18 ja äiti yrittää vieläkin määrätä elämääni
Mitä pitäisi tehdä kun olen täyttämässä 19 ja äiti kokee että voi edelleen päättää mun asioista. Esimerkiksi kun ilmoitin haluavani ottaa nenälävistyksen, äiti ilmoitti että ei anna minun ottaa ja suuttui kun sanoin miksi ja että oon aikuinen . Siis äiti on mulle tärkee, mut ärsyttävää kun pitää suuttua jostain vastaavista pienistä asioista ja kokea huonoa omaatuntoa kun äiti ei haluaisi minun tekevän jotain, vaikka olen aikuinen ihminen ja ei joku esim yllämainittu asia liittyen ulkonäköön pitäis olla niin iso juttu. Samanlaisia reaktioita tulee kun oon esittänyt haaveita jostain ammatista tai muutosta yms. Mitä pitäis tehä, äiti kuitenkin tärkee, mutta ois kiva tuntea olevansa ite päätettävissä omista asioista ilman syyllisyyttä vääristä valinnoista.
Kommentit (116)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sanoit äidille että MIKSI se nenäkoru piti saada? Sen verran jännän äärellä että voisitko kertoa?
En sanonut äidille että pitäisi saada nenäkoru tai hänen kustannettava se yms. Sanoin vain että haluaisin ottaa nenäkorun, sitten kun valmistun ja musta se on hieno ja sillä se, sillä kiva jokaselle äidille varmaan että keskustellaan ajatuksista. Oon miettinyt tätä jo joku 7 vuotta. Nenäkorusta tuli tässä aika iso juttu vaikka se ei sinällään ookaan se iso asia, vaan siitä että yleisesti äiti sanoo että se ei anna mun tehdä jotain, minkä kuuluis olla mun oma asia, kun täysikänen oon. Haluisin vaikka muuttaa jonnekin Suomen sisällä, ja sitten sanoo että en anna sun muuttaa ja kaikkia negatiivisia juttuja vaikka ne pätee lähes joka paikkaan. Tai sama ammatista. Nää ei liity mitenkään äidin kustantamisiin, aina pyrin maksamaan ite juttujani ja hauskaa jos joku aa
Mitä ihmettä ap kitiset. Senkun otat niitä renkaita minne tahdot ja luet mihin ammattiin haluat. Kysyn vaan, miksi äiti ei saa sanoa mielipidettään asioista. Typerää olla sellainen joo, joo mutsi. Olen äiti ja sanonut aina rehellisen mielipiteen asoihin ja sillä siisti.
Kun ei sinulla ole rahasta kiinni nytkään, niin varmasti elätät heti itsesi ,kun muutat pois kotoa.
Mulla oli samanlainen äiti. Muutin pois 18-v. ja katkaisin välit. Kannattaa äitien miettiä, kuinka paljon lyttäävät ja määräilevät aikuisia lapsiaan, sen löytää edestään.
Aapee hankkii duunin ja asunnon ja alkaa elättämään itsensä vaan niin sitten voi kutsua itseään aikuiseksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin kauan kun asut saman katon alla joudut noudattamaan äitisi sääntöjä. Toki nyt jotkut ulkonäköjutut ei kuulu niihin. Sinänsä äitisi on oikeassa, älä ota nenälävistystä, se reikä on pysyvä etkä välttämättä 10 vuoden päästä enää haluaisi sitä.
Siinä on arpi 10 vuoden päästä.
Osalla on myös selkeä reikä, rusto ei aina korjaannu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on tavallista lapsellista valitusta: itsestä ei kanneta vastuuta, joten maksatetaan kaikki äidillä ja ihmetellään, miksi se vastustaa tuhlausta.
Ota ihmeessä lävistys. Kun se tulehtuu ja menetät osan kasvoistasi, voi äiti joka päivä näyttää vanhoja kuviasi ja ihastella, miten nätti olitkaan, kun sinulla vielä oli nenä.
No sähän vasta aikuiselta ja fiksulta vaikutatkin. :D Kuinka paljon tiedät tapauksia missä nenälävistys tulehtunut niin pahoin, että nenä pitänyt poistaa? Nyt vähän todellisuudentajua näihin juttuihin.
Ei, mulla ei ole nenälävistystä. Ei ole koskaan ollutkaan eikä tule koskaan olemaankaan. Noita lävistyksiä on paljon eikä ne suurimmalla osalla tulehdu lainkaan tai tulehdus on hyvin pieni.
Ei sitä nenää tarvitse poistaa, se mätänee itsekseen sellaiseksi nysäksi. Mikä saa sinut olettamaan, että nenälävistys ei koskaan tulehdu eikä aiheuta ongelmia? Olet alan spesialisti? Jos olisit, niin tietäisit, että nenä on semmoinen leppoisa bakteeripesä, jonka tarkoitus ei ole esitellä killutinta, vaan suodattaa hengitysilmaa.
Jos kysyt äidin mielipidettä, että ole itsekään varma asiasta. Hanki se lävistys, ei siitä sen jälkeen eroon pääse. Äiti voi sitten omalta osaltaan tehdä jonkin toisen päätöksen, vaikka lopettaa elättämisesi, mutta onko sillä merkitystä aikuiselle?
Sama täällä. Olen itse kohta 21-vuotias ja äiti siitä huolimatta määrää omista asioistani. Asun jo omillaan ja maksan kuluni itse. Hän esimerkiksi päätti laittaa minut erääseen kuntoutukseen, johon en olisi halunnut, kieltää käyttämästä hellaa, yrittää päättää minun puolestani, että vaihtaisin opiskelupaikkaani ja valvoo minun kauppakuittejani.
Vierailija kirjoitti:
Niin kauan kun asut saman katon alla joudut noudattamaan äitisi sääntöjä. Toki nyt jotkut ulkonäköjutut ei kuulu niihin. Sinänsä äitisi on oikeassa, älä ota nenälävistystä, se reikä on pysyvä etkä välttämättä 10 vuoden päästä enää haluaisi sitä.
Kymmenen vuoden kuluttua, nopeamminkin reikä kasvaa kyllä umpeen, jos siinä ei pidä korua, mutta siltikään ei tarvitse lävistystä ottaa. On oikeasti vähän ikävän näköinen, ihan kuin joku knööli.
Määrääkö äiti vai yrittääkö keskustella. Jos äitisi tietää jotakin ammateista, voisiko hänellä olla hyviä näkemyksiä. Olen itse rehtori ja pärjännyt oikein hyvin. En silti suosittele ammattia lapsilleni, sillä kaikkialta tulevat paineet tekevät opetusalan erittäin epäkiitolliseksi. Pitää säästää, mutta kehittää. Vanhemmat haukkuvat, mediassa haukutaanIn jne. Kivaa on tavata jossakin vanhoja oppilaita, jotka muistavat ja usein kiittävät.
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä. Olen itse kohta 21-vuotias ja äiti siitä huolimatta määrää omista asioistani. Asun jo omillaan ja maksan kuluni itse. Hän esimerkiksi päätti laittaa minut erääseen kuntoutukseen, johon en olisi halunnut, kieltää käyttämästä hellaa, yrittää päättää minun puolestani, että vaihtaisin opiskelupaikkaani ja valvoo minun kauppakuittejani.
Ja ihan turhaan?😅
Täällä n56v ja äitini yrittää puuttua elämääni ja myös pikkuveljeni 51v elämään.
Eli tämä on ikuisuus kysymys joidenkin äitien kohdalla. On vaan irroittauduttava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asutko vielä äitisi kanssa ja maksaako äitisi kulusi? Jos kyllä niin äidilläsi on sanavaltaa juttuihisi.
Joo, mutta lukion jälkeen muutan ja muutenkin sanomani kyseiset jutut ei liity mitenkään hänen kustantamiin yms kodin sisäisiin asioihin, joissa toki kunnioitan hänen mielipiteitään. t. Ap
Eli mutsin tehtävä on maksaa elämäsi, mutta hänellä ei ole siihen mitään sananvaltaa? Aha?
Eli jos aviopuolisosi hoitaa jossain elämäntilanteessa elatusvelvollisuutensa, sinun pitää luopua aikuisen ihmisen määräysvallasta hänen hyväkseen?
Toisen elämästä ja henkilökohtaisista valinnoista päättäminen ei muuten lukeudu asioihin, joita rahalla voi ostaa.
Minunkin vanhemmat puuttuivat ammatinvalintaani. Olisinpa tuolloin osannut pitää puoleni, mutta ei. Sain opiskelupaikan jota en olisi halunnut ottaa vastaan, mutta otin koska painostettiin. Kävin koulun loppuun, menin töihin ja olin ihan h*lvetin onneton koska inhosin työtäni. 10 vuotta meni hukkaan, ennen kuin rohkenin vaihtaa alaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asutko vielä äitisi kanssa ja maksaako äitisi kulusi? Jos kyllä niin äidilläsi on sanavaltaa juttuihisi.
Joo, mutta lukion jälkeen muutan ja muutenkin sanomani kyseiset jutut ei liity mitenkään hänen kustantamiin yms kodin sisäisiin asioihin, joissa toki kunnioitan hänen mielipiteitään. t. Ap
Kenen leipää syöt sen lauluja laulat. Tämä kannattaa muistaa. Jaksat kyllä odottaa, että lähdet omillesi ja maksat itse kaiken. Sitten päätät myös kaikki asiasi itse ja kannat myös vastuun.
Siinä on arpi 10 vuoden päästä.