Ampuja oli koulukiusattu!
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4566319b-8320-4f29-8728-c31c9301b6c9
No nii! Ampuja oli koulukiusattu kuten aina ennenkin. Turha on kiusaajien nyt porata kun saivat mitä tilasivat.
Vai oletko kiusaajien puolustelija sitä mieltä, että heillä oli joku todella hyvä syy kiusata.
Ironistahan tässä on se, että jos Atso olisi ampunut omat kiusaajansa ennen kidutusmurhaa niin täällä syyllistetäisiin Atsoa:D Nyt huudetaan kiusaajille naama punaisena rangaistusta kun nämä ehtivät tappaa ensin.
Kommentit (3048)
Vierailija kirjoitti:
En valitettavasti osta ajatusta, että nämä ampujat olisivat viattomia uhreja.
Pikemminkin pidäm ongelmana sitä, että väkivallasta pyritään niin usein siirtämään vastuu tekijältä jonkun muun syyksi.
Oletko varma että tässä ei vaan ole väkivalta eskaloitunut? Yksi on vastannut kovemmalla väkivallalla.
Koulu vastuuseen tästä, jos ilmenee että ampuja oli vakavasti koulukiusattu lapsi. Miksi koulussa opettajat ja rehtori eivät lopettaneet kiusaamista? näitä vihervassarimunattomia opettaja-rehtoreita on maamme koulut täynnä. Pitäähän koulussa voida olla turvallisesti ja opettajan pitää olla turvallinen aikuinen, joka jämäkästi puuttuu kiusaamiseen ja rehtori tekee siitä lopun. Jos tämä asetelma on tämä niin sympatiat on kiusatun puolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaali lapsi hakeutuu toiseen kouluun, jos kiusataan. Eihän se dorka edes ollut siinä koulussa kuin pari kk vai miten se meni, hullu se on.
Tämähän oli vaihtanut juuri koulua ja Suomessa aina kiusattu joutuu vaihtamaan koulua. Kiusaajat saavat jatkaa loputtomiin ja jatkaa työelämään. Lopulta vauva palstoille kiusaamaan.
Voihan sitä joutua vaihtamaan koulua vanhempien työn takia. Ja tuo kiusaaminen on vähän abstraktia kun ei tiedetä yksityiskohtia.
Sosiaalipuoli on taas epäonnistunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on ollut rankkaa, vuosia kestänyttä kiusaamista, niin pidän ampumista oikeudenmukaisena, sillä koulu ei ole kyennyt tai halunnut auttaa. En silti suosittelee kiusaajansa ampumista kellekään, totean vain että se ei ainakaan ole väärin.
Järkyttävää tekstiä. Ja jengi antaa yläpeukkuja. Meinaat, että jos sun lapsi on kiusaaja, niin hänet saa luokkakaveri ampua kuoliaaksi?
Meinaan, että mun lapsesta ei ikinä tulis kiusaajaa. Opettaisin hänelle sen, ei kukaan tunneälykäs ja fiksu lapsi kiusaa. Vain huonovointiset, tyhmät ja narsistikakarat kiusaa.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä taas kuvitellaan, että ne ammutut olivat kiusaajia. Tämähän ei välttämättä pidä paikkaansa ja on mahdollista, että surmansa sai aivan syytön lapsi.
Oli miten oli, ei kiusaaminenkaan oikeuta tappamiseen eikä niin normaali lapsi teekään.
jossain luki, että hän ampui sattumanvaraisesti. Jos näin on, niin miksi hän sitten vain uhitteli opettajalle ja muille? Tai hän näki ihmisiä pois kävellessään, miksi hän ei heitäkin ampunut?Jokin ei täsmää.
Todennäköisesti loppui panokset
Vierailija kirjoitti:
Yleensä kiusatut tappavat vain itsensä, eivät muita. Jotain on pahasti jo perheessäkin vialla, että lapsi lähtee tappamaan toista.
Harva saa myöskään käsiinsä oikeaa asetta. Kynnys lyhenee. Aseella saa tehokkaasti ratkaistua sietämättömän tilanteen... :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nyt puhut täyttä paskaa. Turha syyllistää kiusattuja. Minua haukuttiin koska ulkonäköni ei miellyttänyt. Minkä minä sille voin?
Sinua haukuttiin koska et osannut suhtautua haukkumiseen oikein. Jos olisit ollut riittävän paksunahkainen ei kukaan olisi jaksanut sinua mollata. Eli ihan oma syysi - toivottavasti nahka on nyt jo paksumpi.
Sinä kiusattua syyllistävä taidat olla itse entinen kiusaaja ja yrität noin saada hyväksyntää teoillesi. Vai onko lapsesi kiusaaja?
Todella omituista käytöstä tuolta joka puolustaa kiusaajia. Taitaa olla oma lehmä ojassa ja itse olla entinen kiusaaja.
Vierailija kirjoitti:
No jos luokkalaisten vanhemmilta on tieto että huusi ampumisen yhteydessä että en jaksa enää tätä kiusaamista ja nyt mua ei enää kukaan kiusaa, niin voi unohtaa tollaset mustasukkaisuushölynpölyt ton ikäiseltä. Ja että todellakin kiusaamista ollut. Tietenkään lapset eivät välttämättä itse aina kiusaamisen vakavuuttaan tajua, ja opettajat nyt tunnetusti sulkevat silmänsä kun haluvat keskittyä opettamaan illatiiveja ja allatiiveja.
Kiusaaminen on aina subjektiivinen kokemus. Se voi olla myös molempien osapuolien kokemus. Yhtään kiusaamista vähättelemättä. T. Itsekin kiusattu
Vierailija kirjoitti:
Miksi normaalit sosiaaliset taidot omaavat kiusaavat? Vai kuuluuko normaaleihin taitoihin kiusaaminen? Eihän tossa sun logiikassasi ole mitään järkeä.
Lapset näitä taitoja harjoittelevat ja omalla käytöksellään osa tekee itsestään silmätikkuja. Ei se vika voi aina olla niissä muissa lapsissa, mutta tätähän entiset 'kiusatut' eivät halua myöntää tai hyväksyä. Suurimmassa osassa tapauksia vika oli heissä itsessään eikä niissä muissa.
Älä viitsi. Mun poikaa kiusasi koko alakouluajan nimenomaan erityislapsi. Onneksi tämä erityislapsi siirtyi yläkouluvaiheessa erityisluokalle. Se käytös mikä tällä lapsella oli, oli aivan uskomattoman sadistista ja oli erittäin taitava saamaan muut mukaan. Itse asiassa oli kyllä taitavin manipuloija keneen olen koskaan elämäni aikana törmännyt (mukaan lukien aikuiset!). Vika ei ollut hänen vanhemmissaan, olivat täysin tietoisia lapsensa käytöksestä ja fiksuja ja muut perheen lapset olivat aivan normaaleja. Olivat aivan keinottomia tämän lapsen kanssa. Yläkoulussa poikani sai olla onneksi vihdoin olla ihan rauhassa!
Vierailija kirjoitti:
Yleensä kiusatut tappavat vain itsensä, eivät muita. Jotain on pahasti jo perheessäkin vialla, että lapsi lähtee tappamaan toista.
Ei välttämättä. Olen entinen koulukiusattu, tunnen monia koulukiusattuja. Suurin osa näistä muista on sellaisia joiden ajatukset oli hyvinkin siinä että lopettavat kiusaajansa eivätkä itseänsä. Varsinkin pojat kohdistaa sen tuskan lopettamalla tuskan aiheuttajan eikä itseään. Toki yleensä lopussa itsensä. Tunnen viisi koulukiusattua tyttöä itseni mukaan lukien ja kaikki meistä on ajatellut pelkästään im, ei kiusaajien tappamista.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se on selvä, että normaali lapsi ei tartu aseeseen vaikka mikä olisi.
Mikä ttu on normaali lapsi? Sillä "normaalillakin" lapsella voi psyyke hajota kiusaamisesta, jolloin voi mieli ja käytös sumentua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se silti oikeuta tappamaan!
Minua on kiusattu lapsena, 2/4 lapsestani on koulukiusattuja (toinen jopa koulukaverin vanhempien kiusaama!).
Tapoimmeko ketään, tappelimmeko, traumatisoiduimmeko?? Ei, me sisuunnuimme ja näytimme että olemme parempia kuin kiusaajat. Näytimme että selviämme elämästä, kouluttaudumme ja kasvamme normaaleiksi ihmisiksi.
Sillä tavalla. Entä se myötätunto, jäikö kehittymättä?
Täh? Ketä muuta kohtaan tässä pitäisi tuntea myötätuntoa kuin ammuttuja? Ei joku väitetty kiusaus oikeuta ampumaan ketään ja jokainen av-mamma joka tässäkin ketjussa uhoaa tuolla asenteella menkööt tarkistuttamaan päänsä ruuvit kun niistä näyttää muutama olevan höllällä.
Siksi toiseksi uutisointi siitä että ampuja olisi väitetysti kiusattu (jos tuo edes pitää paikkansa) ei tarkoita että potentiaaliset kiusaajat olisi nää joita ammuttiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun pojan luokalla äitinsä mukaan julmasti kiusattu poika oli oman poikani mukaan se kaikkein kauhein kiusaaja.
ei nämä nyt ole yleensä mitään hyvä-paha-asetelmia.
Mistä sä tiedät ettei juuri sun kultamussukka ole kiusaaja. Vanhemmat on niin ulkona yleensä kaikesta. Ei uskota, että se oma mussukka nyt mitään tekee.
En tiedäkään, mutta kun ei nyt ole koskaan elämässäni mistään suunnasta sen kaltaista raportoitu, niin vaikea nyt on mussukkaa lähteä asiasta oikaisemaankaan.
Vierailija kirjoitti:
Koulu vastuuseen tästä, jos ilmenee että ampuja oli vakavasti koulukiusattu lapsi. Miksi koulussa opettajat ja rehtori eivät lopettaneet kiusaamista? näitä vihervassarimunattomia opettaja-rehtoreita on maamme koulut täynnä. Pitäähän koulussa voida olla turvallisesti ja opettajan pitää olla turvallinen aikuinen, joka jämäkästi puuttuu kiusaamiseen ja rehtori tekee siitä lopun. Jos tämä asetelma on tämä niin sympatiat on kiusatun puolella.
Hieno teoria sinulla. Mitkäs on ne konkreettiset keinot joilla se kiusaaminen saadaan loppumaan koulun toimesta?
Vantaan kouluampumisessa käytettyyn ampuma-aseeseen liittyen on käynnistetty oma rikostutkintansa, kertoo tutkinnanjohtaja Marko Särkkä Itä-Uudenmaan poliisilaitokselta.
- Asiassa on syytä epäillä ampuma-aserikosta. Tämä selvitetään myöskin perinpohjin, hän kertoo.
- Lähtökohtaisesti näillä tiedoilla mitä poliisilla nyt on, asiassa epäillään aseen haltijaa.
Särkkä kuitenkin kertoo, ettei siitä, kenen ase kyseessä todella on, ole vielä täyttä varmuutta. Poliisi kertoi aiemmin, että ase kuuluisi epäillyn tekijän lähisukulaiselle.
- Suoritetaan tekniset tutkimukset ensin, joissa selviää, kenen ase kyseessä on, hän sanoo.(IS)
Vierailija kirjoitti:
Mitenkäs ajattelit toteuttaa tämän? Metallinpaljastimet ja vartijat kouluihin ja rahoitus veronkorotuksilla?
Vierailija kirjoitti:
No nyt puhut täyttä paskaa. Turha syyllistää kiusattuja. Minua haukuttiin koska ulkonäköni ei miellyttänyt. Minkä minä sille voin?
Sinua haukuttiin koska et osannut suhtautua haukkumiseen oikein. Jos olisit ollut riittävän paksunahkainen ei kukaan olisi jaksanut sinua mollata. Eli ihan oma syysi - toivottavasti nahka on nyt jo paksumpi.
Eli minun olisi pitänyt käydä ampumassa haukkujani, niinkö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä kiusattua syyllistävä taidat olla itse entinen kiusaaja ja yrität noin saada hyväksyntää teoillesi. Vai onko lapsesi kiusaaja?
Todella omituista käytöstä tuolta joka puolustaa kiusaajia. Taitaa olla oma lehmä ojassa ja itse olla entinen kiusaaja.
Kyllähän te murhaajien tekojen selittelijät niitä outoja olette. Typerä mustavalkoinen kiusaaja/kiusattu jaottelunne vain paljastaa ettette ole edes henkisesti kypsyneet tai aikuisiksi kasvaneet.
No jos luokkalaisten vanhemmilta on tieto että huusi ampumisen yhteydessä että en jaksa enää tätä kiusaamista ja nyt mua ei enää kukaan kiusaa, niin voi unohtaa tollaset mustasukkaisuushölynpölyt ton ikäiseltä. Ja että todellakin kiusaamista ollut. Tietenkään lapset eivät välttämättä itse aina kiusaamisen vakavuuttaan tajua, ja opettajat nyt tunnetusti sulkevat silmänsä kun haluvat keskittyä opettamaan illatiiveja ja allatiiveja.