70 vuotiaana eläkkeelle.Hallitus etsii lisä säästöjä.
Kommentit (233)
Miten olisi, jos laitetaan, että työelämässä on oltava tietty määrä vuosia?
Vierailija kirjoitti:
En usko eläväni noin vanhaksi.Eli maksan eläkemaksuja turhaan.
Eläkemaksujen pitäisi olla vapaaehtoisia. Voisi itse laittaa kyseiset rahat säästöön tai olla säästämättä.
Maakuntaveroa pukkaa myös
Hän katsoo, että yksi keino hillitä käsistä riistäytyviä sosiaali- ja terveydenhuollon menoja on verotusoikeuden tuominen hyvinvointialueille.
https://www.iltalehti.fi/talous/a/370695d9-b4b0-41c1-b50a-823db13ce305
Vierailija kirjoitti:
Oli hienot puheet juu ennen vaaleja...
Persuja tuli äänestettyä.
Persut elinkeinoelämän sätkynukkeja jotka toteuttavat nyt kaikki sen pienimmätkin haaveet yhden vaalikauden aikana saamatta sen enempää säästöjä tai velkaantumista kuriin.
Yhtä paljon ottavat velkaa kuin marinin hallitus jolla oli sentään useampi syy ottaa velkaa. Tällä ei ole muuta kuin osaamaton taloudenpito.
Siis olen vasta 39v ja maksan pakollisia eläkemaksuja yli 7 pros. Olen todellakin miettinyt, että aikamoista riistoa on tämä systeemi. Esim. Englannissa ei ole mitään pakollisia eläkemaksuja, vaan jokainen saa säästää itselleen sen, mitä säästää. Olen hyvätuloinen, joten jos laittaisin itselleni säästöön sen 7 prosenttia tuloistani joka kuukausi, eläisin herroiksi myöhemmin ja voisin varmasti jäädä eläkkeelle jo vaikka 55-vuotiaana. Nyt saan ehkä jotain pennosia takaisin noista suorittamistani maksuista, jos satun elämään yli 70-vuotiaaksi. Aika sairas systeemi ja suoranaista varastamista tosiaan.
Vanhempani jäivät kätevästi eläkkeelle 63-vuotiaina ja hyvätuloisia töitä tehneenä saavat useita tonneja eläkettä. Kivat heille.
Ap, saahan jo nyt olla julkisella puolella töissä 68 vuotiaaksi asti.
Useat ovatkin, eläkkeen takia, ja yleisen vireyden takia.
Anoppini oli. Hän oli asiantuntija tehtävissä ja joutui seuraamasn omaa alaansa tiiviisti. On oikea työmyyrä.
Hän on leski, kai tavallaan siksikin siirsi eläkkeelle lähdön niin myöhäiseksi, kun kotioloissa tuntui varmasti alussa yksinäiseltä.
Vaikka ihminen harrastaa jotain, käy silloin tällöin matkoillakin, niin pitkän avioliiton jälkeen, tuntuu pahalta viettää ne vanhuus vuodet yksin.
En usko, että elän eläkeikään saakka. Työssä on jo lisätty työtehtäviä neljänneksellä ja eläkeikä nousee.
Vierailija kirjoitti:
Maakuntaveroa pukkaa myös
Hän katsoo, että yksi keino hillitä käsistä riistäytyviä sosiaali- ja terveydenhuollon menoja on verotusoikeuden tuominen hyvinvointialueille.
https://www.iltalehti.fi/talous/a/370695d9-b4b0-41c1-b50a-823db13ce305
Eli saatiin sittenkinyksi väliporras päällikkötason kallispalkkaisia elätettäviä ja sen lisäksi vielä yksi verolaji lisää. Toki kuvioon kuuluu ettei mikään vero pienen tai poistu.
Nyt näyttää niin ihanan kapitalistiselta että Purrakin saa varmasti orgasmin. Eläkkeet pois ja terveyspalvelut yksityiselle. Nyt on sellaista että muut hyvinvointivaltiot tulevat kateellisiksi 😎. Verojahan ei lasketa koska täytyy se velka kuitenkin maksaa mutta kaikki palvelut pois kaikkialta. Nyt on niin persua...niin persua. Sitähän tämä kansa halusi.
Julkinen sektori ja asiantuntija eivät oikein sovi yhteen ellei kyse ole kapulakielestä mitä harrastetaan tuhansissa virastoissa.
Siinä maaseudun mummon hymy hyytyy kun terveyskeskuksesta napsahtaa kiva tonnin lasku 🤣🤣🤣
Vierailija kirjoitti:
Poistetaan eläke kokonaan , tehdään töitä niin kauan kun pystyy ja valtio antaa lopetustabletin sen jälkeen kun ei maistu .
ja duunia riittäääää kaikille ja osaaminen työkyky säilyyy,,nythän jo 50 v vaikea saada duunia ellei ole virka ja eläkevirka
Vierailija kirjoitti:
En usko eläväni noin vanhaksi.Eli maksan eläkemaksuja turhaan.
*haukotus*
Jaa, eikö tästäkin ole jo täälläkin sanottu jo vuosia että mitään eläkkeitä ei ole ollutkaan tulossa enää pitkiin aikoihin, kun kaikki rahat menee nykyisten demarikermaperse-eläkeloisten elätykseen? Eläkemaksujen pakkopidätys on yksiselitteinen valtiojohtoinen varkaus, jolla epätoivoisesti yritetään pitää Ponzi-pyramidihuijaus pystyssä niin kauan, että suurin loiseläjä ryhmä kuolettuu pois. Sakki joka ei ole maksanut kuin max. 20% nyt nostamistaan eläkkeistä. Sen jälkeen tämän paskan annetaan feidata itsensä viemäriin. Mutta kukaan ei tule puhumaan mitään meiltä varastetuista rahoista, joista me ei tulla näkemään penniäkään. Koko asia vain tullaan lakaisemaan maton alle ja vaikenemaan hiljaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja vielä on kolme vuotta aikaa tällä johtoportaalla tehdä lisää kaikkea jännää, millä maa ja ihmiset täällä saadaan ajettua alas.
Ihmisten kulutus pysähtyy kohta kuin seinään, koska pitää säästää vanhuuden varalle, kun ei ole enää eläkkeitäkään... Kiitos Riikka tästäkin.
-winner-
Jaa että Riikan vika, ettei suuret ikäluokat olleet vähän pitempään töissä ennen eläkkeitään. Kerrotko vielä tarkemmin logiikan, joka tähän johtaa?
Voikun harmi, kun kaiken tietty piti olla Sannan vika :DDDD
Persun logiikka? No sitähän tunnetusti ei ole.
Petterin logiikka? Yhtä vähän. Petterihän yllättyi jopa siitä, että saa enemmän rahaa verouudistuksen myötä.
-winner-
Vierailija kirjoitti:
Nyt näyttää niin ihanan kapitalistiselta että Purrakin saa varmasti orgasmin. Eläkkeet pois ja terveyspalvelut yksityiselle. Nyt on sellaista että muut hyvinvointivaltiot tulevat kateellisiksi 😎. Verojahan ei lasketa koska täytyy se velka kuitenkin maksaa mutta kaikki palvelut pois kaikkialta. Nyt on niin persua...niin persua. Sitähän tämä kansa halusi.
Nyt nähdään mitä populistipuolue valtaan päästyään tekee. Luvannut äänestäjilleen sitä sun tätä hyvää mutta kun pääsee toteuttamaan niin saadaan ihan eri asiaa mitä on antaneet ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Siis olen vasta 39v ja maksan pakollisia eläkemaksuja yli 7 pros. Olen todellakin miettinyt, että aikamoista riistoa on tämä systeemi. Esim. Englannissa ei ole mitään pakollisia eläkemaksuja, vaan jokainen saa säästää itselleen sen, mitä säästää. Olen hyvätuloinen, joten jos laittaisin itselleni säästöön sen 7 prosenttia tuloistani joka kuukausi, eläisin herroiksi myöhemmin ja voisin varmasti jäädä eläkkeelle jo vaikka 55-vuotiaana. Nyt saan ehkä jotain pennosia takaisin noista suorittamistani maksuista, jos satun elämään yli 70-vuotiaaksi. Aika sairas systeemi ja suoranaista varastamista tosiaan.
Vanhempani jäivät kätevästi eläkkeelle 63-vuotiaina ja hyvätuloisia töitä tehneenä saavat useita tonneja eläkettä. Kivat heille.
Et sä niin vähän maksa. Todellisuudessa työnantajasi maksaa sen päälle 18%:ia palkastasi työeläkemaksuja! Se ei vain näy sinun palkkakuitistasi. Mutta samaan sinun palkkaasi sidottua eläkemaksua se on. Yhteensä eläkemaksut ovat 25%:ia työntekijän palkasta! Kun vaikka 1960-luvulla oli 5% ja 1970-luvulla olivat 10%.
Vierailija kirjoitti:
Mitä paskaa te jauhatte. Om oma päätös huolehtia omasta terveydestä ja kunnosta niin, että sitä virtaa riittää eläkepäiville asti.
Ihminen on itse vastuussa itsestään. Ei ainoakaan muu ihminen. Voi pitää painon kurissa, syödä niin terveellisesti kuin mahdollista. Lopettaa tupakointi, jos polttaa ja vain vähän alkoholia.
Eihän se muiden syy ole, jos eläke on pieni. Tai jos sairastuu. Ja käsitän sen, ettei kaikkiin sairauksiin vaikuta elämäntapa.
Mutta erittäin paljon voi vaikuttaa omaan olemiseensa, kuntoonsa. Jos haluaa. Ja viitsii.
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa maksat paljon enemmän. Sitä on vai piilotettu työnantajalle osa, jotta sinusta ei tuntuisi palkkakuittia katsoessasi niin pahalta.
https://www.varma.fi/ajankohtaista/uutiset-ja-artikkelit/uutiset/2023-q…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä paskaa te jauhatte. Om oma päätös huolehtia omasta terveydes
Kyllä kuule näin on ja sinunkin on turha mennä ruikuttamaan ripuliasi kun lyödään kunnon lasku pöytään eikä mitään pelleilyä. Turha kuvitella että kukaan tulee apuun ja toivot sitten vai kuolevasi seisovilta jaloilta koska kukaan ei sinusta huolehdi.
Elinkeinoelämän valtuuskunnan Evan raportti esittää kovia leikkauksia eläkkeisiin ja uudenlaista vakuutusmallia terveydenhuoltoon. Näillä paikattaisiin julkista taloutta, muun muassa eläkkeiden jäädytyksinä kolme miljardia euroa jo vaalikauden aikana.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010333510.html