Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

18 ja äiti yrittää vieläkin määrätä elämääni

Vierailija
04.04.2024 |

Mitä pitäisi tehdä kun olen täyttämässä 19 ja äiti kokee että voi edelleen päättää mun asioista. Esimerkiksi kun ilmoitin haluavani ottaa  nenälävistyksen, äiti ilmoitti että ei anna minun ottaa ja suuttui kun sanoin miksi ja että oon aikuinen . Siis äiti on mulle tärkee, mut ärsyttävää kun pitää suuttua jostain vastaavista pienistä asioista ja kokea huonoa omaatuntoa kun äiti ei haluaisi minun tekevän jotain, vaikka olen aikuinen ihminen ja ei joku esim yllämainittu asia liittyen ulkonäköön pitäis olla niin iso juttu. Samanlaisia reaktioita tulee kun oon esittänyt haaveita jostain ammatista tai muutosta yms. Mitä pitäis tehä, äiti kuitenkin tärkee, mutta ois kiva tuntea olevansa ite päätettävissä omista asioista ilman syyllisyyttä vääristä valinnoista.

Kommentit (116)

Vierailija
41/116 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taloudellisen itsenäisyyden riistäminen on vahva keino toisen kontrollointiin. myös lapset tai nuoret voivat kokea sitä vanhempiensa toimesta.

https://taloudellinenvakivalta.fi/

Missään nimessä vanhempien ei tule rajoittaa lasta ja estää häntä itsenäistymästä siihen vedoten, että vanhempi maksaa.

Älä jaksa. 19-vuotias voi mainosti muuttaa muualle. Jos jää vanhempien luo vielä täysi-ikäisenä, on velvollinen noudattamaan talon sääntöjä. 

Niihin talon sääntöihin voi kuulua, että huumeiden käyttö on kiellettyä, mutta niihin ei voi kuulua lävistyskieltoa.

Vierailija
42/116 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 57 ja minun äitini yrittää puuttua vieläkin asioihini.

Kontrolloiva vanhempi jatkaa kontrollointiaan tasan niin kauan kuin lapsi sen sallii. Täytyy vain alkaa elää sitä omaa elämää vanhemmilta kyselemättä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/116 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se voi tulehtua. Siitä varmaan huolehtii.

Ei, vaan siitä että kuulemma se on ruma,siihen jää reikä, voin kuolla, en saa mitään töitä kun mulla on se (vaikka en oo menossa mihinkään sairaanhoitoalalle yms) ja kaikki ajattelee mikä toikin on. Mietin vielä, mutta musta piiikkasen ylireagointia T. Ap

Täällä jo kohta kolmekymppisten äiti. Meillä aikoinaan väännettiin vaikka mistä. Osa väännöistä oli näin jälkeenpäin turhia. Mutta ei silloin kun tilanne on päällä välttämättä osaa suhteuttaa asioita. Onneksi kuitenkin molempien lasten kanssa saatiin pidettyä keskusteluyhteys vaikeimpien teinivuosien ajankin. Opiskelupaikoista puhuttiin molempien kanssa, ja lukioon hieman patistettiin. Molemmat ovat olleet tuosta näin jälkikäteen ihan tyytyväisiä. Sen jälkeiset paikkansa saivat valita ihan itse.

Jos olette selvinneet läpi murrosiän ilman suurempia taistoja niin yrittäkää sujua nyt viimeiset ajat ennen kuin muutat omillesi. Puhukaa. Äitisi on elänyt ihan toista aikaa nuoruutensa, nenäkoruja ei silloin ollut kuin punkkareilla ja tuo todellakin vaikutti työnsaantiin eikä vain hygieniasyistä. Tuo korujuttu on kuitenkin hyvin pieni asia, tuskin sinullekaan mikään maailman tärkein juttu. Entä jos teet siitä itsenäistymisen juhlistamisen korun, ota sitten kun asut omillasi ja olet saanut omat rahat kesätöistä ja opintorahoista jne? Tärkeämpi asia on opiskelupaikan valinta. Saisitteko tuosta rauhallisia keskusteluja aikaiseksi? Kertoisit äidillesi omat syysi miksi haluat valita tuon alan ja mitä suunnittelet opintojen aikana ja jälkeen? Itse heräsin lasten kasvamiseen juuri tuollaisien keskustelujen aikana, hämmästyin ja kuuntelin ylpeänä kuinka nuori selitti ajatuksiaan. Eli ainut neuvo minkä voin antaa on, että puhu äitisi kanssa rauhallisesti ja yritä myös nähdä asia hänen näkökannastaan, osaat silloin paremmin lieventää hänen huoliaan päätöksistäsi. Ei äitisi varmaankaan ilkeyttään varoittele, on huolissaan sinusta.

Vierailija
44/116 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidit on aina äitejä, ei siitä kai pääse mihinkään.

Vierailija
45/116 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nenä- ym. lävistykset ja tatuoinnit eivät sovi minkäänlaiseen ammattiin, joka vaatiin asiakkaiden kanssa työskentelyä ja siistiä ulkonäköä. Rajaa aika paljon ammatteja pois. Eivät sovi myöskään ammatteihin, joissa on kovat hygienia- tai turvallisuusvaatimukset. 

Vierailija
46/116 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asutko vielä äitisi kanssa ja maksaako äitisi kulusi? Jos kyllä niin äidilläsi on sanavaltaa juttuihisi.

Mikäs kieroutunut juttu tuo on? Taloudellinen väkivalta on mielestäsi ok? Rahalla kiristäminen on mielestäsi ok?

Ei vaan kenen leipää syöt, sen lauluja laulat. Ei se ole taloudellista väkivalta, jos äiti ei suotu kustantamaan aikuiselle lapselleen jotain lävistystä. 18-vuotias voi hakea omia tukia, vaikka vanhempi onkin opiskelevan lapsensa elatusvelvollinen

Minulla tai lasten isällä ei ollut mitään sanomista lastemme ammatinvalintaan silloin, kun 16-vuotiaina peruskoululaisina etsiskelivät opiskelupaikkaa. Hyvä niin, itse ovat oman onnensa löytäneet ja jos eivät, siitä ei voi ainakaan meitä syyttää.

Vierailija
47/116 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asutko vielä äitisi kanssa ja maksaako äitisi kulusi? Jos kyllä niin äidilläsi on sanavaltaa juttuihisi.

Mikäs kieroutunut juttu tuo on? Taloudellinen väkivalta on mielestäsi ok? Rahalla kiristäminen on mielestäsi ok?

Se on katsos lapsi niin että kenen leipää syöt sen lauluja laulat. 

Vierailija
48/116 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, mutta lukion jälkeen muutan ja muutenkin sanomani kyseiset jutut ei liity mitenkään hänen kustantamiin yms kodin sisäisiin asioihin, joissa toki kunnioitan hänen mielipiteitään. t. Ap

Eli mutsin tehtävä on maksaa elämäsi, mutta hänellä ei ole siihen mitään sananvaltaa? Aha?

Kodissaan pitää saada näyttää miltä tahtoo, vaikka äiti ei jokaista hiussuortuvan väriä tai korua hyväksyisikään!!! Tyttären nukkevuodet loppuvat siinä 5-v paikkeilla, 19-v tietää jo itsekin mitä laittaa päälle ja jos ei tiedä, niin kärsii seuraukset! 

Vierailija
49/116 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taloudellisen itsenäisyyden riistäminen on vahva keino toisen kontrollointiin. myös lapset tai nuoret voivat kokea sitä vanhempiensa toimesta.

https://taloudellinenvakivalta.fi/

Missään nimessä vanhempien ei tule rajoittaa lasta ja estää häntä itsenäistymästä siihen vedoten, että vanhempi maksaa.

No kuule todellakin voi. Se vanhempi voi vaikka lopettaa rahan antamisen kokonaan ja kertoa että täysi-ikäisenä maksat itse. Sitten kun asuu omillaan ja tienaa omat rajansa niin voi lävistellä mitä lystää.

Vierailija
50/116 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen lauluja laulat, jonka leipää syöt. Toivottavasti tulet järkiisi kotona asumisesi aikana. 

Vierailija
51/116 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, mutta lukion jälkeen muutan ja muutenkin sanomani kyseiset jutut ei liity mitenkään hänen kustantamiin yms kodin sisäisiin asioihin, joissa toki kunnioitan hänen mielipiteitään. t. Ap

Eli mutsin tehtävä on maksaa elämäsi, mutta hänellä ei ole siihen mitään sananvaltaa? Aha?

No ei se mielestäni ole äidin päätettävissä, mitä tai minne lapsi lähtee opiskelemaan tai täysi-ikäisen nenälävistykset, jos itse maksaa. Ihan turhaa kontrollointia.

T. Nuoren äiti itsekin

Totta, nuo ovat nuoren itsensä päätettäviä asioita. Äiti sen sijaan päättää, mitä tekee omilla rahoillaan, hänellä ei ole velvollisuutta maksaa lapsensa puhelinta, apteekkikuluja tai korjausleikkausta. Oikeuksiin kuuluu vastuu ja kun äidillä ei ole sananvaltaa, ei hänellä ole maksuvelvollisuuttakaan. 19v nuori on hyvä ja menee töihin.

Vierailija
52/116 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se voi tulehtua. Siitä varmaan huolehtii.

Ei, vaan siitä että kuulemma se on ruma,siihen jää reikä, voin kuolla, en saa mitään töitä kun mulla on se (vaikka en oo menossa mihinkään sairaanhoitoalalle yms) ja kaikki ajattelee mikä toikin on. Mietin vielä, mutta musta piiikkasen ylireagointia T. Ap

Ja paskat. Minä otin nenälävistyksen 40-vuotiaana enkä kysynyt kenenkään mielipidettä.

Äidin rahoilla ja kotona asuessa?

Vierailija
53/116 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 57 ja minun äitini yrittää puuttua vieläkin asioihini.

Ahaa. Dementia? 

Vierailija
54/116 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nenäkorut vaan on rumia. Sellainen piti itsekin saada 17-vuotiaana, ihan 90-luvun alussa. Tuolloin niitä ei vielä tavannut olla ja itse laitoin nenästä läpi. Samoin reittelin korvat ja kulmat. Sanomistahan niistä tuli kotona. No kulmasta kasvoi ulos, korviksia en enää pidä ja se nenäkorukin oli vähän hankala. Eipä niistä jälkiä ole ihoon jäänyt, mutta kaikenlaista sitä on pitänyt koettaa. Tatuointia hankittiin perään, niitäkään ei silloin yleisesti ollut. Niistä saan kuulla näin 50-vuotiaanakin vielä äidiltäni. Itseäni nämä ei niin haittaa, mutta ei nuo tarpeellisiakaan ole. Kaikenlaista joutavaa kuitenkin.

Vierailija
55/116 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti päätät lukion tai ammattikoulun nyt keväällä. Etsi työpaikka tai opiskelupaikka tarpeeksi kaukaa, niin pääset viimeistään syksyllä muuttamaan omillesi. Sen jälkeen saat päättää omista asioistasi ihan itse.

Ja maksa omat menosi myös itse. Turha on tulla vippia hakemaan. T. Äitmamma

Vierailija
56/116 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun siskon tytöt kummatkin halusi aina vaikka mitä. Kumpikaan ei oikein käynyt töissä, koulu meni miten meni jne.

Muistan, kun halusi tatuoinnit. Piirrettiin iholle ne ja sanoin mä maksan, jos 2 v piirrät joka kerta vahvisteet. Yo juhlissa puheessa kiitti mua.

Ota lävistys, kun muutat pois kotoa.

Vierailija
57/116 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaali vanhempi ei yritä kontrolloida täysi-ikäisen lapsen ulkonäköä, vaikka tämä asuisikin kotona. Jos ajatus oli että hän maksaa lävistyksen, sitten on eri asia. Mutta ei se että asut saman katon alla, ole mikään syy olla kontrolloiva k*sipää. 

Vierailija
58/116 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nenässä on kaikki tarpeelliset reiät jo valmiiksi asennettuna.

Vierailija
59/116 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä nähnyt kauniita tatuointeja ja lävistykset koruineen näyttävät usein pateilta tai finneiltä. 

Vierailija
60/116 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidit yleensä tarkoittavat ihan hyvää antaessaan ohjeita. Kyllä heitä kuunnellakin kannattaa, mutta oma järki pitää mukana lopullista päätöstä tehdessä. Järkevät äidit kyllä sitten aina lopulta hyväksyvät lapsensa valinnat, vaikka olisivat ensin kuinka voimakkaasti vastaan, harva äiti pilaa välejä lapseensa väärien valintojen takia, ja harva tekee rahastakaan mitään kynnyskysymystä siihen, mitä aikuistuva lapsi saa henkilökohtaisissa valinoissaan tehdä, vaikka olisikin elinkustannusten maksaja.

Itse olen huomannut, että aina kun olen antanut äitini mielipiteen vähänkin vaikuttaa työpaikan valintaan, pieleen on mennyt. Muissa asioissa on kyllä saanut onnistuneitakin ohjeita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi yksi