Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kumpi ensin toiseen maahan /toiselle paikkakunnalle muuttaessa: työpaikka vai asunto?

Vierailija
05.04.2024 |

Varsinkin ulkomaille muuttaessa. Mikä on toimintajärjestys ja monta kertaa sinun piti käydä k.o. maassa ennen muuttoa? Työhaastattelu, ehkä useampikin,  asunnon etsintä ym. Asuntotilannehan saattaa olla hyvinkin vaikea. Uskaltaako lähteä, jos ei ole paikkaa, minne mennä?

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edelleen kaipailen kokemuksianne siitä työnhakuprosessista ja kuinka paljon se tuli maksamaan. Otetaan esimerkki vaikkapa Ranskasta. Lento Pariisiin, junamatka työpaikan paikkakunnalle,  työpaikkahaastattelu, hotelliyöpyminen, paluulento Suomeen. Seuraava työpaikkahaastattelu kolmen viikon päästä Saksassa. Lento Helsingistä Frankfurtiin, junalla k.o. paikkakunnalle, hotelliyöpyminen, työhaastattelu  lento takaisin Suomeen. Seuraava työpaikkahaastattelu parin viikon päästä Belgiassa jne. 

Onko se työnhaku ulkomailta tällaista? Monissa maissa on edelleen mentävä paikan päälle. Mietin  millainen budjetti on oltava (ilmeisesti tuhansia euroja)  ja sitäkin, meneekö koko vuosilomani eestaas reissaamiseen työhaastatteluissa.  Ap

Et ole etäyhteydestä kuullut?

Vierailija
22/31 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole vaikea vastata, jos on omakohtaisia kokemuksia työnhausta, asunnon hakemisesta ja muutosta ulkomaille tai vähän kauemmaksi kotimaassa, tyyliin Turusta Kajaaniin tai Joensuusta Tampereelle.  Kaikki kokemukset otetaan ilomielin vastaan. Ja tosiaan se prosessi kiinnostaa. Ap

Prosessi on jokaisella hieman erilainen. Ei nämä etene samalla kaavalla kaikilla. Minulla oli yksi haastattelu etänä ja sen jälkeen tuli työsopimus sähköisesti allekirjoitettavaksi. Sitten hommasin väliaikaisen asunnon ja muutin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua kiinnostaa kovasti se prosessi. Millainen prosessi työpaikan saaminen oli? Haastattelu paikan päällä? Lennot, hotellit ym. Useamman kerran? Asunnon kanssa sama? Ap

Ei tarvita mitään lentoja ja hotelleja ennen kuin muutto on ajankohtainen. Elämme vuotta 2024, emme vuotta 1984. Meillä on Internet. 

Vierailija
24/31 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edelleen kaipailen kokemuksianne siitä työnhakuprosessista ja kuinka paljon se tuli maksamaan. Otetaan esimerkki vaikkapa Ranskasta. Lento Pariisiin, junamatka työpaikan paikkakunnalle,  työpaikkahaastattelu, hotelliyöpyminen, paluulento Suomeen. Seuraava työpaikkahaastattelu kolmen viikon päästä Saksassa. Lento Helsingistä Frankfurtiin, junalla k.o. paikkakunnalle, hotelliyöpyminen, työhaastattelu  lento takaisin Suomeen. Seuraava työpaikkahaastattelu parin viikon päästä Belgiassa jne. 

Onko se työnhaku ulkomailta tällaista? Monissa maissa on edelleen mentävä paikan päälle. Mietin  millainen budjetti on oltava (ilmeisesti tuhansia euroja)  ja sitäkin, meneekö koko vuosilomani eestaas reissaamiseen työhaastatteluissa.  Ap

Ei ole tuollaista. Ei kukaan lentele ympäriinsä työahaastattelujen takia. Edes Suomen sisällä haastatteluja ei nykyisin välttämättä järjestetä paikanpäällä, vaan haastatellaan etänä. Elät viime vuosituhannella. 

Vierailija
25/31 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotimaassa muuttaessa, työpaikka ensin. Ulkomaille muuttaessa, omakohtaisen kokemuksen mukaan, minulla oli asunto ensin valmiina. Työpaikan haku oli vähemmän stressaavaa. Sain omassa rauhassa miettiä tulevaisuutta, enkä tehnyt liian hätäisiä ratkaisuja työpaikan suhteen (oli hieman säästöja, niiden varassa elin aluksi nuukasti). Annoin itselleni aikaa sopeutua.

Samat maksut ulkomailla tulee eteen, kuin Suomessakin (vuokra, sähkö, vesi, puhelin, kaasu, jne).

Vierailija
26/31 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotimaassa muuttaessa, työpaikka ensin. Ulkomaille muuttaessa, omakohtaisen kokemuksen mukaan, minulla oli asunto ensin valmiina. Työpaikan haku oli vähemmän stressaavaa. Sain omassa rauhassa miettiä tulevaisuutta, enkä tehnyt liian hätäisiä ratkaisuja työpaikan suhteen (oli hieman säästöja, niiden varassa elin aluksi nuukasti). Annoin itselleni aikaa sopeutua.

Samat maksut ulkomailla tulee eteen, kuin Suomessakin (vuokra, sähkö, vesi, puhelin, kaasu, jne).

Ulkomailla riippuu maasta. Kaikkiin maihin ei tuosta vaan voi muuttaa mietiskelemään, vaan tarvitaan työlupa. Sen edellytyksenä on työpaikka. 

Vierailija
27/31 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen se aiemmin kirjoittanut, neljästi kansainvälisen muuton tehnyt. Mulla on tyopaikka yhtä kertaa lukuunottamatta, maksanut haastattelusta aiheutuvat matkakulut, mutta riippunee alasta ja asemasta. Yleensä ulkomailla asuvaa ei edes kutsuta haastattelunn ellei olla todella vaikuttuneita heidän osaamisestaan ja lähestulkoon varmoja että tyyppi on just sopiva. 

Mulla siis on mennyt niin että hakemuksen jälkeen puhelinhaastattelu HR:n kanssa, sen jälkeen videohaastattelu (tai pari) rekrytoivan pomon kanssa, ehkä jotain palikkatestejä ja vikalla kierroksella sitten kutsutaan paikan päälle. 

Mä murehtisin niitä käytännon asioita vasta sitten kun jatkuvia haastattelukutsuja alkaa sadella ympäri Eurooppa ja yrittäisin aikatauluttaa ne haastattelut niin että voin esim jatkaa matkaa sieltä Ranskasta junalla Saksaa ja lentää sieltä sitten kotiin. Mutta tosiaan yleensä jos yritykset ovat valmiita rekrytoimaan ulkomailta, he maksavat matkat. 

Vierailija
28/31 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua kiinnostaa kovasti se prosessi. Millainen prosessi työpaikan saaminen oli? Haastattelu paikan päällä? Lennot, hotellit ym. Useamman kerran? Asunnon kanssa sama? Ap

Ei tarvita mitään lentoja ja hotelleja ennen kuin muutto on ajankohtainen. Elämme vuotta 2024, emme vuotta 1984. Meillä on Internet. 

No niinpä. Poika lähti ulkomaille töihin, matkaa yli 9000 km, ei sinne lennellä haastatteluun. Ensin työ, sitten asunto sieltä ja matkusti maahan ekaa kertaa samalla kuin muutti sinne ja työt alkoi.

Vierailija
29/31 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikka. Monesti työpaikan kautta saa asunnon järjestymään. Jos työnantaja todella haluaa sinut, hän auttaa käytännön järjestelyissä. Voi olla jopa työsuhdeasunto. 

Vierailija
30/31 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän riippuu sinusta. Onko rahaa asua ilman palkkaa? Haluatko sitten hengailla ilman työtä? Oletko riskin ottaja?  

Vierailija
31/31 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon ollut (ja olen edelleen) töissä kansainvälisissä kouluissa. Työhaastattelut ovat olleet videoyhteyden kautta. Jotkut koulut lennättää paikan päälle, mutta nämä on poikkeuksellisen hyviä kouluja, joihin mulla ei oo mitään asiaa eikä haluakaan.

Jotkut koulut ovat tarjonneet työsuhdeasunnon. Mun molemmat työsuhdeasunnot oli todella huonolaatuisia. Mieluummin etsin itse asunnon. Facebookin expat-ryhmistä saa hyviä vinkkejä. Yleensä olen myös saanut jonkun toisen länsimaalaisen kollegan yhteystiedot jo hyvissä ajoin ennen lähtöpäivää.

Olen asunut Lähi-idässä, eteläisessä Afrikassa, Itä-Euroopassa ja Keski-Aasiassa. Kaikki on aina lopulta mennyt hyvin, vaikka joskus mutkia ja varsinkin ärsytystä ja turhaantumista on ollut paljon. Tästä on tullut oikeastaan elämäntapa.