Eikö ne kuulu vain 8 tunnin työaikaa tekeville?
Vierailija kirjoitti:
Urbaanilegendaa. Sain valtiolla työllistämistukipaikassakin parempaa palkkaa kuin yksityisellä, toimistotyö.
No silloin kun olin valtiolla, niin lomia oli joillakin 7 viikkoa. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli kesäloma viimeisenä vuonna ennnen liikelaitostumista kahdeksan viikkoa.
Toki muutin myös lomarahat lomaksi, mutta silti.
Olen yksityisellä, lomarahat vapaaksi ja lomaa on miellyttävät 48 päivää.
No mun yksi tuttu tekee valtiolla etätöitä. Olin harrastuksen wa ryhmässä. Kovasti tuolla oli aikaa kirjoitella sinne harrastukseen liittyviä juttuja. Välillä sitten kirjoitti että lopetan nyt, pitää välillä töitäkin tehdä. Mä luin nuo viestit vasta iltaisin ja hän oli aktiivismpia päivällä. En enää harrasta ko. harrastusta joten en tiedä nykytilannetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Julkishallinnossa on ylemmän korkeakoulututkinnon vaativissa (tämäkin on julkisen puolen erikoisjuttu, yksityiselle riittää yleensä "soveltuva tutkinto" tai että muuten on meriittiä) tehtävissä on yleensä todella kovat palkat yksityissektoriin verrattuna. Peruspalkka voi olla joku ihan normi 3800 €, mutta noihin tulee aina päälle henkilökohtainen lisä, joka voi olla vaikka 50 %. Tuolloin palkka pompsahtaakin jo melkein kuuteen tonniin. Toki aloitteleva ei saa noin suurta lisää, mutta jonkin 15 % helposti, jota sitten korotellaan kokemuksen karttuessa.
Lähtöpalkat valtiolla on alle 3000 e/kk (paitsi jossain esihenkilötehtävissä) eikä henkilökohtainen lisä kartu kokemuksen myötä. Mistä te keksitte näitä juttujanne? Keskimäärin lisät on 22,5% ihan koko porukalla, siis myös sillä, joka on ollut töissä 30 vuotta hankkinut siinä sivussa tohtorintutkinnon.
Vierailija kirjoitti:
Eli valtiolla lomia 7,5 vkoa kun yksityisellä 5 vkoa. Törkeetä!
Siitä sitten yksityisen sektorin työntekijät vaatimaan lisää lomaa. Ei kai se muulla muutu.
Vierailija kirjoitti:
700 000 virkamiestä! Aika leikata lomia.
Ei meillä ole tuollaista määrää virkamiehiä, tuo on julkisella sektorilla töissäolevat kuten vaikka urheilupaikkojen hoitajat, kaatopaikalla työskentelevät, kierrätyskeskusten väki, opettajat, poliisit, EU-tukirahoilla projekteja tekevät jne.
Valtiolle.fi löytyy kaikki valtion paikat, siitä vaan hakemaan ja nauttimaan eduista!