Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sydäninfarktin oireet, lääkäri kotiutti päivystyksestä :(

Vierailija
02.04.2024 |

Korventava/polttava kipu rinnassa, säteilee oikeaan käteen puutumisena ja käden heikkoutena, kipu pahenee rasituksessa. Uusi oirekuva, jota ei ole aiemmin ollut. Lääkärin mielestä pelkkää närästystä, vaikka tnt-pitoisuus veressä nousi sinä aikana kun istuin 7h siellä odottamassa.

Täytyy kai odottaa, että kuolee kotiinsa...

Kommentit (377)

Vierailija
141/377 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ambulanssi ei ottanut kyytiin kun sydäninfarkti oli käynyt koska sydänfilmissä ei näkynyt mitään koska sydäninfarksti ei ollut enää päällä mittauksen aikana.

Verikokeessa sairaalassa troponiini oli taivaissa ja hoitaja sanoi että nyt et kävele enää metriäkään ja toi pyörätuolin ja eikun sydänvalvontaan.

Myöhemmin todettiin että toinen sepelvaltimosuoni oli tukossa 99%

Troponiinin TnT- ja TnI-muotoja voidaan käyttää sydäninfarktin toteamisessa EKG:n eli sydänsähkökäyrän ohella. Yleisimmin käytetään TnT:n mittausta. TnT on siitä hyvä tutkimus, että sen määrä veressä lisääntyy harvoin muissa tilanteissa kuin sydänlihaksen vaurioissa.

Vierailija
142/377 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ekg otettiin, siinä ei kuulemma näkynyt mitään, mutta jostain syystä tosiaan tnt-pitoisuus oli noussut 7h odotuksen aikana, mutta tämä ei ole lääkärin mielestä merkittävää, koska arvo on edelleen kuulemma "pieni"

ap

Täällä taas joku luulee tietävänsä labra-arvoista enemmän, kuin lääkäri.

Mua aina naurattaa nää ihmiset. Voin sanoa 99% varmuudella, että ap on vielä viikon päästä elossa ja "sydäninfarkti" on jo unohdettu.

Mua aina ihmetyttää, miten v:tussa jotakin naurattaa tällaiset asiat. Vai useamman infarktin kokemuksellako kaikki täällä juttelee.

Jotkut löytävät iloa erikoisista asioista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/377 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menepä nyt takaisin päivystykseen ja äkkiä. Kuulostaa ns epästabiili angina oireelta, joka enteilee sydäninfarktia! T. Lääkäri

Etkö tiedä lääkärinä että päivystykseen ei niin vain mennä. Sairaanhoitajat estävät. Minä en päässyt vaikka olin pahasti loukkaantunut tapaturmassa. Ei ollut kuulemma päivystysasia. Jos ei sydäninfartikaan ole, niin ketkä sinne pääsee?

Vierailija
144/377 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä vointi nyt, ap?

Nukuin yön ok, aamulla ei tuntunut rinnassa, kädessä eikä kaulassa mitään kipua eikä puutumista. Kun lähdin liikkeelle, pesin hampaat, ym niin johan alkoi taas rinnassa tuntua sekä kaulassa ja vasemmalla ylävatsalla tutunoloista kipua sekä tällä kertaa vasen käsi puutuilee ja närästää rintaa

ap

No, jos yhtään lohduttaa niin minulla on ollut samanlaisia oireita nyt pari vuotta ja olen vielä elossa. En tiedä mikä on, kun ei tutkita.

Onko teillä suvussa sydäntautia? Pyytäkää varjoainekuvaukset. Ollut ja mennyt infarkti ei millään muulla näy. 

Läheiseni ramppasi tutkimuksissa juurikin kaksi vuotta, kunnes päätyi sydänteholle. Lääkärin arvio oli, että ensimmäinen infarkti oli mennyt huomaamatta ohi silloin pari vuotta aiemmin. Kaksi viikkoa ennen sairaalakeikkaa oli otettu EKG, jossa ei näkynyt mitään. 

Vierailija
145/377 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kohta lähdössä verikokeeseen, tilanne ennallaan, edelleen närästys ja kaulakipu entisellään, närästyslääkkeistä huolimatta. Joten ei, en ole vielä kuollut, toivottavasti en kuolekaan jos on sydänperäistä

ap

Vierailija
146/377 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kohta lähdössä verikokeeseen, tilanne ennallaan, edelleen närästys ja kaulakipu entisellään, närästyslääkkeistä huolimatta. Joten ei, en ole vielä kuollut, toivottavasti en kuolekaan jos on sydänperäistä

ap

Mihin verikokeeseen menet?

Vierailija
147/377 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kyllä, äidin puolelta sydäntautia on suvussa, eno ja täti kuolivat viisikymppisinä, juurikin sydäninfarktiin

ap

Vierailija
148/377 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Mihin verikokeeseen menet?

Troponiini

ap

Vierailija
149/377 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verikokeesta katsotaan yleensä troponiin määrä ,mulla infarkti säteili leukaluihin ja oli närästyksen tunnetta ja  kuristuspanta rinnan ympärillä.

Tutkimaan eivät ruvenneet tuosta vaan tiukat kuulustelut ym tutkimukset joten eivät meinanneet uskoa että infarkti oli käynyt ja tilanne oli vakava ennekuin verikokeet paljastivat tilanteen.

Vierailija
150/377 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Verikokeesta katsotaan yleensä troponiin määrä ,mulla infarkti säteili leukaluihin ja oli närästyksen tunnetta ja  kuristuspanta rinnan ympärillä.

Tutkimaan eivät ruvenneet tuosta vaan tiukat kuulustelut ym tutkimukset joten eivät meinanneet uskoa että infarkti oli käynyt ja tilanne oli vakava ennekuin verikokeet paljastivat tilanteen.

Mulla oli troponiini 2382

Vierailija
151/377 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Troponiinit ovat lihasten rakenneproteiineja. Troponiinit I ja T ovat erityisesti sydämelle tyypillisiä. Jos verestä mitattu troponiini on koholla, tämä viittaa sydänperäiseen ongelmaan. Laboratorio valitsee jommankumman vaihtoehdon käyttöön, eli näitä ei mitata yhtä aikaa vaan ne ovat toistensa vaihtoehtoja.

Troponiini I on normaali, jos pitoisuus on alle 45 ng/l. Troponiini T on normaali, jos pitoisuus on alle 15 ng/l.

Tavallisesti troponiini mitataan päivystyksessä, kun epäillään sydäninfarktia. Troponiini on herkkä tutkimus osoittamaan sydämen hapenpuutteen, kun uhkaavassa tai meneillään olevassa infarktissa sydämen sepelvaltimosuoni on tukkeutumassa. Silloin troponiini mitataan usein toistuvasti ja muutaman tunnin sisällä tapahtuva nousu tuloksessa tukee diagnoosia. Muutaman numeron nousu ei vielä ole merkityksellistä. Sydämen hapenpuutteessa troponiini nousee yleensä vähintään kaksinkertaiseksi, usein moninkertaiseksi, jolloin tulos on satoja tai tuhansia.

Vierailija
152/377 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ap et sitten lähde enää kotiin, jos jotain on. Mulla puhkesi 2007 umpisuoli eikä kukaan sitä uskonut. Sairaalan ensiavusta meinasivat lähettää kotiin, en lähtenyt. Sairaanhoitaja paiskoi sänkyä kun vei " turhaan" leikkaukseen. Kirurgi sanoi, että oli lähellä etten kuollut. Olin silloin suht nuori, vähän yli 30v niin se auttoi, että paranin kaikesta nopeasti. Kaikenlaista sattuu.

Vierailija
153/377 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ambulanssi ei lähtenyt "turhaan" viemään sairaalaan kun sydänkohtaus ei ollut enää päällä ja sydänfilmi näytti normaalia, menin omalla kyydillä myöhemmin, matka oli vaan alle 20km

Vierailija
154/377 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ambulanssi ei lähtenyt "turhaan" viemään sairaalaan kun sydänkohtaus ei ollut enää päällä ja sydänfilmi näytti normaalia, menin omalla kyydillä myöhemmin, matka oli vaan alle 20km

Pari päivää sydänvalvonnassa ja sitten pallolaajennus kun toinen sepelvaltimo tukossa.

Vierailija
155/377 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt ap et sitten lähde enää kotiin, jos jotain on. Mulla puhkesi 2007 umpisuoli eikä kukaan sitä uskonut. Sairaalan ensiavusta meinasivat lähettää kotiin, en lähtenyt. Sairaanhoitaja paiskoi sänkyä kun vei " turhaan" leikkaukseen. Kirurgi sanoi, että oli lähellä etten kuollut. Olin silloin suht nuori, vähän yli 30v niin se auttoi, että paranin kaikesta nopeasti. Kaikenlaista sattuu.

Monihan pelkää sitä että eivät vie sairaalaan ja kuolee kotiin mutta yhtä moni pelkää että vievät sairaalaan mutta sieltä ei enää hengissä selviä vaan sairaalaanvienti on kuolemantuomio.

Vierailija
156/377 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monihan pelkää sitä että eivät vie sairaalaan ja kuolee kotiin mutta yhtä moni pelkää että vievät sairaalaan mutta sieltä ei enää hengissä selviä vaan sairaalaanvienti on kuolemantuomio.

Sairaalassa se henki viimeistään lähtee jos sinne joutuu

Vierailija
157/377 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa varmaan sen sijaan että odottaa kuolevansa varmaan varata aikaa terveyskeskukseen. Kyllä sieltä saa vielä nykyaikanakin varalle reseptin nitroihin ja lähetteen labrakokeisiin ja sepelvaltimotaudin tutkimuksiin. 

Nitroja voi kokeilla ihan varallekin ja kannattaa tehdä. Nyt on varmaan hyvin korkea aika tutkia riskitekijät ja hoitaa verenpaineet, sokeriarvot ja kolesterolit kohdilleen. 

Akuutissa rintakipuoireessa hakeudutaan yleensä sairaalapäivystykseen eikä terveyskeskukseen.

Siellähän ap oli jo käynyt. Tää on niin tätä, terveys on sitä että jonkun muun pitää tutkia ja hoivata hänet kuntoon. Ei yhtään nappaa että ottaisi vastuuta omasta terveydestään: verenpaineet, kolesteroli, sokeriarvot, mahdollinen verenohennuslääkitys, vuosittaiset labrat

En ole ap, mutta ihmettelen mitä sinä keuhkoat!

Olen itse yrittänyt päästä jonkinlaisiin tutkimuksiin, koska päässäni alkoi mahtava surina yhtäkkiä kovan stressin seurauksena, kun lähiomainen kuoli. Sain soittoajan terveyskeskukseen, no hyvä että edes sen. Lääkäri käski mittailla kotona verenpainetta, kun kerroin, että olen mitannutkin ja lukemat olivat 190/100 luokkaa, kun verenpaineeni on ennen ollut noin 90/50. Mittailin pyydetyt kaksi viikkoa, eikä asia siitä muuksi muuttunut. Hän määräsi puhelimessa minua näkemättä edes lääkkeitä. Käytin niitä pyydetyt kaksi viikkoa ja uusi soitto. Ei sanottavaa edistystä verenpaineissa. Lääkettä lisättiin. Lääkäri soitti viikon päästä. Lääkettä lisättiin ja sitten viikon päästä, kun mitään ei tapahtunut, sain ajan lääkäriin. 

Toinen lääkäri vaihtoi lääkkeeni. Hän ei onnistunut mittaamaan verenpainettani useista yrityksistä huolimatta. Nyt kokeilen sitten näitä lääkkeitä. Saa nähdä. 

Mutta esim. mitään kolesteroleja, ym. ei ole mitattu, vaikka kerroin, että minua huimaa kovasti, rinnassa tuntuu puristusta välillä jne. Otettiin minulta jossain välissä ekg, sen määräsi muuten hoitaja, ei lääkäri. Siinä ei näkynyt mitään erikoista. 

Vai että pitää oikein kokeilla mielestäsi nitroja ja verenohennuslääkkeitä. :D Hankitko sinä ne katukaupasta, vai mistä niitä saa? Tosin en uskaltaisi ilman lääkärin ohjeistusta kokeillakaan verenohennuslääkkeitä. Nyt on ainakin Pirkanmaan alueella tullut uusi suositus, että Primaspan-lääkkeisiin pitää olla joko resepti tai lääkelista, jossa lääkäri on sen maininnut. Syyksi farmaseutti sanoi, että jotkut ostelevat niitä ihan omin päin. Itse hain puolisolleni purnukan, koska lääkäri on niin määrännyt. 

Mutta heikot on sinun neuvosi terveyden saralla. 

Vierailija
158/377 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tollasen pikkuvian takia tarvi lääkäriin mennä. Jokainen voi hankkia deffan kotiin, olkkarin seinälle ja kaikkien näkösälle. Kun slaagia pukkaa, niin lämiskät rinnuksiin ja toosan ohjeiden mukaan painaa nappia. Tee itse ja säästä.

Deffa ei iske infartimuutoksiin vaan sydänpysähdykseen eikä sitä nappia tarvitse itse painaa vaan kone tunnistaa jos on iskettävä rytmi.

Paitsi että ei auta pysähtyneeseen sydämeen. Siihen auttaa vain painelu - jos enää sekään.

Kysymys: Miten se painelu käynnistäisi pysähtyneen sydämen? Eikö siihen tarvita sähköiskuria, niin kun elokuvissa ja tv ohjelmissa , esmi. se ohjelma missä seurattiin terveydenhoitoa 24/7 ne antoi leikkauksen jälkeen miehelle iskun ja käynnistivät sydämen sillä sähköiskurilla. ?? VASTAAPPAS NYT. Tiedän että sähköiskulla annetaan myös rytmin siirto,

Vierailija
159/377 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota ap kaiken varalta sydänaspiriinia. Pelasti ehkä minut kun olin saanut kaksi sydänkohtausta.

Vierailija
160/377 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko ketjussa kenties joku lääkäri/hoitaja kun tuntuu niin kovasti menevän tunteisiin tämä aihe :D

Sitä en tiedä, mutta ihan maalaisjärjellä pitäisi ymmärtää, että kaikkia epätyypillisiä tapauksia ei kukaan voi millään tunnistaa.

Mutta silloin ne olis parasta varmuuden vuoksi ottaa osastolle tutkimuksiin/seurantaan 

Ymmärrätkö, että silloin osastot täyttyisivät muutamassa tunnissa. Minne sen jälkeen otettaisiin ne oikeat hätätapaukset. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kaksi