Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Apua! Olen syönyt kaikkea kiellettyä rv 7 saakka! Onko sikiö vaarassa :(

Vierailija
05.04.2024 |

Sain tietää eilen olevani raskaana. Soitin neuvolaan ja raskausviikoksi edellisten menkkojen perusteella laskettiin 6+5. Vaikka menkat olivat myöhässä, niin en osannut ollenkaan epäillä raskautta, sillä minulle on tavallista, että stressi voi siirtää menkkoja ja nyt on ollut tosi kiireputki töissä. Lisäksi seksielämä kumppanin kanssa on ollut tosi harvaa ja olemme joka kerta käyttäneet kondomia, emmekä ole huomanneet sen koskaan rikkoutuneen (mutta näin on siis ollut pakko käydä). Tästä syystä tajusin tehdä raskaustestin vasta nyt. 

Tuon neuvolapuhelun jälkeen aloin miettiä kuluneita viikkoja ja nyt olen ihan kauhuissani siitä, mitä kaikkea olen syönyt ja juonut raskauden aikana. Rakastan kalaa ja olen syönyt joka viikko usean kerran kiellettyjä kaloja, kuten graavia, sushia ja vakuumipakattua savukalaa. Lisäksi olen juonut raskausviikkojen aikana kahdesti viiniä. Ja kaiken lisäksi vielä juonut JOKA ILTA yrttiteetä (rooibos) joka sekin näyttää olevan kieltolistalla. Maitotuotteita olen syönyt aika vähän, mutta en ole kyllä yhtään kiinnittänyt huomiota, että ovatko pastöroimattomasta vai pastöroidusta maidosta. 

Eli toisen sanoen olen syönyt ja juonut alkuraskauden ajan päivittäin jotain, mikä voi aiheuttaa sikiölle vahinkoa 😩😩 Ihan hirveä olo tuli tästä! Nettilähteissä puhutaan kehityshäiriöiden riskistä ym. Olen paniikissa. 

Osaako kukaan kertoa mitään rauhoittavaa? Olen lukenut, että ennen istukan kehitystä sikiö on ruskuaispussissa, joka ei ole yhteydessä äitiin (?). Voisiko siis olla, että jos istukka ei ole vielä kehittynyt, niin nämä syömäni aineet ja mahdolliset bakteerit eivät olisi vielä välittyneet sikiöön? Vai onko yhteys olemassa jo aiemminkin? Miten tämä oikein menee? Esikoinen kyseessä, niin olen ihan pihalla kaikesta. Kysyn näitä kyllä neuvolassa, mutta ajanvaraus tuli vasta kahden viikon päähän, niin toivoisin jotain mielenrauhaa, jos mahdollista jo aiemmin...

Kommentit (21)

Vierailija
21/21 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan..eli 20v sitten, olimme yrittäneet lasta vuoden verran. Kuukautiset tulivat normaalisti, joten elämä jatkui ruoan ja juomisen suhteen vapaasti.. käytiin reissuissa, juhlittiin ym. Lopulta kun sain plussan tikkuun, järkytys oli suuri, kun ultrassa todettiin, että raskaus oli jo kuukautta pidemmällä. Eli itselläni tuli vielä kuukautiset vaikka olin raskaana. Mutta ihan terve aikuinen lapsi on tullut..vaikka itse aikoinaan pelkäsin pahinta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla