Ampuja oli koulukiusattu!
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4566319b-8320-4f29-8728-c31c9301b6c9
No nii! Ampuja oli koulukiusattu kuten aina ennenkin. Turha on kiusaajien nyt porata kun saivat mitä tilasivat.
Vai oletko kiusaajien puolustelija sitä mieltä, että heillä oli joku todella hyvä syy kiusata.
Ironistahan tässä on se, että jos Atso olisi ampunut omat kiusaajansa ennen kidutusmurhaa niin täällä syyllistetäisiin Atsoa:D Nyt huudetaan kiusaajille naama punaisena rangaistusta kun nämä ehtivät tappaa ensin.
Kommentit (3048)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap aika törkeästi nyt levittelee juttuja kuolleesta. Ei ole mitään faktaa mistään kiusaamisesta, kuten poliisi on sanonut. Lisäksi mistä ap on keksinyt, että juuri kiusaajia olisi ammuttu? Ei ole ennenkään mennyt niin kouluampujien logiikalla, vaan on ammuttu ihan ketä eteen on sattunut.
Ei mitään faktoja?
Opi lukemaan tai lopeta valehtelusi, törppö!
Itse olet törppö. Tuo on huhupuhetta. Poliisi ei ole vahvistanut mitään. Ja vaikka olisi kiusattu, niin ei se automaattisesti tarkoita sitä, että ne ammutut olisivat olleet kiusaajia.
Ei ole huhupuhetta.
Vierailija kirjoitti:
Millaisesta perheestä ampuja mahtoi olla? Ainakin ase oli leväperäisesti saatavilla.
Huonosta perheestä. 5 vuotta vanhempi veli kuollut huumeisiin ja teki rikoksia, kolme vuotta vanhempi sisko myös mt-ongelmainen tai kehitysvammainen. Vanhin lapsi saatu hyvin nuorella iällä. Isä rekkakuski. Eronneet.
Vierailija kirjoitti:
Tästä saattaa kyllä muutaman muukin koulukiusattu saada ideaa päästä eroon kiusaamisesta.
Nyt kannattaisi vanhempien, joita ei yleensä kiinnosta, vakavasti jutella lapsille, että teidän luokan koulukiusattu saattaa tulla joku kerta aseen kanssa.
Väkivalta lopettaa vittuilun.
Ehkä syytä pilttien lopettaa kiusaaminen.
Kuinkahan moni kiusaaja tuntee nyt piston rinnassaan 🤔 Jos tästä tapauksesta edes yksikin kiusaaja lopettaa toimintansa oman henkensä menettämisen pelossa niin hyvä niin.
Eihän tämmöistä tietenkään toivoisi että tapahtuisi mutta pitäisi ihmisten herätä siihen että toisen kiduttaminen (kiusaaminen) ei ole ok.
Valitettavasti kiusaamista ei osata myöskään hoitaa oikein kouluissa. Kokemuksesta entisenä pitkään koulukiusattuna olleena, yksin jätettynä ja kaikkeen tekemiseen viimeisenä valittuna voi sen hyvin todeta. Oli kaikkea "kiva koulu" kampanjaa ja muuta paskaa josta ei ole todellisuudessa mitään hyötyä. Esimerkiksi vuoden tai yli jatkunutta kiusaamistakin voitiin sillä hoitaa että kiusattu ja kiusaaja otetaan puhutteluun. Sitten kiusaaja käsketään pyytämään anteeksi jonka jälkeen kiusatulle sanotaan että mitä kuuluu sanoa tässä tilanteessa eli pitää antaa anteeksi ja jatketaan koulua.
Miten moni esimerkiksi aikuisista antaisi työpaikoilla anteeksi sen että joku kiusaa tai ahdistelee vaikkapa sinua vuosia ja sinun on pakko antaa anteeksi. Käytännössä kiusaaminen koulussa voi loppua vain jos on kapasiteettia tai rohkeutta hakata kiusaaja tai kiusaajat. Sanotaan että väkivalta ei auta mihinkään ja niin sen pitäisi olla toki. Ja mitä seuraan nykyisten lasten kouluelämää niin pahemmaksi vain menee. Kiusaaminen on entistä enemmän levinnyt netin ja somen myötä jolloin kiusatun elämästä voidaan tehdä täyttä helvettiä.
Onneksi itselle on loppujen lopuksi käynyt elämässä sen jälkeen ihan hyvin ja olen pystynyt käsittelemään sen, kouluttautumaan korkealle ja töihin vaikka jälkiä jäänyt toki persoonaankin kiusaamisesta.
"Minua kiusattiin tai yritettiin kiusata aikoinaan koulussa.Särettiin sukset ja piilotettiin tavaroita.Vetäisin turpiin niin että hammas katkesi.Sain jälki-istuntoa mutta loppui kiusaaminen.Ja loppui kaikki kiusaaminen siinä koulussa,kun sanoin että näin käy jokaiselle joka kiusaa toista"
Jaa, vai niin. Mun kaverin poika antoi turpaan kiusaajalleen kun ei enää kestänyt. Jälki-istuntoa sai. Loppuiko kiusaaminen? Ei todellakaan loppunut, vaan paheni tuon jälkeen. Lopulta oli niin pahaa että muuttivat toiseen kaupunkiin ja koulu vaihtui. Vanha koulu siis yritti kyllä kaikkensa mutta eipä ne toimet mitään auttaneet.
Kiusaaminen jatkuu niin kauan kun kaikki hyvät ihmiset katsoo sitä vierestä eivätkä tee mitään.
Ainoastaan noiden kaikkien vieressä olijoiden aktivoitumisella se saadaan loppumaan. Mikä on sinun tekosyysi katsoa kiusaamista vierestä työpaikalla tai koulussa?
Jokaisella meistä on varmasti ollut elämässään tilanteita, jolloin on voinut puuttua asioihin, mutta on valinnut olla hiljaa, poistunut paikalta tms.
En ymmärrä. Eikö olisi riittänyt lopettamaan mahdollisen kiusaamisen pelkästään se jos ampuja olisi ampunut vain polvilumpioon uhrejaan?
Luulisin että viesti olisi mennyt ihan yhtä hyvin perille niinkin, mutta seuraamukset kaikkien osapuolten kannalta olisivat olleet melkoisesti vähäisemmät.
Joskus kannattaa yrittää käyttää vähän järkeä, vaikka järkeä olisikin päässä vain vähän kuten 12-vuotiailla tuppaa olemaan.
Onko koulu ollut tietoinen kiusaamisesta ? Kuinka pitkään sitä on tapahtunut. Jos tämä pitää paikkaansa , niin täytyy olla rajua kiusaaminen kun poika päättyy tuollaiseen tekoon. Tuleeko koulukiusaaminen koskaan loppumaan ? Ei varmasti.
Itsekin uskon, että on tullut kiusatuksi jo aiemmassa koulussaan ja nyt uudessa joutunut myöskin heti silmätikuksi.
Ja uutisissa oli, että on ollut tässä koulussa muutamia kuukausia, eli ei puhuta vain yhdestä kuukaudesta.
Ylipäätään en jaksa uskoa, että monessa perheessä lähdetään 6. luokalla vaihtelemaan koulua ja luokkaa, ellei ole aivan pakkotilanne. Ja omassa kaupungissani ainakin lukuvuoden saa käydä loppuun samassa koulussa, vaikka muuttaisikin toiselle puolelle kaupunkia. Muutenhan nämä määriytyy asuinalueen mukaan. Eli olisiko joutunut pahankin kiusaamisen kohteeksi aiemmassa koulussaan, kun alakoulun viimeisenä vuonna lähdetään koulua vaihtamaan. Etenkin kesken lukukauden.
Toki ainahan näitä perheitä löytyy, jotka muuttelevat harva se vuosi kämpästä kämppään ja lapsi käy montaa eri koulu alakoulunkin aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka kiusasi ja ketä? Erityislapsi varmasti koko luokkaa ja muut vastasivat siihen?
Luokka on ns normaaliluokka
Niinpä. Tämän lapsen olisi pitänyt olla erityisluokalla.
Eikös juuri opetusministerinä kautensa päättänyt Li Anderssonkin kannattanut kaikenlaista inkluusiota. Ketään ei saa mistään syystä, ei hyvistä eikä huonoista, laittaa eri tilaan/ tilanteeseen. Oli vaikka muita lahjakkaampi tai heikkolahjaisempi.
Ei sittenkään, vaikka itse oppilas ja vanhempansa, lääkärit, opettajat ym. sitä toivoisivat, kaikki vaan samalle viivalle. Kaikki ovat samanlaisia. Piste.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap aika törkeästi nyt levittelee juttuja kuolleesta. Ei ole mitään faktaa mistään kiusaamisesta, kuten poliisi on sanonut. Lisäksi mistä ap on keksinyt, että juuri kiusaajia olisi ammuttu? Ei ole ennenkään mennyt niin kouluampujien logiikalla, vaan on ammuttu ihan ketä eteen on sattunut.
Ei mitään faktoja?
Opi lukemaan tai lopeta valehtelusi, törppö!
Itse olet törppö. Tuo on huhupuhetta. Poliisi ei ole vahvistanut mitään. Ja vaikka olisi kiusattu, niin ei se automaattisesti tarkoita sitä, että ne ammutut olisivat olleet kiusaajia.
Ei ole huhupuhetta.
Minusta on, jos poliisi kerran sanoo ettei vahvista tässä vsiheessa mikä on motiivina.
Oliko ne ammutut edes kiusaajia vai ampuiko hätäpäissään ensimmäisiä jotka eteen sattui?
Olen jo 50 ja olin luokilla 5-9 rajusti koulukiusattu. Ei juurikaan fyysistä, mutta todella rankkaa henkistä. Nyt vasta aikuisiällä olen alkanut miettimään tarkemmin tuota kiusaamista ja miten se on jättänyt minuun tietyt jäljet. Nuorempana asian antoi jotenkin olla.
Minulla ei koskaan tullut mieleenikään vahingoittaa kiusaajiani, mutta muistan sen elävästi miten kuudennella luokalla yksi pahimmista kiusaajistani sanoi minulle haluavansa tappaa minut, jos voisi. Se tapahtui vielä luokassa. Mitään konkreettista ei koskaan tapahtunut ja tämä tyyppi, joka näin kauhean asian minulle sanoi on nykyisin ihan fiksun ja kunnollisen oloinen perheenisä. En ole koskaan asiaa hänelle uudelleen maininnut, vaikka näen häntä silloin tällöin ja moikkaan kyllä tavattaessa. Mutta se lause minkä sanoi kauan sitten tappamisesta, ei koskaan unohdu :/
Vierailija kirjoitti:
Minä mietin näissä tapauksissa. aina sitä kun kiusattu pyrkii tappamaan kiusaajan. Minä mietin vahingoittamista, en ikinä tappamista. Vaikka kiusattiin niin ajatus toisen ihmisen tappamisesta ei käynyt mielessä.
Voi että, oletpa enkeli. Kyllä mulla pahimpina aikoina kävi mielessä jopa tappaminen. Jos olisi ollut ase saatavilla niinä mustina hetkinä niin enpä tiedä miten olisi käynyt. Kyllä sitä voi tuntea niin suurta vihaa ja epätoivoa. Kuitenkin kouluun oli pakko mennä joka päivä.
Eli lapset olivat oikeassa. Täysi sekopää. Itsepähän sen todisti.
Vierailija kirjoitti:
Itsekin uskon, että on tullut kiusatuksi jo aiemmassa koulussaan ja nyt uudessa joutunut myöskin heti silmätikuksi.
Ja uutisissa oli, että on ollut tässä koulussa muutamia kuukausia, eli ei puhuta vain yhdestä kuukaudesta.
Ylipäätään en jaksa uskoa, että monessa perheessä lähdetään 6. luokalla vaihtelemaan koulua ja luokkaa, ellei ole aivan pakkotilanne. Ja omassa kaupungissani ainakin lukuvuoden saa käydä loppuun samassa koulussa, vaikka muuttaisikin toiselle puolelle kaupunkia. Muutenhan nämä määriytyy asuinalueen mukaan. Eli olisiko joutunut pahankin kiusaamisen kohteeksi aiemmassa koulussaan, kun alakoulun viimeisenä vuonna lähdetään koulua vaihtamaan. Etenkin kesken lukukauden.
Toki ainahan näitä perheitä löytyy, jotka muuttelevat harva se vuosi kämpästä kämppään ja lapsi käy montaa eri koulu alakoulunkin aikana.
Joskus ne häirikötkin voivat joutua vaihtamaan koulua. Täällä esimerkiksi päästiin yhdestä häiriköstä eroon, kun hänet otettiin huostaan ja hän joutui samalla toiselle paikkakunnalle kouluun.
Vierailija kirjoitti:
Onko koulu ollut tietoinen kiusaamisesta ? Kuinka pitkään sitä on tapahtunut. Jos tämä pitää paikkaansa , niin täytyy olla rajua kiusaaminen kun poika päättyy tuollaiseen tekoon. Tuleeko koulukiusaaminen koskaan loppumaan ? Ei varmasti.
Eikös ampuja ollut vasta 2 kuukautta tuossa koulussa ja luokassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
6-luokkalaisilla on jo sata määritelmää kiusaamiselle.
Minua ja ystäviäni väitettiin koulussa 6. luokalla kiusaajiksi, koska emme ottaneet porukkaan yhtä lasta. "Kiusaajat" olimme siis hyvin kilttejä kympin tyttöjä, jotka vierastimme yhtä lasta, joka mm. kävi välitunneilla varastamassa tavaroita muiden repuista ja läheiseltä Tokmannilta. Tällä lapsella ei ollut kaikki kunnossa, ja hän olisi tarvinnut taatusti jotain tukea. Mutta kiusaaminen ei ollut mielestäni tahallisen julmaa, vaan lasten normaalia murrosiän kasvua...
Siinä iässä sosiaalinen kanssakäynti oli jo muutenkin täynnä juoruilua, vastakkaiseen sukupuoleen ihastumisia, pilapuheluja, tekstaririnkejä, teini-iän alkamiseen liittyviä asioita. Nykyään nuorilla sitten onkin jo älypuhelimet, Tiktokit, väkivallan ihannointi, nettikiusaaminen, jengit, mielenterveysongelmat...
Sosiaalin
Kyllä murrosikäiset "juoruilevat". Se on sellaista, että kuka viestitteli kenellekin, kuka on ihastunut keneen, kuka oli ottanut korvalävistyksen jne. Sellaista esiteinien juoruilua. Ei siinä iässä enää välitunneilla leikitä.
Jako kiusaajiin ja kiusattuihin ei ole niin mustavalkoinen. Ehkä olimme kiusaajia. Mutta eihän sinua aikuistenkaan maailmassa pakoteta olemaan vaikka naapurin Kallen ystävä, jos Kalle on juuri varastanut sulta jotain. Päin vastoin, aikuinen voi tehdä varkaudesta poliisiasian. Tai jos sulla ei vaan kemia kohtaa Kallen kanssa, niin kukaan ei pakota olemaan Kallen ystävä. Tottakai jokaisen on oltava ystävällinen toiselle, eikä ketään saa ilkeyttään sulkea mistään ulos. Mutta ystävyyttä on mahdotonta pakottaa kenenkään kanssa. Teineille on opettajankin vaikea mennä sanomaan, että ottakaa X mukaan leikkeihin. Kun se teinien maailma eroaa jo leikki-ikäisten koululaisten maailmasta.
Mikäs sinä olet määrittelemään minkälainen käytös on oikeanlaista? Ilmeisesti erilaisten ihmisten kanssa toimeen tulemista kannattaisi harjoitella vielä.