Ampuja oli koulukiusattu!
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4566319b-8320-4f29-8728-c31c9301b6c9
No nii! Ampuja oli koulukiusattu kuten aina ennenkin. Turha on kiusaajien nyt porata kun saivat mitä tilasivat.
Vai oletko kiusaajien puolustelija sitä mieltä, että heillä oli joku todella hyvä syy kiusata.
Ironistahan tässä on se, että jos Atso olisi ampunut omat kiusaajansa ennen kidutusmurhaa niin täällä syyllistetäisiin Atsoa:D Nyt huudetaan kiusaajille naama punaisena rangaistusta kun nämä ehtivät tappaa ensin.
Kommentit (3048)
Vierailija kirjoitti:
Paha sai palkkansa 😁
Oletko 100% varma?
Sormi osoittaa kouluun ja vanhempiin. Koko henkilökuntaan koulussa!
kiusaamisen on loputtava!
Vierailija kirjoitti:
Lapsella on täytynyt olla paljon massiivisia psykologisia ongelmia. Sen sijaan, että niihin olisi puututtu, on lapsesta tehty uhri ja kiusattu. Onhan se helpompaa niin, mutta ei millään tavoin järkevää eikä vastuullista.
Toivottavasti tätä ei kuitata jollain kiusatuksi joutumisella. Noin pahasti häiriintynyt olisi päätynyt samoihin hirvittäviin tekoihin joka tapauksessa jossain vaiheessa.
Se, että ampuja omien sanojensa mukaan oli kiusattu, ei sulje pois sitä, etteikö hän olisi voinut olla samalla kiusaaja. Ei maailma ole niin mustavalkoinen, että ihmiset voi jakaa kiusaajiin ja kiusattuihin. Kiusaajat voivat olla kiusattuja ja toisinpäin.
Totta kai noin raakaan tekoon syyllistynyt henkilö pyrkii lievittämään omaa syyllisyyttään vierittämällä syytä uhrien harteille. Se on helppoa erityisesti jos uhri on kuollut eikä pääse kertomaan omaa puoltansa.
Kun puhutaan kiusaajien empatiakyvyttömyydestä, niin eikö tämä ampuja osoittanut pahinta mahdollista empatiakyvyttömyyttä tekemällä näin äärimmäisen teon? Miten hän on yhtään parempi kuin oletetut kiusaajansa?
"Olisi hyvä painottaa ettei kyse ole myöskään biologisesta piirteestä vaan kulttuurillisesta. Kaikki miehet eivät syyllisty väkivaltaan, mutta mieskulttuuri tarjoaa sitä hyväksyttävänä, miehekkäänä ratkaisukeinona."
Aika hävytöntä miesvihaa taas täällä. "Mieskulttuuria" ei ole olemassa, jokainen mies on yksilö. Nuorissa miesporukoissa saattaa olla kyllä sellaista, että kaksi miestä keskenään selvittää välejään tappelemalla, koska fyysinen aspekti on miesten kesken aina olemassa, hormonaalisella tasolla ja muutenkin. Jos soittaa suutaan niin siitä voi joutua vastaamaan sillä tavalla. Sitten kun tilanne on ohi, niin sitä ei enää märehditä. Mutta ei kukaan katso että ampuminen on hyväksyttävä tapa toimia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omassa nuoruudessani koulukiusatuksi joutui muun muassa siksi jos ei peseytynyt säännöllisesti, oli sosiaalisesti kömpelö tai oli heikko koulumenestys. Kyllä koulukiusaamista voi ehkäistä ihan niin, että huolehtii lapsesta parhaan kykynsä mukaan ja opettaa tavallisia elämäntaitoja .
Toisaalta hyvin usein kiusatuksi joutuu koulussa hyvin pärjäävät lapset. Pitäisikö silloin heikentää koulumenestystä, ettei kiusattaisi?
Heiltä puuttuu juuri niitä sosiaalisia taitoja, niitä ei nenä kirjassa opi.
Ja kiusaamisellako ne taidot sitten parantuvat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on ollut rankkaa, vuosia kestänyttä kiusaamista, niin pidän ampumista oikeudenmukaisena, sillä koulu ei ole kyennyt tai halunnut auttaa. En silti suosittelee kiusaajansa ampumista kellekään, totean vain että se ei ainakaan ole väärin.
Järkyttävää tekstiä. Ja jengi antaa yläpeukkuja. Meinaat, että jos sun lapsi on kiusaaja, niin hänet saa luokkakaveri ampua kuoliaaksi?
Meinaan, että mun lapsesta ei ikinä tulis kiusaajaa. Opettaisin hänelle sen, ei kukaan tunneälykäs ja fiksu lapsi kiusaa. Vain huonovointiset, tyhmät ja narsistikakarat kiusaa.
-eri
Heh, kuulostat ihan tutulta naiselta, vuosikausia lapsensa ollessa pieni meuhkasi tuota samaa virttä, että hänen lapsensa ei kyllä tee sitä ja tätä, koska opettaa sen tavoille. Ja ihmetteli muiden häiriköintiä. ADHD-lapsensa nyt yläkoulussa, toteuttamaansa kiusaamista selvitelty jopa poliisin kanssa. Näpistelee ja häiriköi jatkuvasti lähialueillaan esimerkiski heittelemällä kiviä ikkunoihin, lumipalloja ihmisiä kohti ja muuta yleistä levottomuutta. Näistäkin tullut muutamia selvittelyjä poliisin kanssa.
Vanhemmat korkeasti koulutettuja ja hyvässä asemassa, kotioloissa ja kasvatuksessa ei nähdäkseni vikaa, vanhemmat ihan järki-ihmisiä, lapsi vaan jotenkin sekaisin. Niinkin todella voi käydä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nyt puhut täyttä paskaa. Turha syyllistää kiusattuja. Minua haukuttiin koska ulkonäköni ei miellyttänyt. Minkä minä sille voin?
Sinua haukuttiin koska et osannut suhtautua haukkumiseen oikein. Jos olisit ollut riittävän paksunahkainen ei kukaan olisi jaksanut sinua mollata. Eli ihan oma syysi - toivottavasti nahka on nyt jo paksumpi.
Eli minun olisi pitänyt käydä ampumassa haukkujani, niinkö?
Ei ole sinnekään älliä kauhalla jaettu josko sitten lusikallakaan. Vahvistaa vain mitä on tullut mainittua 'kiusauksen' syistä.
6-luokkalaisilla on jo sata määritelmää kiusaamiselle.
Minua ja ystäviäni väitettiin koulussa 6. luokalla kiusaajiksi, koska emme ottaneet porukkaan yhtä lasta. "Kiusaajat" olimme siis hyvin kilttejä kympin tyttöjä, jotka vierastimme yhtä lasta, joka mm. kävi välitunneilla varastamassa tavaroita muiden repuista ja läheiseltä Tokmannilta. Tällä lapsella ei ollut kaikki kunnossa, ja hän olisi tarvinnut taatusti jotain tukea. Mutta kiusaaminen ei ollut mielestäni tahallisen julmaa, vaan lasten normaalia murrosiän kasvua...
Siinä iässä sosiaalinen kanssakäynti oli jo muutenkin täynnä juoruilua, vastakkaiseen sukupuoleen ihastumisia, pilapuheluja, tekstaririnkejä, teini-iän alkamiseen liittyviä asioita. Nykyään nuorilla sitten onkin jo älypuhelimet, Tiktokit, väkivallan ihannointi, nettikiusaaminen, jengit, mielenterveysongelmat...
Mistä te päättelitte että juuri kiusaaja olisi ammuttu? Ennenkin nämä kouluampujat ovat ampuneet keitä sattuu eivätkä kiusaajiaan
Opettajat eivät ikinä puutu kiusaamiseen. Takokaa siis lastenne päähän, että tulevat kertomaan teille eli vanhemmille jos kiusaamista tapahtuu. Ja teette sitten asialle jotain. Aikuismaisesti ja järkevästi, ei ketään satuttaen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nyt puhut täyttä paskaa. Turha syyllistää kiusattuja. Minua haukuttiin koska ulkonäköni ei miellyttänyt. Minkä minä sille voin?
Sinua haukuttiin koska et osannut suhtautua haukkumiseen oikein. Jos olisit ollut riittävän paksunahkainen ei kukaan olisi jaksanut sinua mollata. Eli ihan oma syysi - toivottavasti nahka on nyt jo paksumpi.
Eli minun olisi pitänyt käydä ampumassa haukkujani, niinkö?
Ei ole sinnekään älliä kauhalla jaettu josko sitten lusikallakaan. Vahvistaa vain mitä on tullut mainittua 'kiusauksen' syistä.
Sinä näköjään olet vielä aikuisenakin kiusaaja.
Vierailija kirjoitti:
Normaali lapsi hakeutuu toiseen kouluun, jos kiusataan. Eihän se dorka edes ollut siinä koulussa kuin pari kk vai miten se meni, hullu se on.
L A P S I.
Ei lapsi osaa tai kykene vaihtamaan koulua. Eikä välttämättä uskalla ja/tai osaa puhua aikuisille kiusaamisesta.
Voi pelätä, että menettää kaiken arvokkuutensa vanhempiensa silmissä, voi pelätä kiusaajien kostoa, voi pelätä tulevansa vain pahemmin kiusatuksi jos kertoo asiasta aikuisille ja kiusaamiseen "puututaan".
Vierailija kirjoitti:
Kosovolaiset tytöt/naiset on usein tosi ilkeitä arvasin tämän kiusausjutun heti kun se tieto tuli.
Niin onkin! Mistähän johtuu. Mua kiusattiin Vaasassa Silverian ammattikoulussa juurikin kosovolaistyttöjen toimesta vuosia sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omassa nuoruudessani koulukiusatuksi joutui muun muassa siksi jos ei peseytynyt säännöllisesti, oli sosiaalisesti kömpelö tai oli heikko koulumenestys. Kyllä koulukiusaamista voi ehkäistä ihan niin, että huolehtii lapsesta parhaan kykynsä mukaan ja opettaa tavallisia elämäntaitoja .
Toisaalta hyvin usein kiusatuksi joutuu koulussa hyvin pärjäävät lapset. Pitäisikö silloin heikentää koulumenestystä, ettei kiusattaisi?
Heiltä puuttuu juuri niitä sosiaalisia taitoja, niitä ei nenä kirjassa opi.
Ja kiusaamisellako ne taidot sitten parantuvat?
Kuka sellaista on väittänyt? Sinä?
Ehkä osalle tarvittaisiin niitä erityisluokkia ja sosiaalisten taitojen opetusta etteivät joudu 'uhrin' rooliin.
Oliko ampuja romani niin kuin minfossa sanottiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä ns. 'kiusatut' pitäisi siirtää erityisopetukseen jossa opeteltaisiin ihmissuhdetaitoja. Tosiasiallisesti 'kiusauksen' syy on 'kiusatun' puutteelliset sosiaaliset taidot eikä ne monet muut ja normaalit lapset.
Ai nyt nousi verenpaine!!! Kivasti syyllistetään, että se on kiusatun syy, että kiusataan. Itse olin tosi empaattinen ja halusin olla heikompien puolella siksi jouduin kiusatuksi. Olisiko minulle kenties pitänyt opettaa toisenlaisia arvoja. Olin rankasti kiusattu, mutta minulla oli paljon kavereita, etenkin omasta pihapiiristä. Toivottavasti sinulla ei ole lapsia.
Kyllähän se suurimmassa osassa tapauksia on juuri näin - eli 'kiusatun' oma syy. Jos 'kiusattu' omaisi normaalit sosiaaliset taidot ei häntä kiusattaisi. Ei se syy aina voi olla niissä muissa lapsissa.
Ei siellä tarvitse olla kuin se yksi kusipää joka kiusaa ja veikkaatko että Suomesta löytyy yhtäkään koulua, jossa kusipäiden määrä olisi nolla?
Vika on vain siinä, ettei kiusaamiseen tartuta riittävällä voimakkuudella ja toimenpiteillä. Helpompaa on antaa heikompien kärsiä.
Tosi vankkoja mielipiteitä täällä joillakin suuntaan ja toiseen, vaikkei oikeasti tiedetä tapahtuman taustoista juuri mitään.
Murha ja 2 murhaa. Tikkariko pitäisi antaa?