Antakaa Peipposille ruokaa. Palanneet ei selviä tästä takatalvesta.
Olen nyt kolmena päivänä ruokkinut peipposia pihalla. Tänään niitä on valtava lauma kun lunta myrskyää. Luulin että ne kuolee jo toissa yönä kun oli pakkasta mutta näköjään selvisivät.
Kommentit (29)
Linturaukat :( Itsekin olin kuulevinani aamulla, että peippo liverteli ja asutaan Kokkolan korkeuksilla. meillä on lintuja ruokittu läpi talven ja aina on keväisin paljon peippoja ruokintapaikalla, kun kylmät/lumiset ajat koittaa. Nyt on vielä kovat pakkaset öisin. Surettaa myös töyhtöhyyppäparvet jotka taitaa myös paleltua hengiltä, kun eivät saa ruokaa jäisestä maasta. Mustarastas kyllä pärjää, kun kestää paremmin kylmää.
Sääksilivekin on jo alkanut, mutta eivät varmaan ihan lähiaikoina pesälle tule.
Jotain jyviä siis pitää heitellä, ilmeisesti samaa ruokaa kuin talvilinnuillekin.
Katsoin juuri ikkunastani heltyneenä ,kun punarinta kävi lintulaudalta syömässä.Peipposia ei olekaan näkynyt tänä vuonna vielä.Vaikka kurkia ,hanhia ja haikaroitakin on jo näkynyt lentävän.
Takatalven vuoksi laitoin vielä ruokaa linnuille.
Nyt sapuskaa linnuille ja paljon, vaikka ruuanjämät kunhan ei ole suolaista.
Tosi nälkäisiä ovat olleet linnut lintulaudallani pari viimeistä päivää. Kauhea kuhina käy.
Ensi viikolla onneksi lämpiää taas. Itsekin olen ruokkinut koko talven. Nyt tulleet pulut ja naakatkin ruokinnalle. Mustarastaat olleet koko talven. Edelleen ovat hengissä. Selviävät kyllä tästäkin, kunhan saavat ruokaa vielä pari päivää.
Vierailija kirjoitti:
Katsoin juuri ikkunastani heltyneenä ,kun punarinta kävi lintulaudalta syömässä.Peipposia ei olekaan näkynyt tänä vuonna vielä.Vaikka kurkia ,hanhia ja haikaroitakin on jo näkynyt lentävän.
Takatalven vuoksi laitoin vielä ruokaa linnuille.
Mulla käy myös punarinta. Ilmeisesti muutti juuri.
Onkohan mämmistä apua? Sitä olisi puoli tokkoa jäljellä. Sitten olisi vanhoja leipiä ja pullapaloja.
Mämmistä en tiedä, mutta pulla ja leipä hätäapuna käy ellei ole homeessa, tosin niillä kyllä masu täyttyy, mutta kunnon ravintoa ne ei ole. Mitään lintuja ei pitäisi em. ruokkia vaan antaa jotain kunnon ruokaa olipa kyseessä vaikkapa sorsat.
Juuri vein lumipyryn loputtua lumeen tallomiini laikkuihin auringonkukkaa. Kelpasi peipoille ja järripeipoille hyvin. Punarintakin kävi näyttäytymässä.
Luonto harvemmin erehtyy, eiköhän se kevät odottele jo nurkan takana.
Jotkut niistä jo saapuneista lähtee takaisin siihen suuntaan josta päivä pari sitten tulivat.
Kunpa voisinkin. Joku kusipääukko on valittanut meidän taloyhtiössä niin nyt niitä ei saa ruokkia. "Kun voi tulla rottia wääää"
Jos luonnoneläin ei pärjää luonnossa niin sen kuuluukin kuolla.
Minulla on ruokinta käynnissä 24/7/365. Viime vuosi teki noin 1000 euroa.
Ei ole varaa ruokkia lintuja.
KIITOS PURRA.
Muuttolinnuille tää takatalvi on kovaa. Juuri tulleet väsyneenä pitkältä matkalta ja sitten täällä on lunta ja pakkasta.