18 ja äiti yrittää vieläkin määrätä elämääni
Mitä pitäisi tehdä kun olen täyttämässä 19 ja äiti kokee että voi edelleen päättää mun asioista. Esimerkiksi kun ilmoitin haluavani ottaa nenälävistyksen, äiti ilmoitti että ei anna minun ottaa ja suuttui kun sanoin miksi ja että oon aikuinen . Siis äiti on mulle tärkee, mut ärsyttävää kun pitää suuttua jostain vastaavista pienistä asioista ja kokea huonoa omaatuntoa kun äiti ei haluaisi minun tekevän jotain, vaikka olen aikuinen ihminen ja ei joku esim yllämainittu asia liittyen ulkonäköön pitäis olla niin iso juttu. Samanlaisia reaktioita tulee kun oon esittänyt haaveita jostain ammatista tai muutosta yms. Mitä pitäis tehä, äiti kuitenkin tärkee, mutta ois kiva tuntea olevansa ite päätettävissä omista asioista ilman syyllisyyttä vääristä valinnoista.
Kommentit (116)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asutko vielä äitisi kanssa ja maksaako äitisi kulusi? Jos kyllä niin äidilläsi on sanavaltaa juttuihisi.
Joo, mutta lukion jälkeen muutan ja muutenkin sanomani kyseiset jutut ei liity mitenkään hänen kustantamiin yms kodin sisäisiin asioihin, joissa toki kunnioitan hänen mielipiteitään. t. Ap
Eli mutsin tehtävä on maksaa elämäsi, mutta hänellä ei ole siihen mitään sananvaltaa? Aha?
No ei se mielestäni ole äidin päätettävissä, mitä tai minne lapsi lähtee opiskelemaan tai täysi-ikäisen nenälävistykset, jos itse maksaa. Ihan turhaa kontrollointia.
T. Nuoren äiti itsekin
Taloudellisen itsenäisyyden riistäminen on vahva keino toisen kontrollointiin. myös lapset tai nuoret voivat kokea sitä vanhempiensa toimesta.
https://taloudellinenvakivalta.fi/
Missään nimessä vanhempien ei tule rajoittaa lasta ja estää häntä itsenäistymästä siihen vedoten, että vanhempi maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Äidin kannattaa irtisanoa nettiliittymäsi ja muistuttaa, että aikuinen vastaa itse päätöksistään ja elannostaan. Jos ei kodin säännöt kelpaa, voi aina lähteä, tuossa on ovi.
Ah, mikä ihanan raikas tuulahdus menneiltä vuosikymmeniltä. Noin kannattaa toimia, jos haluaa pilata välit oman lapsen kanssa. Takuulla toimii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se voi tulehtua. Siitä varmaan huolehtii.
Ei, vaan siitä että kuulemma se on ruma,siihen jää reikä, voin kuolla, en saa mitään töitä kun mulla on se (vaikka en oo menossa mihinkään sairaanhoitoalalle yms) ja kaikki ajattelee mikä toikin on. Mietin vielä, mutta musta piiikkasen ylireagointia T. Ap
No ei se nyt välttämättä ole ylireagointia. Äitisi ajattelee parastasi. Monet ihmiset suhtautuvat negatiivisesti nenälävistyksiin, esim. se henkilö jonka mahdollisesti kohtaat työhaastattelussa.
Älä vahvista äidin auktoriteettiä kyselemällä, miksi hän ei anna sun tehdä jotain, kun ei hänellä ole siihen enää sananvaltaa. Jos meinaat ottaa lävistyksen, sitten vain menet ja otat sen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan siitä että kuulemma se on ruma,siihen jää reikä, voin kuolla, en saa mitään töitä kun mulla on se (vaikka en oo menossa mihinkään sairaanhoitoalalle yms) ja kaikki ajattelee mikä toikin on. Mietin vielä, mutta musta piiikkasen ylireagointia T. Ap
Onko olemassa nenäkoruja, joita varten ei tarvitse reikää? Itsellänikin vähän mietityttäisi se, että aionko pitää sitä nenäkorua lopun ikääni, vai otanko sen jossain vaiheessa pois ja nenään jää reikä.
Vierailija kirjoitti:
Nuorilla on nuorten horinat ja sellaiset korjaa yleensä aika.
Teet kuten itse haluat, mutta kannattaa kysyä äidiltäsi että miksi hän on jotain mieltä.
Nuorilla ei ole horinoita. Vanhoilla ihmisillä on horinoita.
Olet varmaan se vanhempi joka ei kunnioita lapsia eikä nuoria. Aika ei tee ihmiselle hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Taloudellisen itsenäisyyden riistäminen on vahva keino toisen kontrollointiin. myös lapset tai nuoret voivat kokea sitä vanhempiensa toimesta.
Missään nimessä vanhempien ei tule rajoittaa lasta ja estää häntä itsenäistymästä siihen vedoten, että vanhempi maksaa.
Älä jaksa. 19-vuotias voi mainosti muuttaa muualle. Jos jää vanhempien luo vielä täysi-ikäisenä, on velvollinen noudattamaan talon sääntöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja paskat. Minä otin nenälävistyksen 40-vuotiaana enkä kysynyt kenenkään mielipidettä.
Nenälävistykset menevät umpeen sitten kun niitä ei enää halua pitää, mutta hammaskorut ovat ikuisia.
Sinun ei kannata kysyä kaikkeen äidin mielipidettä, kun äitisi ei näköjään ymmärrä eikä haluakaan ymmärtää sinua. Sinä et ole äitisi. Sinä olet sinä.
Vierailija kirjoitti:
Alaikäiset on juridisestikin vajaavaltaisia. Ei tuo sivusto edes koske alle 18-vuotiaita.
Lapsi/nuori saa toki päättää itsetienatuista rahoistaan. Mutta vanhemmat saa samoin päättää omista rahoistaan, mihin ne käytetään, lapsi ei päätä niistä.
Vierailija kirjoitti:
Nenälävistykset menevät umpeen sitten kun niitä ei enää halua pitää, mutta hammaskorut ovat ikuisia.
Sinun ei kannata kysyä kaikkeen äidin mielipidettä, kun äitisi ei näköjään ymmärrä eikä haluakaan ymmärtää sinua. Sinä et ole äitisi. Sinä olet sinä.
Ei mene umpeen. Siinä se on ja näkyy.
Sitten kun hoidat omaa kotiasi ja maksat omat laskusi voit olla kuten haluat. Niin kauan kun asut vanhempasi katon alla teet kuten vanhempasi käskee. Ei ole vaikeaa.
Muutin kotoa 16-vuotiaana ja vielä näin 20 vuotta myöhemmin äitini ilmoittaa mielipiteensä asioihin :D Siinäpähän ilmoittaa, on lupa olla eri mieltä.
Äidit on.
Monien vanhempien on vaikea päästä irti lapsistaan. Kokevat huolta vielä 70-vuotiainakin. Koeta ymmärtää ja suhtautua asiallisesti, mutta tee selväksi, että lukeudut ja täysi-ikäisiin ja sinun on hyvä päättää omista asioistasi mieluummin nyt kuin kymmenen vuoden päästä. Keskustele asiasta hänen kanssaan aikuisen tavoin kiihkottomasti ja asiallisesti. Sano että kuuntelet heidän mahdollisia neuvojaan, mutta harkitset tapauskohtaisesti itse, noudatatko niitä.
If you decide to take out the piercing for any reason, the amount of time it takes for the hole to close up and heal depends on the individuals healing process. How quickly the hole closes or the likelihood of scarring might also depend on how often you move the jewelry or stretch the piercing. Its possible theres a faint scar or none at all, but its hard to say given that everyone heals differently.
https://goaskalice.columbia.edu/answered-questions/nose-piercing/
Jostain syystä 18v täysi- ikäiselle(?) ei myydä Alkossa väkeviä, eikä esim. asevelvollisuus koske heitä. Rikostapauksissakaan heitä ei kohdella täysin aikuisina jne.
Vierailija kirjoitti:
Olen 57 ja minun äitini yrittää puuttua vieläkin asioihini.
Tämä.
Vierailija kirjoitti:
Olen 57 ja minun äitini yrittää puuttua vieläkin asioihini.
Meinasin tulla kirjoittamaan ihan saman, ikää 52v