Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sydäninfarktin oireet, lääkäri kotiutti päivystyksestä :(

Vierailija
02.04.2024 |

Korventava/polttava kipu rinnassa, säteilee oikeaan käteen puutumisena ja käden heikkoutena, kipu pahenee rasituksessa. Uusi oirekuva, jota ei ole aiemmin ollut. Lääkärin mielestä pelkkää närästystä, vaikka tnt-pitoisuus veressä nousi sinä aikana kun istuin 7h siellä odottamassa.

Täytyy kai odottaa, että kuolee kotiinsa...

Kommentit (377)

Vierailija
181/377 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko ketjussa kenties joku lääkäri/hoitaja kun tuntuu niin kovasti menevän tunteisiin tämä aihe :D

Sitä en tiedä, mutta ihan maalaisjärjellä pitäisi ymmärtää, että kaikkia epätyypillisiä tapauksia ei kukaan voi millään tunnistaa.

Mutta silloin ne olis parasta varmuuden vuoksi ottaa osastolle tutkimuksiin/seurantaan 

Ymmärrätkö, että silloin osastot täyttyisivät muutamassa tunnissa. Minne sen jälkeen otettaisiin ne oikeat hätätapaukset. 

Meillä on selvästi ihan liian vähän resursseja. Niitä täytyy lisätä.

Missään maailman maassa ei ole sellaisia resursseja, että jokainen oireilija otettaisiin osastoseurantaan. Tietty epävarmuus on pakko hyväksyä. Täysin epätyypillisiä tapauksia voi mennä ohi käsien.

Vierailija
182/377 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös puristavaa kaulakipua on. Närästystä on nyt jatkunut usean päivän ajan eikä siihen auta närästyslääkkeet

ap

Ota pureskeltuna aspiriini tai disperiini. Soita ambulanssi, valita hengitysvaikeutta. Tulevat ainakin katsomaan. Paljonko sun happisaturaatio oli? Onko silmissä mustia pisteitä? Älä mene autolla ettet saa kohtausta. Minä pääsin samin oirein osastolle. Oli kohtaus. 

Mikä kohtaus?

Ylirasituksessa pitkällä ajalla syntynyt ja korkean verenpaineen avittama vajaatoiminta. Korjaantui nitrolla ja verenpainelääkityksellä. Ei tarvinnut leikata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/377 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoitat "kuristuspanta sydämen ympärillä" vai tarkoitatko rintakehän ympärillä?

Mulla on ollu tuo oire rintakehän ympärillä useita kertoja, samaan aikaan on kuin jääpiikki iskettäisiin sydämen läpi enkä voi ollenkaan hengittää sisään, tai se satuu aivan kauheasti. Tätä voi erehtyä luulemaan sydänkohtaukseski, mutta se on joku muu ongelma, en nyt muista mikä, voi olla keuhkoinfarkti tai embolia, tai muu...

Tuskin sinulla nyt kuitenkaan useita keuhkoembolioita on ollut.

Minähän sanoin että en muista mikä sen aiheutti, mutta joku....googlettakoon itse. Ehkä keuhkokuume/ -tulehdus, ilmarinta...toki voi olla sydänperäsitäkin, että mee vaika yksityiselle

ja pyydä uusi ekg

Vierailija
184/377 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tollasen pikkuvian takia tarvi lääkäriin mennä. Jokainen voi hankkia deffan kotiin, olkkarin seinälle ja kaikkien näkösälle. Kun slaagia pukkaa, niin lämiskät rinnuksiin ja toosan ohjeiden mukaan painaa nappia. Tee itse ja säästä.

Deffa ei iske infartimuutoksiin vaan sydänpysähdykseen eikä sitä nappia tarvitse itse painaa vaan kone tunnistaa jos on iskettävä rytmi.

Paitsi että ei auta pysähtyneeseen sydämeen. Siihen auttaa vain painelu - jos enää sekään.

Kysymys: Miten se painelu käynnistäisi pysähtyneen sydämen? Eikö siihen tarvita sähköiskuria, niin kun elokuvissa ja tv ohjelmissa , esmi. se ohjelma missä seurattiin terveydenhoitoa 24/7 ne antoi leikkau

Paineluelvytys pitää sydämessä yllä kammiovärinää, josta sydän voi sähköiskulla käynnistyä uudelleen. Painelun toinen idea on kierrättää verta aivoihin. Mutta se että sydän käynnistyy uudelleen (ROSC= return of spontaneous cirkulation= spontaanin verenkierron palautuminen eli sydän pumppaa verta) vaatii kyllä yleensä sähköiskun 

Vierailija
185/377 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä on paha refluksitauti ja sen erottaa sydänvaivasta siitä, että pystyn näyttämään tarkkaan, missä kohtaa kipu tuntuu. Itsellä pahin kohta on rintalastan kohdalla ja kun ruokatorvi tähystettiin, juuri siinä oli kureutuma. 

Kun refluksi oikein pahaksi yltyy, on se kusinen paikka. Kun syö (jos pystyy), tuntuu kuin yrittäisi nieleskellä dublopalikoita, vaikka ruoka olisi velliä. Kipu on valtava ja palikat tuntuvat myös selkäpuolella. 

Huviiti, kun täällä joku kertoi, että närästys menee ohi maidolla. Miksihän hän ajattelee, että närästyslääkkeitä on tehty. Itselle ei enää auta edes kovimmat närästyslääkkeet. Pitäisi mennä listätutkimuksiin, mutta sain kauhun, kun Jämsän sairaalassa naislääkäri puuduttamatta tunki väkipakolla letkua nieluuni. Ensin se osui poskeni sivuun ja teki kipeää. Lopulta muija sanoi, että kamera vereentyi matkalla. No jos ei ennen hänen tutkimustaan missään haavaa ollut, niin

Olen se jolla maidon juominen auttaa heti. Kokeile itse äläkä ole niin negatiivinen neuvoille. Ehkä sun pitäisi juoda sitä sitten enemmän jos on paha oire.

Mulla närästyksen saa aiheutettua heti kun syö rasvaista ruokaa. Tai siten että syö isoja määriä epterveellistä mättöruokaa, eli pizzaa, karkkia, suklaata....yms

Tein ravintoaine remontin joskus 10 v sitten, sen koomin ei ole närästänyt tai tosi tosi harvoin, sitä ennen usein. Jätä heti pois kaikki roskaruoka, karkit, sipsit, jääteöt, suklaa, tai vain ani harvoin, niin ongelma loppuu siihen paikkaan. iI niin, mutta ei saa, kun pitää läkäreiden hoitaa sua. itse ei saa.

Vierailija
186/377 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"😊 Sinne kuolee viimeistään jonkin hoitovirheen ja/tai hoitohenkilökunnan kiireen seurauksena 😊"

Näinhän valitettavan moni omainen kuvittelee. Kun 95 vuotias monisairas vanhus kuolee sairaalassa, on ensimmäinen kysymys usein: Onko nyt tapahtunut hoitovirhe?

Vierailija
187/377 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoitat "kuristuspanta sydämen ympärillä" vai tarkoitatko rintakehän ympärillä?

Mulla on ollu tuo oire rintakehän ympärillä useita kertoja, samaan aikaan on kuin jääpiikki iskettäisiin sydämen läpi enkä voi ollenkaan hengittää sisään, tai se satuu aivan kauheasti. Tätä voi erehtyä luulemaan sydänkohtaukseski, mutta se on joku muu ongelma, en nyt muista mikä, voi olla keuhkoinfarkti tai embolia, tai muu...

Minähän sanoin että en muista mikä sen aiheutti, mutta joku....googlettakoon itse. Ehkä keuhkokuume/ -tulehdus, ilmarinta...toki voi olla sydänperäsitäkin, että mee vaika yksityiselle

ja pyydä uusi ekg

Tarkoititko fasettinivelen lukkiumaa? Äkillinen pistävä kipu rinnassa joka menee hetken päästä ohi. Ei vaarallinen. Jokin venyttely auttaa.

Vierailija
188/377 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksikö on närästys lääkkeitä tehty? Sama syy kun miksi on muitakin elintapa lääkkeitä tehty, lääkefirmat ottaa rahat pois xxxx:lta. Vaivan saa itsekin poois jos oikeesti haluaa. Laiskat ei halua tehdä ruokamuutoksia.

Vierailija
189/377 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika usein unohtuu, että sydäninfarktin tyyppinen oire ei useinkaan tarkoita samaa kuin sydäninfarkti. 

Vierailija
190/377 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsellä on paha refluksitauti ja sen erottaa sydänvaivasta siitä, että pystyn näyttämään tarkkaan, missä kohtaa kipu tuntuu. Itsellä pahin kohta on rintalastan kohdalla ja kun ruokatorvi tähystettiin, juuri siinä oli kureutuma. 

Kun refluksi oikein pahaksi yltyy, on se kusinen paikka. Kun syö (jos pystyy), tuntuu kuin yrittäisi nieleskellä dublopalikoita, vaikka ruoka olisi velliä. Kipu on valtava ja palikat tuntuvat myös selkäpuolella. 

Huviiti, kun täällä joku kertoi, että närästys menee ohi maidolla. Miksihän hän ajattelee, että närästyslääkkeitä on tehty. Itselle ei enää auta edes kovimmat närästyslääkkeet. Pitäisi mennä listätutkimuksiin, mutta sain kauhun, kun Jämsän sairaalassa naislääkäri puuduttamatta tunki väkipakolla letkua nieluuni. Ensin se osui poskeni sivuun ja teki kipeää. Lopulta muija sanoi, että kamera vereentyi matkalla. No jos ei en

Totta hitossa on tullut kokeiltua maidot, piimät ja viilit. Älä nyt turhia horise. 

Vierailija
191/377 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös puristavaa kaulakipua on. Närästystä on nyt jatkunut usean päivän ajan eikä siihen auta närästyslääkkeet

ap

Olisin sijassasi rauhallisin mielin. On erittäin epätodennäköistä, että useita päiviä oireillut sydnlihaksen hapenpuute ei antaisi mitään riittävän konkrettisia signaaleja, että diagnoosin kriteerit täyttyisivät ammattilaisten toimesta seurannan aikana. Tähän on aika keittokirjamaiset toimintaohjeet, joissa varmuuskerroin on nykyisin varsin korkea. Jos kriteerit eivät täyty, niin yksittäisen lääkärin liikkumavara vaiston tai potilaan oman arvion perusteella on aika pieni.

Lisäksi sydänoureet säteilevät VASEMPAAN käteen!

Ei oikeaan, kuten aloituksessa mainittiin. 

Vierailija
192/377 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.is.fi/terveys/art-2000000820889.html

- Närästäminen tai "korventaminen" tarkoittaa kivunomaista, polttavaa tunnetta rintalastan alla ja ylämahalla. Jos se on vain hetkellistä, ei se viittaa sydänkohtaukseen. Mutta jos närästys viipyy ja viipyy, eikä sellaista ole aiemmin ollut, voi alkaa epäillä vakavampaa, Airaksinen ohjeistaa.

Jaa. Mulla närästää päiviä, viikkoja. Protoonipumpunestäjät käytössä. Närästyksen.

Vierailija
193/377 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt saanut kunnolla lainattua, mutta eräs kirjoitti siis näin:

"

Olen se jolla maidon juominen auttaa heti. Kokeile itse äläkä ole niin negatiivinen neuvoille. Ehkä sun pitäisi juoda sitä sitten enemmän jos on paha oire.

Mulla närästyksen saa aiheutettua heti kun syö rasvaista ruokaa. Tai siten että syö isoja määriä epterveellistä mättöruokaa, eli pizzaa, karkkia, suklaata....yms

Tein ravintoaine remontin joskus 10 v sitten, sen koomin ei ole närästänyt tai tosi tosi harvoin, sitä ennen usein. Jätä heti pois kaikki roskaruoka, karkit, sipsit, jääteöt, suklaa, tai vain ani harvoin, niin ongelma loppuu siihen paikkaan. iI niin, mutta ei saa, kun pitää läkäreiden hoitaa sua. itse ei saa."

Tähän vastaisin:

Olen siis juonut maitoa, piimää, jugurttia ja viiliä ym. ihan tarpeeksi. Tuollaiset ei auta yhtään mitään. 

Ihan oikeastiko ajattelet, että söisin tuollaisi roskaruokia ja esim. karkkeja ym. Hyvänen aika, kun juuri kerroin, että jopa vellin syönti sattuu kuin palikoita nielisi. Totta hitossa olen tarkalla ruokavaliolla, mutta pikkuhiljaa alkaa tuntua, että kohta en syö enää mitään, kun liemiruokakin ottaa koville. 

Jos sinulle auttaa maidot ja ruokaremontit, niin hyvä juttu. 

Ei minua pidä lääkäreiden hoitaa, koska kerroin edellä, että minut olisi laitettu johonkin hiton nenätähystykseen, mutta en suostunut. 

Pointtini oli se, että närästyksen ja sydänvaivat erottaa siitä, että närästys- ja refluksikivun paikan pystyy (ainakin minun mielestäni) melkoisen tarkkaan osoittamaan. Sydänperäinen kipu on usein laaja-alaisempaa, jos sitä on ollenkaan. 

Puolisoni sai sydäninfarktin. Hänellä ei ollut mitään kipuja. Hänen henkeään ahdisti. 

Vierailija
194/377 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huviiti, kun täällä joku kertoi, että närästys menee ohi maidolla. Miksihän hän ajattelee, että närästyslääkkeitä on tehty. Itselle ei enää auta edes kovimmat närästyslääkkeet. Pitäisi mennä listätutkimuksiin, mutta sain kauhun, kun Jämsän sairaalassa naislääkäri puuduttamatta tunki väkipakolla letkua nieluuni. Ensin se osui poskeni sivuun ja teki kipeää. Lopulta muija

Mutta et ruokaremonttia? 

Vierailija
195/377 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ja pyydä uusi ekg

Ei aina ole tuo syy, vaan tällä samalla oireella on USEITA eri aiheuttajia. Oon asiaa lukenu jonkun verran. Kaikki ei johdu rintarangassta

Vierailija
196/377 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tollasille maidonlipittäjälle kannata vastata

pilas vaan koko ketjun hokemisellaan. 

Vierailija
197/377 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"😊 Sinne kuolee viimeistään jonkin hoitovirheen ja/tai hoitohenkilökunnan kiireen seurauksena 😊"

Näinhän valitettavan moni omainen kuvittelee. Kun 95 vuotias monisairas vanhus kuolee sairaalassa, on ensimmäinen kysymys usein: Onko nyt tapahtunut hoitovirhe?

Nykyisin taitaa olla päinvastoin,vanhukset säilyy mutta nuoremmat menehtyy oholeikattiin vahingossa väärä puoli ym ym...😊... tai leikkaussakset jäi vatsaan

Tai, ei sua mikään vaivaa mee kotiis

Vierailija
198/377 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta nenän kautta tehdystä tähystyksestä. Minulle tehtiin tuollainen, mutta keuhkoihin, Sain suoneen rauhoittavan lääkkeen ja se tepsi niin hyvin, että melkein nukahdin. Tähystys oli melkein mukava kokemus, ihan erilainen mitä 2000-luvun alussa suun kautta tehty. Kyllähän se riippuu lääkäristä miten sen tekee. Minulla tuon hyvän tähystyksen teki keskussairaalan lääkäri, mutta jos on taloudellisesti mahdollista, niin kannattaa harkita yksitystä lääkäriä.

Vierailija
199/377 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuosta nenän kautta tehdystä tähystyksestä. Minulle tehtiin tuollainen, mutta keuhkoihin, Sain suoneen rauhoittavan lääkkeen ja se tepsi niin hyvin, että melkein nukahdin. Tähystys oli melkein mukava kokemus, ihan erilainen mitä 2000-luvun alussa suun kautta tehty. Kyllähän se riippuu lääkäristä miten sen tekee. Minulla tuon hyvän tähystyksen teki keskussairaalan lääkäri, mutta jos on taloudellisesti mahdollista, niin kannattaa harkita yksitystä lääkäriä.

Ne yksityiset lääkärit ovat yleensä niitä samoja sairaalalääkäreitä ja kaikki lääkärit on niissä julkisissa sairaaloissa koulutettu. Tietysti on hienoa kun saa maksaa samasta hommasta vähän enemmän. On millä kehuskella.

Vierailija
200/377 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karmea kipu rintakehällä. Muistan sen kesäisen aamuyön kun tuntui tässäkö tämä oli. 

Jatkoin elämää henkäys kerrallaan. Jossain vaiheessa menin päivystykseen, sanoi että jos olisi ollut sydänkohtaus, se näkyisi EKG:ssä. Syy oli tuki-ja liikunta elimiin liittyvä kivulias kylkiluu tulehdus. Tiezen syndrooma joka tulee ja menee omia aikojaan. Oli meinaan kipeä. Uintia harrastan.