Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

18 ja äiti yrittää vieläkin määrätä elämääni

Vierailija
04.04.2024 |

Mitä pitäisi tehdä kun olen täyttämässä 19 ja äiti kokee että voi edelleen päättää mun asioista. Esimerkiksi kun ilmoitin haluavani ottaa  nenälävistyksen, äiti ilmoitti että ei anna minun ottaa ja suuttui kun sanoin miksi ja että oon aikuinen . Siis äiti on mulle tärkee, mut ärsyttävää kun pitää suuttua jostain vastaavista pienistä asioista ja kokea huonoa omaatuntoa kun äiti ei haluaisi minun tekevän jotain, vaikka olen aikuinen ihminen ja ei joku esim yllämainittu asia liittyen ulkonäköön pitäis olla niin iso juttu. Samanlaisia reaktioita tulee kun oon esittänyt haaveita jostain ammatista tai muutosta yms. Mitä pitäis tehä, äiti kuitenkin tärkee, mutta ois kiva tuntea olevansa ite päätettävissä omista asioista ilman syyllisyyttä vääristä valinnoista.

Kommentit (116)

Vierailija
81/116 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin kauan kun asut saman katon alla joudut noudattamaan äitisi sääntöjä. Toki nyt jotkut ulkonäköjutut ei kuulu niihin. Sinänsä äitisi on oikeassa, älä ota nenälävistystä, se reikä on pysyvä etkä välttämättä 10 vuoden päästä enää haluaisi sitä. 

Ei se niin huomattava ole että paljoa haittaisi jos onkin ollut 10 vuotta sitten nenäkoru.

Vierailija
82/116 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 57 ja minun äitini yrittää puuttua vieläkin asioihini.

Mä olen myös yli 50 ja sama juttu täälläkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/116 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kauan kun asut kotona, vanhemmilla on sananvaltaa.

Vierailija
84/116 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nenä- ym. lävistykset ja tatuoinnit eivät sovi minkäänlaiseen ammattiin, joka vaatiin asiakkaiden kanssa työskentelyä ja siistiä ulkonäköä. Rajaa aika paljon ammatteja pois. Eivät sovi myöskään ammatteihin, joissa on kovat hygienia- tai turvallisuusvaatimukset. 

Lävistykset ja tatuoinnit sopivat kaikenlaisiin ammatteihin. Ap:n äiti ei päätä lapsensa tulevaisuudesta. Olet naurettava

Terveisin äiti vm -59, useita tatuointeja ja lävistyksiä

Ei todellakaan sovi kaikkiin ammatteihin. Järkyttävää kattella taukohuoneessa kun porukoilla on venytetyt korvat tai reiät naamassa kun niitä killuttimia ei saa työaikana käyttää.

Vierailija
85/116 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidä pääsi.

Saat tehdä niinkuin itse haluat  <3

Kannattaa muuttaa omilleen.

Vierailija
86/116 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nenä- ym. lävistykset ja tatuoinnit eivät sovi minkäänlaiseen ammattiin, joka vaatiin asiakkaiden kanssa työskentelyä ja siistiä ulkonäköä. Rajaa aika paljon ammatteja pois. Eivät sovi myöskään ammatteihin, joissa on kovat hygienia- tai turvallisuusvaatimukset. 

Vallan mainiosti voin tehdä töitä lähihoitajana vaikka onkin tatuointeja. Opiskelen sairaanhoitajaksi eikä siinäkään työssä kyllä tatuoinnit haittaa. Näkee niitä lääkäreilläkin. Eri asia jos on tuore tatuointi niin se pitää peittää tai ottaa tatuointi loman aikana.

Ainoat lävistykset mulla on korvanlehdissä. yhteensä 8 reikää löytyy.

Vierailija
87/116 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lävistykset ja tatuoinnit sopivat kaikenlaisiin ammatteihin. Ap:n äiti ei päätä lapsensa tulevaisuudesta. Olet naurettava

Terveisin äiti vm -59, useita tatuointeja ja lävistyksiä

Ei todellakaan sovi kaikkiin ammatteihin. Järkyttävää kattella taukohuoneessa kun porukoilla on venytetyt korvat tai reiät naamassa kun niitä killuttimia ei saa työaikana käyttää.

Et tiedäkään missä kaikissa asemissa on naisia, joilla on ollut nuorena pieni kasvolävistys :D 

Vierailija
88/116 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asutko vielä äitisi kanssa ja maksaako äitisi kulusi? Jos kyllä niin äidilläsi on sanavaltaa juttuihisi.

Joo, mutta lukion jälkeen muutan ja muutenkin sanomani kyseiset jutut ei liity mitenkään hänen kustantamiin yms kodin sisäisiin asioihin, joissa toki kunnioitan hänen mielipiteitään. t. Ap

Kenen leipää syöt sen lauluja laulat. Ei äitisi halua sinulle pahaa. Hänellä on elämänkokemusta ja hän tietää, että katuisit kuitenkin muutaman vuoden kuluttua lapsellista nenälävistystäsi.

Vierailija
89/116 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini on 71 ja hänen 95-vuotias äitinsä puuttuu edelleen hänen asioihinsa. Sitten he molemmat puuttuvat yhdessä minun 43-vuotiaan asioihin. :D Teen silti omat päätökseni ja elän omaa elämääni, siinähän paheksuvat, mutta on kyllä tosi rasittavaa ettei se vaan mene perille.

Olet täysi-ikäinen, joten ota se nenäkoru. Äiti marmattaa aikansa, mutta ei se loputtomiin jaksa noin pienestä asiasta. Kohta tulee taas jokin uusi asia, johon puuttua, jolloin nenäkoru viimeistään unohtuu..

Vierailija
90/116 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vanhemmat puuttuu yli 50-vuotiaittenkin elämään ja koittavat jossain asioissa ohjailla. On ollut kova työ saada uskomaan, että ei oikein kuuluisi heille enää omat asiat ja valinnat. 😂

Vierailija
91/116 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sanoit äidille että MIKSI se nenäkoru piti saada? Sen verran jännän äärellä että voisitko kertoa?

En sanonut äidille että pitäisi saada nenäkoru tai hänen kustannettava se yms. Sanoin vain että haluaisin ottaa nenäkorun, sitten kun valmistun ja musta se on hieno ja sillä se, sillä kiva jokaselle äidille varmaan että keskustellaan ajatuksista. Oon miettinyt tätä jo joku 7 vuotta. Nenäkorusta tuli tässä aika iso juttu vaikka se ei sinällään ookaan se iso asia, vaan siitä että yleisesti äiti sanoo että se ei anna mun tehdä jotain, minkä kuuluis olla mun oma asia, kun täysikänen oon. Haluisin vaikka muuttaa jonnekin Suomen sisällä, ja sitten sanoo että en anna sun muuttaa ja kaikkia negatiivisia juttuja vaikka ne pätee lähes joka paikkaan. Tai sama ammatista. Nää ei liity mitenkään äidin kustantamisiin, aina pyrin maksamaan ite juttujani ja hauskaa jos joku aa

Taidatte molemmat testata toisianne? "Haluisin vaikka muuttaa jonnekin Suomen sisällä..." Testailet erilaisia ajatuksia äitiisi, äitisi torppailee niitä? Voi kun äitisi pelkän ajatuksen teilaamisen sijaan kysyisi sinulta tarkemmin noista ajatuksistasi.

Sinulla vielä jonkin aikaa miettiä vakavammin tulevaisuuttasi. Jos joku ajatus alkaa oikeasti kiinnostamaan ala ottaa selvää, mieti mitä käytännössä sinun pitäisi tehdä, että pääsisit haluamaasi. Mieti kuinka käytännössä eläisit tuolla uudella paikkakunnalla: mistä asunto, onko sinulla tarpeelliset tavarat omaan kämppään, onko sinulla tarvittavat taidot itsenäiseen asumiseen (sähkösopimusten tekemisistä lampun vaihtoon, KELA-asioiden hoitamisesta palohälyyttimen patterin vaihtoon). Hanki tietoa noista asioista ja taitoja joita tarvitset (ruuanlaitto, siivous jne), keskity tuohon nyt kun asut kotona. Kun vanhempasi huomaavat, että sinulla kypsät ajatukset tulevaisuudesta, selkeät suunnitelmat, kykyä selvitä osasta asioista omatoimisesti, intoa oppia lisää ja taju yöntää mihin asioihin tarvitset vielä apua, he kyllä lämpenevät auttamaan sinua kohti haluamaasi. Ja tuossa kun pohdit asioita konkreettisemmin huomaat myös itse milloin omat toiveesi ovat vielä kehittymässä, esimerkiksi minä äitinä kyselisin lisää lapseltani jos hän haluaa "muuttaa jonnekin Suomen sisällä". Kysyisin mitä oikeasti haluat muuttamiselta, itsenäistymistä, jonka voi tehdä muuttamalla omilleen aluksi muutaman kilometrin päähän vanhemmista opettelemaan itsenäistä asumista, vaiko ihan jotain tiettyä asiaa: tiettyä opintosuuntaa, jota opetetaan vain tuolla, tietynlaista ympäristöä, mikä se sitten onkin jne. 

Vierailija
92/116 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asut kotona, olet vielä hyvin nuori. Äitisi velvollisuuskin on vielä puuttua. Ei ihminen yhtäkkiä muutu aikuiseksi, kun täyttää 18. Vasta 25-vuotiaana alkaa aivojenkin kehitys olla kunnossa. 

Mutta se realismi on, että äitit puuttuu aina. Itse olen pian 50 ja äiti vieläkin sörkkii asioita. En jaksa ottaa arvovaltakiistaa. Myöntelen vaan ja teen niin kuin haluan. Joskus äiti itsekin tajuaa, ettei saisi kommentoida joka asiaa ja toteaa jotain "no, sähän itse tietysti päätät..." Hauskaa, koska äänensävystä kuultaa suunnaton tarve kertoa minulle, miten maailma seisoo hänen mielestään ja mitä pitäisi tehdä. Toisaalta muistan itse, kun isoäiti oli hengissä, niin äiti joskus tuskaili sitä, kun aina sen pitää joka asiaan neuvoa ja antaa mielipide.

Vierailija
93/116 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kuulostaa kyllä ihan teiniltä, joka hän tietysti vielä onkin - eighTEEN. Surullista luettavaa. Aivan kuin 14-vuotias kiukuttelisi äidilleen, kun "on niin iso jo". 

Vierailija
94/116 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, olet vasta junnu, vaikkei se siltä tunnukaan enää. Mieheni on sen sijaan 40v ja hänen äitinsä kontrolloi häntä edelleen. 

Vierailija
95/116 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perussuomalaisilla on Jyväskylän kaupunginvaltuustossa menossa ihan oma r a s i s t i n e n ja syrjivä show niin kulttuuria, m a a h a n m u u t t a j i a kuin seksuaalivähemmistöjäkin kohtaan, kertoo eräs Kokoomuksen kaupunginvaltuutettu.

Hän kritisoi rajoittamattomia puheenvuoroja, jotka johtavat siihen, että yksi ihminen saattaa ottaa yhdestä aiheesta kahdeksan kolmen minuutin puheenvuoroa, ja päälle tulevat vielä puolueen omat kommentit.

-Saatetaan kuunnella jotain r a s i s t i s t a sontaa 1,5-2 tuntia, ja se ei etene mihinkään.

https://yle.fi/a/74-20081980

Vierailija
96/116 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon 40v ja äiti yrittää vieläkin välillä määräillä. Siihen ei auta kuin rajojen pitäminen tiukasti ja jos ei usko niin välit poikki kunnes uskoo. 

Vierailija
97/116 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on tavallista lapsellista valitusta: itsestä ei kanneta vastuuta, joten maksatetaan kaikki äidillä ja ihmetellään, miksi se vastustaa tuhlausta.

Ota ihmeessä lävistys. Kun se tulehtuu ja menetät osan kasvoistasi, voi äiti joka päivä näyttää vanhoja kuviasi ja ihastella, miten nätti olitkaan, kun sinulla vielä oli nenä.

Vierailija
98/116 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öö, miksi aikuinen kyselee äidin mielipidettä lävistyksiin? Sellaisen voi ottaa lupia kyselemättä.

Vierailija
99/116 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on tavallista lapsellista valitusta: itsestä ei kanneta vastuuta, joten maksatetaan kaikki äidillä ja ihmetellään, miksi se vastustaa tuhlausta.

Ota ihmeessä lävistys. Kun se tulehtuu ja menetät osan kasvoistasi, voi äiti joka päivä näyttää vanhoja kuviasi ja ihastella, miten nätti olitkaan, kun sinulla vielä oli nenä.

No sähän vasta aikuiselta ja fiksulta vaikutatkin. :D Kuinka paljon tiedät tapauksia missä nenälävistys tulehtunut niin pahoin, että nenä pitänyt poistaa? Nyt vähän todellisuudentajua näihin juttuihin.

Ei, mulla ei ole nenälävistystä. Ei ole koskaan ollutkaan eikä tule koskaan olemaankaan. Noita lävistyksiä on paljon eikä ne suurimmalla osalla tulehdu lainkaan tai tulehdus on hyvin pieni.

Vierailija
100/116 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen 49-vuotias ja äiti yrittää ihan tuota samaa. Asun kaiken lisäksi toisella puolella Suomea ja hankin itse itselleni elannon - tehnyt niin 16-vuotiaasta.

N 49

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi neljä