Elinkeinoelämän valtuuskunta: Kaikille avoin terveydenhuolto pois, tilalle USA:n maksullinen terveysvakuutusmalli
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010334427.html
Et pysty maksamaan sairasvakuutuksen kuukausierää? Et saa hoitoakaan ja vartijat heittävät sairaalasta tai ensihoidosta ulos.
Kokoomusdystopian laajeneminen etenee yhä nopeammin.
Kommentit (507)
Terveysvakuutus on hyvä idea jos se suunnitellaan hyvin.
1. Se on kaikille pakollinen
2. Siihen voisi tulla samanlaiset bonukset, kuin liikennevakuutuksissa on. Jos et käytä juurikaan palveluita, bonus nousee ja maksu laskee. Ja taas jos olet suurkuluttaja niin bonus laskee.
Ääliöoikeisto voi sitten näyttää sen vakuutusyhtiön, joka suostuu antamaan vakuutuksen esim. syöpäsairaalle, sydänsairaalle, dialyysipotilaalle, synnynnäisesti sairaalle ja muille. Tässä älynväläyksessä on ilmeisesti tarkoitus, että valmiiksi sairaat kuolevat pois. Myös köyhät joutavat vissiin kuolla pois, kun tukien lopettamisen takia ei ole varaa edes minimivakuutukseen (joka ei korvaa mitään vakavia sairauksia).
Hämmentävää huomata miten koko hyvinvointi yhteiskunta romahtaa nyt kerralla. Oliko Sannan syytä?
Kuka on äänestänyt Evan valtaan?
Tämä on sitä parempaa ulkoparlamentaarista vaikuttamista
Vierailija kirjoitti:
Miten niin USA:n? Aika monessa länsimaassa missä hoitoonpääsy ja tulokset vähintään yhtä hyvät kuin Suomessa on vakuutusperusteinen terveydenhuolto, mm. Sveitsi, Saksa jne.
Huomionarvoista on, että Suomessa päästään kutakuinkin samaan tasoon huomattavasti halvemmalla. Jos laittaisimme terveydenhoitoon yhtä paljon rahaa kuin muissa Pohjoismaissa olisimme aivan huipulla.
Vierailija kirjoitti:
jenkkisysteemi on läpipaska. hinnat vakuutuksille mielivaltaisia eikä niitä voi kilpailuttaa kun samat kolme tai neljä tarjoajaa hinnoittelevat ne yhdessä.
jos vaikka työttömyyden vuoksi et voi maksaa sitä satojen eurojen kuukausimaksua, ei tipu hoitoakaan jos jotain käy, vaan kuolet ns. kadulle.
mitä jää 'pohjoismaisesta hyvinvointivaltiosta' jäljelle tuollaisen uudistuksen jälkeen? valtaosassa euroopan maita on toimiva julkinen sairaanhoito, ja oikeisto haluaa täällä yksityisen vakuutusmallisen sairaanhoidon tilalle.
josta hyötyvät vain heidän itsensä omistamat terveydenhuoltoalan yritykset valtavina nousseina katteina.
Nykyään tämä pn psykologista, joten ei juuri eroa jos vedetään vakuutus mukaan. Työtön/sairas kiusataan pois vastaanotolta väärillä kirjauksilla, manipuloinnilla, suositusten mukaisen hoidon epäämisellä ja ihan vain puhtaalla sanalla "ei".
Vierailija kirjoitti:
Hämmentävää huomata miten koko hyvinvointi yhteiskunta romahtaa nyt kerralla. Oliko Sannan syytä?
Ei Sanna ole ollut enää pitkään aikaan puikoissa. Selvittele nyt Orpon ja Purran tekoset.
Vierailija kirjoitti:
Uskoisin, että lääkäripalvelut paranisivat nyk. arvauskeskusmallista. Ainakin voi vaikuttaa itse omalla maksutahdollaan, mitä kieltä lääkäri puhuu.
Ne paranevat vain jos henkilökunta saa riittävän kovat henkilökohtaiset seuraukset väärästä toiminnasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskoisin, että lääkäripalvelut paranisivat nyk. arvauskeskusmallista. Ainakin voi vaikuttaa itse omalla maksutahdollaan, mitä kieltä lääkäri puhuu.
Ne paranevat vain jos henkilökunta saa riittävän kovat henkilökohtaiset seuraukset väärästä toiminnasta.
Ehdotuksesi lienee, että esim. lääkäriltä pitää viedä eliniäksi oikeudet jos vahingossa tekee virheen?
Kyseessä varmaankin on ennemminkin saksalainen vakuutuksiin perustuva malli. Saksa ei ole oleiluyhteiskunta, vaan turva muodostuu työn perusteella. Vakuutukset eivät ole yksilön itsensä ostettavissa.
Itselleni tuolla ei nyt hirveästi olisi vaikutusta, kun on hyvä työterveyshuolto ja lapsilla ollut aina vakuutukset tähänkin mennessä. Varmaan oleellista tässä on, kuinka kallis tuo vakuutus tulisi olemaan. Toki metsään menee, jos olisi sellainen hinta kuin Amerikassa, että kaikilla ei todellakaan olisi varaa. Mutta ei tätä varmaan kannata heti tyrmätä, ennen kuin mahdollisesta uudesta systeemistä on konkreettiset faktat pöydässä. Eikös nykyäänkin julkisella puolella ole tarvinnut joku kymppi maksaa, kun käy vastaanotolla. Ainakin joskus piti, ei ole pitkään aikaan tarvinnut käydä julkisella puolella.
Asun Varhan alueella Lounais-Suomessa. Luin just lehdestä, et täällä pitäisi säästää ensi vuonna 130 miljoonaa. En kyllä ymmärrä, että mistä se otetaan pois? Mulle tuli 2 kk sitten tieto, että olen päässyt JONOTTAMAAN leikkaukseen. Olen sitä 4 VUOTTA odottanut!
Vierailija kirjoitti:
Asun Varhan alueella Lounais-Suomessa. Luin just lehdestä, et täällä pitäisi säästää ensi vuonna 130 miljoonaa. En kyllä ymmärrä, että mistä se otetaan pois? Mulle tuli 2 kk sitten tieto, että olen päässyt JONOTTAMAAN leikkaukseen. Olen sitä 4 VUOTTA odottanut!
Lieneekö kyseessä rintojen suurentaminen?
Jenkeissä on JENKKIEN mukaan maailman kallein ja maailman tehottomin terveydenhuolto yhtä aikaa. Siitä kelpaa ottaa mallia Suomeen :D
Onkohan hallitus jo alkanut rustaamaan lakia tästä EKn ihastuttavasta Suomeen talouskasvun tuovasta ehdotuksesta.
Ensin runnovat työehtosopimukset maan rakoon. Mitäpä sitä niillä tekee kun on paikallinen sopiminen. Ei niitä ainakaan noudattaa tarvitse jos ei halua. Hieno homma. Palkat alas.
Siihen kun vielä rykäistään vaatimukset kalliista sairausvakuutuksista, niin hyvin menee. Valtaosa duunareista jää terveydenhuollon ulkopuolelle. Työterveyshuoltoa ei ole mikään pakko tarjota minimiä enempää. Minimi kattaa vain työhöntulotarkastuksen ja työperäiset sairaudet, ja vakuutusyhtiö päättää mikä on työperäinen sairaus.
Vai sellaista seuraavaksi persut?
Joutuu jo autonkin laittamaan pois kun pakollinen liikennevakuutus se nousee ja nousee vaan. En ala jotain sairasvakuutuksiakin makselemaan vielä.
Vierailija kirjoitti:
Seis! Mitä tässä maassa oikein tapahtuu? Minä en äänestänyt tämän puolesta. Eihän tämä niin voi mennä että koko maata ollaan nyt rajusti muokkaamassa vain rikkaiden leikkikentäksi kaikkien muiden kustannuksella.
Kannatti äänestellä kokoomusta.
Mihin perustuu korkeat verot jos kaikki on maksullista ? Amerikassahan maksullisuus johtuu matalista veroista ?