18 ja äiti yrittää vieläkin määrätä elämääni
Mitä pitäisi tehdä kun olen täyttämässä 19 ja äiti kokee että voi edelleen päättää mun asioista. Esimerkiksi kun ilmoitin haluavani ottaa nenälävistyksen, äiti ilmoitti että ei anna minun ottaa ja suuttui kun sanoin miksi ja että oon aikuinen . Siis äiti on mulle tärkee, mut ärsyttävää kun pitää suuttua jostain vastaavista pienistä asioista ja kokea huonoa omaatuntoa kun äiti ei haluaisi minun tekevän jotain, vaikka olen aikuinen ihminen ja ei joku esim yllämainittu asia liittyen ulkonäköön pitäis olla niin iso juttu. Samanlaisia reaktioita tulee kun oon esittänyt haaveita jostain ammatista tai muutosta yms. Mitä pitäis tehä, äiti kuitenkin tärkee, mutta ois kiva tuntea olevansa ite päätettävissä omista asioista ilman syyllisyyttä vääristä valinnoista.
Kommentit (116)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nenälävistykset menevät umpeen sitten kun niitä ei enää halua pitää, mutta hammaskorut ovat ikuisia.
Sinun ei kannata kysyä kaikkeen äidin mielipidettä, kun äitisi ei näköjään ymmärrä eikä haluakaan ymmärtää sinua. Sinä et ole äitisi. Sinä olet sinä.
Ei mene umpeen. Siinä se on ja näkyy.
Meneepäs. Otin nenälävistyksen vuonna 1999 ja kun kyllästyin siihen, reikä meni umpeen eikä näy enää. Samoin kävi kulmalävistykselle. Niin että tiedän kyllä mistä on kyse.
Älä hanki nenäkorua, äitisi on täysin oikeassa.
No sehän on ap mukava ,kun jo kesäkuussa muutat omaan vuokrakämppään ja sitten saat päättää kaikesta itse.
Varmaan sinulla on jo kesätyöpaikka ja suunnitelmat , jos pyrit opiskelemaan jonnekin.
Noin itsenäisenä ja valveutuneena olet varmaan täysin selvillä kaikista tuista , mitä tulet saamaan.
Kiva kun itsenäistyt.
Vierailija kirjoitti:
Nenä- ym. lävistykset ja tatuoinnit eivät sovi minkäänlaiseen ammattiin, joka vaatiin asiakkaiden kanssa työskentelyä ja siistiä ulkonäköä. Rajaa aika paljon ammatteja pois. Eivät sovi myöskään ammatteihin, joissa on kovat hygienia- tai turvallisuusvaatimukset.
Lävistykset ja tatuoinnit sopivat kaikenlaisiin ammatteihin. Ap:n äiti ei päätä lapsensa tulevaisuudesta. Olet naurettava
Terveisin äiti vm -59, useita tatuointeja ja lävistyksiä
Ota mieluummin turkoosi tai shokkipinkki hiusväri. Siitä pääsee eroon.
Vierailija kirjoitti:
Älä hanki nenäkorua, äitisi on täysin oikeassa.
Hanki nenäkoru jos itse haluat. Äitisi ei voi sinua estää. Ota napalävistys ja genitaalilävistys jos itse haluat. Äitisi ei voi sinua estää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se voi tulehtua. Siitä varmaan huolehtii.
Ei, vaan siitä että kuulemma se on ruma,siihen jää reikä, voin kuolla, en saa mitään töitä kun mulla on se (vaikka en oo menossa mihinkään sairaanhoitoalalle yms) ja kaikki ajattelee mikä toikin on. Mietin vielä, mutta musta piiikkasen ylireagointia T. Ap
Ja paskat. Minä otin nenälävistyksen 40-vuotiaana enkä kysynyt kenenkään mielipidettä.
Äidin rahoilla ja kotona asuessa?
Nuori tekee omilla rahoillaan mitä haluaa. Täysi-ikäisen ei tarvitse pyytää äidiltä lupaa.
Ja totta kai asuin 40-vuotiaana kotina. Olin itsekin äiti.
Mun äiti sai raivokohtauksia.
Kerran ruoski mut mankan nauhalla.
Muutin pois 16 vuotiaana.
Joulut ym pyhät vietin opiskelija solussa.
Miten sä kestät????
Sanoiko ap että äidin pitäisi maksaa se lävistys? Mielestäni ei. Hän saa todennäköisesti opintotukea. Vanhemmilla on myös elatusvelvollisuus niin kauan kun nuori käy toisen asteen koulutusta. Se ei toki koske lävistyksiä, mutta ruokaa ja asumista kyllä. Minusta se on nuoren oma asia mihin kouluun haluaa ja myös se ulkonäkö on ihan jokaisen oma asia, jos on jo täysi ikäinen. Meillä on lapset vielä alakoulussa ja jutellaan välillä tulevaisuudesta, mitä haluavat sitten tehdä. Eivät vielä oikein tiedä, eikä ole kiirekään vielä pariin vuoteen. Ja heidän päätös se on, voin toki puhua vaihtoehdoista.
Jos hiukset ja iho ovat täydelliset, miksi pilaisit ne. Jos eivät ole täydelliset, lävistys ei ainakaan kaunista ketään.
Joudutko viemään roskat?
Mitä n.atsi äitis oukein komentaa?
Opiskelu on rankkaa..
Sano äidilles et pötyä pöytään ja
Pesukone pyörimään!!
Vierailija kirjoitti:
Nenä- ym. lävistykset ja tatuoinnit eivät sovi minkäänlaiseen ammattiin, joka vaatiin asiakkaiden kanssa työskentelyä ja siistiä ulkonäköä. Rajaa aika paljon ammatteja pois. Eivät sovi myöskään ammatteihin, joissa on kovat hygienia- tai turvallisuusvaatimukset.
Käsityömessuilla oli puuseppä myymässä tuotteitaan, kiersin kojun kaukaa kun huomasin lävistetyn ja parrakkaan kuontalon.
Mun äiti koittaa vieläkin määrätä kaiken vaikka olen 56 v. ja asun eri kaupungissa. En vaan tee enkä todellakaan kerrö hälle kaikkea. Ei esmes tiedä että olen nyt työtön kun en vaan jaksa kuunnella siitä seuraavaa rähjäämistä.
Vierailija kirjoitti:
Sanoiko ap että äidin pitäisi maksaa se lävistys? Mielestäni ei. Hän saa todennäköisesti opintotukea. Vanhemmilla on myös elatusvelvollisuus niin kauan kun nuori käy toisen asteen koulutusta. Se ei toki koske lävistyksiä, mutta ruokaa ja asumista kyllä. Minusta se on nuoren oma asia mihin kouluun haluaa ja myös se ulkonäkö on ihan jokaisen oma asia, jos on jo täysi ikäinen. Meillä on lapset vielä alakoulussa ja jutellaan välillä tulevaisuudesta, mitä haluavat sitten tehdä. Eivät vielä oikein tiedä, eikä ole kiirekään vielä pariin vuoteen. Ja heidän päätös se on, voin toki puhua vaihtoehdoista.
Lyötkö lapsiasi?
Pidätkö nälässä?
Minä v.ihaan äitiäni.
Toivon hänelle kaikkea pahaa.
Äitinimyös jakoi p.ersettä.
Onneksi kykenin luokkanousuun.
Joulut oli traumaattisia..olla yksin.
Muut sai ajokortit..
Minä sain kotona turpaan.
Ketään ei kiinnostanut.
Vi.haan jumalaa..menen ilolla h.elvettiin.
Jumala on pahuus
Lävistä itse ruma läski turpasi senkin w t h uo 359ra
Mitä sanoit äidille että MIKSI se nenäkoru piti saada? Sen verran jännän äärellä että voisitko kertoa?
Se 18.v.n ikä ei tee vielä aikuiseksi vaan todellinen aikuistuminen ikä on siinä 23-26.v ja senkin jälkeen vielä hyvä jos äiti katsoo vähä perään. 😅
Vanhempien kunnioitus kannattaa myös pitää mielessä, varsinkin jos kyse on niinkin pienestä asiasta kuin nenälävistys.
Itse kun olin nuori niin vanhempia ei hetkauttanut ollenkaan sama mitä tein ja kuinka monta lävistystä/tatuointia otin. Myöhemmin ei kiinnostanut hääni, lapseni, perhejuhlani eikä mikään muukaan elämässäni. Sinulla vaikuttaa olevan rakastavat vanhemmat. Muista että nyt kun olet aikuinen, ihmissuhteet tulee olla vastavuoroista, myös vanhempien suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Mitä sanoit äidille että MIKSI se nenäkoru piti saada? Sen verran jännän äärellä että voisitko kertoa?
En sanonut äidille että pitäisi saada nenäkoru tai hänen kustannettava se yms. Sanoin vain että haluaisin ottaa nenäkorun, sitten kun valmistun ja musta se on hieno ja sillä se, sillä kiva jokaselle äidille varmaan että keskustellaan ajatuksista. Oon miettinyt tätä jo joku 7 vuotta. Nenäkorusta tuli tässä aika iso juttu vaikka se ei sinällään ookaan se iso asia, vaan siitä että yleisesti äiti sanoo että se ei anna mun tehdä jotain, minkä kuuluis olla mun oma asia, kun täysikänen oon. Haluisin vaikka muuttaa jonnekin Suomen sisällä, ja sitten sanoo että en anna sun muuttaa ja kaikkia negatiivisia juttuja vaikka ne pätee lähes joka paikkaan. Tai sama ammatista. Nää ei liity mitenkään äidin kustantamisiin, aina pyrin maksamaan ite juttujani ja hauskaa jos joku aatteli että n. 50€ kustantamisen tappelusta oli nyt kyse : D t. Ap
Kenen leipää syöt, sen lauluja laulat.