Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sydäninfarktin oireet, lääkäri kotiutti päivystyksestä :(

Vierailija
02.04.2024 |

Korventava/polttava kipu rinnassa, säteilee oikeaan käteen puutumisena ja käden heikkoutena, kipu pahenee rasituksessa. Uusi oirekuva, jota ei ole aiemmin ollut. Lääkärin mielestä pelkkää närästystä, vaikka tnt-pitoisuus veressä nousi sinä aikana kun istuin 7h siellä odottamassa.

Täytyy kai odottaa, että kuolee kotiinsa...

Kommentit (377)

Vierailija
201/377 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos juo vaikka vettä ja menee liian nopeasti makuulle, voi tulla tunne että tukehtuu. Eli juo rauhassa pystyasennossa.

Vierailija
202/377 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuosta nenän kautta tehdystä tähystyksestä. Minulle tehtiin tuollainen, mutta keuhkoihin, Sain suoneen rauhoittavan lääkkeen ja se tepsi niin hyvin, että melkein nukahdin. Tähystys oli melkein mukava kokemus, ihan erilainen mitä 2000-luvun alussa suun kautta tehty. Kyllähän se riippuu lääkäristä miten sen tekee. Minulla tuon hyvän tähystyksen teki keskussairaalan lääkäri, mutta jos on taloudellisesti mahdollista, niin kannattaa harkita yksitystä lääkäriä.

Ne yksityiset lääkärit ovat yleensä niitä samoja sairaalalääkäreitä ja kaikki lääkärit on niissä julkisissa sairaaloissa koulutettu. Tietysti on hienoa kun saa maksaa samasta hommasta vähän enemmän. On millä kehuskella.

Yksityisellä saa sentään valita lääkärin, julkisella ei. Huono lääkäri on huono olipa hän julkisella tai yksityisellä pitämässä vastaanottoa. Jos tähystys on välttämätön hoidon saamiseksi, niin itse etsin ne rahat vaikka kiven kolosta kuin jätän sen väliin pelon takia. Yhden tähystyksen minulle teki äyskivä ja kiukkuinen lääkäri, hänen kynsiinsä en mene vaikka siitä minulle maksettaisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/377 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menepä nyt takaisin päivystykseen ja äkkiä. Kuulostaa ns epästabiili angina oireelta, joka enteilee sydäninfarktia! T. Lääkäri

Voi vi-tun lääkäri

t. Lähihoitaja 

Vierailija
204/377 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko infarkti oikeasti kestää monta päivää, vaikea uskoa

Keuhkoembolia aiheuttaa aluksi hengenahdistusta. Ennenkuin saadaan kiinni voi olla kohtalokasta. 

Vierailija
205/377 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairastatko diabetesta, ap?

https://www.iltalehti.fi/sydan/a/2277bcea-828e-4838-bc3f-28284ad21161

Kipu puuttuu kokonaan varsinkin vanhuksilla, muistihäiriöisillä sekä diabetesta tai munuaisten vajaatoimintaa sairastavilla.

Erään arvion mukaan jopa joka viidennellä diabeetikoilla on ollut huomaamatta jäänyt hiljainen sydäninfarkti.

Höpsistä. Työskentelen muistisairaiden parissa. Eräänä yönä tuli mummo kansliaan ja pyysi puhelinta, jotta voi soittaa lapselleen. Kysyttäessä kertoi kuinka vasenta kättä puristaa, päätä huimaa, oksettaa, harteissa kipua ja rintaa puristaa. Kyllä he ymmärtävät kivun. Onneksi oli vielä kävelevä muistisairas, diabetestä sairasti myös. 

Hoitona dinit suihkex2, seuranta ja soitto omaiselle. Meni rintatuntemukset ohi. Syanoottisuus huulilta palasi normaaliksi.

lyhyesti, syanoottiset huulet kielivät hapenpuutteesta. Syy on selvitettävä välittömästi.

ihan vaan lähihoitaja oon 

Vierailija
206/377 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos närästyslääkkeet eivät ollenkaan auta niin ei tuo voi pelkkää närästystä olla...

Onko tutkittu? Närästyksen takana voi olla esim. palleatyrä. Palleatyrän hoitoon ei auta kuin esomepratsoli. Sitten on haasteellisempaa mikäli palleatyrän lisäksi refluksitauti. 

Vierailija
207/377 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä vointi nyt, ap?

Nukuin yön ok, aamulla ei tuntunut rinnassa, kädessä eikä kaulassa mitään kipua eikä puutumista. Kun lähdin liikkeelle, pesin hampaat, ym niin johan alkoi taas rinnassa tuntua sekä kaulassa ja vasemmalla ylävatsalla tutunoloista kipua sekä tällä kertaa vasen käsi puutuilee ja närästää rintaa

ap

Palleatyrä

Vierailija
208/377 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä se kai säteilee vaasempaan käteen. Onko sinulla sydän eri puolella? Joillakin on. Tämä siis ei ole vitsi. 

Sydän sijaitsee KESKELLÄ rintakehää, se on vain hieman kallistuneena vasemmalle..

Ja joillakin kallistuu oikealle. 

Vierailija
209/377 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ekg otettiin, siinä ei kuulemma näkynyt mitään, mutta jostain syystä tosiaan tnt-pitoisuus oli noussut 7h odotuksen aikana, mutta tämä ei ole lääkärin mielestä merkittävää, koska arvo on edelleen kuulemma "pieni"

ap

Infarkti näkyy EKG:ssä joten sinulla on närästystä. Jopa jo aiemmin ollut infarkti näkyy siinä..

Ei näy. 

Vierailija
210/377 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisilla sydänifarktin ensioireet voivat olla hyvinkin epätyypilliset ilman rintakipua. Kts.sydäntautiliiton tai terveystalon sivut oireista ja epätyypillisistä oireista

Vierailija
211/377 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ekg otettiin, siinä ei kuulemma näkynyt mitään, mutta jostain syystä tosiaan tnt-pitoisuus oli noussut 7h odotuksen aikana, mutta tämä ei ole lääkärin mielestä merkittävää, koska arvo on edelleen kuulemma "pieni"

ap

Infarkti näkyy EKG:ssä joten sinulla on närästystä. Jopa jo aiemmin ollut infarkti näkyy siinä..

Ei näy. 

Kyllä se näkyy ja diagnosoituu shen jos otettu tämän vuosituhannen EKG- laitteella

Vierailija
212/377 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tuo ekg näyttänyt edes rymihäiriötä. Sekin parani kun lopetin kolesterolilääkkeet.

Ne aiheuttavat kouristuksia rintaan ja sydämen tykytyksiä..

Vierailija
213/377 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä. Menin sitten aamulla Synlabiin ja paikan päällä tajusin, että olin vahingossa varannut ajan troponiinikokeeseen vasta huomiselle enkä tälle aamulle...Vi tut taa rumasti sanottuna. Vietin päivän kirjastossa ja kaupoilla koska pelkäsin olla yksin kotona jos kohtaus tulee. Tällä hetkellä ok olo, joskin kaulan puristus ja kasvojen osittainen puutuminen tuntuu edelleen. tosin suht lievänä. Välillä puristaa rintaa hetken ja menee sitten ohi, tämä toistuu ajoittain.

Närästystä on tuntunut myös ajoittain, mutta ei koko aikaa. Molempiin käsiin säteilee puutumisoireet. Verenpaineet olen mittaillut ja arvot suht hyvät, ollen 113-120 väliä yläpaine ja alapaineet 63-66. Normaalistikin aika alhaiset paineet, vaikka kärsin keskivartalolihavuudesta ja ylipainosta. Sekä korkeasta triglyseridistä.

Välillä mietin, että kannattaako edes soittaa päivystykseen, onko mulla oikeasti mitään hätää, välillä taas pelottaa että kuolen yksin tänne kotiin...Disperiniä olen maanantaista asti syönyt päivittäin muutaman tabletin

ap

Vierailija
214/377 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisilla sydänifarktin ensioireet voivat olla hyvinkin epätyypilliset ilman rintakipua. Kts.sydäntautiliiton tai terveystalon sivut oireista ja epätyypillisistä oireista

Naisilla oire voi olla vain väsymys ja tai närästys. Monen monta tapausta tiedän. Aina pitää tutkia eikä luottaa nitrosuhkeeseen ( dinit)pelkästään. 

Vierailija
215/377 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajalle. Soita 112 jos oireet jatkuu tai pahenee siitä kun olig sairaalassa. Ensi hoito ottaa sydänkäyrän vie hoitoon jos tarvii. 

Harvoin sydänpotilas tulee itse päivystykseen.

Vierailija
216/377 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä. Menin sitten aamulla Synlabiin ja paikan päällä tajusin, että olin vahingossa varannut ajan troponiinikokeeseen vasta huomiselle enkä tälle aamulle...Vi tut taa rumasti sanottuna. Vietin päivän kirjastossa ja kaupoilla koska pelkäsin olla yksin kotona jos kohtaus tulee. Tällä hetkellä ok olo, joskin kaulan puristus ja kasvojen osittainen puutuminen tuntuu edelleen. tosin suht lievänä. Välillä puristaa rintaa hetken ja menee sitten ohi, tämä toistuu ajoittain.

Närästystä on tuntunut myös ajoittain, mutta ei koko aikaa. Molempiin käsiin säteilee puutumisoireet. Verenpaineet olen mittaillut ja arvot suht hyvät, ollen 113-120 väliä yläpaine ja alapaineet 63-66. Normaalistikin aika alhaiset paineet, vaikka kärsin keskivartalolihavuudesta ja ylipainosta. Sekä korkeasta triglyseridistä.

Välillä mietin, että kannattaako edes soittaa päivystykseen, onko mulla oikeasti mitään hätää, välillä taas pelottaa että kuolen yk

Ei toi kyllä millään tapaa normaalilta kuulosta.

Vierailija
217/377 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos pahenee niin takaisin päivystykseen, sydänoireet ei ole leikin asia? Valitettavasti etenkin yhteispäivystyksistä kotiutetaan ihmisiä liian huonokuntoisina ja nämä sitten kuolevat kotiinsa.

Äitini serkulle kävi noin: meni sydänoireiden takia päivystykseen, kotiutettiin kun ekg mukamas normaali ja aamulla miehensä löysi äitini serkun sängystä vierestään kuolleena :(

No mitä sitten olisi pitänyt tehdä? Jos EKG on normaali eikä troponiinipäästöä ole, on täysin oikein kotiuttaa potilas, jos oireet eivät pahene. 

Se, että joku kuolee seuraavana päivänä kotiinsa, on tietysti ikävä sattuma, voi olla vaikka äkillinen rytmihäiriö. Mutta sillä ei ole mitään tekemistä tuon kotiutuksen kanssa. Kotiutuskriteerit ovat selvät. Ei jokaista potilasta voi ottaa sairaalaan siksi, jos hän olisi juuri se, joka tulee kokemaan rytmihäiriön aamulla.

Sitä paitsi hän olisi voinut kuolla siihen sairaalassakin. Ei sairaala ole mikään paikka, missä 100 % varmuudella pysyy elossa.

Vierailija
218/377 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kyllä kiistatonta, että kävely pahentaa vatsakipua, alkaa sattua vasemmalle ylävatsaan ja tämä helpottaa kun pysähtyy/menee vuodelepoon

ap

Vierailija
219/377 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sydänosastolla esim. Malmin sairaalassa ei ole hälytysnappia potilaille. Eikä öisin kukaan tule edes 10minuutissa vaikka hälytys(laite siis hälyttää ongelmissa)soi lujaa käytävälle asti, jos siis ainoa hoitaja on hakemassa jotain kauempaa juuri silloin. 

Vierailija
220/377 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli siis ekg:ssä ei muutoksia ja tnt oli odotuksen jälkeenkin viitearvoissa? Silloin ei sydäninfarktia diagnosoida. Tk:n kautta lääkärille tutkimaan, olisiko taustalla joku muu hoidettava syy. Toki jos oireet yhtäkkiä voimistuvat niin sitten soitto hätänumeroon.

Se että joillakin voi olla sydäninfarkti lieväoireisena tai oireettomana ei tarkoita sitä, että se infarkti ei näkyisi heillä ekg:ssä tai labroissa.