Antakaa Peipposille ruokaa. Palanneet ei selviä tästä takatalvesta.
Olen nyt kolmena päivänä ruokkinut peipposia pihalla. Tänään niitä on valtava lauma kun lunta myrskyää. Luulin että ne kuolee jo toissa yönä kun oli pakkasta mutta näköjään selvisivät.
Kommentit (29)
Ne Peipposet käy töissä, peipposet hyytyy kylmään!
OTA se ennakoiva ISO kirjain pois sieltä puhelimesta. Suomessa substantiivit kirjoitetaan PIENELLÄ ALKUKIRJAIMELLA!
Ruokin lintuja syksystä kunnolliseen kevääseen. Kallista kyllä, mutta minulle ilo ja linnuille elinehto.
Vierailija kirjoitti:
Jos luonnoneläin ei pärjää luonnossa niin sen kuuluukin kuolla.
Toivottavasti sinä olet siinä joukossa ensimmäisenä, jonka luonto korjaa pois!
Linnutkin täysin hämillään kuunneltuaan ihmisten medioita ja kapinoita vuosikymmenet; mitä, ilmasto ei muuttunutkaan, missä palmut, jotaki vit. valkoista töhnää täällä joka paikassa.
Kävin laittamassa lisää talipalloja. Meillä lopetti jostain syystä linnut siementen syönnin. Lintulauta ihan täysi, eikä kulu. Alkutalvesta oli menekkiä. Tuollaisia siementalipalloja on mennyt tasaisesti, mutta ei kovalla tahdilla moneen talveen verrattuna.
Meidän lintujen ruokapisteellä oikeastaan käännekohta oli ne tammikuun kovat pakkaset. Lintujen määrä romahti sen jälkeen. Ja sen jälkeen ei ole tuota siemensekoitusta juuri kulunut.
Vierailija kirjoitti:
Linnutkin täysin hämillään kuunneltuaan ihmisten medioita ja kapinoita vuosikymmenet; mitä, ilmasto ei muuttunutkaan, missä palmut, jotaki vit. valkoista töhnää täällä joka paikassa.
Viime vuosi oli globaalisti mittaushistorian lämpimin ja tästä vuodesta luultavasti tulee vielä lämpimämpi. Tuo vitsisi ei ole oikeasti enää hauska! Se on niin pirun vanha juttu verrata paikallista säätä globaaliin ilmastoon!
Linnut kyllä selviytyvät. Päivisin lämpötila on plussan puolella, ja ötökät heräilevät koloistaan. Näen punaista, kun tyhmät mummot ruokkivat sorsia, joka on oikeasti muuttolintu, lokkeja, puluja ja oravia. Erittäin tyhmää touhua. Eläinten kuuluu etsiä ruokansa itse. Esimerkiksi kauriiden ruokkiminen on eri asia. Ruokinta on järjestettyä ja harkittua ja kauriit ovat paksussa lumessa oikeasti vaikeuksissa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ruokinta käynnissä 24/7/365. Viime vuosi teki noin 1000 euroa.
Eli teet vahinkoa linnuille ruokkimalla niitä kesäisin. Huvinsa kullakin.
"Erehdykset" ovat osa luontoa, tekivät niitä sitten yksilöt tai evoluutio. Esim. valaiden rantautumiset. Tietysti voi sanoa ettei mikään joukkotuhokaan ole erehdys, mutta sitten pitäisi jo muotoilla, ettei luonto erehdy koskaan.