Ampuja oli koulukiusattu!
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4566319b-8320-4f29-8728-c31c9301b6c9
No nii! Ampuja oli koulukiusattu kuten aina ennenkin. Turha on kiusaajien nyt porata kun saivat mitä tilasivat.
Vai oletko kiusaajien puolustelija sitä mieltä, että heillä oli joku todella hyvä syy kiusata.
Ironistahan tässä on se, että jos Atso olisi ampunut omat kiusaajansa ennen kidutusmurhaa niin täällä syyllistetäisiin Atsoa:D Nyt huudetaan kiusaajille naama punaisena rangaistusta kun nämä ehtivät tappaa ensin.
Kommentit (3048)
Ei kiusaamista voi kitkeä kokonaan koska se on meidän dna:ssa, ihmislajin siis. Yhtä mahdollista olisi tukahduttaa seksuaalisuus 100% väestöltä. Kehittymättömät aivot varsinkin toteuttaa vain sitä laumautumista ja sosiaalistumista mitä biologia ohjaa ja sitä harjoitellessa tulee väistämättä virheitä. Kaikkeen havaittuun kiusaamiseen pitää tietenkin puuttua, mutta ei se siihen lopu, ja seuraava sukupolvi on taas koulutettava joka tapauksessa alusta. Jotenkin naiveja nämä "lopetetaan kiusaaminen" -kommentit kun kyseessä maailmanlaajuinen lajityypillinen asia jota voi vain yrittää suitsia kunnes lapset ovat tarpeeksi vanhoja toimimaan paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi opettajat eivät voisi saattaa koululaisia siinä koulun pihan ympäristössä kotimatkalle? Kyllä katsoen näkisi seuraako jotkut jotain oppilasta vai pääseekö rauhassa matkalleen. Minusta opettajille on annettu liikaa vapauksia, eivätkä he hoida valvontaa, joka heille kuuluu. Myös välitunneilla pitäisi olla useampi valvoja.
Kerro mitä vapauksia opettajille on annettu!
Vierailija kirjoitti:
"motiivi oli koulukiusaaminen" on eri asia kuin "tekijä oli koulukiusattu"
"Poliisi vahvistaa Vantaan kouluampumisen motiivin. Epäiltyä tekijää oli kiusattu"
Suora sitaatti MTV:n uutisista.
Poliisi puhuu kiusaamisesta, ei koulukiusaamisesta. Media hoilaa koulukiusaamisesta. Ampui poliisin mukaan summittaisesti. Minua järkyttää se että hengestään taistelevat leimataam kiusaajiksi. Media pyytäköön anteeksi.
Kodin vastuu tämän ampujan kohdalla on täysin unohdettu. Jos lapsestani olisi somessa moisia kuvia, järkyttyisin ja puuttuisin asiaan heti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se kyllä ole. Miksi joku, jota ei ole kiusattu ikinä perustelisi hirmutekoa koulukiusaamisella?
Mustasukkaisuudellakin perustellaan perhesurmia ja kyse voi olla surmaajan harhaisista kuvitelmista. Motiivi ei kerro yhtään mitään todellisesta tilanteesta.
Vierailija kirjoitti:
"Koulun on jatkossa syytä miettiä miten uusi oppilas saadaan heti mukaan ja ystävystymään, integroitumaan luokkaan. Yksinäisyys ei kuulosta hyvältä ja normaalilta."
Itse olin yksinäinen koulussa. Tulin uutena luokkaan ja myöhemmin kiusattiin myös paljon ja tämä olikin suurin syy yksin jäämiseen. Kaiken tämän jälkeen olinkin sitten muista se outo hylkiö jonka kanssa kukaan ei halunnut olla. Jos joku esim ns erehtyi samaan pöytään syömään kanssani niin hänen piti varmastaa, että ehtii lähteä pois ennen muiden luokkalaisten tuloa.
Tätä kaikkea sitten lukioon asti. Minusta tuli myös opettajien keskuudessa se tietynlainen hylkiö. He ihmettelivät miksi en ollut niiden "kivojen" tyttöjen kanssa ja heidän mielestään ryhmämme oli koulun mukavin. Minua syyllistettiin miksi en osallistunut teemapäiviin tai juhliin yms. Joku oppilas saattoi sanoa kuinka olin hänestä mukamas pelottava ja outo. Vain sen vuoksi, että olin kiusatt
Joo minäkin olin se outo hylkiö. Nyt aikuisena minulla on kyllä ystäviä ketkä pitävät minusta ja olen ollut pidetty töissä ja työkokeiluissa missä olen ollut mutta siltikin tunnen olevani ulkopuolinen jollain tapaa. Kyllä se monesti jättää jälkensä.
Oisko mitä jos muuttaisit tampio jo valmiiks Meksikoon niin ois noi machetet helpommin saatavilla
Jos tässä ketjussa kirjoittelee aikuisia,
ynnärrän, että tämä lasten väkivaltaisuus ei tule koskaan loppumaan. Surullista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ylen tietojen mukaan ja 12-vuotiaan ampujan kertoman mukaan motiivi oli koulukiusaaminen". Voiko joku meistä kommentoijista VARMUUDELLA sanoa, että ampuja oli koulukiusattu? Tällä katastrofaalisen hätäisellä paniikkioksennustason uutisoinnilla saatiin nyt ainakin mustamaalattua eilen kuollut 12-vuotias poika ja hänen läheisensä. Sairas on touhu.
Vain medialukutaidottomat ja muuten lukutaidottomat kuvittelevat tuon otsikon tarkoittavan, että uhri oli kiusaaja. Normaaliäkyiset ymmärtävät, että niin ei automaattisesti ole. Ja varsinkaan niin ei ole, kun poliisi on erikseen kertonut, että uhrit valikoituivat sattumanvaraisesti. Poika ei ollut päättänyt etukäteen keneen kohdistaa tekonsa.
No medialukutaidottomia on nykyään suurin osa. Lue nyt vaikka tätä palstaa, niin näet ihmisten lukutaidon ja keskittymiskyvyn.
Uutisoinnillakin on vastuunsa.
Vierailija kirjoitti:
Nyt tuo sadisti on mahdollisesti palaamassa kotiin. Ihan uskomatonta. Toivottavasti ymmärtää päättää myös omat päivänsä. Tuosta ei tasapainoista ihmistä enää tule, joten turhaa resurssien haaskuuta kaikki tukitoimet. Tuollaisen sekopään ei kuulu saada jatkaa normaalia elämää tuhottuaan kolmen muun elämän. Kuvottava tyyppi.
Tämä todistaa sen että kiusaaminen ei kyllä päättynyt tuohon, ei todellakaan. Tästähän se vasta alkoikin. Sosiaalinen media...
Vierailija kirjoitti:
Noin siinä käy kun yyhhoo äidit kasvattaa lapsensa kieroon. Ne lopulta tappaa joko itsensä tai jonkun toisen.
Auvinen ainakin oli ydinperheen lapsi...
Ei tämä koulukiusaaminen nyt motiivina ihan vakuuta. 11 viikkoa nykyisessä luokassa. Siinä ajassa ei ihan hirveän syviä henkisiä traumoja ehdi terveelle lapselle muodostua, sanoo kuka mitä hyvänsä. Kiusaaminen on toki kaikkein helpoin sanoa syyksi, mutta kyllä ne ongelman juuret taitavat olla ihan sieltä kotioloista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos oli kiusattu, niin ne kiusaajat ovat samalla lailla lapsia, kuin tämä ampujakin.
Mikään ei oikeuta toisen surmaamiseen.
Niin sun mielestä. Kuolema koulukiusaajille!
Onko luokkatoverinsa ampunut sinusta kiusaaja?
Vierailija kirjoitti:
Oisko mitä jos muuttaisit tampio jo valmiiks Meksikoon niin ois noi machetet helpommin saatavilla
En kun olen töissäkäyvä ihminen
Vierailija kirjoitti:
Moni hokee, että lapsi oli sairas, sekopää tms.
Mutta eipä tule näille mieleen, että MIKSI niin on. Mieli ei sairastu ilman syytä.
Mistä me tietäisimme? Mielen sairaudet ja neuropsykologiset häiriöt johtuvat joka tapauksessa todennäköisesti jostain ihan muusta kuin siitä, jos ei ole otettu porukoihin uudessa koulussa ensimmäisten parin kuukauden aikana. Taustalla voi olla jotain ongelmia, joihin uuden koulun oppilaat ovat joutuneet sijaiskärsijöiksi. Ongelmat voivat olla olleet vanhassa koulussa, perheessä ja/tai ihan syntymästä asti alkaneena erityisyytenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Poliisi vahvistaa Vantaan kouluampumisen motiivin. Epäiltyä tekijää oli kiusattu"
Suora sitaatti MTV:n uutisista.
Niin, tekijän motiivi, selitys teolleen. Sen todenperäisyydestä ei vielä voi sanoa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Näin on, mutta ei pitäisi tiedottaa tuota ensimmäistä lausetta, koska ihmisten mielissä se tarkoittaa toista lausetta ja lisäksi leimaa ammutut pysyvästi kiusaajiksi. Ei pysty muuttamaan tätä näkemystä suuren yleisön mielessä sen jälkeen enää. Joten, minäkin ihmettelen syvästi nyt tätä tiedottamista. Jos kerrotaan jotain, pitäisi pystyä kuvaamaan samalla paljon enemmän. Että kuka sanoo mitä ja millä perusteella, ja paljonko tulkinnoissa on ristiriitaa.
Jokainen hurskasteleva "väkivalta lopettaa vittuilun" - tyyppi täällä on itsekin tehnyt tekoja jotka joku toinen on kokenut kiusaamiseksi.
Sanotaan, että joku heistä olisi lyönyt teiltä nenän murskaksi. Olisitteko pitänyt sitä oikeutettuna seurauksena vai liittäneet sen osaksi narratiivia, jossa teitä kiusataan?
Vierailija kirjoitti:
Poliisi puhuu kiusaamisesta, ei koulukiusaamisesta. Media hoilaa koulukiusaamisesta. Ampui poliisin mukaan summittaisesti. Minua järkyttää se että hengestään taistelevat leimataam kiusaajiksi. Media pyytäköön anteeksi.
Kodin vastuu tämän ampujan kohdalla on täysin unohdettu. Jos lapsestani olisi somessa moisia kuvia, järkyttyisin ja puuttuisin asiaan heti.
Media ei ole leimannut ketään. Leimaajat ovat lukutaidottomia median kuluttajia, jotka kuvittelevat että "motiivina kiusaamien"="uhrit olivat kiusaajia". Niinhän ei ole, kuten voi helposti päätellä ilmaisusta "uhrit valikoituvat sattumanvaraisesti". Ei se olisi ollut sattumanvaraisuutta, jos poika olisi kohdistanut tekonsa kiusaajiin.
Kiitos. Olen ihan samaa mieltä kanssasi. Asiat eivät todellakaan ole niin yksioikoisia.