olisitteko ymmärtäneet?
yksi parhaimmista ystävistäni (tai ainakin luulin niin) kutsui minut, poikaystäväni ja vauvamme viettämään iltaa heille oman poikaystävänsä kanssa. kutsu tuli alkuviikosta, ja keskellä viikkoa vielä soitti ja juteltiin ruokalistat yms. tuomiset, varmisti että ollaanhan tulossa. nyt sitten soitti hänen poikaystävänsä että " miia on nyt vähän huonossa kunnossa, meidän täytyy valitettavasti perua tämäniltainen" . kysyin että mikä vialla, sanoi että " no, ei voi ottaa vieraita vastaan tänä iltana, ei kuitenkaan mitään vakavaa" .
siis viime hetken peruminen, ilman mitään kunnon syytä ja laittaa vielä poikaystävänsä soittamaan se sijaan että olisi itse soittanut?? olen TOSi yllättynyt ja pettynyt, loukkaantunut tietysti, en olisi ikinä uskonut ja luulin että ko. henkilö on todella yksi läheisimmistä ystävistäni. laitoin tekstiviestin, jossa sanoin että uskomatonta käytöstä ja että yksikään ystäväni, paitsi hän, ei moisia temppuja tekisi, ja että olisin luullut että hiukan enemmän kunnioitusta olisi löytynyt.
olisitteko itse ymmärtäneet ja odottaneet selittävää soittoa, vai onko loukkaantumiseni mielestänne oikeutettua? arvostaisin mielipiteitänne. paskat fiilikset - vaikka olisikin hyvä syy perua, loukkasi suunnattomasti tuo ettei syytä ilmoitettu ja ettei edes itse viitsinyt soittaa!
Kommentit (55)
ei minunkaan mielestäni ystävälläsi ole mitään velvollisuutta selittää perumista, jos se ei mitenkään sinuun liity.
Kysehän voi olla mistä tahansa! Joskus tulee yllätyksiä, ja sellaisia juttuja, että siinä on viimeisenä mielessä selitellä tarkkoja syitä hyvällekään ystävälle.
Tottakai saat olla pettynyt, mutta on aivan turha loukkaantua ja verisesti pettyä ystävääsi kun et tiedä miten asiat todellisuudessa ovat.
On minultakin viime tipassa peruttu odotettuja juttuja huonoillakin syillä, mutta ei voi olettaa, että aina joku olisi miettimässä toisen tunteita omiensa edelle. Aina ei ihminen pysty siihen.
muutaman kerran peruttu joku kyläilyjuttu ihan viime tipassa ja juuri kauhean riidan takia. Kerran peruttiin veljeni perheen meille tulo, koska meillä on hirveä riita ja se liittyi ruokaan. Enkä mä soittanut itse, vaan pistin poikaysätvni soittamaan. Mä olen ainakin niin itkuherkkä riidoissa, että ei musta ole silloin kenenkään kanssa puhumaan. Eikä niiden tarvitse niin vakavia syitä olla, mutta tuskin teilläkään on kylässä kivaa, jos pariskunnalla on riita vielä päällä.
Siksi muija ei ite soita ja kerro syytä. Mee tarkistaa onko siellä kaikki hyvin! Just se ammesurmaaja sai tuomion kun piti kuollutta naistaan kylpyammeessa ja lähetteli tytön äidille tekstareita tytön nimissä.
Toivottavasti kaikki on kuitenkin hyvin!!!
Jotain selvästi on tapahtunut. Ei kukaan ihan kevyesti laita poikaystävää soittamaan tuollaista asiaa. Tai voihan sillä toki olla oksu/ripulitautikin eikä poikaystävä sitten kehdannut sanoa totuutta. Joku paha riitakin toki mahdollinen, mutta silloin tuskin olisi laittanut poikaystävää soittamaan.
Ikävää, mutta vielä ikävämpää on minusta sinun suhtautumisesi tapahtuneeseen. Minä olisin enemmän huolissani kaveristani, kuin loukkaantunut.
Aika itsekkäästi kyllä ajattelet vaan omaa napaas. Voi kauheeta! Nyt pitää olla lauantai-ilta kotona oman perheen kanssa! Aivan hirveetä!!!
..ja mietiskeltyäni asiaa olen nyt kuitenkin päättänyt luottaa ystävääni vielä tämän kerran (on paristi ennenkin tehnyt viime hetken oharit jollain ei-niin-hyvällä syyllä) ja ajatella toistaiseksi, että joku hyvä syy löytyy. luultavasti se on riita. katsotaan mikä se selitys on sitten kun se tulee.
kiitos asiallisesti kantaa ottaneille ja mielipiteensä esittäneille. pystyn kyllä näkemään nyt myös sen, mikä asiasta suuttumisessa saattaa olla itsekeskeistä. tai mikäli syy on, koko suuttuminenhan on vaan itsekeskeistä. ärsytyksen aiheuttaa kuitenkin kalvava epäily siitä, että toinen on vaan krapulassa tai muusta syystä ei " jaksa" viettää iltaa ja puolestaan itsekeskeisesti peruu illan viime hetkellä.
otin vaarin siitä vinkistä, että pitäisi laittaa perään pahoitteleva tekstiviesti, kuka kirjoititkaan siitä. laitoin perään anteeksipyynnön viestin sävystä, syyt miksi omat hermoni ovat kireällä ja että miksi se johti äkkisuuttumiseen viime hetken ohareista ilman syytä. ei ole vielä tullut vastausta, mutta ystäväni on kerran aiemminkin tämän poikaystävän ollessa kuvioissa jättänyt ilmoittamatta ja tulematta sovittuun leffaan, olen sitten mennyt yksinäni ja leffan jälkeen on tullut viesti että oli niin iso riita (melkein erosivat) ettei voinut tulla. joten en ihmettele ettei vastausta kuulu. riidasta todennäköisimmin kyse nytkin, harmi, koska mies on elämänsä rakkaus.. no niin, nyt lopetan tämän spekuloinnin kun en voi kuitenkaan tietää!
kamalaa, kuka mainitsi ammemurhasta, no ehkä en lähde vielä niin pitkälle miettimään. tuo esimerkki on kuitenkin aika äärimmäinen, mutta hyvä siinä mielessä että pitää alkaa tarkistelemaan viim. huomenna jos ei vastausta kuulu.
teille " sä oot ihan pimee" yms. muille viittätoista huutomerkkiä käyttäville teini(tai muuten vaan vähä-älyisille)kirjoittajille toivotan parempaa iltaa ja älykkäämpiä keskustelutaitoja joskus tulevaisuudessa :)
-ap
nämä " siellä on sun tyttöystäväs saanut turpiin ja kylläpä olet itsekäs kun loukkaannuit" -ehdotukset ovat kaukaa haettuja tässä tilanteessa sen takia, että kaveripiirissäni ei ole väkivaltaa harjoittavia ihmisiä, pelkästään ns. normaalia porukkaa. en edes tunne/tiedä ketään, joka olisi koskaan joutunut minkäänlaisen väkivallan uhriksi, saati sitten parisuhdeväkivallan, joka on mua ja tuttavapiiriäni koskettamaton ilmiö. siksi ei käynyt edes mielessä olla sellaisesta huolissaan.
kiitti kun jaksatte pohdiskella kanssani!
-ap
Oletko todellakin niin naiivi, että kuvittelet ystäväpiirisi olevan jotenkin erilainen kuin muu väestö. Joka viidennessä parisuhteessa on väkivaltaa. Uhri harvoin siitä uskaltaa kenellekään kertoa. Sinuna olisin todella huolissasi ystävästäsi, joka ei muka pääse itse edes puhelimeen! Sen sijaan, että haukut häntä, kysy tarviiko hän apua ja onko kaikki kunnossa!
Vierailija:
nämä " siellä on sun tyttöystäväs saanut turpiin ja kylläpä olet itsekäs kun loukkaannuit" -ehdotukset ovat kaukaa haettuja tässä tilanteessa sen takia, että kaveripiirissäni ei ole väkivaltaa harjoittavia ihmisiä, pelkästään ns. normaalia porukkaa. en edes tunne/tiedä ketään, joka olisi koskaan joutunut minkäänlaisen väkivallan uhriksi, saati sitten parisuhdeväkivallan, joka on mua ja tuttavapiiriäni koskettamaton ilmiö. siksi ei käynyt edes mielessä olla sellaisesta huolissaan.kiitti kun jaksatte pohdiskella kanssani!
-ap
että joskus elämän kriisit käy päälle, eikä välttämättä jaksa puhua eDES ystävän kanssa puhelimessa, koska ehkä itkettää niin paljon. Se että mies soitti hänen sijastaan kertoo, että ystäväsi on todella murheellinen.
Ei se sinulle kuulu MIKSI.
Vaikket saisi koskaan tietää, voit kuitenkin tietää, että jotakin kriisiä heillä tai hänellä on ollut.
huh.
Vierailija:
että joskus elämän kriisit käy päälle, eikä välttämättä jaksa puhua eDES ystävän kanssa puhelimessa, koska ehkä itkettää niin paljon. Se että mies soitti hänen sijastaan kertoo, että ystäväsi on todella murheellinen.Ei se sinulle kuulu MIKSI.
Vaikket saisi koskaan tietää, voit kuitenkin tietää, että jotakin kriisiä heillä tai hänellä on ollut.
tai sitten ei, jos kyseessä on joku sellainen syy kuin krapula. jonka johdosta huolella sovitun illanvieton peruminen (ja vielä poikakaverin laittaminen ssoittamaan) on tosi loukkaavaa. jos tästä olisi kyse, eikö se loukkaisi sinua ollenkaan?
-ap
nyt tuli sitten puhelu. aloin jo epäilemään näiden saamieni " olet niin itsekäs" -vastausten johdosta, että olen jotenkin nyrjähtänyt, empatiakyvytön ja superitsekeskeinen ihminen, mutta olis taas vaan pitänyt luottaa omiin vaistoihinsa. eli ystäväni soitti, oli ollut eilisiltana viihteellä ja homma mennyt kuulemma ihan överiksi, oksennellut päälleen, hävittänyt laukkunsa (rahat, puhelimet, avaimet). tänään sitten ollut kykenemätön muuhun kuin makaamaan sängyssään kunnes poikakaveri oli tullut hänen kämpilleen katsomaan miksi ei vastaa puheluihin jne. sieltä tuo poikakaveri sitten soitti mulle. nyt olivat tulossa lääkäristä, jossa lääkäri oli sanonut että kuulemma hänellä on joku virus, että sen takia olisi voinut reaktio alkoholiin olla niin äärimmäinen. enpä tiedä sitten tuostakaan.
joopa joo. eli juuri oli niin kuin arvelinkin, kännäys edellisiltana " tärkeämpien" ystävien kanssa on ollut tärkeämpää kuin huolella suunniteltu ilta meidän kanssamme. poikakaverinsakin oli laittanut ruuat jne valmistellut iltaa muuten, ja oli ollut tosi vihainen kun valmistelut menneet hukkaan. ja minä kun aloin epäilemään, että loukkaannuin turhasta. mitä tästä opittiin? luota aina vaistoihisi, jos sinusta tuntuu että joku ei kunnioita sinua, se on luultavasti totta ja on parempi muuttaa hiukan suhtautumistaan tällaisiin ihmisiin.
itse asiassa, helpompaa olisi ollut kuulla että joku kunnollinen syy olisi ollut olemassa (tosin silloin olisi ollut murhe tietysti sitten ystäväni puolesta). silloin ainakaan tilanne ei olisi ollut se, että yksi läheisimmiksi luulemistani ystävistä pitää yhteistä illanviettoamme niin merkityksettömänä, että ajattelee että on ok dokata itsensä sellaiseen kuntoon että illanvietto pitää sitten perua.
varmaan jonkun mielestä tämänkin on nyt sitten ok käytöstä ja pitäisi ymmärtää ja otan homman liian vakavasti.. jos näin on, voin vaan sanoa että hiukan kynnysmattomaista käytöstä. ei minua ainakaan montaa kertaa pompotella, ja jos tämä toistuu, on ystävä ikävä kyllä entinen.
-ap
" miia on nyt vähän huonossa kunnossa, meidän täytyy valitettavasti perua tämäniltainen" . kysyin että mikä vialla, sanoi että " no, ei voi ottaa vieraita vastaan tänä iltana, ei kuitenkaan mitään vakavaa" .
- ei vakavaa = ei tarvitse huolestua (soittokierrosta sairaalaan). se, että laittaa toisen soittamaan voi johtua monestakin esim jos ystäväsi sukulaiselle on tapahtunut jotain ikävää, keskenmeno, perheriita, hänen kompastui ja satutti itensä tms. Tai he valehtelivat, saivat yllärikutsun toisen ystävän kihlajaisiin, lähtivät romanttiselle risteilylle, halusivatkin viettää illan kaksisteen laittaen vaikka lasta alulleen, ja meihen oli helppo ilmoittaa tämä estyminen, ettei nainen puhuisi pussiin.
**
" laitoin tekstiviestin, jossa sanoin että uskomatonta käytöstä ja että yksikään ystäväni, paitsi hän, ei moisia temppuja tekisi, ja että olisin luullut että hiukan enemmän kunnioitusta olisi löytynyt."
- huhhuijakkaa.. et taida olla ollenkaan empaattinen tai ystävällinen ihminen. aika karua tekstiä sinulta, toivottavasti et ole minunb ystäväni jos noin latetelet toiselle.
*
" olisitteko itse ymmärtäneet ja odottaneet selittävää soittoa, vai onko loukkaantumiseni mielestänne oikeutettua?"
- mulle olisi riittänyt tuo poikaystävänsä soitto. elämää tämä on, jokaisella omansa. ei maailma pyöri minun kyläreissujen mukaan. eivätkä he olisi mulle selittelyjä velkaa, herranen aika poikaystävä selitti ettei ystäväsi ole nyt kunnossa, eikä ole vakavaa. se riittäis mulle.
LOUKKAANNUIT IHAN TURHAA!! TEET NYT KÄRPÄSESTÄ HÄRKÄSEN!! ONKO SINULLA AP OMAA ELÄMÄÄ?
mua ainakin vituttaa suunnattomasti tollanen käytös jota minunkin ystävät ja läheiset harrastaa. Itsekästä ja lapsellista perua viime hetkessä ja vielä ilmottaa jonkun poikaystävän välityksellä.
Käyn tosi harvoin baareissa ja tällä kertaa meni ihan överiksi, en edes tiedä miksi, kun en muistaakseni kovin paljon juonut. Onni ettei tavarat hukkuneet mutta muuten kuvio oli kuten ystävälläsi.
Seuraavana päivänä olin TOSI huonossa kunnossa, joskus ennenkin on krapula ollut mutta tämä oli jotain ihan muuta. Ei olisi tullut mieleenkään, että olisin pystynyt ketään vastaanottamaan enkä olisi pystynyt kenellekään soittamaankaan, varmasti olisin laittanut mieheni soittamaan jos joku olisi meille ollut tulossa. En pystynyt muuhun kuin istumaan vessassa pää pöntössä koko armaan päivän.
Eiköhän ystäväsi melko huonossa kunnossa ollutkin jos kerran lääkärissäkin joutui käymään? Tyhmää tietenkin ryypätä niin että taju lähtee, mutta vahinkoja sattuu, ihan kuten mullekin kävi. Mä olisin ainakin huolestunut jos jollekin ystävälleni olisi käynyt noin, en suinkaan harmitellut että oma kyläily jäi tällä kertaa väliin.
Optettele tosiaan se, että maailma ei pyöri sun ympärilläsi, todella ikävältä ystävältä kuulostat. Olisiko sulla ollut mukava ilta kylässä jos toinen istuu vessassa oksentamassa? Ehkä parempikin oli sen vauvan kanssa jäädä kotiin? Ja jos sulla on pieni vauva, niin onko se katastrofi jos yhden lauantai-illan suunnitelmat menee mönkään niin ettei nyt juuri sillä hetkellä ole mitään tekemistä?
Et taida onneksi kuulua munkaan tuttavapiiriin, joku sitä täällä jo kiittelikin ja yhdyn täysin hänen mielipiteeseensä.
Vaikutat aika naivilta nimittäin.
Etkö ymmärrä, että syy perumiseen saattaa olla mitä vain. Ei ihminen aina ole siinä kunnossa että pystyy soittamaan. Ja mitä pahaa siinä on, että poikaystävä soitti ystäväsi " puolesta" (lainausmerkit siksi, että poikaystävä oli myös ikäänkuin kutsujana tai illan isäntänä, miksei hän voisi siis peruakin?).
En ihmettelisi, vaikka ystäväsi loukkaantuisi viestistäsi. Hieman ymmärrystä ja empatiaa ap!
eli jos vaikka ovat aikoneet kertoa vierailulla iloisesta vauvauutisesta ja onkin sattunut keskenmeno. Itsellä on juuri alkanut keskenmenoon viittaava vuoto ja oman huonon olon vuoksi perun kyllä surutta kaikki tapaamiset, henkinen kantti ei kerrassaan riitä mihinkään sosiaaliseen nyt.
iltana perskännejä kun sen tietää että se toipuminen vie kaksi päivää ainakin.
ap kertoi jo että kaverilla on kamala krapula ???
ja kyllä mua kerran harmitti niin pirusti kun oltiin kutsuttu meidän naapurit (joiden kanssa ollaan jonkin verran tekemisissä) meille syömään, tulihan ne mutta niin kovassa kankkusessa ettei rouva pistänyt suuhunsa mitään, mies maistoi paria juttua ja joi lasin viiniä ja minä olin viettänyt koko aamupäivän keittiössä..
Vierailija:
Käyn tosi harvoin baareissa ja tällä kertaa meni ihan överiksi, en edes tiedä miksi, kun en muistaakseni kovin paljon juonut. Onni ettei tavarat hukkuneet mutta muuten kuvio oli kuten ystävälläsi.
ok, ilmeisesti niin voi sitten käydä. yleensä olettaisin kyllä että krapula johtuu liiallisesta juomisesta, ja harvoin kukaan väkisin sitä viinaa kurkusta alas kaataa.
Optettele tosiaan se, että maailma ei pyöri sun ympärilläsi, todella ikävältä ystävältä kuulostat. Olisiko sulla ollut mukava ilta kylässä jos toinen istuu vessassa oksentamassa?
kysehän ei ollut siitä, että sinne olisi pitänyt ehdoin tahdoin päästä tilanteen ollessa tämä. se, mitä en hyväksy, on se että tilanne on päästetty täksi. jos minulla olisi sovittu päivän- ja illanvietto lauantaiksi, en joisi itseäni toimintakyvyttömään krapulaan perjantaina.
Ehkä parempikin oli sen vauvan kanssa jäädä kotiin? Ja jos sulla on pieni vauva, niin onko se katastrofi jos yhden lauantai-illan suunnitelmat menee mönkään niin ettei nyt juuri sillä hetkellä ole mitään tekemistä?
ei ole katastrofi. kyse oli siitä, että loukkaannuin ystävän huonosta käytöksestä.
Et taida onneksi kuulua munkaan tuttavapiiriin, joku sitä täällä jo kiittelikin ja yhdyn täysin hänen mielipiteeseensä.
onneksi et sinäkään minun. minä en pidä ihmisistä, jotka luonnehtivat toisia ikäviksi ihmisiksi muutaman lyhyen palstaviestin perusteella. ei ole syytä mennä haukkumaan kenenkään persoonaa, tässä arvioitiin ihmisten tekoa, ei luonnetta.
-ap
ap, sä oot ihan pimee